Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

FoolOnTheHill

Een stek met een penwortel???

Recommended Posts

Eén van mijn recent ingezaaide planten bleek mannelijk.

In plaats van hem weg te gooien, heb ik er twee scheuten van mijn favoriete moederplant opgeënt.

Na een dag of negen zag het er zo uit:

large.DSC_4837.JPG.a6e17867bafda92f0c897

Een vrouwelijke stek met mannelijk onderstel.

Een stek met een penwortel.

Wordt vervolgd...

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mooi man!
 

Doen ze ook in de tuinbouw. Alles voor een efficiënter wortelstelsel 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dit is fenomenaal hier wil ik een hok vol van! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja grappig.

Je hoort van die zaadaanhangers de penwortel nog wel eens als argument tegen stekken gebruiken. Maar voor zover dit meetbaar is, maakt dit in de praktijk nou echt wat uit dan?

Nog even afgezien van dat het tijd- en werktechnisch geen doen zal zijn om voor een hok vol, planten te gaan enten natuurlijk :) .

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tegen dezulken zeg ik altijd: de penwortel draagt de toppen maar de toppen niet de penwortel! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad,  @P H donner , en veelal gebruikt men F1-planten wegens hun groeikracht.
Niet alleen een efficiënter wortelstelsel, men zoekt ook naar stelsels die beter bestand zijn tegen stress, droogte en ziektes.
Men ontdekte dat bij populieren de mannetjes beter omgaan met droogte, en door vrouwtjes op mannetjes te enten kwam men er achter dat het wortelstelsel daarvoor verantwoordelijk is.  
Door het wortelstel en de groei- en bloeischeuten "van elkaar te ontkoppelen" was men in staat de werking ervan, onafhankelijk van elkaar, te bestuderen. Enten maakt dat mogelijk.


@cannarie...tijd- en werktechnisch...

De stek deed er negen dagen dagen over om zich te hechten aan de nieuwe onderstam.
De stek zou er ongeveer even lang over hebben gedaan als ik die op de normale manier wortels had laten maken (op steenwol in een propagator).
Normaal gesproken had ik het mannetje weggegooid, en zou het werk en de energie voor niets geweest zijn.

Ik ken de gebruikte ent door en door, en ben erg benieuwd wat die op een "vreemd" wortelstelsel gaat doen.
De onderstam had de pot van een liter al vol met wortels, en de plant is inmiddels overgezet op vijf liter grond.
En natuurlijk heb ik het verdorde deel er na het maken van de foto al vanaf geknipt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat snap ik.

Maar om een hok op die manier vol te krijgen om dit in de praktijk toepasbaar te maken, zul je toch bijna een wietfabriek moeten hebben voor voldoende aanwas aan boventallige mannelijke planten.

Neemt niet weg dat ik het een zeer interessant experiment vind.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een bekende van mij doet dit ook. Hij merkte wel enig verschil door de gebruikte wortelstelsel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een weekje later, en ziet er zo uit:

large.DSC_4839.JPG.9de9fff1c785f74f84549

 

large.DSC_4840.JPG.b4c865ae89e43af29fb73

Wordt vervolgd...

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig fool, je hebt een hoop van me geleerd zie ik wel... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je dr ook af bloeien? 
 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik sta versteld, wist dat een wietplant een overlevingsdrang heeft maar dit slaat werkelijk alles.. 

Dr Frankenstein hemzelf haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat er weer een paar zaailingen mannetjes bleken te zijn, heb ik het nog een keer geprobeerd.

large.DSC_4845.JPG.cfa70221c5dbf5c002061

De grote bladeren van bovenstaande ent zijn helaas verdord, maar de drie groeischeuten lijken het te gaan halen.

De onderstam is nog jong, de entplaats bevind zich op de derde node.

De ent is genetisch identiek aan de eerste ent.

On 2/9/2021 at 2:26 PM, P H donner said:

Ga je dr ook af bloeien?

Het is een vrouwelijke ent op een mannelijke onderstam, dus technisch is het een "het".

Ik hou het ding nog even in veg, maar afbloeien is inderdaad de bedoeling. Zeker nu ik er twee heb.

23 hours ago, upheaval said:

ik sta versteld, wist dat een wietplant een overlevingsdrang heeft maar dit slaat werkelijk alles.. 

