Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

shelby

Stekken en bio?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik kan niet vinden wat ik moet doen met de stekken als ik met Sannie's biokweek wil kweken. Tenminste, voor mij niet duidelijk genoeg. :huh:

Kan ik ze gelijk in de 11 liter potten zetten met light mix, buffer tabs, enzymen enzovoorts? Of moet ik ze wel eerst in kleine potjes zetten? En in welke aarde dan? Zaai en stek grond? Of dezelfde mix als in de grote potten? En als ik ze gelijk in de grote potten zet, kan ik ze dan wel behandelen tegen beestjes? Ik ga er vanuit dat ik die er ook wel bij krijg... Ik ga nu voor het eerst met stekken aan de gang en, nou ja, eigenlijk is deze hele opzet nieuw voor mij, en zou ik het jammer vinden om vanaf dag 1 al de mist in te gaan, er komen nog genoeg dagen om fouten te maken...:whistling

Alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allereerst raad ik je aan om de volgende keer voor female zaden te gaan.

Sannie heeft echt top genetica.

zaad planten zijn ZOVEEL beter en gezonder dan stekken,...en je bent meteen verlost van kwaaltjes als

meeldauw en spint etc, die je inderdaad vaak cadeau krijgt bij de stekkenboer. 

Zeker als je niet meer dan 10 planten hebt,..female zaad nemen,.duurt een paar weekjes langer (5 dgn ontkiemen en 2/3 weken groei) maar daar zullen je opbrengsten ook naar zijn.

Ik pak bv met 5 Shackzilla planten en 1 xtra soortje (6 totaal) in 50ltr smartpotten en 1x600watt , altijd rondt de ± 500gr 

Dat ga je met stekken never niet halen, stekken zijn leuk voor de commerciële kweker, als hobbyist is met zaad kweken de beste en ook leukste manier.

Je hebt veel meer binding met je planten , want je kent ze van zaadje tot dikke vette opbrenger,...:D

Wat je vraag aangaat, ..maakt niets uit.

stekken kunnen meteen in de grote pot met lichtmix en tabs , symbiose.

Heb je toch stekken, dompel ze dan voor je ze plant helemaal onder in een mix van water en Plant Vitality Plus.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken zijn ZOVEEL beter dan zaadplanten,...en je bent meteen verlost van het ongemak van het hebben van allemaal verschillende phenotypes,

die krijg je er namelijk van de breeder vaak cadeau bij. 

Zeker als je minder (of meer) dan 10 planten hebt, lekker stekken nemen. Op 11 liters kunnen je stekken met een 1-2 weekjes voorgroeien vaak al op 12/12, dat scheelt je weer een maand aan ontkiemen en voorgroeien, en daar zullen de opbrengsten ook naar zijn. Over een jaar gezien zijn dat al gauw 2-3 extra grows die je kunt doen. 

Ook met stekken kun je met 1 vinger in de neus 500 gram onder 600 watt vandaan halen; de stekkenboer werkt immers met bewezen genetica waar hij duizenden dezelfde stekken van verkoopt. 

Wat je vraag aangaat, ...ja,  stekken kunnen in 11 liter potten gezet worden met light mix, buffer tabs, enzymen. Omdat de groeiperiode minder lang is, hoef je wellicht iets minder snel met voeding te beginnen omdat de lightmix ook al startvoeding bevat. 

Het enige en grootste nadeel is het risico op spint. Hier zul je zeer actief tegen moeten behandelen. 

Zaadjes zijn zeker leuk, ik zet er ook graag een paar tussen, maar wel puur voor de fun en niet omdat ik verwacht dat het mijn grootste opbrengers gaan worden. Heb vaak zat meegemaakt dat de helft uitgroeide tot een fluffy pheno, een herma of topjes met een grootte waar een kabouter nog niet high van kan worden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/4/2021 at 11:30 PM, shelby said:

Hallo allemaal,

 

Ik kan niet vinden wat ik moet doen met de stekken als ik met Sannie's biokweek wil kweken. Tenminste, voor mij niet duidelijk genoeg. :huh:

Kan ik ze gelijk in de 11 liter potten zetten met light mix, buffer tabs, enzymen enzovoorts? Of moet ik ze wel eerst in kleine potjes zetten? En in welke aarde dan? Zaai en stek grond? Of dezelfde mix als in de grote potten? En als ik ze gelijk in de grote potten zet, kan ik ze dan wel behandelen tegen beestjes? Ik ga er vanuit dat ik die er ook wel bij krijg... Ik ga nu voor het eerst met stekken aan de gang en, nou ja, eigenlijk is deze hele opzet nieuw voor mij, en zou ik het jammer vinden om vanaf dag 1 al de mist in te gaan, er komen nog genoeg dagen om fouten te maken...:whistling

Alvast bedankt.

Stekken kunnen direct in de eindpotten, mits ze voldoende wortels hebben. Na inwateren (zo'n 10-15% van de pot inhoud) uitkijken dat ze niet uitdrogen door af en toe even een beetje water bij de stam te geven in het begin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, StoneTwisted said:

zaad planten zijn...

1 hour ago, pindarots123 said:

...dan zaadplanten,...

 

 

 

Die dingen noem je zaailingen.

Een zaadplant is iedere plant die zaden maakt, in tegenstelling tot een sporenplant (zoals de varens).

Een plant die is opgekweekt uit zaad noem je een zaailing, dit in tegenstelling tot een stek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...