Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jakkes

Gebruik neemolie tegen spint

Recommended Posts

Ik heb geheel onverwachts toch spint in mijn hok. Eigen moeders, niet op andere locaties geweest, geen stekken gehad van anderen, toch zijn ze binnen gekomen. Ik denk gewoon uit de tuin. Maar wel gewoon erg klote omdat ik juist alles eraan doe om dit te voorkomen. Ik heb nu eindelijk een soortje (Kush) die goed bevalt, dus ik kan me niet permitteren (lees: wil niet) om alles weg te doen en geheel opnieuw te beginnen. Ik zoek nu naar goede oplossingen. Met behoud van de planten.

Ik heb nog vermitec en nisurun staan van jaren geleden (8 jaar oud of zo). Ik heb dit geprobeerd, maar doet helemaal niets. Volgens mij is het of bedorven (te oud) of ze zijn resistent. Daarnaast wil ik deze troep eigenlijk gewoon niet meer gebruiken. 

Vandaag heb ik alle moeders weg gedaan. Hier zat de grootste spintplaag. De bloeikasten zijn vandaag voorzien van nieuwe stekjes zonder spint. In de bloeikasten was nog geen spint, alleen is dit gewoon een kwestie van tijd dat ze er wel komen. Want de moederkast staat ernaast. Ik heb een paar stekjes apart staan waarvan ik moeders ga maken. Nu alles dus nog klein is, wil ik de spint aanpakken. Immers is er niet veel spint meer aanwezig op dit moment.

Ik heb de moederkast geheel verwijderd van de folie op de wanden. Daarna goed schoongemaakt en uiteindelijk met didecyldimethylammoniumchloride ingespoten. Toen het dus goed schoon was heb ik deze voorzien van een spintvrije ‘lokplant’ om de eventuele overgebleven spint naar deze plant te laten gaan. Deze gooi ik over een week weg. En hoop zo de meeste spint weg te hebben.

Mijn idee is om nu neemolie te gaan gebruiken. Dit heb ik nog nooit gedaan en heb wat vragen hierover.

- Neem olie 20 ml per 1 liter (2%) dosering?

- Rimulgan als emulgator (om olie en water te laten mengen) 4 ml per liter (0,4%) dosering?

- Gaat roofmijt dood van neemolie? Kan ik de tegelijkertijd met het spuiten uitzetten?

Als jullie andere tips hebben die ook werken hoor ik het graag. Ook wat jullie ervaring is met neemolie. Ik twijfel of het werkt namelijk. Maar ben een beetje wanhopig, dus ga het wel proberen.
 

Alvast bedankt voor het meedenken

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben zelf zeer te spreken over rogis  garlic, zolang ik het bij het voedingswater erbij doe geen spint te zien, de spint moet er volgens mij letterlijk van kokhalzen. Helaas moet ik er 2 weken voor het einde van de ronde atijd mee stoppen en dan begin ik een weekje voor knippen weer op een paar dames webjes te zien enzo maar dat boeit me dan niks meer. 

kortgezegd rogis is niet de oplossing maar wel een mooie hulpmiddel om de boel rustig te houden.  En  dit spul kun je gewoon bij moeders blijven gooien, daar hoef je geen 2 weken voor het einde mee te stoppen maar kun je gewoon mee blijven voeden. Rogis kun je dus gewoon naast gif,neem olie en weet ik wat allemaal ernaast geven. Gewoon bij iedere waterbeurt erbij doen, 1ml per liter en die spint loopt snel er vandoor

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probeer eens pyrethrum, te krijgen bij o.a. de Welkoop die nog open is tijdens de huidige lockdown.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago

pyrethrum heb ik gegoogled. Het heeft een hele lijst waar het tegen beschermd, alleen spint staat er niet tussen. Werkt dit zeker goed?

@JackyH80

ik ga dit kopen en sowieso gebruiken. Maar echte oplossing is het niet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutes ago, Jakkes said:

 

 

@JackyH80

ik ga dit kopen en sowieso gebruiken. Maar echte oplossing is het niet. 

nou... zoals ik al zei bij moeders kun je dit gewoon blijven geven. Zou voor gezonde moeders dus wel DE oplossing kunnen zijn als je verder zorgt dat je moederhok 100% gecleant wordt. En als je stekken klaar zijn allemaal ff dompelen en gaan met die banaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Jakkes said:

@dilago

pyrethrum heb ik gegoogled. Het heeft een hele lijst waar het tegen beschermd, alleen spint staat er niet tussen. Werkt dit zeker goed?