Dr Frankenstein hemzelf haha

Het is de taak van het wortelsysteem om de wond te repareren, heeft onderzoek aangetoond. In plaats van overlevingsdrang spreek ik liever van groeikrachtigheid

Elf jaar geleden lukte het mij voor het eerst om hennep te enten, en ik deed dit voornamelijk om verschillende soorten op één plant te enten, en die als moederplant te gebruiken (om stekken mee te maken, dus). Nu doe ik het vooral om iets nuttigs te doen met planten die anders de kliko in zouden gaan.

Hier een andere toepassing van een overtollige plant:

large.DSC_4843.JPG.28d8e808c99d5e0dd4320

Op bovenstaande foto heb ik geprobeerd om een zaailing een extra penwortel en wortelsysyeem te geven.

De gastplant staat op de achtergrond. Ik maakte een insnede in de stam, net onder de bovenste node, schuin omhoog, tot bijna aan het midden van stam. De extra stam staat op de voorgrond, is wigvormig afgesneden, en de punt is de insnede van de gastplant geschoven. Daarna heb ik met een ijzerdraadje de boel stevig omwikkeld. En nu ziet het er zo uit:

large.DSC_4841dualrootstick.JPG.28529507

De gastplant stond al een paar weken op 12/12 en heeft daarvoor al een topstek afgestaan, daarom is de plant vertakt. De twee planten stonden ieder afzonderlijk in een pot van een liter, en nu staan ze samen in een pot van vijf liter. De wond is inmiddels ook nog afgedekt met een stukje plakband om uitdroging te voorkomen.

Ik heb dit aanhechten van een extra wortelstok de afgelopen zomer al met succes toegepast met verschillende soorten spaanse pepers.

large.DSC_4320.JPG.be321a8e0016e54e5f27f

En ik heb het idee dat dat met Cannabis ook heel goed kan. Over tien dagen haal ik het ijzerdraad er af en kijk ik of de extra stam is aangehecht.

Wordt vervolgd...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien nog een veel dommere vraag. Maar kun je dit grapje (enten van stek op stam) ook uithalen met het wortelstelsel van een afgebloeide plant? Dan hebben we het nog eens over recyclen van een (groot) wortelstelsel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het doel is, zoals ik al schreef, iets nuttigs doen met planten die anders de kliko in zouden gaan.

Een doel is ook om te kijken wat er gaat gebeuren.

Het ene wortelsysteem is het andere niet. Sommige soorten kunnen bijvoorbeeld beter tegen droogte, of verzilting.

Door twee wortelsystemen te combineren maak je de plant wellicht toleranter voor stress.

Men heeft bij Populieren vastgesteld dat mannetjes beter tegen droogte kunnen, en vrouwtjes beter tegen natte onstandigheden.

Het combineren van een mannelijk en een vrouwelijk wortelstelsel zou dus nut kunnen hebben.

Verder nog:

Plant roots act as gatekeepers that sense and encode information about soil physical, chemical and biological factors, converting them into a sophisticated network of signals propagated both within the root itself, and also between the root and shoot, to optimise plant performance for a specific set of conditions. In return, plant roots receive and decode reciprocal information coming from the shoot. The communication modes are highly diverse and include a broad range of physical (electric and hydraulic signals, propagating Ca2+ and ROS waves), chemical (assimilates, hormones, peptides and nutrients), and molecular (proteins and RNA) signals. Further, different signalling systems operate at very different timescales.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, cannarie said:

Maar kun je dit grapje (enten van stek op stam) ook uithalen met het wortelstelsel van een afgebloeide plant?

Dat heb ik nog niemand met succes zien doen. En het heeft volgens mij te maken met grote verschillen in de hormoonhuishouding van de ent en de wortelstok.

Ook is een oude stam vaak wat houtiger, en zal niet zo snel meer vastgroeien aan iets anders.

Het re-veggen van een afgebloeide plant kan wel. Dat doet haast niemand. Maar is het re-veggen gelukt, en is er weer verse groei, dan zou je daarop kunnen gaan enten.

 

De wetenschap heeft een tweede groene revolutie voor ogen, om de groeiende wereldbevolking te kunnen blijven voeden.

