Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

moneytree

Ideale VPD versus hoeveelheid licht (temp)

Recommended Posts

Om de ideale VPD te behalen zal de verhouding RH en temperatuur in balans moeten zijn, een hogere RH tijdens de bloei is niet gewenst wegens rot, dus een lagere temperatuur is noodzakelijk en dus zal de afzuiger harder moeten draaien, wat ook weer voor een lagere RH zorgt en dus een hogere VPD......

In geval van LED zou je kunnen dimmen, wat zou echter nadeliger zijn voor de uiteindelijke opbrengst? Een lagere lichtintensiteit zodat de ideale VPD wordt bereikt of een hogere VPD en lichtintensiteit?

Iemand enig idee? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lichten dimmen is wel het laatste dat ik zal doen in de volle bloei! Verder geen idee! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus ga je ervan uit dat meer licht en dus te hoge VPD meer opbrengt dan andersom....?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, moneytree said:

Om de ideale VPD te behalen zal de verhouding RH en temperatuur in balans moeten zijn, een hogere RH tijdens de bloei is niet gewenst wegens rot, dus een lagere temperatuur is noodzakelijk en dus zal de afzuiger harder moeten draaien, wat ook weer voor een lagere RH zorgt en dus een hogere VPD......

In geval van LED zou je kunnen dimmen, wat zou echter nadeliger zijn voor de uiteindelijke opbrengst? Een lagere lichtintensiteit zodat de ideale VPD wordt bereikt of een hogere VPD en lichtintensiteit?

Iemand enig idee? ;)

Ik kan niet echt helemaal chocola maken van je verhaal en je vraag.

Je zegt bijvoorbeeld dat je met een lagere RV een hogere VPD krijgt. Maar als je temperatuur lager krijgt door af te zuigen, zal ook je RV dalen. Als deze getallen t.o.v. elkaar in een bepaalde verhouding blijven, dan kan je toch dezelfde VPD hebben. Bijvoorbeeld temperatuur van 30 graden en een RV van 66 geeft een VPD van 1.00 , maar 25 graden + een RV van 57 geeft ook een VPD van omstreeks 1.00.

Je moet ook even lichtintesiteit loskoppelen van VPD. Nu is het meestal zo dat je lichtintensiteit wel gekoppeld is aan de warmte die een lamp produceert, maar het praat makkelijker.

Een goede VPD kun je bereiken met een wijde range van temperaturen, met bijbehorende RV's. Je zult eerst moeten bepalen wat je als ideale VPD ziet. In kwekerskringen worden veelal dezelfde grafieken gebruikt. De waarden daarvan wijken soms nog al eens af wat er door professionele kwekers als een goede VPD wordt gezien. Veelal hanteren die laatste een veel lagere VPD. (Meestal een hogere RV)

Een hogere RV an sich zorgt niet voor toprot. Als je natslag voorkomt, ben je al een heel eind.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meen dat de ideale VPD tijdens de bloei 1.5 is, er schijnt wel ergens een grafiek op het net te zwerven met de RH en VPD.
Zal deze eens opsnorren....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn heel veel grafieken. Ook makkelijk te vinden.

Zoals deze

 

image.thumb.png.cb71e03efe251664f922a19175babbd0.png

Maar steeds als ik de grafiek zie, vraag ik me af hoe ze aan deze waarden komen. Want ik kan nergens een onderzoek vinden dat er aan ten grondslag ligt. Nu is natuurlijk ervaring van vele kwekers ook een grondslag. Daarnaast vraag ik me af of de waarden wel voor alle soortjes hetzelfde zouden zijn. Ook vraag ik me af waarom de waarden voor cannabis redelijk afwijken van andere gecultiveerde gewassen waar wel VPD onderzoek naar gedaan is.

Ook is het van jou van belang dat je kunt meten wat je bladtemperatuur is. Want het het gaat om 3 factoren: Omgevingstemperatuur, RV én bladtemperatuur.

 

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Correct wat kees zegt.

 

Als jouw RH lager word doordat de afzuiger harder moet draaien kan jij ook een bevochtiger gebruiken. dan hoef je niet te dimmen en kost het je ook geen lichtintensiteit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...