Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
JFG

9 x Amnesia stekken met Greensoil voeding

Recommended Posts

Hallo Iedereen,

Na een aantal jaartjes meegelezen te hebben, heb ik besloten om ook een kweekverslag te maken. Ik heb al een klein beetje ervaring maar ben zeker geen professionele kweker.


ik kweek in een kweektent van 1 m2 met een 600 W HPS lamp (greenpower) op lightmix van plagron. Omdat de vorige ronde met eigen gemaakte stekken geen succes was (eerste keer zelf stekjes maken van een zelfgekozen moeder), worden het deze keer amnesia stekken van de stekkenboer. Deze zijn eerst nog even in de propagator onder TL geweest om wat meer wortels te krijgen. Na een paar dagen konden er al een aantal de tent in.


Er waren helaas nog 3 stekken die nog onvoldoende wortels hadden. Deze zijn vandaag in een pot gegaan en staan nog even in de vensterbank tot de lamp aangaat. Ik heb nog 1 stek over (Omdat de stekkenboer per se 10 stekken wilde leveren en ik er maar 9 nodig heb). Ook heb ik de anderen die in de tent staan voor de eerste keer voeding gegeven. Waar ik voorgaande jaren altijd HY-PRO Terra voeding gebruikte met de voedingslijn van Aptus erbij heb ik na een aantal mislukkingen afgelopen rondes (is er iets veranderd de afgelopen 5 jaar aan de HY-PRO en Aptus voeding?) besloten om iets anders te proberen. Het is de voeding van Greensoil geworden. Ik heb geen ervaring met Greensoil maar het idee van niets te hoeven meten spreekt me erg aan. Indien er onder jullie mensen zijn met ervaring met deze voeding dan wil ik die uiteraard graag horen/lezen! Ik heb dus geen EC of pH waardes om te delen want het enige dat ik meet is het volume voeding dat ik aan mn vat toevoeg.

Wat fotootjes:

Op de eerste foto staan ze net in de tent. Ik had dus een klein foutje gemaakt met 3 stekken. Deze bleken toch niet voldoende wortels te hebben want ze vonden het niet fijn onder de HPS! Deze zijn meteen weer terug gezet onder TL / vensterbank. Op de laatste foto staan ze er weer allemaal in. Je ziet duidelijk de achterstand van de planten die nog even TL / daglicht hebben gehad. Ze hebben het wel allemaal gered gelukkig. 

De planten staan nu bijna een week op 12/12 en zijn getopt. Ben wellicht toch ietsje te laat geweest met overgaan op 12/12 dus dat wordt straks weer knakken en buigen ben ik bang. Heb de lamp er redelijk dicht opzitten om ze een beetje in toom te houden.

Kan nu al niet wachten tot er dikke toppen aan zitten!

IMG_5859.JPG

GHID2252.JPG

IMG_5946.JPG

IMG_5947.JPG

Edited by JFG
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan ben je niet over een nacht ijs gegaan! Het begin is goed! Ik zou de uitschieters op gelijke hoogte knippen als de anderen.

Edited by dilago
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het Haze is, na 3 dagen onder de HPS echt meteen op 12/12 anders wordt het TE vol! Dus wat dat betreft ging dat goed. 

Kwa voeding kan ik zeggen, ga uit van wat er op de bloeivoeding staat en houdt in eerste instantie de onderste waardes aan (meer geven kan altijd nog en is minder schadelijk dan te veel voeding geven). Die aptus is prima, maar ook daar niet over de waardes heen gaan.  Start booster, enzymen en topbooster zijn gewoon prima. Je moet alleen even weten wanneer je het moet geven maar ook dat staat op het pakje. Als je nog wat gekkigheid er bij wilt doen in die pot kan je altijd nog schimmels en bodemleven toevoegen, dat verkopen ze ook. 

Wat ik je vooral kan zeggen is: houdt alles op de onderste waarden, vooral als je meerdere voedingsmiddelen/additieven door elkaar heen gebruikt. Dan doet het zn ding. Te veel is niet goed. Dat is net als te veel limonade in je water, dan is het ook niet lekker meer (vinden de meeste mensen). 

Dus ja, oja nog een ding: Je wilt die 600 watt waarschijnlijk dimmen, dan het is echt heel erg veel licht. Een 400 watt HPS is meer dan zat voor in een 100x100 tentje. Als je de planten op een klein tafeltje zet (50cm hoog) en de lamp (400 watt is echt het beste) in de nok hangt, kan er weinig fout gaan en zul je geen verbrand blad krijgen. 

Groeten,

 

Hannesh 

p.s.

