Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Damper

Royal Jack Automatic - eerste kweek ooit, achter glas

Recommended Posts

Hallo, ik ben toch erg benieuwd of er mensen zijn die het leuk vinden om af en toe te kijken naar mijn eerste kweek - ever.

Ik lees al heel lang mee op het forum en weet dat 1000 wegen naar Rome zijn, maar is mijn eerste gooi. 

Royal Jack automatic dus. 15 literpot met Janeco lightmix met daar doorheen ca. 50gr. easy boost biologisch van Royal Queen seeds.

Water Ph is 6 en wordt toegediend met blumat tropf, hoewel dit lastig stellen is. Ik hou het in de gaten. 

Ze staat op een echte zonnige hoek van de bovenverdieping van 's ochtends tot 's avonds zon, achter glas. Als er zon is natuurlijk. 

Laten ontkiemen in koffiefilter aan binnenkant kast. Zodra worteltje zichtbaar was netjes ca. 1cm diep geplant. 

Na een paar dagen kwam ze boven, helaas bleef de zaadhuls erg lang hangen, ik heb het heel lang aangekeken totdat ik echt zag dat de eerste blaadjes vast bleven zitten met groeien.

Toen heb ik 'geholpen' met een pincet voorzichtig de zaadhuls verwijderd.

Helaas -mede hierdoor- niet veel zon in eerste dagen, dus is wel een beetje gaan strekken, opgelost door pot iets bij te vullen. 

Nu zie ik nog steeds dat de blaadjes niet helemaal symmetrisch zijn, maar ik denk dat dat van het zaadhuls incident een gevolg is, misschien dat er hier iemand is die dit weet?

 

Verder gaat ze best ok, volgens mij. Graag jullie reactie/advies. 

Ik zal hier blijven updaten, voor wie het wil volgen.   

IMG_20210504_164255.jpg

IMG_20210513_112953.jpg

IMG_20210507_154921.jpg

IMG_20210506_065003.jpg

Edited by Damper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannabis heeft het minstens 50.000 generaties gered zonder gebruik te maken van koffiefilters.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De mens ook zonder internet, en kijk ons nu. 

 

Wat ik wel kan bedenken is dat de zaadhuls misschien niet was blijven hangen als ik de zaden gewoon in de pot had laten ontkiemen. Maar dat blijft speculeren. 

Ik had gelezen dat de koffiefilter methode de beste kans op ontkiemen had. Dus daarom daarvoor gekozen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze foto is van gisteren. 

Ik heb geen eigen ervaring van eerdere planten, dus probeer maar wat, van wat ik heb gelezen. 

Het lijkt wel ok te gaan, maar als er ervaren kwekers zijn die dat kunnen bevestigen zou dat mijn zelfvertrouwen goed doen. 

IMG_20210513_112953.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet wat Royal Queen er van zegt, maar er zijn zaadbanken die aanbevelen om direct in de grond ontkiemen.

Het liefst in een diepe pot.

De plant maakt een penwortel, die moet je niet verstoren.

Ik heb een paar weken geleden ook wat autoflowers gezaaid, en de vrouwtjes al gevonden.

Ik heb er drie onder HPS gezet, en drie samen in een pot achter het zonnigste raam in de woonkamer.

Ik wens je veel mooi weer, want dan heb ik het ook!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat ik de volgende keer ook 'gewoon' de natuurlijke weg neem. 

Inmiddels is ze weer een paar dagen ouder en groter. 

Ze gaat 's avonds heel schattig hangen om de volgende ochtend weer helemaal strak te staan, had niet zoveel beweging verwacht in een (wiet)plant. 

 

IMG_20210519_160907.jpg

IMG_20210519_160902.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al altijd in koffiefilters ontkiemd tot nu toe 100% alles ontkiemd. Dus ik blijf bij die methode. Nu maar uitkijken naar mooi weer. Volgende week normaal gezien. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij tot nu toe ook 100% :D

Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat het zaadhuls incident misschien niet was voorgevallen als ik 'm in de grond had laten ontkiemen. 

Misschien dat de huls dat natter en dus weker wordt. Geen idee. 

Ze staat er inmiddels zo bij; (helaas geen zon vandaag, dus ze staat wat minder strak)

IMG_20210522_090857.jpg

IMG_20210522_090902.jpg

Edited by Damper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb wel een beetje last van vliegjes, ik denk de varenrauwmug. Mijn grond is best vochtig door het blumat systeem.

Kan helaas niet zonder want ben ook wel eens een paar dagen niet thuis. 

