Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
joriz

LED COB DIY: teveel keuze, maar is het ook veilig?

Recommended Posts

Na een korte pauze van 2010 tot 2021, wou ik graag m'n hobby terug opnieuw opstarten.

Toen ik in 2010 stopte had ik een klein kastje, de groeifase van m'n plant deed ik mbv 2 t5 TL's. Afbloeien deed ik met een 70 Watt HPS (of was het nu een 100 Watt... De reflector ligt nog ergens, de ballast en de lamp zijn al jaren geleden verdwenen)... Een PC fan moest voor de luchtdoorstroming zorgen en als voeding gebruikte ik voeding die voor tomaten bedoeld was. Ik ben in de tussentijd getrouwd en m'n echtgenote wou niet dat ik nog af en toe een jointje opstak, dus voor de goeie vrede ben ik maar totaal gestopt.

Jaren later werd m'n echtgenote gediagnosticeerd met fybromyalgie, ze neemt al jaren een cocktail aan medicijnen, de meeste als pijnstilling of om haar te helpen met slapen. Nu CBD olie meer ingeburgerd geraakt hebben we dit eens samen met onze huisarts uitgeprobeerd, en vonden we dat cbd olie een positief effect heeft op de pijn en slaapproblemen van m'n echtgenote.

Nu begint het bij mij toch wel wat te kriebelen: waarom olie kopen als je ook gewoon zelf bij seedsman zaden kan kopen met een 30:1 verhouding CBD:THC. Deze zomer deed ik de eerste test en plantte ik 2 "doctor seedsman CBD 30:1 Auto Fem" in onze tuin. Omdat ik iets te laat op het seizoen was, de grond niet ideaal was en er niet op tijd water gegeven werd was m'n oogst nogal magertjes... Een 15 gram, niet genoeg dus om mijn echtgenote een jaartje te voorzien.

Daarom denk ik er dus aan om, vooral als hobby, maar ook om mijn echtgenote te helpen, terug een binnenkweekje op te zetten. Hiervoor dacht ik zelf een voeding, koelvin en COB te selecteren, daarna met gipsplaat een hok in elkaar te steken en zo een klein kweekje van CBD wiet op te zetten.

Ik zit echter met een praktisch probleem: mede door de ziekte van mijn echtgenote wonen wij in een piepklein huurappartementje om zo dichter bij het werk te zijn. Hier kan ik helemaal niks binnen kweken. Weekends spenderen we echter wel "op de buiten". We hebben hier jaren geleden een woning gekocht. De garage is voorzien van electriciteit en staat los van het huis. Een geurfilter is niet nodig, er woont toch niemand in onze buurt... Maar wat ik me wel afvraag is of ik mijn setup zo kan maken dat ik deze van maandagmorgen tot vrijdagavond "alleen" kan laten zonder dat ik het risico heb dat m'n garage afgebrand is als ik weer terug thuis kom... Water geven kan ik met een pompje of met zo'n keramische "kabouter" die je in je grond stopt met een fles voeding eraan vast, de lamp kan op een tijdschakelaar, maar mijn setup zou (bij eventueel falen) moeten afspringen en zeker niet in brand geraken.

Ik heb al wat huiswerk gedaan, en kwam tot volgende setups:

mogelijkheid 1:

  • Cree CMA3090-0000-000R0H0A30G : 11720 lm, 3000K, 174 W, 115° viewing angle, 68 V foreward voltage, max 2,4 A foreward current
  • Meanwell driver LPC-100-1400, constant current, 100.8W, 36->72V, 1,4A, ip67
  • BJB LED mount 47.319 for cree CXA 3035 en CXA 3070 (blijkbaar heeft de CMA3090 dezelfde formfactor, als ik het juist kan lezen)
  • Wat thermal paste tussen de led en de koelvin... Of eventueel thermal glue?
  • dan, als koelvin + lens zou ik in china iets zoals dit bestellen: https://www.aliexpress.com/item/32984094320.html
  • en een voedingkje 12V 1,25A om de cooling fan aan te drijven
  • en haken om het geheel omhoog te hangen
  • dan wat gipsplaten om het hok te maken, wit geverft of met van die mylar doek bezet
  • aangezien ik geen buren heb dacht ik op de pc fan op het koellichaam rechtstreeks een aluminium darm naar buiten te bevestigen. Zo trekt die pc fan ook direct verse lucht naar binnen. Door de overdruk zal er oude lucht naar buiten geblazen worden?
  • Ten slotte nog zo'n keramische pin om de grond vochtig te houden

mogelijkheid 2:

  • Bridgelux BXRC-60E10K0-D-73: 11370 lm, 3000K, 76.8W, 112° viewing angle, 36.6V, 2.1 A
  • Meanwell driver NPF-90-48, CC+CV, 28,8 -> 48 V, 1.88A
  • geen led mount (want ik kan er geen vinden voor deze cob)
  • thermal glue
  • dan, als koelvin + lens zou ik in china iets zoals dit bestellen: https://www.aliexpress.com/item/32984094320.html
  • en een voedingkje 12V 1,25A om de cooling fan aan te drijven
  • en haken om het geheel omhoog te hangen
  • dan wat gipsplaten om het hok te maken, wit geverft of met van die mylar doek bezet
  • aangezien ik geen buren heb dacht ik op de pc fan op het koellichaam rechtstreeks een aluminium darm naar buiten te bevestigen. Zo trekt die pc fan ook direct verse lucht naar binnen. Door de overdruk zal er oude lucht naar buiten geblazen worden?
  • Dan een "simpele" tijdschakelaar. Het geheel gaat maar 36.6V * 1.88A = 68.9 Watt trekken, dus ik neem aan dat zo'n simpel ding ruim voldoende gaat zijn
  • Ten slotte nog zo'n keramische pin om de grond vochtig te houden

Wat denken jullie? Is dit het proberen waard, vooral als hobby... Of zit ik ergens helemaal verkeerd... Of is dit te riskant om zo te laten staan in een garage (de garage staat dus los van het huis, en is op zich niet brandbaar).

Ik begrijp ook best dat velen zoiets gaan hebben van: begin er niet aan... Of koop zo'n volledige kit waar alles gewoon in zit... Maar persoonlijk vind ik daar weinig aan: voor mij is minstens de helft van deze opzet als hobby bedoeld, dus ik knutsel liever wat in elkaar dan het zo kant en klaar te kopen.

Edited by joriz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je alles aansluit zo als het hoort en de juiste kabeldikte gebruikt is brand wel het laatste waar je je zorgen om hoeft te maken. Er zijn er hier die er al jaren mee draaien zonder problemen. Heb er zelf ook in gebruik. 

De lens kun je achterwege laten, dat kost je licht ;)

Maar de meeste kiezen tegenwoordig voor led-strips (Samsung bijvoorbeeld) ipv COB'S, omdat je dan een betere lichtverdeling hebt. 

Succes ermee! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow dat was een snel antwoord :)

Ik was voor cob's gegaan omdat ik dacht dat dit momenteel de meest performante oplossing was, maar aangezien ik al een tijdje uit dit wereldje ben ga ik je advies zeker ter harte nemen en m'n huiswerk nog eens opnieuw maken... Maar den met led-strips in plaats van cob's.

thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samsung F series gen 3 bijvoorbeeld, kijk HIER eens. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel mooi... En die zijn nog een pak goedkoper dan wanneer ik met die cob's zou werken

2x https://www.digikey.nl/product-detail/nl/samsung-semiconductor-inc/SI-B8V521560WW/1510-2221-ND/6624005 komt neer op een kleine 35 euri's... Als ik die serieel koppel moet ik dus achter een meanwell constant current driver zoeken met een output range waar 92 V in valt en een current van <1.12 A. Lijkt me best wel doenbaar.