Een pH meter is echt wel handig hoor. Als je eenmaal weet hoeveel zuur (HNO3 gebruikte ik altijd, dat is de pH- groei) je er bij moet doen, is meten vaak ook niet meer nodig daarna, hoevel ik het wel altijd deed. Als je kijkt hoeveel wiet kost en de kosten van een pH meter, dan is een hanna pH meter nog zelfs goed te betalen en die zijn erg goed! Kost wat maar dan heb je ook wat. Mensen zeggen pH6.8 voor aarde, ik hou het altijd bij pH5.5 of het nou aarde of hydro is. Het knalt die bakken uit! Vooral met enzymen. 

VAN ONDER JE WATER GEVEN! GEWOON IN DIE WASMACHINE BAK GIETEN! 

Hydrokorrels op je aarde dan hou je meer vocht in je potten en heb je ook minder last van een hoge luchtvochtigheid. Scheelt ook met je watergift! :D 

 

Edited by Hannesh
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago Thanks! Ben erg benieuwd hoe het gaat uitpakken!

@Hannesh: Dankjewel voor je advies. Ik heb een pH/EC meter liggen hoor. Alleen heb ik die dus met deze voeding niet nodig zo wordt er gezegd (dat was ook de reden dat ik deze voeding wilde gebruiken). Schema erbij is makkelijk te volgen verder ook. We gaan het zien! Ze groeien nu in ieder geval als een malle!

Ik herken overigens wel wat je zegt hoor. Ik wist voorheen ook precies hoeveel voeding en pH- ik nodig had om alles goed te krijgen (zonder steeds te meten). Ben er daarna een paar jaar tussenuit geweest en jaartje geleden weer begonnen. Wat me opviel was dat ik met de voeding van HY-PRO nu dus meer ml toe moet voegen om op de juiste EC te komen als wat er in mijn notities stond. Waarschijnlijk is die voeding nu meer verdund ofzo? (Niet een klein beetje meer he gewoon het dubbele aantal ml voor dezelfde EC als waar ik dus 5 jaar terug slechts de helft nodig had!).

Van onderen water geven ga ik volgende week mee beginnen.

600 W wil ik zeker niet dimmen! sterker nog heb de EVSA op superlumen staan. Nog geen verbrand blad kunnen ontdekken. Heb wel ff een hamerslagkap erin gehangen ter vervanging van mijn spiegelkap. Die greenpower lamp is ook nieuw die erin hangt en hangt nu helemaal bovenin.  Softbox is nog onderweg. zit nu een buisafzuiger in die naar mijn idee teveel herrie maakt. Als mn softbox binnen is ga ik weer ff knutselen met inlaat en uitlaat. 

Zal er morgen ofzo wanneer ik tijd heb weer wat foto'tjes van de dames op gooien.

IMG_5886.JPG

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een bedenkelijke claim dat je niet hoeft te meten, want als je uitschiet met een van de vele flesjes ben je de pH en Ec al aan het regelen. Meters zijn geen last maar een gereedschap om zeker te zijn van waar je mee bezig bent want meten is weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago meten is weten, klopt. Alleen heb ik gelezen dat dat iets anders werkt wanneer je organische voeding gebruikt. Wat je erin stopt is niet meteen voeding voor je plant. Het bodemleven zou dit volgens mij allemaal moeten regelen zelf (Zowel EC als pH). Als ik dan ga lopen vogelen met EC en pH dan ontregel ik dat toch juist weer? 

Moet wel bekennen dat het een beetje vreemd voelt voor mij om dit niet te meten. Ik ben net als jij anders gewend.  Hou de plantjes wel goed in de gaten en ik beloof je dat ik mijn stinkende best ga doen om niet uit te schieten ;)

Ik ga me gewoon aan het kweekschema houden en kijken wat dat mij brengt. 

 

Heb ff zitten spieken op jouw topic maar dat ziet er ook netjes uit man! Dat zand had ik nog nooit ergens gezien maar klinkt wel logisch!

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met organisch kweken hoef je idd niet te meten, maar ik vraag me af hoe organisch al die flessen zijn. 

Het gaat voornamelijk om de bacterien en schimmels, je bodemleven regelt alles. 

Dus wat er dan groei en bloei is aan de voeding? Je voedt je bodemleven en niet de plant. 

Maar goed, kijk gewoon of het werkt voor je voordat je met allerlei meters gaat zitten rotzooien, als het doet wat ze zeggen werkt het :rolleyes:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat er niet gemeten hoeft te worden is prima, maar ik vind het een merkwaardig argument om een kweekmethode mee aan te prijzen. Net alsof je metertje in een vat steken zo'n gedoe is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

O.k..... vraagje... wat heb je aan biologische/organische voeding zonder fatsoenlijk bodemleven? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago Moeilijk is het niet maar toegegeven het is ietsje meer gedoe dan op deze manier. En ik hoef niet zo nodig alle achterliggende theorieen te weten / volgen. Als ik een simpel schema kan volgen lekker makkelijk toch?