Heb wel van die gele plakvallen besteld, die zouden de mugjes moeten kunnen vangen en zo de boel een beetje temperen. 

Misschien ook vaker de ventilator erop, deze heb ik nu ook nog wel eens uit staan. Schijnt ook goed te werken tegen deze muggen.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ventilator helpt niets tegen de mugjes anders dan ze wat weg wapperen.
Die mugjes zijn gek op de alg die op je aarde ligt en dat krijg je doordat je te nat kweekt.

Je kunt je Blumats best finetunen, nu geef je echt teveel water met alle gevolgen van dien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

scherp zand boven op je grondje kan werken om varenrouwmug tegen te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb even aan de pot gevoeld en hij is wel aardig zwaar. 

Dus de blumat even wat zuiniger gezet.

Die van dat zand is een goede, had ik ook al ergens gelezen, misschien moet ik dat gewoon doen, naast de gele plak vallen. 

Bedankt voor de tips! Leuk dat jullie meelezen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een emmertje zand uit de speeltuin hier moet toch ook kunnen?

Anders een zak metselzand halen?

Zou kinder speel zand ook kunnen? Dan weet je iig wel dat het helemaal schoon is, toch?

Edited by Damper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of de plant te nat staat is lastig te zeggen vanaf hier, maar de grond oogt droog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metselzand is door de structuur het meest geschikt en in een 25kg verpakking verkrijgbaar bij elke bouwmarkt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga zand regelen. Kom trouwens inmiddels weinig mugjes meer tegen, heb er wel heel wat doodgedrukt. 

Ik zie al de eerste bloeiharen, had ze niet nog meer moeten groeien? 30 april kwam ze boven de grond uit.

Of groeit ze ondertussen wel een beetje door?

(edit: ff google geraadpleegd -had ik ook eerder kunnen doen- en bij de eerste verschijnselen, dat zijn dit neem ik aan, kan de plant nog wel twee zo groot worden, klopt dat?)

IMG_20210524_102821.jpg

Edited by Damper

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Damper said:

 

Ik zie al de eerste bloeiharen, had ze niet nog meer moeten groeien? 30 april kwam ze boven de grond uit.

 

Dit is heel normaal voor een autoflower.

Die begint te bloeien na de vierde of vijfde node.

Als je dat niet wil, had je geen autoflower moeten nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind het niet erg, had het alleen wat later verwacht. 

Kan ik misschien nog wel een tweede laten groeien deze zomer.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb aquarium zand, grove korrel besteld. 

Leek mij meer geschikt voor consumptie dan zand uit de bouwmarkt.  

Is wel iets duurder. 

 

Edit: extreem veel duurder, ik rij wel langs een bouwmarkt. En dan was ik het wel een keer.

Edited by Damper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je zand eten dan met je consumptie?
Toplaag afdekken (waarna je niet meer via boven water kunt geven) is om de muggen het lastig te maken eitjes te leggen in die toplaag en dat doe je het best met zeer fijn zand waardoor je afsluit maar er toch nog lucht doorheen kan.

Meest vd hand liggende (en goedkoopste , 25kg kost € 1,89) is metselzand.
Dat zand is schoon als je daar een zak van koopt maar als jij denkt dat je het moet wassen omdat het vervuild zou zijn moet je dat vooral doen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zand dat speciaal gemaakt is voor zandbakken is meestal chemisch behandeld tegen vlooien... zou ik niet bij m'n planten willen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het eindproduct moet wel geconsumeerd worden..

Ik had zelf nog zand achterin mijn tuin, dus opgelost.

Ik zie geen vliegen meer, de plakvallen hebben ook wel hun werk gedaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Damper said:

Het eindproduct moet wel geconsumeerd worden..

Heb je dat zand uit je tuin dan wel gespoeld zodat je weet of het ook schoon is?

Dat je niks meer ziet aan varenrouwmug is mogelijk omdat je de nu volwassen mugjes hebt weggevangen maar dat wil nog niet zeggen dat ze dan ook helemaal weg zijn.

Houdt ook de gaten aan de onderkant van je potten in de gaten;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een update. 

Het weer werkt nu natuurlijk lekker mee! Ze staat er volgens mij best lekker bij. 

Het kan boven wel al aardig warm worden. 

Mugjes niet meer gezien trouwens, zand en plakvallen hebben echt geholpen. Ik zag ze idd nog wel een tijdje onderaan de pot.

Dat tuinzand lag al heel lang in de regen hopelijk goed genoeg.

 

IMG_20210531_160809.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...