Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

Stekken Maken

Recommended Posts

Gezien de stekken crisis op dit moment ( stekkenboeren gaan simpelweg op vakantie,vandaar) is het misschien een goed idee om bv een buitenplant zelf te gaan stekken . Buitenplanten laten zich wat lastiger stekken vanwege hun wat hardere stelen,maar daar valt wat aan te doen . Is er iemand hier bezig met stekken snijden op dit moment?

Share this post


Link to post
Share on other sites

:raises hand:

 

Gisteren 8 gesneden, aangezien ik m'n stekken uit de growshop wel kan vergeten. ;)

 

Gewoon in het water gepleurd en wachten tot ze wortelen, al gedaan met 1 stekje voorhand en die was binnen 10 dagen geworteld. Simpeler kan het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan zelf wel een hele uitgebreide uitleg maken, maar dit is wat makkelijker:

111IM003423.JPG

111vac_clone31.JPG

111vac_clone41.JPG

111vac_clone51.JPG

 

Komt hier vandaan:

http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=10827&page=1&pp=15

 

Ik heb gewoon een klein emmertje met water en een beetje wortelstimulator gevuld en 8 (inminddels 9) stekkies in het piepschuim gezet en nog een luchtpompje aangesloten in het water om alles van wat meer zuurstof te voorzien. Stekkie wat ik hiervoor heb gemaakt was een probeersel en die stond in de vensterbank, emmertje staat nu onder de 400 watter. Werkt perfect, kan misschien een paar dagen langer duren dan op de moeilijke manier, maar liever makkelijk dan moeilijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mja...

 

'k krijg ze in 10 dagen geworteld in steenwol pluggen.. in een dome met tl licht erboven (830)

De stekken krijgen 18 uur per dag licht en 6 uur donker.

 

Onderin ligt een laagje seramis om de lv hoog te houden.

 

een stek: ongev 10 a 12 cm lang afknippen onder een hoek van 45 graden,

kortwiek de ietswat grotere bladeren (zodat ze niet te veel vocht verliezen door die grote bladeren!)

dip ze ongev 1 cm diep in de stekpoeder en steek ze in de natgemaakte steenwol plug,

en ff natsprayen met water (aangemaakt op PH van 6.0)

en zet ze in je dome en tada na 10 dagen komen de wortels er aan alle kanten eruit...

Nu nog ff een beetje 'hardenen' dmv de dome eraf te halen en ze onder het tl te laten 'groeien' (2dgn)... en tada we hebben een X aantal steks..

 

Gr mike.

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnx

maar liever makkelijk dan moeilijk.

inderdaad!

zou ik ook water kunnen gebruiken zonder wortelstimulator? misschien dat het dan nog een paar daagjes langer duurt?

 

maar lees ik het nou goed, dat je de plantjes weinig licht moet geven, of de wortels?

 

maarja, t zou zelfs mij moeten lukken he...

srry voor de vraagjes ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

al zet je ze in water...krijg je dan geen waterwortels..

die vervolgens minder opnemen ;) dacht ik zo..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, eh, als je planten in de grond hebt en er staat dan te veel water in de pot rotten de wortels toch weg?, is het dan niet slecht om stekkies in water te zetten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

oooowww wat spannend... ;)

ik heb net ...uhm.... denk ongeveer 8 stekjes van mn buitenplanten genomen, op dezelfde manier gedaan...

ook heb ik er 2 in glaswol gezet...sommige heb ik met stekpoeder en andere zonder stekpoeder gezet...zou het schelen?

oja, kan toch geen kwaad he, dat ze na 1 minuut al slap hingen?

pfoe daar gaan we weer met de vragen...hoe zit het met de luchtvochtigheid...moet die hoog zijn? moet ik er plastic overheen spannen?

thnx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luchtvochtigheid moet hoog zijn . Zorg ervoor dat er geen stekpoeder op het snijvlak van de stek zit !! dit is zeer belangrijk . Zet in het water of de blokken met een ph van onder de 7 in ieder geval . Wortelstimulator kan hier soms vanzelf al voor zorgen omdat dit vanzichzelf zuur kan zijn(degene die ik heb nagemeten wel in ieder geval .

 

Glaswol zal niet goed werken , je moet steenwol hebben (niet van de bouwmarkt die is anders). Gezeefde Cocos aarde kan ook .

 

Handig is een emmer of bak te hebben die je met doorzichtige folie kunt afsluiten. staan je stekken hierin dan blijft de luchtvochtigheid heel hoog . Sproeien is dan niet meer nodig. Na verloop van tijd zet je de emmer steeds iets verder open door de folie op te schuiven , de LV zal dan lager worden. D eeerste 3 dagen gewoon gesloten houden .

 

Geef ze minimaal 18 uur licht , het hoeft maar heel weinig licht te zijn. Ze kunnen nu zelfs gewoon in huis staan ,het daglicht dat naar binnen komt is voldoende en het is nu toch nog lang genoeg licht .

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat gaan jullie doen met die klonen gewoon naar binnen gooien of als nog buiten neer zetten???

 

Lijkt me niet echt veel zin meer te hebben toch als je eerst moet wachten tot ze lekker gewortelt zijn en dan nog in de grond te stoppen of in potten.

Dan zullen ze niet echt lekker groot meer worden of zie ik dit nu helemaal verkeert?

