Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Welke handige spulletjes heb jij gekocht?

Recommended Posts

Geïnspireerd door een topic op een niet-wiet forum, wilde ik hier starten met een topic over handige aankopen.

Soms zie je wel eens iets voorbij komen waarvan je denkt "maar dat is handig!"

Het is vaak niet eens bedoeld voor onze hobby, maar komt goed van pas.

Of het is wel bekend in onze hobby, maar niet in het collectie van de GS's.

Zit vaak ook in de hoek van hebbedingetjes.

 

Bijvoorbeeld deze draaischijf.

image.png.b3da4dcc1d76dc993f343412e2fadc09.png

 

Bedoeld voor pottenbakkers (maar daar is de kwaliteit waarschijnlijk niet goed genoeg voor)

Ik heb er een moederplant op staan, met pot en al. Als ik dan aan de achterkant moet knippen, draai ik de hele pot eenvoudig om.

Weet niet hoe waterbestendig het ding in de long run is, maar tot heden werkt het prima.

Kost niet veel. Deze met een doorsnede van 18 cm iets minder dan € 4,-, maar beetje zoeken of speciale korting afwachten, en dan kost het nog minder.

 

Zou leuk zijn als ook andere leden een geinige aankoop laten zien.

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zeker een geniaal idee voor een moederplant! Hoef je uw plant bijna nooit meer te verkleuren. Mooi idee voor een topic. :tu

Een warmte mat is te standaard om hier te plaatsen met thermostopcontact. :D

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor, is helemaal niet te standaard.

Bovendien kun je warmtematten bij de GS kopen, maar soms zijn ze bij een terrarium-winkel veel goedkoper.

Ik ken zelfs iemand die op Marktplaats een oude electrische deken had gekocht, en die gebruikte.

 

Ik zal nog iets plaatsen wat al vaker voorbij is gekomen, maar wat voor onze hobby verdomde handig is.

Loep voor op je smartphone

image.thumb.png.008e1e24ef9ca4242ed652e706098779.png

 

Als je hem niet direct nodig hebt, voor rond de € 3,- te vinden bij de afhaal-Chinees

Is altijd effe kloten om een goed plaatje te krijgen, maar als je het doorhebt, werkt het prima.

Ze zijn er in verschillende vergrotingen. Ik heb er eentje die 60x vergroot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn warmte mat en stopcontact activeerbaar door warmte sensor komt ook van de afhaalchinees. :rofl

Aangezien ik nu met cobs werk, lijkt me dit geen overbodige luxe. Op aanraden van Xaim. 

IMG_20201204_133909.thumb.jpg.27a8a0e2780de8ad7772decbc5e141b8.jpg

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fearghus heb je ook een MABO in je tent hangen??  Want zo'n matje van de Chinees zou ik niet echt vertrouwen zeg maar ;) Misschien is het totaal overbodig, maar je weet maar nooit! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minutes ago, vakman said:

@Fearghus heb je ook een MABO in je tent hangen??  Want zo'n matje van de Chinees zou ik niet echt vertrouwen zeg maar ;) Misschien is het totaal overbodig, maar je weet maar nooit! 

Nee, dat heb ik niet echt hangen. Ff eens moeten kijken waar ik dat kan verkrijgen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een beetje simpel deze, maar het kan iemand zomaar een heleboel moeite schelen.. Zie hier een PVC buis van de Hornbach a.k.a. mijn gieterverlenger.

20201208_002548.thumb.jpg.ca2890ff2893ae3501883c143b1937f4.jpg

Ik lees nog wel eens oude topics van anderen waar dan de vraag gesteld wordt van 'hoe kom je nog bij je planten achterin met water geven?'. En dan wordt er ook nog wel eens als antwoord gegeven dat men helemaal moet kruipen tot spitaanvallen aan toe.

Maar kruip no more, want met deze gieterverlenger bereikt u uw potten tot in de verste hoeken in een handomdraai!

Maar wacht, er is meer..

