Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

kweekarabier

300x300 SOG setup en tips aub.

Recommended Posts

Enige spul wat echt werkt is dichloorvos inspuiten met licht uit en niet op de planten. Is niet meer verkrijgbaar helaas.

@kweekarabier 

-Neem 4 a 5 bollen knoflook
-In stukken snijden en 1 uur laten koken -24 uur laten staan. 
-Filteren en dan over de planten spuiten. Kan zowel met licht aan als licht uit gebruikt worden.

Zie topic van Spongy:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze konden nog wel paar dagen in t potje blijven volgens mij hoor. Had ze desnoods in een bakje met dreft ondergedompeld en daarna in schoon water. toen ze nog in die kleine potjes zaten. Die spint gaat je echt HOOFDPIJN geven. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, lostchild said:

De perfecte manier om de spint snel resistent te krijgen:withstupid:

1 product gebruiken en de gebruiksaanwijzing tot op de letter opvolgen wat vaak spuiten met concentratie X betekent op dag 1 en na X dagen nog een keer herhalen.

Is de spint dan nog niet weg, dan pas met een ander middel aan het werk gaan.

envidor is 1x per 2 weken volgens de gebruiks aanwijzing.. dit zou volgens jouw dan voldoende moeten zijn.

Ik combineer het met een ander middelen met een andere werkzame stoffen. ik zie niet hoe dit resistentie moet veroorzaken als de spint aanpakt met overkill.

 

zo doe ik het altijd en de spint is altijd na een week weg ( 3 behandelingen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://agro.bayer.nl/nl-NL/Gewassen/Resistentie

Middelen die tot dezelfde resistentiegroep behoren, hebben een zelfde werkingsmechanisme. En daar schuilt het gevaar: het veelvuldig gebruik van middelen uit dezelfde resistentiegroep kan leiden tot verminderde gevoeligheid van de te bestrijden ziekten, plagen en onkruiden voor de gewasbeschermingsmiddelen. Vooral in de aardappelteelt, fruitteelt en glastuinbouw is de kans op resistentie-opbouw groot.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

46A12039-6F42-4D18-ACF1-BFF0A01E509D.thumb.jpeg.437f99159ed4328e8325a78b8f77fabd.jpeg

De foto is gemaakt op dag 9 van de groei.

Zat denk iets de kort met voeding maar heb ze nu meer voeding meegegeven alleen nog geen foto gemaakt ze zien er nu een stuk beter uit. Zal snel een recentere foto bijplaatsen.

lv nog steeds hoog 80+.
afzuigers nog steeds uit.

snachts 20 graden .

overdag 25,5 graden.

ik ga ze met 2/3 dagen ongeveer op 12/12 zetten.

Voeding geef ik atami 100ml/100L A voeding 75ml/100L B voeding.

20ml/100L rootbastic

Atazyme 1 keer deze week in voedingsvat meegedaan.

silicboost 10ml/100L

met spint wacht ik nog even tot na week 4 bloei om dan net als @gtii een knoflooksoep te maken als de spint zich laat zien. Thanks voor alle tips! 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit maar volgens mij zie ik de spint nu al zitten! Waarom wachten tot het een plaag is?

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minutes ago, dilago said:

Ziet er goed uit maar volgens mij zie ik de spint nu al zitten! Waarom wachten tot het een plaag is?

Oh oke dan ga ik er gelijk werk van maken om dat binnen paar dagen te doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

laat je de lampen gedurende de hele kweek zo hangen of kun je ze in hoogte verstellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Kluns said:

@kweekarabier

Hoe hoog hangen je lampen? 

Ziet er vet uit zo! 

Ongeveer een meter er vanaf thanks!!

1 hour ago, cannarie said:

laat je de lampen gedurende de hele kweek zo hangen of kun je ze in hoogte verstellen?

Laat ze nu op deze hoogte ga ze binnenkort langzaam laten zakken (hangen aan katrollen) en heb ze op 50% sterkte staan. verbeter mij als jullie vinden dat ze lager moeten of de stand hoger kan zetten het is nu dag 12 groei. Vandaag ga ik dat soepje maken om vanavond mee te geven in de voeding en te sproeien op de planten. en ga ze snel daarna op 12/12 zetten.

Edited by kweekarabier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je ze op een meter afstand hebt hangen dan kunnen ze sowieso wel op volle sterkte... 

