Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Stekjes in hydro cloner Deel 3

Recommended Posts

Ik wilde eens kijken hoe het zou gaan als ik stekjes niet zo besproeien (omschrijving hiervan in topics met dezelfde naam Deel 1 en Deel 2), maar met DWC.

Dus wederom 2 bakjes genomen, bakje A en B.

In bakje A stekjes gezet die besproeid werden. 2 minuten, elke 8 minuten of zoiets.

In bakje B stekken gezet waar een aquariumpompje voor 24/7 flooming zorgt. Dat wil zeggen dat een aquariumpompje continue het water in beweging houdt.

Nadat het systeem 2 uurtjes gedraaid had, merkte ik dat het water in bakje B aardig opwarmde.

Nog wat later deed ik een meting en die kwam boven de 36 graden uit. Zelfs tegen de 40 gemeten.

Eerst wilde ik stoppen om de pomp van 15 Watt te vervangen door nog een kleiner pompje dat ik ergens heb liggen.  15 Watt in ongeveer 3,5 liter water is blijkbaar een beetje veel.

Ik ging toch door omdat ik wilde weten wat er zou gaan gebeuren in die omstandigheden.

Nou, niet veel: De stekken in bak B zagen er florisanter uit dan de stekken in Bak A de eerste week.

Maar in de loop van de 2de week, werd dat minder.

Op de steeltjes werd niets zichtbaar van ook maar enige aanzet tot wortels. 

Bij de stekjes in de sproeierbak zag je bij 5 stekken al aanzetten. Eentje deed niks.

De temperatuur in het tentje was niet hoog. De ledstrips waren weliswaar 24/7 aan, maar de verwarming in het kamertje waar de tent staat, gaat aan wanneer de verwarming in de woonkamer aangaat. En ook weer uit als we gaan slapen.

Na 3 weken alles weggegooid.

 

Hieronder 3 foto's die een na een dag of zes gemaakt zijn.

De lichtere bladen (rechts) zijn van de stekken die in de flooming-bak stonden. Ze lijken wat voller.

image.thumb.png.fc1a0f575a7b2f2fc46cec2a987285a6.png

 

Sproeierbak

image.thumb.png.36f0a7cf5cc476fc882ee7ee06690fd7.png

 

Floomingbak

image.thumb.png.39b5c1d152571905cc56b893bb40f379.png

 

Een stekje uit de floomingbak in de 3de week.

image.thumb.png.04c3ae7d5dc43bc492ef81791d99698d.png

 

De wortels van de stekken in de sproeierbak na 3 weken.

Wortels zaten al in elkaar verstrengeld en om de sproeiers heen geslagen.

image.thumb.png.a5697211a1a4836a464a7a910b7adc25.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze post is niet voor tere zieltjes. Kijk maar naar de foto's.

Mijn moederplant was op sterven na dood. Stond al weet ik niet hoe lang en onderhoud plegen, ho maar.

image.thumb.png.353522479fb464da20c8d9f9e0db15bc.png

 

Maar heb er toch nog wat stekjes van gesneden.

12 stuks.

Dit keer had ik ze in mijn zelfde bakjes gezet. (Voor de opzet/apparatuur even mijn eerdere topics over 'klonen in hydro' lezen)

Wederom met een gewoon aquariumpompje op de bodem dat naar boven gericht staat, om te 'floomen'. Dat is niets anders dan water in beweging houden.

Maar het pompje was dit keer maar een 2 Watt pompje. Dat scheelt een bak warmte die je afgeeft aan 3.5 liter water (dat is wat er in de bakjes zit)

Het werd toch nog 26 graden maximaal (tentje staat gewoon in huis, en daar is het meestal rond de 20/21 graden)

 

De stekjes deden het niet goed. En dat is een understatement.

image.thumb.png.aaf9b3086fd287fc2bdc1114abeab185.png

 

Maar wat schetst mijn verbazing.

Bij een paar stekken kwamen er toch wortels tevoorschijn.

Ik had sommige met IBA behandeld (ook voor uitleg hierover in mijn andere topics kijken aub. Maar spul dat in stekkenpoeder zit)

Die stekken deden het niet beter. Maar van de 12 had sowieso nog niet de helft wortels.

 

Hieronder wat aanzetjes tot wortels

image.thumb.png.a4b9cdc0cf2fb0a4d9d42fc0702521b2.png

 

Maar 2 stuks hadden beduidend meer. (Geen zin om de foto's te draaien)

image.thumb.png.cffc7f9d0349d4bbafee0d5c9bbc2d8a.pngimage.thumb.png.2596c1d37236a785ac8e037d24cf8dbb.png       

 

De wortels op de linkerfoto horen bij de stekken die je op de rechterfoto ziet.

 

Nu denken jullie misschien: Wat een kut-resultaat!

Maar ik ben er blij mee, want het geeft aan dat je zelfs met de simpelste opzet nog wortels aan je stekken kunt krijgen.

En dan dus met een minimum aan apparatuur (voor hydro dan) waardoor je minder hoeft schoon te maken, minder verstopt kan raken, minder kans dat je wortels ergens in verstrikt raken. 

Als water maar zuurstof bevat, dan is het dus blijkbaar al goed.

 

Deze moederplant gaat in de kliko en als ik nieuwe zaadjes heb voor een nieuwe moederplant, ga ik ditzelfde experiment misschien nog wel een keer herhalen.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die moeder was niet echt blij met jou denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel wat liever voor je moeder zijn voortaan Kees, dit kan niet natuurlijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon nul aandacht aan besteed. 

Wist niet zeker of ik nog door zou gaan met mijn testjes, maar ineens besloten om het toch maar wel te doen.

De moeder is alleen voor de testjes bedoeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om dit deel 3 even af te sluiten.