@JackyH80

ik ga dit kopen en sowieso gebruiken. Maar echte oplossing is het niet. 

Wat mij betreft het enige dat werkt naast middeltjes die onder de toonbank verkocht worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spruzit van Neudorff werkt prima, zit ook pyrethrum in, en koolzaad-olie. Je moet wel oppassen dat je niet steeds hetzelfde spul gebruikt want je krijgt dan immune spint (althans, immuun voor dát middel).

En ja, roofmijt gaat gegarandeerd dood van iets waar spint dood van gaat. Op zich zou roofmijt alléén ook voldoende moeten zijn.

Ik heb overigens uitstekende ervaringen met een knoflook-extract waar Dilago ooit enthousiast over was. Met 1 behandeling alles kaputt, spinten, larven en eitjes.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minutes ago, Twiet said:

Spruzit van Neudorff werkt prima, zit ook pyrethrum in, en koolzaad-olie. Je moet wel oppassen dat je niet steeds hetzelfde spul gebruikt want je krijgt dan immune spint (althans, immuun voor dát middel).

En ja, roofmijt gaat gegarandeerd dood van iets waar spint dood van gaat. Op zich zou roofmijt alléén ook voldoende moeten zijn.

Ik heb overigens uitstekende ervaringen met een knoflook-extract waar Dilago ooit enthousiast over was. Met 1 behandeling alles kaputt, spinten, larven en eitjes.

 

En welk knoflook extract was dat @Twiet

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een stuk of 4 knof-uien overdwars doormidden snijden, half uurtje koken in een paar liter water, af laten koelen, zeven, in de sproeier, Klein scheutje afwasmiddel erbij, even mengen en planten zeiknat spuiten. Vooral onderkant blad, van beneden naar boven werken. Als alles van onder goed nat is ook de bovenkant doen. Licht uit, afzuig uit, ventilator uit en wachten tot licht weer aan gaat.

Hangt wel een aantal dagen een knofmeur, maar spint is wijlen.

Als je moeders groot zijn is het verstandig ze terug te snoeien voordat je ze knoft.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben lang advocaat geweest van bovenstaand middeltje maar ondertussen van mening dat afwisselen van middelen nog beter is en van tijd tot tijd overnieuw beginnen met één stek die je hermetisch reinigt. En ook is het een strijd die nooit eindigt want vandaag schoon zegt niks over morgen. En zaailingen is ook geen garantie tegen spint. De enige garantie om geheel spintvrij te blijven is niet kweken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb neemolie gebruikt. Mijn gewortelde stekjes heb ik ondergedompeld. Hier bleef een residu achter op de bladeren. Met gevolg dat ze kapot gingen. De planten die bespoten waren hebben het gered. Het lijkt dat hier de spint weg is.

Ik ga ook vandaag nog preventief spuiten met pyrethrum. Ik probeer zo af te wisselen met deze twee middelen.

Als echt niets meer lukt kan ik Cantack kopen. Ik heb een adres die een spuitlicentie heeft en dit zo kan kopen. Maar liever gebruik ik deze troep niet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het niet zo op middelen die residu achterlaten, daardoor stagneert de groei volgens mij. Pyrethrum zie je niks meer van zodra het droog is.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met spint ben ik wat minder kritisch. Alles wat zorgt dat het weg gaat vind ik goed. En dan liever geen gevaarlijke troep. Maar de neemolie die ik heb gespoten liet niet veel achter. Alleen bij de ondergedompelde wel. Maar neemolie is niet mijn favoriet tot nu toe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Momenteel spuit ik alleen nog antispint spul van Bayer dat de Welkoop verkoopt. Ze hebben biologische en niet biologische beide met pyrethrum er in. Ik wissel ze af en na drie of vier behandelingen is de spint wel weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozemarijnolie schijnt ook te helpen of koolzaadolie met vloeibare zeep.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...