Tot nu toe lag de focus bij plantveredeling vooral op het bovengrondse gedeelte, maar daar is niet zoveel meer te winnen.

Daarom krijgt ook het wortelsysteem nu steeds meer aandacht van de onderzoekers.

Het enten van tomaten, meloenen, en komkommers schijnt erg succesvol, en daar zullen binnenkort waarschijnlijk ook genetisch gemodificeerde onderstammen voor komen, bestendig tegen droogte en verzilting.

 

Edited by FoolOnTheHill
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer je de geënte stek gaat stekken en je snijdt in de donor, dus in dit geval de mannelijke stam krijgt de clone dan beide eigenschappen mee?

Ik gooi ook veel mannen weg. Toch interessant dat je het wortelstelsel kan blijven gebruiken en er een dame op kan zetten. 

Een vrouwelijke plant met mannelijke wortels zal dat dan geen herma geven denk je?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Limbic said:

Wanneer je de geënte stek gaat stekken en je snijdt in de donor, dus in dit geval de mannelijke stam krijgt de clone dan beide eigenschappen mee?

Nee, alleen de wortels van die stek krijgen dan dezelfde eigenschappen als de wortels van de mannelijke stam.

2 hours ago, Limbic said:

Een vrouwelijke plant met mannelijke wortels zal dat dan geen herma geven denk je?

Nee, waarom zou dat? De wortels hebben geen invloed op het geslacht van de bloeiwijze van de plant.

Als ik een mannelijke ent en een vrouwelijke ent samen op willekeurig welke onderstam zou enten, dan blijven de gebruikte delen hun eigen geslacht behouden.

Als ik als man zou moeten leven met de nier van een vrouwelijke orgaandonor, zou dat mij ook niet ineens tweeslachtig maken. Waarom zou zoiets bij planten dan wel gebeuren?

Dat denk ik niet, dat weet ik zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nu heb ik er drie.

large.DSC_4850.JPG.b8ceeb3f2e1fe7c7e88c7

De plant links heb ik woensdag al laten zien. En is aardig opgeknapt

De plant rechts is nieuw, het grote blad hangt wat slap, ik sproei die regelmatig nat.

En hier de eerst gemaakte plant:

large.DSC_4851.JPG.80d5baac5d1af21a0019c

Een weekje veggen nog, en dan in bloei.

Wordt vervolgd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk moet je het groeikrachtkgste soort weten te vinden. En het daar op enten. Vogelzaad uit de dierewinkel is ook hennep. Misschien is dit wat, dit groeit buiten in weer en wind. 

Groeten,

 

Hannesh.

P.s.

Bij @vakman is er een die veel sneller dan de rest groeit. misschien kun je wat met hem regelen. 

Edited by Hannesh

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 hours ago, Hannesh said:

Eigenlijk moet je het groeikrachtkgste soort weten te vinden. En het daar op enten.

Nee, ik zoek het ideale wortelsysteem, de groeikracht van de bovengrondse delen is daarbij van veel minder belang.

19 hours ago, Hannesh said:

Vogelzaad uit de dierewinkel is ook hennep. Misschien is dit wat, dit groeit buiten in weer en wind.

Ik heb een uitgebreide verzameling zaden van soorten die me meer geschikt lijken om op te enten. Malawi Gold, of Sativa uit India bijvoorbeeld. Dat worden enorme bomen met een relatief klein wortelsysteem, veelal bestand tegen droogte.

19 hours ago, Hannesh said:

Bij @vakman is er een die veel sneller dan de rest groeit. misschien kun je wat met hem regelen. 

Ik wil enten op een zaailing met een penwortel, en ik begrijp niet hoe hij me daaraan zou kunnen helpen. Hij kweekt die plant zelf toch al?

En los daarvan, ik red me wel, dank je.

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fool ent ehh red zichzelf al decennia hier 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De plant met de extra penwortel:

large.DSC_4860.JPG.945801e41a15b795bd700

Vandaag heb ik het ijzerdraad verwijderd, omdat ik zag dat het begon in te snijden.

large.DSC_4856.JPG.1bdcdf5d9a69e4e77e63a

De boel lijkt stevig vast te zitten.

large.DSC_4858.JPG.b6b4157c5af25119702de

Wordt vervolgd...

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...