(Nep Amerikaans accent uit)

Mijn led lampen hangen aan van die standaard hangertjes die je kan verhogen door aan een touwtje te trekken. Maar als dat ding achterin hangt wordt het lastig om hem in de huiste richting te trekken (omhoog). Deze gieterverlenger is lang genoeg om daar bij te kunnen en breed genoeg om het touwtje er achter te haken om hem omhoog te kunnen trekken. Ideaal!

Beste paar euro die ik ooit heb uitgegeven!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sonoff TH16 kan je vanop je mobiel de Temp en LV checken en een toestel op basis daarvan aan of uitschakelen.

Onder andere verkrijgbaar bij den Ali.

Edited by El_Magico
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sonoff heeft een heleboel van die handige dingen.

 

Ik heb deze fan gekocht. Nog nooit getest in een tentje, maar ik zal uitleggen waarom ik hem gekocht heb.

Als je een ledarmatuur gebruikt, is het altijd beter (niet noodzakelijk) om deze actief te koelen. 

Ook heeft led minder stralingswarmte. De hitte die van de leds afkomstig is, stijgt op.

Dus ik dacht "met een ventilator druk je die hitte naar beneden, richting plant, en je koelt je armatuur"

Is nog allemaal theorie. 

Nu kun je dat doen met computerfans of met een grote ventilator. Computerfans zijn echter meestal klein, en een grote ventilator zorgt voor een beetje veel wind.

Dimmen van een grote ventilator kan, maar dat lukt niet met een huis- tuin en keuken dimmer.

Toen kwam ik de fan tegen zoals hier op de foto. 220 Volt maar slechts 7 Watt. Doorsnede van ongeveer 40 cm.

Ze zijn er ook in grotere doorsnede (50, 60, 70, 90, 105 cm) en dan loopt het Wattage op tot 20 Watt.

 

Ik heb hem in elkaar geklikt en er komt een zacht briesje vandaan.

Ga hem komende zomer sowieso boven mijn bed hangen, maar ik denk dat hij het in een tentje ook goed zou doen zoals omschreven.

Je kunt hem wel alleen maar hangen, dus je hebt wel wat hoogte nodig. Misschien dat je zelf een klem kan maken dat ie horizontaal of schuin kan, maar daar bestaan al handige fans voor.

De fan kost hier nog geen € 7,- .

Werkt hij niet in je tentje, hang je hem in de zomer op je balkon, terras, slaapkamer.

 

image.png.f7378bb120b4bcb697182080533ac9e1.png

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/8/2020 at 5:37 AM, El_Magico said:

Sonoff TH16 kan je vanop je mobiel de Temp en LV checken en een toestel op basis daarvan aan of uitschakelen.

Onder andere verkrijgbaar bij den Ali.

 

En bevalt het een beetje? 

ik heb zelf deze gekocht. Super ding! als het niet stuk gaat. dit schijnt vaak te gebeuren bij deze.

https://www.amazon.nl/Inkbird-IHC-200-Kruipruimte-Vleesbevochtiger-Ontvochtiger/dp/B017UAMZ0K/ref=asc_df_B017UAMZ0K/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=430587571187&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=13578110743426300261&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1010584&hvtargid=pla-582295370364&psc=1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, MisterX said:

 

En bevalt het een beetje? 

 

Ja hoor doet wat het moet, wel de si7201 sensor nemen die werkt het best.

 

3 hours ago, MisterX said:

ik heb zelf deze gekocht. 

Zie enkel een sensor maar denk dat je het over die regelaar op basis van LV bedoelt van in je verslag ?

Heb toevallig gisteren m'n 1ste ding van Inkbird ontvangen.

De IBS-TH1 data logger .

Ben hem nog aan het testen maar lijkt z'n werk te doen enige minpunten die ik tot nu toe heb ontdekt is dat je hem enkel kan bevestigen met een magneet die bovendien vrij zwak is en dat als je de buitensensor aansluit hij enkel daar de temp van weergeeft en niet van het toestel zelf wat hij zonder die sensor wel doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@El Magico

 

Ik bedoel de regelaar inderdaad. Kan je met dat ding van jouw ook de bevochtiger/ontvochtiger automatisch aansturen?

