Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

OrganicFire

Rondje RDWC met Gelato

Recommended Posts

3 hours ago, Kees A said:

Dan gebruik je geen luchtpomp maar een gewone aquariumpomp. 

Het zijn namelijk niet de luchtbellen an sich die zuurstof in het water brengen. Wat de stroom luchtbellen vooral doet is het water in beweging houden waardoor de bovenste laag water (die in contact staat met de atmosfeer en waar dus de zuurstof in het water komt) steeds vervangen wordt door een nieuwe, zuurstofloze laag water.

Als je op een andere manier dat water in beweging houdt (met een waterval, flooming of venturi bijvoorbeeld) kun je hetzelfde bereiken. 

Wel kan een opstijgende stroom luchbellen soms wat meer water vervangen in de wortelpruik. Zodat er ook zuurstofrijk binnenin die pruik komt.

Dat is idd een oplossing. waterfall RDWC zie je vaker op youtube voorbijkomen.  

Er zit al een aquarium pomp in. miss als ik die ipv weer naar onder laat gaan maar gwn via boven de buckets als een waterfall laat stromen dat t ook goed werkt. 

lijkt me zeker geen slechte idee. iets sterker pomp halen en miss na deze ronde toch proberen.  

Thanks voor t meedenken  :verrygood

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, lostchild said:

Pomp hang je op aan een snelbinder of een stuk binnenband van een fietsband, weg geluid door trilling.
Trillingen door de slangetjes zijn niet te voorkomen.
Ook niet met ophangen van de pomp maar worden wel minder.

heb je zeker gelijk in! t wordt veel minder en t is wel te doen bij een kleine setup zoals mijne. maar savonds laat hoor je het toch wel !  je moet maar geluk hebben met de buren. en locatie waar ze toevallig slapen. zoals ik nu heb. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik betwijfel of je met een waterval net zoveel (Lees voldoende) zuurstof in het water brengt en met name onderin bij de wortels als met een luchtpomp.


 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, moneytree said:

Ik betwijfel of je met een waterval net zoveel (Lees voldoende) zuurstof in het water brengt en met name onderin bij de wortels als met een luchtpomp.


 

mee eens! 

ook bij mensen met zo een systeem is een lucht pomp altijd aanwezig. tenminste wat ik online heb gezien. 

Maar het valt wel mee. je kan altijd tegen de buren zeggen dat je een aquarium hebt :whistle:

 

 

Edited by OrganicFire

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, ik gebruik zelf ook een luchtpomp naast de 4 watervallen die ik heb. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, moneytree said:

Ik betwijfel of je met een waterval net zoveel (Lees voldoende) zuurstof in het water brengt en met name onderin bij de wortels als met een luchtpomp.

Dat je de maximale hoeveelheid DO in je water kunt brengen met een waterval is een feit. Moet je natuurlijk wel een beetje waterval hebben en niet een pisstraaltje uit een rietje.

Of je het zuurstofrijke water overal goed verspreid krijgt, blijft altijd de vraag. Maar datzelfde kan met een luchtpomp voorkomen.

In tegenstelling tot wat velen denken, zijn het niet de luchtbelletjes zelf die de zuurstof in het water brengen. Daarvoor is de contacttijd veel te kort.

De luchtbellen zorgen er alleen voor dat de bovenste laag water steeds ververst wordt. 

Het maakt niet uit hoe je dit doet. 

Vervolgens is het van belang dat je zuurstofrijk water dus goed verdeeld krijgt in je bak.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

het zijn idd verschillende methodes die t werk gedaan krijgen. allebei met hun eingen uitdagingen en plus en min punten. 

Wel ben ik zeer tevreden over de Flora Nova lijn van GHE ( terra aquatica) 

Ik hoef mij PH niet meer bij te sturen. alleen als ik t water weer bijvul. maar dat spreekt van zich. 

Ph gaat omhoog en dan vanzelf weer omlaag:dribble:

Dus GHE heeft niet gelogen. ze vermelden idd dat de voeding de ph zelf regeelt. voor de mensen die veel kloten met PH kan ik t zeker aanraden. Mocht je flessen schudden niet leuk vinden dan miss toch wat anders zoeken. zeer geconcentreerd spul. 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

GHE koek onderin de fles: doe 1 of 2 knikkers/kralen in die fles en je schudt ineens wel de gehele inhoud.

