Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest twistedplantz

Fruitvliegjes?????

Recommended Posts

Guest twistedplantz

Nou, ik heb dus fruitvliegjes in de oksels van de toppen zitten, ik kan ze niet handmatig verwijderen, ze hebben ook al eitjes gelegd waar mini fruitvliegjes vandaan komen.

Is dit slecht voor mijn plant of kan ik de fruitvliegjes gewoon laten zitten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Tomski

same problem here - zwarte eitjes all over de onderkant van mn bladeren en

zwarte fruitvliegjes die stil zitten rond de toppen - ik zou ook graag een antwoord

op deze vraag zien - in mn eigen topic heb ik deze ook gesteld, een dag geleden

en daar is geen reply op gekomen, tot nu toe.

 

Tomski

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aah die beestjes blijven toch op hun plaats zitten dus je kan ze makkelijk pletten en de populatie bijhouden.. Hiero wel tenminste, ze maken dus ook niet echt merkbare schade (als ze dat ook wel uberhaupt doen).. Kheb vorig jaar geen last gehad van die dingen, maar er zitten er nu wel gigantisch veel tussen de nieuwe groeischeuten van de planten. Lijkt wel alsof ze de sappen eruit proberen te zuigen.. Toch lijken ze me aardig onschuldig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, keb ze ook gehad. Ze heten volgens mij varenrouwmug.

 

Ze doen vrij weinig maar ik heb gehoord dat ze eitjes leggen in de grond en de larven zouden de wortels van de plant op eten, maar als je gezonde snel groeiende planten hebt kan het niet zoveel kwaad denk ik. Ook vinden ze wind en luchtbeweging niet fijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit zijn geen fruitvliegjes. Fruitvliegjes zijn rood/wit achtig. Die zwarte vliegjes zijn volgens mij luis, en zuigen de sappen uit de plant in de oksels en jonge scheuten. Als er mieren bij zitten is het zeker luis. Mieren beschermen de luis omdat ze honingdauw als afvalproduct afscheiden, en mieren zijn daar gek op.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Icarus

Het zijn dus gewoon zwarte vliegjes. ( de huis tuin en keuken vlieg :D )

je hebt inderdaad ook van die luizen met kleine vleugeltjes, maar die zijn vele malen kleiner dan vliegen...

 

ik denk niet dat de vliegen schadelijk zijn, ze staan immers niet bekend om het eten van planten....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat de varenrouwmug iets anders is Wietkoning. Die

heb ik wel eens gehad. Die vestigen zich vooral in de grond

en daar zie je ze eigenlijk altijd.

 

Ik denk dat het dus mss. wel gewone fruitvliegjes zijn? Is er

iets hierover bekend? In Google kan ik niet veel vinden over

fruitvliegjes :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
je hebt inderdaad ook van die luizen met kleine vleugeltjes, maar die zijn vele malen kleiner dan vliegen...

 

Volgens mij is het zwarte luis, net ff gezocht, het is iig geen varenrouw mug..

 

Ze kunnen wel degelijk schadelijk zijn, ze gaan het liefst op jonge groeischeuten zitten en zuigen de sappen er uit, de bladeren krullen om en er ontstaan gele dode plekjes waar ze hebben lopen zuigen..

 

Je zal der wel bestrijdingsmiddelen voor hebben, ik knijp ze lekker dood.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Tomski

Dáárom zitten er dus gaatjes in sommige oude bladeren en krullen ze iets om !

GVD Smerige rotbeesten blijf van mn schatje af ! :D

Ik krijg deze beestjes niet te pakken, als ik ze probeer om te brengen met mn handen heb ik nogal de neiging om de toppen te beschadigen, omdat die beesten

daar vooral zitten dus ik zou graag willen weten wat ik moet doen om deze irritante vliegjes te laten sterven.... :D

Ik hoop wel dat het geen varenrouwmug is, ik d8 eerst van niet omdat dat geen zwarte insecten zijn, maar nu lees ik wel dat de larven een 'opvallend zwarte kop' hebben.

p.s. - Blowmonkey, ik heb nog nix over 'zwarte luis' gevonden op internet.

Waar heb jij dan gezocht ?

 

 

Tomski

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest kushboertje

ik heb deze vieze beesten ook al en ze zitten ook meestal bij de nieuwe scheutjes onder het blad of op t takje.

volgens mij heb(had) ik ook een spintprobleem en sinds die vliegen er zijn is t weg... :D

dus misschien zijn ze juist wel goed :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

fruitvliegjes leggen hun larven/eitjes in de grond en vreten je wortels op.

straks kun jeje plantje zo uit de grond trekken want er zitten geen wortels meer aan. bij de chop kun je een goedje krijgen dat je verdund met water en over je aarde heen kiept. helpt super. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Tomski

volgens mij heb jij het over de varenrouwmug want die leggen hun eitjes in de grond.

 

Fruitvliegjes (of variaties daarvan) leggen hun eitje op de bladeren zelf.