EDIT: deze zou moeten werken: https://www.digikey.nl/product-detail/nl/mean-well-usa-inc/ELG-150-C1050A/1866-5122-ND/9451735
De output range zit zelfs tussen de 2 en 100 V, dus die zou ook gewoon moeten werken voor 1 strip (moest de tweede ooit stuk gaan)

Ik neem aan, omdat deze een veel groter oppervlakte hebben, ik deze misschien wel passief gekoeld ga krijgen... dat maakt het ook weer een pak veiliger. Bij de COB had ik vooral schrik omdat die ~ 100 Watt op zo'n kleine oppervlakte was, en dat ik bijna niet anders kon dan deze actief te gaan koelen. Als dan de fan zou uitvallen geraakt alles oververhit. Maar ik vermoed dat dit bij zo'n strip niet zo'n vaart gaat lopen als ik daar een mooie aluminium koelvin achter plak met thermal glue...

 

Edited by joriz

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de meeste gevallen is een mooi frame van aluminium U-profielen voldoende voor de koeling, voorbeelden genoeg hier van zelfbouw. 

Heb zelf ook een frame van U-profielen, kun je gewoon met je handen vastpakken ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hartelijk dank, dan begin ik met een nieuw plan op te maken :)

Nog één klein vraagje: normaal koop ik het meeste materiaal dat ik nodig heb bij een lokale handelaar of (soms) uit china. Ik heb nog nooit besteld bij digikey. Nu lees ik op een aantal fora dat digikey uit de VS verzend, en op andere fora dat ze gewoon uit de EU verzenden. Dit kan natuurlijk wel een groot verschil geven in douanekosten.

Heb jij toevallig ervaring hiermee? Verzenden ze uit de EU of uit de VS?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

large.20200621_080630.jpg.83bbb594eae988e5c52db7069a799628.thumb.jpg.0a2b34b40de71ad497b06a194da5fc9c.jpg

Zo dus, met 3 strips van 112cm.  U-profielen van 40 x 40 x 40 mm , de strips gewoon geschroefd , zonder koelpasta of iets. 

Werkt prima. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit de VS komen de strips, komt inderdaad wat extra VAT bij. Maar daar hoef je het niet voor te laten :tu

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi uit!

Ik denk wel dat ik hiermee aan de slag kan :)

Heel hard bedankt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag gedaan, hopelijk doe je er de vrouw uiteindelijk een groot plezier mee!!!

Beter eigen kweek dan chemische bagger van de apotheek...

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Hier ga je alle info wel vinden waarschijnlijk, vooral op het einde worden de strips uitvoerig besproken. En er zijn nog tientallen topics in "de bouwdoos" over zelfbouw lampies, info en voorbeelden te over! Wat dat betreft heb je de goeie plek gekozen om aan je info te komen :tu

Wietefras is hier de LED goeroe ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

het topic werd zonet gebookmarked... Ik ga het morgen tijdens mijn lunchbreak uitvoerig lezen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes met de kweek.

Mbt wel of niet iets aan de geur doen zou ik een heroverweging maken:
je bent als je alles ingericht hebt en draaiend de hele week afwezig.
Planten gaan gedurende de bloei soms flink stinken en deze geur is erg specifiek en draagt een flink eind.

Niks zo lullig als iemand die de kweek in het vrijstaande schuurtje ontdekt en jij bij terugkomst op vrijdag in week 9 bloei mag constateren dat je de weken ervoor voor niks bezig geweest bent en alles geript is of iemand heeft de popo's op je af gestuurd.

Omdat het een medi kweek betreft is het gelag dan nog veel harder en is voorkomen waarschijnlijk veel beter dan genezen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb even terug ook een Meanwell driver en 8 ledstrips besteld uit de VS via digikey en douanekosten waren in grootte orde 20-30 euro geloof ik. Gewoon doen. Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog niet zo lang geleden ook de meanwell drivers en strips uit USA laten komen. Was een wat groter bedrag maar invoerkosten viel best mee.

Heb wel de Samsung Hinflux strips gekocht op advies 

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt, maar waren niet leverbaar toen ik een bestelling wilde maken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik haal liever de drivers bij tme.eu. Scheelt een hoop op de prijs. Maar ja, het is inderdaad wel een beetje afhankelijk van waar ze op voorraad zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...