Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
MisterX

hoge blad temperatuur

Recommended Posts

Voor de mensen die hun bladtemperatuur meten. Hebben jullie ook wel eens dat de bladtemperatuur gelijk of hoger is dan de luchttemperatuur?

Ik merk dat ik dit nu heb op bepaalde plekken in mijn growtent. laten dit nou ook de planten zijn die problemen hebben.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MisterX,

Is dat niet een beetje hetzelfde idee als op het strand?

Op het strand lekker briesje en 30 graden tot dat je op het strand je slippers uit trekt en je naar het water moet rennen omdat het zand zo heet is? :rofl

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meet je dat met zo'n infrarood thermometer ? Anders heb ik dat en wil ik dat wel eens meten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik meet dat met een infrarood thermometer. normaal is als jouw bladeren 1 tot 3 graden koeler is als de lucht.

Bij mij is het op sommige hotspots gelijk of zelfs hogers soms!

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me af of het wel kan dat je planten warmer zijn.

Ik bedoel: Planten zijn redelijk passief; ze produceren geen energie zoals een mens.

Dus dan lijkt het me dat ze natuurkundig gezien niet warmer kunnen worden dan de omgeving. Of de omgeving moet sneller afkoelen dan het blad. Maar dat zou dan maar voor eventjes zijn, en dan trekt de temperatuur weer gelijk.

Denk dat het toch meer te maken heeft met de meting. 

Maar ik ben zeker geen deskundige. Het zijn meer mijn gedachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het ook wel eens gehad idd als ik de planten in de groeifase meer (led)licht gaf dan wat ze konden hebben. Dat was mijn conclusie, maar doe die metingen te weinig om er echt zeker van te zijn. heb je toevallig ook last van slap blad?

@Kees A in principe wordt alles dat in het licht staat warmer dan de omgevingstemperatuur. Alleen zou het blad in principe juist een lagere temperatuur moeten hebben door de verdamping.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt gelijk.

Normaliter zuig je natuurlijk de omgevingswarmte af en blijft de hitte in de vast voorwerpen nog hangen.

Zoals ik al terecht stelde: Ik ben geen deskundige :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit schreef Racker eens,

Wat nu te doen als je vpd niet klopt??

Nou, simpel...
Is de vpd te hoog, dan kweek je te warm of/en te droog.> koelen of bevochtigen
Is de vpd te laag, dan kweek je te koud of te nat.>verwarmen of drogen

Wat kunnen we dan nog doen aan de bladtemperatuur? Als deze snel te hoog wordt en met afzuigen of bevochtigen red je het niet (wat meestal zo is) dan kun je de bladtemperatuur verlagen door de instraling van je lampen te verminderen. De instraling van je lampen komt door het infrarode licht (warmte) die je lamp naar beneden straalt.
Deze warmte (straling) kun je niet afzuigen en niet wegblazen zoals men ten onrechte wel eens denkt. Er zijn maar 3 manieren om dit verminderen;
1 Je lamp hoger hangen
2 Iets tussen je lamp en het gewas steken (glas of een spreader)
3 Je lamp dimmen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zou kunnen dat de infrarood thermometer hem spaced natuurlijk. Hoe betrouwbaar kan een ding van 20 euro zijn (tegenover eentje van 200)

Mijn theorie is dat de kamertemperatuur 24 graden is constant. daarbij word warme lucht van de lampen op de bladeren geblazen waardoor ze nog warmer worden. Mijn Hygrometer geeft 24 graden aan terwijl mijn bladtemperatuur ook 24 is en soms nog wel hoger.

 

Die hoge kamer temperatuur wijkt af van een normale grow. waar het normaal gesproken koeler is lager in het bladerdek en dan icm met stralingswarmte van de lampen.

 

EDIT

 

Mijn verhaal strookt wel met dat van @wieries

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staan je planten die de problemen hebben dan juist in de warme luchtstroom? en de andere die het niet hebben dan niet of minder?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is begonnen op de warmste plek (het midden) en verspreid naar de andere planten die ook wel erg veel licht en warmte krijgen.

De achterste planten staan niet recht onder het licht en deze hebben er geen last van. De temperatuur is wel altijd onder de 26 graden geweest. (24 zelfs nu)

 

Ik heb mijn LED lamp gedimd van 1100 naar 950. Dit scheelde wel een graad.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het verhaal van Racker/Wieries gaat over HPS.

Dan heb je met stralingswarmte te maken. Met Led niet; daar heb je met convectiewarmte te maken.

Niet dat dit iets verklaart over de temperatuurverschillen die jij opmerkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zeggen mensen wel steeds dat je bij leds geen stralingswarmte heb.

Maar ik gebruik weinig COBS met een vrij hoog wattage. Die wel degelijk warmte uitstralen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ik het mee eens. Zie dat verschil goed tussen mn COBS en strips kweek. Met Cobs hoef ik die warmte niet naar beneden te ventileren, met de strips is het wel een must anders krijg ik het gewas niet warm genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik heb dat vorige run gezien dat de mimosa uitgeschoten was. die zat toen op minder als 30cm afstand en het grootste gedeelte van de belangrijke toppen waren precies het zelfde als met een top die te dicht tegen een HPS licht heeft aangezeten.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat een COB die al zijn licht geconcentreerd uitstraalt plaatselijk meer warmte uitstraalt is natuurlijk logisch. Maar je hangt hem toch ook hoger, waarmee je niet alleen het licht uniform verdeelt, maar ook de stralingswarmte. Die zou dan toch aan het eind van de streep weer hetzelfde moeten zijn als bijv strips 

En vergeleken met hps is die stralingswarmte nou eenmaal aanzienlijk lager bij led.

Hoe het dan komt dat er symptomen optreden die geassocieerd kunnen worden met warmte (die ik ook herken) en dat zo'n bladtemperatuur dan zo op kan lopen weet ik ook niet. Ik link het altijd aan de lichtintensiteit, maar wat er dan precies op microniveau in het blad gebeurt, geen idee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ervaar al problemen bij minder als 50cm. Nu is mijn wattage ook wel erg hoog met 1100watt op full power.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...