Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
dilago

Verticaal kweken met led?

Recommended Posts

Op Rollitup heeft ene Sedan een topic over verticaal growen met hps en hij behaalt indrukwekkende resultaten die volgens mij niet onderdoen voor led.

Ik kan de foto's helaas niet in dit topic krijgen, maar dit is de thread. https://www.rollitup.org/t/vert-600-400-5-plant-from-ukraine-with-love.938560/

Doordat de planten verticaal groeien is er geen wandverlies. Zoiets zou misschien met cobs ook kunnen. Bijvoorbeeld negen cobs aan elkaar bevestigen zodat je ahw drie oppervlakten belicht i.p.v. één. Of nog mooier zou een bulb gemaakt van leds zijn en daar verticaal een kweek mee doen.

Kan het meerwaarde hebben denken jullie?

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/1/2021 at 4:03 PM, dilago said:

Doordat de planten verticaal groeien is er geen wandverlies.

 

De lamp hangt vertikaal, maar de planten groeien horizontaal.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, FoolOnTheHill said:

De lamp hangt vertikaal, maar de planten groeien horizontaal.

 

Klopt en verticaal spel je met een c.

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De planten groeien toch gewoon in verticale richting? En het meeste licht schijnt horizontaal. Ik kon je helemaal volgen hoor, @dilago :P

In ieder geval lijkt me de winst met led relatief gezien beperkt. Juist omdat het wandverlies bij led al minimaal is, en ik niet zo zie hoe je op dat punt dan nog extra winst pakt tov een reguliere kweek.

Daarnaast lijkt het me nogal een gedoe en ben je denk ik aardig wat rondes op weg voordat je het dusdanig in de vingers hebt dat je het maximale eruit kan halen. Maar dat maakt de kweek uit je link er wel indrukwekkender op natuurlijk

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wellicht dat het met led minder verschil maakt inderdaad, maar zou ik nog met hps gekweekt hebben had ik het geprobeerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/1/2021 at 4:03 PM, dilago said:

Doordat de planten verticaal groeien is er geen wandverlies.

Je hebt nog steeds wandverliezen. Al zou het dan wellicht plafond en vloer verliezen zijn, maar het komt op hetzelfde neer.

Het punt is dat je dan geen reflector nodig hebt op de HPS bulb. Dat scheelt in reflectorverlies. De reflector van een HPS vreet minstens 18% van het licht op (bij een Gavita Pro) en met een simpeler kapje nog veel meer. Daar zit hem bij HPS de winst.

Een ander voordeel is dat je met een wat kleinere "voetafdruk" zou kunnen werken.

Mijn eigen insteek was ooit om er qua hoogte wat ruimte mee te winnen. Je hebt de lamp er niet boven hangen, dus de tent kan lager zijn. Plus waterkoeling leek me makkelijker te realiseren als de lamp "naast" de planten staat. Heb nog onderdelen liggen voor een vertikale led strip lamp met waterkoeling (of eigenlijk waterwarmtewinning), maar het is er (nog) nooit van gekomen :)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

21 minutes ago, Wietefras said:

Je hebt nog steeds wandverliezen. Al zou het dan wellicht plafond en vloer verliezen zijn, maar het komt op hetzelfde neer.

Reflectorverliezen zijn natuurlijk een belanrijke factor idd. Vnl in de vergelijking met led waar je die verliezen toch al niet hebt. Maar toch lijken ook die muurverliezen mij significant minder op deze manier, want die vindt alleen nog maar in de lengterichting van de bulb plaats en op een kleiner "muur" oppervlak. Ook zou er wel iets te zeggen zijn voor een betere lichtverdeling, omdat alles ter hoogte van de bulb even ver daarrvan verwijderd is. Ook weer een voordeel dat med led wegvalt

Maar alles valt of staat dan wel echt bij de perfecte groene koker natuurlijk

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/19/2021 at 11:07 PM, cannarie said:

Maar toch lijken ook die muurverliezen mij significant minder op deze manier, want die vindt alleen nog maar in de lengterichting van de bulb plaats en op een kleiner "muur" oppervlak.