 

Wat wel ns wil helpen zijn lieveheersbeestjes. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jahbless

tzal nietzo veel kwaad kunnen, keb der zelf ook soms wat van die vliegjes op maar ze beschadigen de plant (zover ik weet) niet, dusss :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godvergete ----EDIT---- beesten hebben nu al een paar planten verneukt van me.. Bij een paar hebben ze die gore larven in de zijtakken gelegd waardoor ze er gewoon spontaan afvallen zowat, het weefsel zakt gewoon in mekaar.. Kijk net bij een andere plant en daar hebben ze godverdomme gewoon de hele top weggevroten, 3 fucking internodes helemaal verneukt, ding is al trapsgewijs gaan vertakken en is nu pas getopt (door die beesten).. Ben benieuwd hoe zich dat allemaal gaat herstellen.. Kutzooi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klinkt als weer een ander beest , blowmonkey .

 

Die fruitvliegjes zijn waarschijnlijk varenrouwmuggen :

 

- VARENROUWMUG -

 

Een zwart vliegje, 3 - 5mm. groot en de meest voorkomende plaag in de kweekruimte. Je ziet ze vooral bij hoge temperaturen. De de bovenlaag van je medium droog te houden heb je er al minder last van . Voor dat ze vlieg worden zijn het larven die in de grond van je wortels eten. Maar echt ernstig is het niet .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee nee, de kleine zwarte vliegjes; ze lijken vreselijk veel op de varenrouwmug, maar ze zien er echt nét iets anders uit, ze laten zich ook gewoon makkelijk pletten integendeel tot de varenrouwmug, dat beest is veel sneller, die concentreert zich ook echt inderdaad bij de onderkant van je planten.. Iig, die kleine beestjes zwermen rond je plant en gaan op je nieuwe groeischeuten zitten, nestelen zich daar en leggen hun eitjes in de stam, die larve komt volgens mij gigantisch snel uit en begint meteen op de plaats waar dat vliegje zat alle sappen weg te zuigen waardoor de sapstroom meteen stopt en je groeischeut leuk slap gaat hangen, raak het aan en het knapt vreselijk makkelijk open (wordt helemaal week en bruinig op die plek) en je ziet een paar mm groot vies rups-larf ding, wit lichaampje en zwart kopje (PLETTEN DAT BEEST!)..

 

Das toch echt wat anders leek mij. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Armageddon

Zou de regering deze tering beesten uitgezet hebben? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zowiezo, kheb ze vorig jaar ook niet gezien, maar het is ook wel wat warmer dan vorig jaar, ik heb bijv totaal nog geen last van slakken gehad, wel van sprinkhanen. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jahbless

lijkt me idd klote beesten jah :D

maar zijn t ook echt veel larven dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu dus ook last van die kleine zwarte vliegjes :nerd

Ze lopen voornamelijk op de warme natte aarde en daar zit ook gelijk de fout denk ik.

Omdat het mijn eerste probeersel en leersel is, wilde ik het eerst goedkoop en simpel houden en heb aarde bij de Gamma vandaan gehaald :blink:

De zakken aarde hebben wel een paar dagen in de vriezer gelegen maar waarschijnlijk heeft dat weinig geholpen.

De volgende kweek ga ik heel anders aanpakken en haal ik van dat spul bij de cs en dan maar hopen dat dat beter is <_<

 

(en nu niet gaan zeuren dat het een oud topic is want als ik een nieuwe had geopend krijg je weer de teksten: we hebben hier een zoekfunctie :nerd )

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had 2 weken terug ook wat van die kleine vliegjes in mn moederhok, ik heb ze (de planten)daarna een paar keer ingespoten en ze lijken weg te zijn. Maar bij sommige planten hangen de bladeren beetje slappig nu. Ik zie voor de rest geen tekenen van schade ergens op de bladeren ofzo. Zou het kunnen dat die etters aan mn wortels zitten te vreten? Hoe kan ik dat controleren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

:smoke als ze rondej plant vliegen

kunje een deo bus pakke en een vuurtje :o

vallen ze zo uit de lucht :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, zie ze al niet meer vliegen. er liggen wel een hoop dode. Maar ik bedoel dus hun eitjes die ze bij de wortels leggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Fruitvliegen zijn wat lomper en ronder dan varenrouwmuggen en de larven hebben geen zwarte kop. Ik voer de gifkikkers van mijn buurman ermee. Hij kweekt ze op papjes van banaan en brinta of zo. De larven zijn gewoon helemaal wittig. Terwijl die van de varenrouwmug een zwarte kop hebben en schade brengen aan het wortelstelsel. Geen idee of fruitvliegenlarven dat ook doen.

 

Grtz Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, denk ook dat ik met varenrouwmug te maken heb. En hoe krijg ik die larven te zien? En wat kan ik tegen de eitjes in de wortels doen (als die er zijn)? En hoe controleer ik dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...