Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Melt_Down

Verduisteren

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik wil vanaf 1 of 2 juli de planten in mijn tuin gaan verduisteren om ze in de bloei te gaan zetten. Ik vroeg me af wat voor constucties jullie daarvoor gebruiken, ik dacht zegt aan een klein houten frame met daarop vuilniszakken geniet voor mijn plantjes. Maar mischien hebben jullie betere en/of makkelijkere ideeen?

 

Fotos van mijn planten

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo interessant topic!dit is hoe ik het wil doen

houten frame(evt. wat gewicht op de onderste latten leggen, tegen wegwaaien), met alleen aan de bovenkant doorzichtig plastic(om te voorkomen dat ze water pakken)

groot stuk zwart/wit folie kopen en iedere avond om circa 8 uur over de constructie hangen(met witte kant naar buiten). en om wegwaaien tegen te gaan de uiteinden onder het bouwwerk proppen.

voordat je naar bed gaat kan je het eraf halen want dan is het immers al donker)

of je doet het 's ochtends voordat je naar je werk gaat om 8 uur

ik plaats er ook meteen een ventilator in, en wat openingen om lucht kwijt te kunnen. Ik vraag me alleen nog af of ik geen probleem kan krijgen met budrot of iets dergelijks

iemand tips of aan/opmerkingen ik hoor ze graag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verduister alleen in de extra uren donker , haal de folie/zeil er in de avond nog af . Dan is de kans op toprot het kleinst.

 

Vuilniszakken laten nog te veel licht door trouwens! steek je hoofd er maar eens in dan zie je dat goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest P-2

ja klinkt goed mar k heb nog ff een klein vraagje: moet het zeil je hele plante bedekken of is het spannen van een zeil BOVEN de plante ook al genoeg.

dat k dus gewoon op iedere hoek van mijn tukkie land een paal sla en daar haken op zet zodat k het zeil er gewoon over heen kan spanne :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem een groot stuk zwart folie, maak aan alle 4 uiteinden wat kleine gewichtjes vast, prik een grote hoge stok in je pot, of grond en gooi het zeil eroverheen, soort tentconstructie, moet het doen toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel slim ideetju..maar dan zou ik toch 4 stokken pakken..

zo kun je lijkt me...minder de plant raken met het folie..!

en de tent is wat bigger :D

 

mja alles kan...

 

 

Geldboom(A)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is best lastig want het moet echt zo donker mogelijk zijn .

 

Met kleine planten in potten kun je natuurlijk ook gewoon die extra uren donker binnen creeëren. bv om 7 uur 's avonds pak je ze van buiten en zet ze binnen in het donker tot 11 uur 'savonds ,dan zet je ze weer buiten waar het inmiddels donker is geworden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest P-2
Neem een groot stuk zwart folie, maak aan alle 4 uiteinden wat kleine gewichtjes vast, prik een grote hoge stok in je pot, of grond en gooi het zeil eroverheen, soort tentconstructie, moet het doen toch?

 

ja dat klinkt leuk als je ze in potten hebt staan mar als je een stuk grond van 5 bij 2 hebt en planten die tegen die tijd ongeveer 1.5 tot 2m zijn dan heb je een probleem. dan moet je wel een heeeel groot zeil en hoge stokken hebben. of ligt dit aan mij??? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verduisteren lijkt me goed voor de oogst, maar

veel werk (elke dag sowieso.) Een tentconstructie

lijkt mij persoonlijk het makkelijkst, vooral als je

meerdere planten hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Neem een groot stuk zwart folie, maak aan alle 4 uiteinden wat kleine gewichtjes vast, prik een grote hoge stok in je pot, of grond en gooi het zeil eroverheen, soort tentconstructie, moet het doen toch?

