Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

gtti

Binnentreden bedrijfspand zonder machtiging tot binnentreden.

Recommended Posts

Hallo allemaal,

ik kwam laatst een leuk huurpandje tegen en het begon weer te jeuken.

Klopt het dat BOA’s en politieagenten zonder huiszoekingsbevel bedrijfspanden binnen mogen treden?

En gebeurt dat ter preventie of moet er eerst een vermoeden bestaan dat er illegale activiteiten plaatsvinden?

Alvast bedankt!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en nee. Hahaha.

Ze hebben geen huiszoekingsbevel nodig omdat het nu eenmaal geen huis betreft. De regels hiervoor staan beschreven in de Algemene Wet op het Binnentreden. Die regels zijn voor privé ruimtes redelijk strikt.

Maar dat wil niet zeggen dat zomaar iedereen bij een bedrijfspand zomaar naar binnen mag. Er moet een geldige reden zijn. Bijvoorbeeld de belasting of de SVB die wil controleren of de regels wel worden gevolgd, of dat er geen illegalen werken. De gemeente die wil controleren of de milieuwetten gerespecteerd worden. De brandweer die wil controleren of het pand wel veilig is. Het opslaan van Gevaarlijke Stoffen, daarvoor wordt regelmatig bij sommige bedrijven aangeklopt. De ambtenaren die dat controleren hebben heel veel rechten. De Douane mag in een bepaald gebied zelfs heel veel controles uitvoeren zonder aanleiding. Als je door de Rotterdamse haven rijdt en de Douane wil je auto doorzoeken, kun je daar niet veel aan doen. Maar bijna al die bezoeken moeten onderbouwd worden.

Zomaar bij jou langsfietsen en denken 'ik ga eens effe binnen kijken' is er niet bij. Er moet een verdenking zijn voor strafbaar handelen, of een door de overheid afgegeven machtiging om bijvoorbeeld in een bepaalde wijk alle panden te controleren op illegale arbeid (Zoals in de kassen van Aalsmeer of het Westland soms gebeurt)

Op alle regels bestaan wel weer wat uitzonderingen. Want als de politie of een andere instantie denkt dat er acuut gevaar bestaat, mogen ze overal en altijd naar binnen. Maar ook dat moeten ze achteraf verantwoorden. 

Wat BOA's mogen, is niet zo heel veel. BOA's zelf denken daar heel anders over, en God verhoede dat zij ooit wapens mogen dragen.

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu doe ik een beetje denigrerend over BOA's, maar boswachters, milieu-inspecteurs, dierenwelzijn-controleurs en controleurs in het OV zijn ook BOA's, en die doen goed werk.

Bij BOA's denken we (ik in ieder geval) toch vooral aan die mensen die door de wijk lopen, niks doen wat hout snijdt, maar wel kijken of je auto niet 50 cm verkeerd staat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx @Kees A, daar word ik al een stuk rustiger van.

Ik neem aan dat ze niet zomaar de deur zullen intrappen als je niet aanwezig bent.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, maar dat ligt ook grotendeels aan je zelf.

Want het blijft natuurlijk wel zo dat als er een serieuze verdenking optreedt, dat ze dan wel de deur intrappen als je er niet bent.

Dat zullen ze niet doen bij het eerste de beste gerucht, maar als ze een dossier opbouwen, dan kan dat wel.

Als je zelf kweekt, zie je ook veel sneller bij sommige huizen: 'daar zou wel eens gekweekt kunnen worden'. Ramen op een kiertje, hartje winter. Dat soort dingen.

Zo is het natuurlijk ook bij bedrijfspanden. Gras dat groeit voor de roldeur, maar niet voor de gewone voordeur. Korte bezoeken op tijdstippen dat anderen dicht zijn. Dat soort dingen. Activiteiten terwijl er geen inschrijving KvK is. Deuren die altijd dicht zijn.