@Plantformer niet van die moeilijke vragen stellen :D Zoals ik al zei ik ben geen professional maar gewoon een simpele thuis kweker die liever niet naar de shop gaat. Ik neem aan dat ze daar aan gedacht hebben.

@Hannesh Heb mn meter er even ingehangen om eens te kijken. We zitten nu op de tweede dag van week twee op 12/12. pH is 7.4 EC is 1.2. Geven we zoals beloofd van onderaf ;) 

Ze groeien in ieder geval als een malle!!!

IMG_6006.JPG

IMG_6012.JPG

IMG_6013.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor mijn gevoel hangt de lamp wel erg hoog, als je bang bent dat ze te groot worden kan je de lamp beter lager hangen.

 

Succes met deze ronde 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Quote: niet van die moeilijke vragen stellen :D Zoals ik al zei ik ben geen professional maar gewoon een simpele thuis kweker die liever niet naar de shop gaat. Ik neem aan dat ze daar aan gedacht hebben.

https://www.greensoil.eu/tips-tricks/

Daarbij is EC meten in biovoeding vrij lastig/niet betrouwbaar aangezien een EC meter de opgeloste zouten/mineralen in de vloeistof waarneemt. Biovoeding bevat niet of nauwelijks direct opneembare zouten/mineralen, deze mineralen moeten eerst worden omgezet door het bodemleven en in hapklare brokken worden doorgegeven aan de plant... Een actief bodemleven is onmisbaar in een goeie biologische kweek.

Edited by Plantformer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede avond/morgen!

We zijn weer een weekje verder dus tijd voor een update!

De klok staat nu ruim 2 weken op 12/12 en we zitten op dag 2 van week 3. De dames voelen zich duidelijk erg op hun gemak en zijn al lekker topjes aan het vormen. Over het bodemleven maak ik mij dan ook niet echt zorgen @Plantformer. Ik zie ze bijna groeien terwijl ik ernaar kijk, zo hard gaan ze! De grootste dame die er tussen staat is ongeveer 85 cm nu. De rest zal daar niet heel ver onder zitten.

Voeding geven we zoals eerder gezegd van onderaf. Eens in de 2 á 3 dagen (afhankelijk van hoe zwaar de potten aanvoelen) giet ik 10 liter voeding in die lekbak. Ik meet nog steeds niks en maak de voeding volgens het schema. LV zit tussen de 40 en 70 % gemeten vlak boven de aarde. Temp blijft ook laag aangezien die op hetzelfde punt gemeten wordt en schommelt net onder de 20 graden (Heb zo'n goedkoop rotding waar het lipje van afgebroken is)

@hohoDe lamp had ik dus inderdaad iets lager gehangen. alleen ben ik wellicht iets uitgeschoten (of ik was te laat met hoger hangen :o). Op een enkel paar blaadjes die direct onder de lamp zitten is iets van verbrande puntjes (of het begin daarvan) te zien. Verder valt het me op dat er nagenoeg nergens verbrande bladpunten te zien zijn. Iets wat ik voorheen wel altijd had. 

Oordeel zelf maar! naar mijn idee staat het er keurig bij.

Zit overigens nog steeds te wachten op mn softbox en dan kan mn nieuwe filter er ook in. Heb ook meteen zo'n webit netje besteld van secret jardin. Ze hadden alleen mijn maat niet meer. Schijnbaar maken ze al heel lang geen DR100 tenten meer :D. We gaan het met die van 90 cm proberen en anders verzinnen we wel een MacGuyver oplossing met wat paperclips. Ben bang dat ik hier en daar misschien toch wat moet buigen/knakken. Toppen zullen sowieso iets van ondersteuning moeten gaan krijgen hoop ik ^_^

IMG_6089.thumb.JPG.b5d34902f89f4e362887f1d60a4ea68f.JPG

IMG_6087.thumb.JPG.471eab4233072903621b4209eb3b2d37.JPG

IMG_6093.thumb.JPG.e5dad8a561a5b3a541524cd1dd9d4023.JPG

IMG_6085.thumb.JPG.2eecfbde3dc5939bb2de7e588dcd7fa4.JPG

Kan haast niet wachten tot het zover is dat ze met hun voetjes omhoog hangen!!!

Fijn weekend iedereen en tot de volgende!!!

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt heel erg op de voeding die ik heb volgensmij

 

Is het humatisch-organisch? dan heeft ec meten niet zo veel zin.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MisterX voordat ik daar een zinnig antwoord op kan geven moet je me eerst even uitleggen wat dat is :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is een bio voeding :P ik meet ook geen ph en ec

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MisterX dit is ook biovoeding. Alles organisch en milieuvriendelijk staat op hun website. Wat een bakbeesten heb jij staan trouwens zeg! zijn dat echt maar 5 planten? Hoeveel ga je daar vanaf halen denk je?