On 12/28/2020 at 9:33 PM, OrganicFire said:

mee eens! 

ook bij mensen met zo een systeem is een lucht pomp altijd aanwezig. tenminste wat ik online heb gezien. 

Die luchtpomp is ter backup, niet als hoofdmotor om lucht in het water in brengen en is inderdaad altijd aan te bevelen in een recirculerend systeem of een DWC.
Een circulatie of dompelpomp kan nog wel eens kuren hebben waardoor hij stilvalt en dan is de luchtpomp je redding.

 

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/30/2020 at 11:35 AM, lostchild said:

GHE koek onderin de fles: doe 1 of 2 knikkers/kralen in die fles en je schudt ineens wel de gehele inhoud.

Die luchtpomp is ter backup, niet als hoofdmotor om lucht in het water in brengen en is inderdaad altijd aan te bevelen in een recirculerend systeem of een DWC.
Een circulatie of dompelpomp kan nog wel eens kuren hebben waardoor hij stilvalt en dan is de luchtpomp je redding.

 

 

ik heb idd een reserve luchtpomp mocht de mijne opgeven. 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 8 Bloei

VPD zit Rond de 1.5

1DB8710B-C03B-4C4D-B403-24836F49FC69.thumb.jpeg.99d9a0abe61cccda8e9d97d626879095.jpeg

Vol komt t wel. tis pas dag 8 en t is al bijna vol. verder niks spannends. 

Systeem is makkelijk te onderhouden. je kan precies aflezen wat ze willen. tot nou toe push ik ze niet echt. ec blijft dalen maar ik hou nog t nog steeds rond de 1.1 - 1.2

Ph is ook prima in orde. niks aan hoeven te doen sinds ik op GHE flora nova ben overgestapt.

Ze drinken ook flink. ongeveer 6 liter per 2 dagen. sta je wel effe van te kijken. ik drink zelf niet zoveel denk ik  :rofl

groetjes :verrygood

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, OrganicFire said:

ik heb idd een reserve luchtpomp mocht de mijne opgeven. 

Zo bedoelde ik het niet.

Als de circulatie pomp stil valt zorgt de luchtpomp ervoor dat je toch voldoende belucht.

Heb je beide in gebruik dan zou je bij maximaal 21C van het water de hoogste graad van 120% saturatie waarop je planten optimaal groeien en bloeien kunnen behalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een luchtpomp hebt, is alles prima.

Slim inderdaad om een 2de luchtpomp als back up te hebben.

 

Dat saturatieverhaal van de persoon hierboven mij.... geen idee waar dat vandaan komt (120%) en wat het wil zeggen.

 

Water bevat al heel snel de maximale hoeveelheid DO, en wortels gebruiken echt niet zoveel dat je het niet bij kan benen.

Of je moet heel veel wortels hebben en een klein reservoir, dat ook nog eens vooral hoog en vooral heel smal is.

Maar er bestaan foto's van mensen wiens hele bak alleen nog maar uit wortels bestaat en zelfs daar kregen de wortels nog voldoende zuurstof.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik begreep wat je bedoelde. 
ik zei er gwn bij dat ik ook reserve luchtpomp heb omdat idd met zo een systeem alles snel fout gaat als iets opgeeft. 
met zo een waterfall rdwc met lucht pomp derbij ben je idd vrij safe.. of je moet veel pech hebben dat stroom uitvalt of beiden pompen opgeven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stroom mag uitvallen bij mij.....afzuiging, luchtpompen en PLC draaien gewoon door tot ca 24 uur na uitval, dan is de accu wel leeg....
Zodra de spanning weer terug is schakelt alles weer naar normaal en wordt de accu weer geladen, ook gaat de verlichting dan weer aan.
En uiteraard altijd een circulatie en luchtpomp als reserve op voorraad hebben.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 15 Bloei

06348D24-4639-4BDD-B34A-6A6FDB1C3490.thumb.jpeg.fe9daa7755161c6bf48a55674cdd25dc.jpeg 

 

Alles gaat prima hier.  als ze slapen komen de temps wel rond de 17 maar ze lijken er niet te veel last van hebben. 

ze zuipen nu twee keer meer als normaal en vanaf nu ga ik de EC ook omhoog gooien. 