Mooiste is natuurlijk als je schijnbaar niks te verbergen hebt, terwijl dit wel zo is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zover mij bekend is een belletje i.c.m. geur voldoende reden om de deur in te trappen en beide kunnen ze desgewenst zelf doen. Ze bellen zelf via meld misdaad anoniem en vervolgens beweren dat ze op de plaats delict dat ze wiet ruiken. Feitelijk kan de politie dus altijd je deur intrappen. Als hennepteler ben je vogelvrij in feite dus ik citeer een oude forumrot:

Bek houwe en draaien!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles kan. Toch denk ik niet dat de politie dit vaak doet. Tenminste, als je wat rechtzaken volgt, blijkt dit niet heel vaak voor te komen. De reden waarom ze binnenvielen worden niet altijd met namen en rugnummers genoemd, maar je kunt er wel veel uithalen. 

Meestal krijgen ze een tip van bekenden of buren.

Ook al hou je je kop, je ziet vaak ook het olie-koeke-domme gedrag van kwekers zelf als oorzaak van een inval: Elke dag om hetzelfde tijdstip effe een huis binnen voor een kwartiertje en dan weer weg. Of midden in de nacht met grote dozen een pand binnen. 

Je vraagt je werkelijk af waar mensen hun verstand zit. 

Zelf een keer het volgende gezien: Vanuit het bedrijfpand waar ik werkte hadden we uitzicht op de panden aan de overkant van de straat. Allemaal van die standaard loodsen met roldeur. In een van de panden kwam een nieuw bedrijf. Ze handelden blijkbaar in waspoeder. Grote tonnen stonden opgeslagen. Dat zag je als de roldeur openstond. De mensen die er werkten waren wat jonge buitenlandse gasten. Allemaal in een BMW of mooi Golfje. Er had er niet een ooit werkkleren aan, je zag nooit iemand van die tonnen in een busje laden, niets van dat alles. Zelfs de meiden op kantoor zeiden: Dat deugt niet wat die gasten doen. 

En ja hoor: Na 2 maanden was het pand opgerold. Want als die meiden het al zien, zag iedereen het. En er zit er altijd wel eentje bij die het in de kroeg vertelt, en dan komt het vanzelf bij de politie.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is ook mijn idee dat het in negen van de tien gevallen begint met een alerte buur die de politie belt en henneptelers zijn dikwijls geen intellectuele hoogvliegers en domme mensen doen domme dingen.

Zolang niemand iets hoort, ruikt of ziet ben je al een heel eind!

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De politie heeft niet veel rechten om zomaar binnen te komen. Alleen ambtenaren zoals milieu inspecteurs hebben dat wel. Ze mogen ten aller tijden controleren of dat de milieuregels worden nageleefd. De praktijk is dan vaak dat de politie vraagt of ze een ‘milieucontrole’ willen uitvoeren. Vinden ze iets verdachts dan heeft de politie wel een reden om binnen te komen. Dus ze kunnen bij heel weinig verdenkingen toch een manier verzinnen dat er wordt gecontroleerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze eenmaal verdenkingen hebben, dan is er sowieso niet veel meer wat je kunt doen.

Goede advocaten willen heel soms met succes nog wel eens een gaatje vinden, waarbij ze aangeven dat de verdenkingen wel heel mager waren om een inval te rechtvaardigen.

Ook inspecties zoals milieu laten zich niet altijd voor het karretje van de politie spannen. Want ook zij kunnen door een goede advocaat opgeroepen worden om voor de rechter te komen vertellen waarom ze nou precies dat pand wilden inspecteren. Want ze mogen weliswaar inspecteren, maar moeten wel onderbouwen waarom. Ze mogen niet gewoon bij een willekeurig pand aanbellen en naar binnen gaan.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op mijn vorige adres heb ik met de politie te maken gehad en ze vragen je gewoon vriendelijk of ze even mogen kijken of er gekweekt wordt. Zeg je nee dan zorgen ze voor een huiszoekingsbevel en werk je mee maak je je minder verdacht. Heel toevallig had ik net alles opgeruimd dus mocht dat wel even. ;)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buren die hadden gebeld.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed van je dat je het op tijd had opgeruimd. Soms kan je jaren ongestoord draaien op een locatie en soms heb je pech...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://sanakanwalfashion.com/الدينار-البحريني-مقابل-الدولار/
https://advocatesnairobi.com/عمولة-التداول/
https://sanakanwalfashion.com/بحث-كامل-عن-الاقتصاد-الرقمي/
https://advocatesnairobi.com/انواع-الصناديق-الاستثمارية/
https://myfemalefunda.com/صرف-العملات-مقابل-الدرهم-المغربي-اليو/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...