Heb de lamp maar weer wat hoger gehangen want ben toch een beetje bang dat het verbrandt bovenin. Haartjes waren bovenin iets korter dan onderin. Heb die thermo/hygrometer aan een ijzerdraadje opgehangen ter hoogte van de toppen en de max temp was 29.2. Wat mij betreft te hoog. 

Vandaag krijg ik eindelijk mn softbox binnen en morgen het webit netje. Ik ga de dames toch een beetje buigen/knakken. Het begint oerwoud achtige vormen aan te nemen :D

In de tussentijd ben ik ook begonnen aan een nieuw projectje voor de volgende ronde. Ik ga mijn eigen stekken snijden van een Super Lemon Haze mama die ik in een DR60 tentje heb staan onder een 100W LED.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk wel dat 30 gram per plant gaat lukken. verder heb ik geen flauw idee. Het zijn wel echt 5 planten :)

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MisterX 30 g per plant? ben je een 0 vergeten en moet het niet 300 per plant zijn?  Met zoveel watt aan LEDs en zo'n mooie setup moet er toch wel minimaal een kilo uit te halen zijn?

 

OT: Ik mag mij nu officieel een pannenkoek noemen. Softbox is binnen en wat blijkt: ik heb de verkeerde besteld. Dit is gewoon een Fan in een MDF kist en geenszins een softbox. Zit ook geen stekker aan dus kan ook niet ff snel testen hoeveel geluid hij nu maakt. Ik heb op dit moment een schrijnend tekort aan kroonstenen en heb ook niet ergens een stekker liggen dus moet ff verzinnen hoe ik het ga oplossen. Misschien heeft die ouwe nog wel wat liggen thuis.

En dan nog kan ik niks aansluiten want er zit geen flens op die MDF kist :oeps. Heb de leverancier gemaild maar dat zal wel weer 2 dagen duren voor ik antwoord heb.

Het webit scrog netje is ook vandaag afgeleverd. Zoals het ernaar uitziet past die 90cm versie prima in mn tentje van 1 m. Vanavond gaan de Dames even horizontaal dus! 

 

Zal nog wel wat foto's plaatsen als alles erin hangt....

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens ivo opstelten oogst je 30 gram per plant elke 8 weken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Goedemiddag Allemaal,

Eergisteren heb ik dus mijn netje in de tent gehangen. Planten zijn gebogen/geknakt en herstellen goed gezien hoe erg ik ze mishandeld heb. Maar goed ik kon denk ik niet anders want het was knakken of snoeien.

IMG_6149.thumb.JPG.b663ef9b544ecd659d076f77e2b9f7a9.JPG

vóór

IMG_6150.thumb.JPG.96451e9a03368d92dece5dd54dfd6a25.JPG

Na!

IMG_6153.thumb.JPG.cd3a712cda6f41156f095f21fc429603.JPG

Sommigen heb ik misschien een beetje te hardhandig aangepakt.

 KSHJ1854.thumb.JPG.18b7cfba8da39f7fc9adb645ca1bcfdb.JPG

Maar alles is alweer omhoog aan het groeien!

We zitten op dag 5 van week 3 nu. 

Wellicht dat ik nog wel onder het net eea ga wegsnoeien maar ik laat ze eerst nog even herstellen.

IMG_6170.thumb.JPG.11c640668b722a96859c9d768b93bb4b.JPG

Ik wilde nog een video invoegen maar het lukt niet helemaal. Probeer het wel in een aparte reply

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sluit je ze nu niet erg op onder het net? Als ik de planten zo inschat was de groei er wel bijna uit die groeien niet lang meer door. een supercrop en geen netje had ook prima geweest denk ik.

 

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MisterX Dat heb ik dus weleens gedaan zonder net maar dan staat alles de volgende dag gewoon weer rechtop. Met dat net probeer ik juist te voorkomen dat het weer rechtop gaat staan. Ben het overigens niet met je eens over dat doorroeien. Als de dames nog een paar dagen in hetzelfde tempo door waren gegaan dan hadden ze in mn lamp gezeten ben ik bang.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoeveel dagen 12/12 staan ze precies. Ik had ze geprobeert te buigen mss growstop erop gespoten denk ik.

ben benieuwd hoe het uitpakt. de planten zien er gezond uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze strekken erg ,of er zit erg veel sativa genetica in deze dames.

In ieder Geval heb je het mooi vol :) 

er beginnen al topjes te komen dus ik weet niet of growshop nog handig is 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...