Voor een HPS  bulb ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja met hps lijkt verticaal kweken mij stukken efficiënter dan horizontaal. Als je ook ziet wat een monsterachtige knuppels die Sedan oogst, vermoed ik dat hij geen enkele interesse in led heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou Heath's vertical grows (Heath Robinson) eens moeten opzoeken. Ik had even gekeken, maar de thread op Rollitup heeft geen plaatjes meer.

https://www.rollitup.org/t/heaths-flooded-tube-vertical.149998/

Die kweekte met de planten in een 1.2m diameter cirkel en dan 0,8m hoog per 600W HPS lamp. Hij beweerde daar 2g/W mee te halen. Wel met 36 planten per lamp dan ook. Dat hele buizencomplex ziet er wel enorm bewerkelijk en foutgevoelig uit. Moet ook een drama zijn om nog behoorlijk bij de planten te komen.

Truc is ook wel dat je dan met een hele lage lichtintensiteit kweekt over een groter oppervlak. Wat de opbrengst zou verhogen. Zeg iets van 350umol/s/m2 over een cilinder met oppervlak van 3m in plaats van 650umol/s/m2 over een vlak vierkant van 1,44m2. Plus natuurlijk nog het verschil in licht verliezen.

Met led heb je de reflector verliezen al niet en de wandverliezen zijn ook niet echt hoog. Dus dan zal je daar wel niet veel op winnen inderdaad. Het ging mij ook vooral om het beperken van de hoogte. Je kan dan makkelijker twee kweekruimtes stapelen. Plus dus waterwarmtewinning leek me veel eenvoudiger met een verticaal systeem dan een zooi met water gevulde buizen die over alles heen hangen en moeten kunnen verstellen in hoogte. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na maanden van afwezigheid keek ik zonet weer eens op rollitup.org en wie schets mijn verbazing? De long time verticale hps kweker Sedan is sinds mei van dit jaar bezig met een verticale ledkweek. Er lopen meerdere kweken door elkaar in zijn topic, de betreffende kweek begint hier.

Hij laat de planten maar liefst 180 worden en zegt dat langer voorgroeien de wiet sterker maakt. En logischerwijs brengen grotere planten meer op dan kleinere, dat is een simpele optelsom. Misschien wordt het tijd om mijn d.i.y. led geschikt te maken voor een verticale grow.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je verticaal kweekt valt het licht, dus brengt minder. Staat ook in zijn topic......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staat er in z'n topic dat verticaal kweken minder brengt? Waar dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

omdat het licht valt bij verticaal kweken. Lees maar eens goed

Share this post


Link to post
Share on other sites

De man schrijft in zijn topic dat horizontaal kweken hem te weinig opbracht. Hoe lees jij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je dat hele topic nogmaals gelezen?

Of alleen maar weer plaatjes gekeken.

Edited by al green

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus volgens jou bouwt Sedan zijn horizontale set up helemaal om naar verticaal om vervolgens minder te oogsten omdat het licht op de grond valt? :oeps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de betreffende post even opgezocht @al green en ik vraag me echt af hoe jij leest!

Citaat van Sedan:

' As I promised earlier, now I will show how I, extremely dissatisfied with the results with the horizontal growing method, decided to remake the Mars Hydro tent, as well as the drainage system and SCROG for the vertical growing method. '

https://www.rollitup.org/t/vert-600-400-5-plant-from-ukraine-with-love.938560/page-141#post-16380174

Moet ik het anders even voor je vertalen wat hier staat? :head_hurts_kr:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb geen google translate...wil jij dat voor mij doen dan? Fijn

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, al green said:

heb je dat hele topic nogmaals gelezen?

Of alleen maar weer plaatjes gekeken.

Ga maar plaatjes kijken. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...