Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
MisterX

Weer algen in mijn systeem wat zie ik over het hoofd?

Recommended Posts

Goedemiddag allemaal,

 

Ik loop al weken te kloten mijn algen in mijn systeem. ik dacht het onder controle te hebben maar ik heb in 3 toch weer alg in mijn systeem :(

Ik heb maatregelen genomen om te voorkomen dat er licht bij het water komt. Kamer zo donker mogelijk maken. Nieuw reservoir de openingen van het reservoir zo veel mogelijk afdekken.

Mijn slangen en reservoir zijn niet transparant en UV bestendig.

 

Toch heb ik weer algen :( wat zie ik over het hoofd? Ik ga alles weer leegpompen en doorspoelen met  1 gram chloor/poolshock per 4 liter water en het maar weer opnieuw proberen.

Wat zit er in mijn res

 

Regulator

Cal/mag

Floraflex

Hydroguard

PH up of down

 

verder houd ik de water temperatuur op 20 graden met een chiller

en heb ik een luchtsteen in het reservoir.

 

20210607_172550.thumb.jpg.a9e967ba4771999f3472b95b0100e2cb.jpg20210607_172449.thumb.jpg.a7a6ae57dd149fadcece88a74dc008d8.jpg20210607_172317.thumb.jpg.783ccb2dff3552f6518ab09bbcc12556.jpg20210607_172214.thumb.jpg.f14d0d7e56a04c1928de791d7599cd43.jpg20210607_172159.thumb.jpg.e2fe26330774731de00030ff1f00eb5d.jpg20210607_172635.thumb.jpg.7dad69cb91d445855a557c5793e4ad79.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een scheutje waterstofperoxide houdt de algengroei in toom.

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

welk precentage / welke hoeveelheid per liter?

 

Veel mensen adviseren mij ook om chloor door het systeem heen te laten lopen

1 gram pet gallon om schoon te maken

3-5 ml per gallon  onderhoud

flush 10ml per gallon

 

Ook zijn er mensen die zeggen dat de transparante luchtslang van mijn pomp het probleem zou kunnen zijn. maar daar zijn de meningen over verdeelt

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minutes ago, MisterX said:

welk precentage / welke hoeveelheid per liter?

Zoek dat fijn zelf uit.

Waterstofperoxide valt uiteen in water en zuurstof.

En Chloor is gewoon slecht.

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe vaak loopt je pomp in het vat? Lijkt me dat je niet actief genoeg belucht/circuleert en misschien ook wel veel te lang met een vat wil doen (met de supplementen die je gebruikt word max 3 dgn aanbevolen).

Als je regelmatig stagnerend water hebt (ook al is het 20C door de chiller), voeding in het water en de juiste pH dan krijg je al snel alg.

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de professionele tuinbouwr gebruikt men een middel met de naam Aldo.

Dat is de afkorting van algendoder, en het bevat hofdzakelijk waterstofperoxide.

On 6/7/2021 at 7:25 PM, MisterX said:

Veel mensen adviseren mij ook om chloor door het systeem heen te laten lopen

1 gram pet gallon om schoon te maken

3-5 ml per gallon  onderhoud

flush 10ml per gallon

Vreemd advies, grammen en mililiters gecombineerd met gallons. Een metrische maat voor een gewicht, een metrische maat voor een volume, en dan een "Imperial" maat voor een volume.

Zijn dat soms geflipte Amerikanen, die vele mensen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/8/2021 at 8:09 PM, FoolOnTheHill said:

In de professionele tuinbouwr gebruikt men een middel met de naam Aldo.

Dat is de afkorting van algendoder, en het bevat hofdzakelijk waterstofperoxide.

Vreemd advies, grammen en mililiters gecombineerd met gallons. Een metrische maat voor een gewicht, een metrische maat voor een volume, en dan een "Imperial" maat voor een volume.

Zijn dat soms geflipte Amerikanen, die vele mensen?

 

Nee een franse maat van mij. maar kreeg een soort gelijk advies van de man die Uberoots maakt.  Die maakt dat ook met chloor granulaat en gebruikt dat zelf ook in zijn res.

https://www.greensell.nl/a-57634929/uberoots/uberoots-5-liter/#description

 

 

Hydroguard gebruik ik al nu maar dat schijnt goed te zijn voor wortelrot ipv alge

Ik heb een luchtpomp met steen die constant bubbels maakt en het water in beweging houd. daarnaast heb ik een chiller die 24/7 rondpomp 1300 Liter per uur

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou eens die luchtpomp/bruissteen eruit halen. Wel een circulatiepompje erin leggen. Eens kijken wat dat doet.
 

Mvg,
Wubbo Ockels

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/11/2021 at 7:58 PM, Boefje030 said:

Niet hydroguard....Hydrocare

Is nog een optie. Heb nu de hydroguard eruit gehaalt  en Uberoots (chloor) toegevoegd 0,5ML per liter

Kijken hoe het res het nu doet na 2 dagen.

UbeRoots 5 Liter | Uberoots | Greensell

On 6/13/2021 at 12:32 PM, Wubbo Ockels said:

Ik zou eens die luchtpomp/bruissteen eruit halen. Wel een circulatiepompje erin leggen. Eens kijken wat dat doet.
 

Mvg,
Wubbo Ockels

In het begin draaide ik zonder luchtpomp en met een cirulatie pompje. nog steeds alg.

 

 

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...