 

ja dat klinkt leuk als je ze in potten hebt staan mar als je een stuk grond van 5 bij 2 hebt en planten die tegen die tijd ongeveer 1.5 tot 2m zijn dan heb je een probleem. dan moet je wel een heeeel groot zeil en hoge stokken hebben. of ligt dit aan mij??? :D

Klopt ja , maar je zal het maar voor elkaar krijgen om dat met grote brede struiken goed te doen !!! Dan valt er heel wat te oogsten!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest P-2
Klopt ja , maar je zal het maar voor elkaar krijgen om dat met grote brede struiken goed te doen !!! Dan valt er heel wat te oogsten!

 

ok k ben om. ik zal het dit jaar s ff proberen en hopen dat lukt. nou k heb eigenlijk geen keus als k alles voor eind september binne wil hebbe.

oh ja en nog bedankt voor de info uit deze topic :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft iemand al goed folie/plastic gevonden voor de bouw van de verduistertent?

ben net langs de bigboss geweest en daar hadden ze weinig goeds. Iemand nog suggesties?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou een frame maken van houten balkjes. Hier vijverfolie aan vastnieten. Deze "tent" vervolgens om je plantje heenzetten. Eitje toch :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vijverfolie, dat is veel dikker en steviger. Bovendien is het helemaal zwart. Lijkt me wel handig voor het verduisteren. In zwart/wit folie komen nogal snel kleine gaatjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vlugge japie Geplaatst op 5 Jul 2005, 14:20

Heeft iemand al goed folie/plastic gevonden voor de bouw van de verduistertent?

ben net langs de bigboss geweest en daar hadden ze weinig goeds. Iemand nog suggesties?

 

tuincentrum

 

Wietkoning Geplaatst op 5 Jul 2005, 15:25

Vijverfolie, dat is veel dikker en steviger. Bovendien is het helemaal zwart. Lijkt me wel handig voor het verduisteren. In zwart/wit folie komen nogal snel kleine gaatjes.

 

technogrower heeft me geadviseerd zwart/wit folie te pakken om de reden dat het dan minder warm wordt, en dus minder kans op schimmels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer de zon er op schijnt is dat zw/wit spul wel handig . Maar wanneer dat niet zo is ben je beter af met vijver zeil , dat krijg je met je handen niet gescheurt ! Wel is het zo dat het meer weegt dan zw/wit folie .

 

Heb het zelf vaak met vijver zeil gedaan( het verduisteren :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben het ook van plan te gaan doen over 5 a 10 dagen. hoe zouden jullie het doen, ik heb een afdak in mn tuin waar ik ruimte heb voor 2 grote planten. ik moet daarvoor 2 zijdes van het afdak afschermen voor het licht. ik wil dit graag met vijverfolie gaan doen. maar hoe dit te monteren aan het afdak? het zal wel makkelijk zijn maar ben niet echt handig in dit soort dingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eerst de bovenkant van het zeil met stevige tape aan de bovenkant van het afdak bevestigen.

als het zeil afgerold is zou ik er een baksteen of iets dergelijks opleggen tegen wegwaaien.

en overdag oprollen en bovenop je afdak leggen/bevestigen met tai rips(hoe je het ook schrijft) bv?

Share this post


Link to post
Share on other sites

(Dat zeil waar..asperges onder hebbe gestaan.. :D ligge zo voor het "oprapen" :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

yooo,

 

Ik heb een houten frame gemaakt van ongeveer + 1 M³, deze vervolgens bekleed met karton( voor de vochtopname) en vervolgens met zwart inpakkingsfolie omkleed. Het dak bestaat uit doorzichtig plexiglas. Het dak bedekt ik met een tentzeil ( van 12 uur snacht tot 12 uur smiddags ( ik slaap graag uit) . De plant staat nu aardig in bloei ( de eerste verduisternisweek). Dit hoop ik vol te houden tot halfweg augustus. Tegen 1 september hoop ik te oogsten. Nu een beetje hopen dat het weer verbetert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grote zwarte afvalbak op de kop eroverheen........... klaaar

Gegarandeert lichtdicht

:D

Yep zo doe ik het ook. Mijn 4 planten passen juist in het compostvat.

Zal één dezer eens fotoke plaatsen.

Dan maar eens een jaar zonder compost, hé :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...