Ging vandaag effe opruimen en nog snel wat foto's gemaakt.

De stekken zagen er niet uit. 

Maar wonder boven wonder hadden er een 5-tal flinke wortels, en de rest zelfs een beetje wortels. Was er eigenlijk maar 1 van de 12 waar ik echt niks bij kon ontdekken.

Je kunt dus je plantjes redelijk mishandelen en nog steeds doen ze het: Onkruid vergaat niet!

 

Kijk effe hoe triest het eruit ziet 'boven de grond'.

image.thumb.png.414932f1fb4dfb1e58009be256cd6bf1.png

 

De minste wortels

image.png.e72633c0269fb564d62ee0f6f3ccb12d.png

 

 

De meeste wortels

image.thumb.png.131717732e4a8ca49dfe92237ac6c969.png

 

Als de moederplant beter was geweest en als ik de stekjes daarna beter verzorgd had (bijvoorbeeld met wat bladvoeding en wat extra silicia) dan ben ik er dus van overtuigd dat je met een bakje met water en niets anders dan een lullig aquariumpompje je gewoon hydro stekken kunt kweken.

Niks geborrel en geluid van luchtpompjes of heel erg de temperatuur in de gaten houden. Al denk ik dat je zeker niet te hoog moet gaan,  maar rond de 25 is al geen probleem.

Gewoon nog wat finetunen met de juiste hoeveelheid licht en wat je eventueel aan voeding gaat toevoegen als eenmaal de eerste kleine worteltjes verschenen zijn.

Misschien dat ik dat nog ooit ga testen.

Als ik dat allemaal wat beter heb, dan wil ik vervolgens weer gaan kijken of stekken 5 seconden (of langer) in IBA nog een meerwaarde geeft. Want daarvan kon ik bij dit testje niets ontdekken. Wel bij eerdere tests.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik nu al een tijdje dit systeem. Heeft even geduurd voor ik het onder de knie had. Maar ik heb ook wat getest met IBA. Ik merkte dat vooral te lang erin echt nadelig is. Nu doe ik ze 20 seconde hierin en daarna in het systeem waar ze direct afgespoeld worden. Dit werkt bij mij het beste.

En vooral erg schoon werken en vaak alles grondig schoonmaken. Ik heb getest of ik door kon blijven gaan met hetzelfde water. Uiteindelijk vrij snel zwarte schimmel. Conclusie is bij mij na elke batch stekken alles verversen, goed schoonmaken en ontsmetten.

Ik heb twee Samsung influx ledstrips erboven. Wanneer ze wortels hebben gaat die aan (eerder trekken ze niet). Dan geef ik wortelstimulator door het water. De planten groeien hier goed op. En kan ik ze langer laten staan voordat ik ze plant in de rfx.

Kortom super systeem voor mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, Jakkes said:

En vooral erg schoon werken en vaak alles grondig schoonmaken. Ik heb getest of ik door kon blijven gaan met hetzelfde water. Uiteindelijk vrij snel zwarte schimmel. Conclusie is bij mij na elke batch stekken alles verversen, goed schoonmaken en ontsmetten.

Ik heb twee Samsung influx ledstrips erboven. Wanneer ze wortels hebben gaat die aan (eerder trekken ze niet). Dan geef ik wortelstimulator door het water. 

 

Ok, dus elke keer gewoon vers water, geen probleem. Begrijp ik het goed dat jij ze zonder wortel nog in het donker laat staan? En hoe lang duurt dat ongeveer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ik heb een flut led lampje van de gamma erboven. Die staat 24 uur per dag aan. Maar geeft zwak licht. In het donker zou ik niet doen (nog nooit geprobeerd trouwens).

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Werk echt heel schoon. Handschoentjes aan met snijden. Mes in alcohol ontsmetten. Elke ronde de bak ontsmetten. Etc.

Ik merkte dat je zo vrijwel geen uitval meer hebt. Doe je het niet dan valt er veel uit. In stekplugjes of op aarde maakt het niet veel uit. Hier maakt het echt het verschil. Daarentegen heb ik hier na 6-7 dagen wortels. Lukte eerder nooit zo snel. 
 

Ik laat ze altijd even staan in de bak. Ik geef dan langzaam wat voeding. Ze groeien dan als kool. Ik stop ze zo vanuit dit systeem in de RFX. Ze kunnen dat goed aan. Ik merk niet dat ze daar een klap van krijgen ofzo.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook erg tevreden over deze manier van stekken. Afgezien van schoon werken en het systeem goed ontsmetten na een ronde doe ik er elke dag een beetje chloor bij, heb zodoende geen problemen, gaat echt uit de kunst, nauwelijks uitval en stuk voor stuk mooie wortelbosjes. Wat een verschil met het vroegere gedoe met stekplugjes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/25/2021 at 2:35 PM, 420man010 said:

Gebruik je dit systeempje nog @Kees A

Ik doe op het moment effe helemaal niks.

Maar als ik op hydro zou werken, zou ik het zeker doen. Er is geen systeem te bedenken wat eenvoudiger en schoner is, in mijn ogen.

Als ik het weer ga hervatten, dan ga ik een beetje experimenteren met voeding. Zodat als de de stekjes een beetje wortel krijgen dat ze meteen wat voeding kunnen opnemen.

Al kan ik me ook voorstellen dat een goede bladvoeding ook zou werken.

Ik ben alleen benieuwd vanaf welk moment je dit dan het beste zou kunnen doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanaf het moment dat je wortels ziet, is mijn ervaring, hoe langer je er mee wacht vanaf dat moment hoe meer gebreken je gaat zien. Als je vroeg genoeg begint blijven ze mooi. Ik begin zelfs met een beetje (bloei-)voeding, +/- 1/3e van normaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...