 

Ik zelf ben niet echt bekend met buiten planten ik gooi er altijd een stuk of 6 in de tuin en laat maar lekker gaan dus weinig omkijken naar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben van plan ze gewoon naar buiten te gooien, of in een serre. ff afwachten of ze lekker wortelen.

de kleintjes heb ik uit de glaswol gehaal en ook door het piepschuim gestoken, ze staan inmiddels weer allemaal (had ik niet verwacht :rofl )

en tsja, dat ze wat kleiner blijven is dan maar jammer...als er 10/15 grammetjes lekkere wiet vanaf komt, dan vindt ik het beter als die fluffie topjes die er anders aan hadden gekomen, ik heb namelijk de onderste dunne, weinig licht krijgende takjes van mn buitenplant genomen.

nu maar hopen dat het goed komt! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De planten ontwikkele zich vooral goed in juli en augustus , je kunt dus nog makkelijk nu beginnen met stekken buiten. Ze hebben zelfs nog meer als een maand groeiperiode. Ze kunnen nog makkelijk meer dan 1 meter hoog worden .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik er een stel buiten af laat bloeien en de rest buiten voorgroei en die binnen af laat bloeien.

 

al zet je ze in water...krijg je dan geen waterwortels..

die vervolgens minder opnemen  dacht ik zo..

 

Nog nooit van gehoord, waarom zou dat dan zo zijn?

 

ja, eh, als je planten in de grond hebt en er staat dan te veel water in de pot rotten de wortels toch weg?, is het dan niet slecht om stekkies in water te zetten?

 

Kleddernatte aarde kan geen zuurstof vast houden. Maareeuh, ooit wel eens van hydro kwekers gehoord? Dit is gewoon een cheap-ass versie van zo'n bubbler set-up.

 

Sceptisch hoorr allemaal, we zullen zien hoe lang ze der over doen, zal wel ff foto'tjes plaatsen! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die bubbler methode werkt ERG goed. Heb hem zelf ook een aantal keer toegepast. Het is belangrijk dat het water goed bubbelt en dat de stekjes met hun steel in het donker staan.

 

Ik heb op deze manier in ongeveer 4/5 dagen wortels gekregen, ik moet er wel bij vertellen dat het in deze periode erg warm was. Warmte bevordert de aanmaak van wortels enorm. Als de stekjes in koel water staan kan het zo 3 x zo lang duren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snijd ook stekjes nu, gewoon scalpeltje takkie eraf, in steenwol blokje die ingeweekt is met wat aangezuurd water met wilgenwater als wortelstimulator, werkt perfect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je stekken met stekpoeder wil laten wortelen moet je niet het vlakke gedeelte wat je onder eenhoek van 45 graden hebt afgesneden bepoederen.

maar snij je van de laatste cm van het steeltje onderaan in verticale rinchting(dus met de steel mee) een dun laagje af

en deze bepoeder je dan

dan zou ik het in stek blokjes zetten steenwol of oasis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die bubbler methode werkt ERG goed. Heb hem zelf ook een aantal keer toegepast. Het is belangrijk dat het water goed bubbelt en dat de stekjes met hun steel in het donker staan.

 

Ik heb op deze manier in ongeveer 4/5 dagen wortels gekregen, ik moet er wel bij vertellen dat het in deze periode erg warm was. Warmte bevordert de aanmaak van wortels enorm. Als de stekjes in koel water staan kan het zo 3 x zo lang duren.

Dat klinkt goed, 4-5 dagen. En dat moet wel lukken om het water op temperatuur te houden, m'n set-up staat namelijk op de zolder waar het altijd zo lekker gruwelijk heet wordt in de zomer. heh..

 

Trouwens ff de stekjes van een emmer naar een stekken bak verplaatst, de hoge lv daarin zal ook wel helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je stekken van een zaadplant dan moet j ewachten tot de plant zich trapsgewijs begint te vertakken (volwassen wording),dat is na ongeveer 6 weken groei . De stekken die je dan knipt zijn beter en gaan sneller in de bloei na omschakeling naar 12/12 . soms zie je dan al tekenen van voorbloei op de stekken maar dat maakt niet uit, ze staan immers nog gewoon in de groei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn van de plant afgesneden die ik op 12/12 had gestart en terug heb gegooid in de groei.

Img1.jpg

Alle wildgroei eraf gehaald en dat gebruikt als stekken. Weet zeker dat ze trapsgewijs zullen vertakken, het ene stekje wat ik al had gemaakt doet dat nu ook namelijk. En kijk zelf maar naar die plant, zit helemaal vol met vertakkingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha dat heb ik dus ook zo gedaan ! Omdat je dan eerder een volwassen plant hebt ,en dus eerder kan stekken. Het duurde op zich wel een tijdje voordat ie terug de groei inging bij mij omdat de plant net was begonnen met bloeien, ik had iets eerder moeten zijn waarschijnlijk .

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is de manier waarop ik men stekken snijd.

ik snij men stekken

dip ze ff in water en vervolgens in stekpoeder(klop je stekjes een beetje af)

zet ze direct in turfmolm potjes gevuld met aarde

zet er een tentje(plastiek)rond en klaar

9/10 overleeft het

owja ik knip de bladeren ook in de helft af omdat de grote bladeren veel vocht afgeven en je dit op deze manier kunt halveren :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...