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yup kan beide (wel niet tegelijk)

Op deze site is de info duidelijker dan op die van Sonoff zelf.

Moest je hem kopen denk er wel aan dat de sensor maar een 45cm lang is en je het verlengsnoer erbij neemt als je langer nodig hebt.

Je hebt ook de TH10 die is denk ik iets goedkoper en kan maar 10 in plaats van 16A aan voor de rest is die identiek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe sluit jij je bevochtiger etc aan dan? ik zie geen stekker aan sluiting ofzo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die moet je er zelf op aansluiten net als de stekker, zijn modules geen kant en klare regelaars ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb bij de nazaten van Mao het volgende gekocht: Een timer die je kunt instellen van 1 uur tot 10 uur.

Net als een soort eierwekker: Je plugt een apparaat in, zet de timer aan en na de ingestelde tijd stopt hij ermee. 1, 2, 4, 6, 8 en 10 uur.

Als je bijvoorbeeld nog wil dat een afzuiger, fan, pompje, verwarming, oid, een tijdje gaat draaien, zonder het uitzetten in de gaten te hoeven houden.

Hij herhaalt niet (zoals bij zo'n timer met van die pinnetjes).

Voor rond de € 5,50

Goed opletten dat je de Europese stekker uitvoering koopt.

 

image.thumb.png.20d6afc17d29497b4202695b00a074d2.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog maar iets wat ik handig vind, maar misschien ben ik de enige :)

Als je - zoals ik - wel eens je vat hebt laten overstromen, wil je dat niet meer.

Beter opletten is natuurlijk het allerbeste, maar soms ben je effe afgeleid en dan is het bingo.

Dus ik heb zo'n ding: Een badalarm. Je hangt de sensor over de rand van je vat en als de sensor nat wordt, gaat het apparaat piepen.

Je hebt hem voor iets meer centjes ook met een wifi-functie. Dan krijg je een melding op je telefoon als er ergens water lekt. 

Deze zou je ook net buiten je tentje kunnen leggen voor als er eens iets overstroomt.

image.thumb.png.163ce038fef95bf389b8fbc02c7cdf47.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die dingen zijn verrekte handig kees :tu  heb ze zelf ook met en zonder wifi :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een waterslot. Deze zet de kraan dicht en voorkomt schade. Alleen een signaal is soms niet voldoende.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik classificeer het even onder 'handige' spulletjes, maar de eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat ik het apparaat nog nooit gebruikt heb.

Het is een ozongenerator.

Als je hem gebruikt nadat je bijvoorbeeld geknipt hebt, zou deze alle stank moeten verwijderen.

In hotels wordt deze ook gebruikt om kamers weer fris te krijgen als er gerookt is.

Wietefras heeft er ook eentje en die gaf aan dat hij ook een beetje 'verbrand' rook, toen hij hem gebruikte.

Ze zijn er in verschillende wattages. Ik heb een redelijk kleine.

Wil hem nog een keer aansluiten met een timer en een computerfan. Want je moet hem niet te lang aan laten en je moet de geproduceerde ozon een beetje verspreiden. Een beetje zoals op deze video te zien is.

Het apparaat kost niet veel. Ook weer afhankelijk van hoeveel gram Ozon het produceert. Die van mij doet 10 gram en kostte iets van rond de € 12,-. / € 15,- destijds.

image.thumb.png.9fc21ed7233dbba873f47e0454109f74.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals gezegd heb ik hem nog nooit gebruikt.

Vond het wel een geinig ding. Zal hem eens een keer in met een fannetje en timer aansluiten, nadat ik weer eens Indiaas gekookt heb. Kijken of hij die geur/stank wegkrijgt.

Ik heb ooit zo'n Uvonair gehad. Die was bedoeld om na je filter nog eens extra zijn werk te doen.

Duur apparaat en het deed zijn werk niet goed genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...