Flink wat blad weggehaald. en denk dat ik deze week de paar gaten nog krijg gevuld met knakken . 

RDWC is miss iets te makkelijk. ik hoef bijna niks meer te doen. ph blijft waar die moet zijn. water bijvullen om de 2 dagen is ook niet zo spannend. 

dankzij de bluelab guardian meter is het aflezen ook zo veel duidelijker. 

Volgende ronde wordt t sws op cocos omdat ik de casey jones op cocos heb staan de de groeitent. 

Daarna denk ik dat ik op cocos blijf tot winter er weer is. denk dat t heel moeilijk wordt om de water temps op peil te houden als t 30 graden is buiten. 

Voor de rest niet veel spannends te melden. Ze groeien als stek toch anders dan zaad. maar dit had ik ook al ergens gelezen. hopelijk blijft deze Fem stek nog lang goed want t is echt lekker soortje die erg potent is. slaap er heerlijk van! :spliff:

groetjes :verrygood 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 24 Bloei

4273CC40-5045-4D14-882E-C7DF76D2FBB0.thumb.jpeg.055b329088683eee091eee04ee78a930.jpeg

 

Gaat verder allemaal prima op de koude nacht perioden na. doe me best om te RH wel op peil te houden! 

zo zien ze er uit kwa topvorming.

B1203A48-3F5D-4608-8346-8981AA13B6B2.thumb.jpeg.de4376f8ccaf644dbccb81a44efd122c.jpegE5E263C2-E8D2-48B1-B5A5-20F7199B4596.thumb.jpeg.28028cee4a817cb265181d9ee71e566f.jpeg

Groetjes :verrygood

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 31 Bloei

AE8204E0-B50F-466C-A8F2-DA69AA1D8E79.thumb.jpeg.95df69a7ff463e1703b6d71439d88ec5.jpeg

Nu zit de bloei er goed in. ze beginnen aan te komen en t is niet door de lockdown :whip:

Volgende post zal ik wat close ups maken van de toppen!

Groetjes :verrygood

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 36 Bloei

Temp 25 en RV rond 60% - 65%
 

 

 

Video leek me makkelijker en eens wat anders hier.  Vochtigheid kon wel wat lager. voor de laatste twee weken zet ik wel de ontvochtiger in de tent en op volle toeren. zou zonde zijn om rot te krijgen. 

 

ook heb ik veel moeten verwijderen aan blad om overal beetje licht te kunnen krijgen. fluff zal er toch zijn. normaal grooien ze niet zo hard wat blad betreft.

Dwc maakt naar mijn ervaring meer blad aan. dus als ik weer RDWC rondje draai zal vanaf begin groei de benen van de dames goed bijhouden.

Het ruikt heerlijk hier :icecream: 

Groetjes :verrygood

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minutes ago, upheaval said:

Ik zie dit

480515619_SmartSelect_20210128-210134_SamsungInternet.thumb.jpg.5d971fcfefb1419298cde5473ad700ad.jpg

Andere ook of alleen ik?

hmmm. zou niet weten hoe dat kan. ik zelf kan hem gwn bekijken op de topic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er erg gezond uit! Die RV kan lager, rond de 30 is een stuk beter, anders kan je meeldauw krijgen. 

Misschien is alles aan de onderkant weg snoeien waar je bijna geen licht krijgt een idee.

Heb je al een idee hoe je het gaat laten afbloeien op DWC? Doe je iets aan spoelen? Of doe je alleen nog maar afgezuurd water op het eind? Al het groen dat nog in de blaadjes zit wanneer je gaat oogsten is voedingsstof wat de plant nog had kunnen gebruiken. Je oogst en smaak wordt beter wanneer je het meeste groen uit de blaadjes hebt getrokken.

Groeten,

 

Hannesh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...