En dan laat je ze er zo naartoe groeien. 

Maar hier zijn de meningen wel over verdeeld hoor... 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

verdiep je eens in VPD en hoeveel par een plant in welk stadium kan handelen.

 

edit 

:offtopic

 

 

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

A985F6C5-3A91-4059-95A7-CA5938572D63.thumb.jpeg.830494859b52678a068282b3eafb2fd4.jpeg

Ze zijn sinds vandaag de bloei in.

Zit alleen met een probleem, sinds ik de afzuiger aan heb staan zakt de luchtvochtigheid onder 40% zelfs temperatuur is rond de 26/27. Wat zouden jullie doen in deze situatie? De bevochtiger die ik lijkt wel alsof hij niks doet terwijl hij wel vocht de tent in stuurt. 

On 1/13/2021 at 6:01 PM, MisterX said:

verdiep je eens in VPD en hoeveel par een plant in welk stadium kan handelen.

 

edit 

:offtopic

 

 

Yes, heb daar even in verdiept gister dus ik moet een kpa van 1,5 hebben dat is ideaal? En rekenen ze dan alleen met de temperatuur van overdag of moet ik het gemiddelde van dag en nacht hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me wat ver gaan om als beginner "de perfecte  vpd" na te streven.

In een open setup ga je die ideale vpd, voor zover je dat echt nauwkeurig kunt meten, toch niet constant kunnen hanteren. En dus kun je ook niet echt experimenteren wat voor jouw planten in jouw setup nou echt de ideale vps is. Het enige wat wel handig is, is dat je de relatieve luchtvochtigheid een beetje in context tot de temperatuur gaat zien

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kweekarabier zo weinig mogelijk afzuigen dan als dat mogelijk is.

Ze zullen het met een lage lv ook wel gaan doen hoor, maar je wilt liever een hogere lv. 

Heb je iets van een sproeilans? 

Je zou bijv de planten kunnen vernevelen met zo n sproeilans. 

Ook zou ik langzaam aan je ventilator aan zetten. 

Edited by Kluns

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 hours ago, cannarie said:

Lijkt me wat ver gaan om als beginner "de perfecte  vpd" na te streven.

In een open setup ga je die ideale vpd, voor zover je dat echt nauwkeurig kunt meten, toch niet constant kunnen hanteren. En dus kun je ook niet echt experimenteren wat voor jouw planten in jouw setup nou echt de ideale vps is. Het enige wat wel handig is, is dat je de relatieve luchtvochtigheid een beetje in context tot de temperatuur gaat zien

Ah oke meer voor mijn inzicht got it.

18 hours ago, Kluns said:

@kweekarabier zo weinig mogelijk afzuigen dan als dat mogelijk is.

Ze zullen het met een lage lv ook wel gaan doen hoor, maar je wilt liever een hogere lv. 

Heb je iets van een sproeilans? 

Je zou bijv de planten kunnen vernevelen met zo n sproeilans. 

Ook zou ik langzaam aan je ventilator aan zetten. 

Afzuiger heb ik op zijn laagste stand staan op de regelaar (min 20% max 60%) zelfs met sproeien en benevelen gaat hij met moeite omhoog. Ventilatoren staan 2 stuks aan op laagste stand links en rechts. Welke hoogte moet ik trouwens mijn thermo/hygrometer en de temperatuursensor van de regelaar hebben hangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Jonge planten willen een wat hogere luchtvochtigheid en een wat lagere vpd (rond de 1.2) dit gaat hand in hand samen.

Als jij de RH omhoog gooit zakt jouw VPD.

 

Het is heel moeilijk dit goed te houden met dit weer buiten. Hier staat de luchtbevochtiger 24/7 te loeien om de RH op 55+ te houden nu. Dit is maar met 3m3.

De planten zullen het wel doen met een lagere RH maar fijn vinden ze het niet.

 

in zo een grote tent als die van jouw heb je meerdere bevochtiger nodig denk ik. 

het liefst gooi je ook osmose water in deze bevochtiger ivm kalk aanslag wat overal op komt.

 

denk dat jij dit soort kaliber bevochtiger nodig gaat hebben.

https://www.ledsgrowindoor.nl/ora-luchtbevochtiger.html?id=225357688&gclid=Cj0KCQiA3Y-ABhCnARIsAKYDH7sD727teJgFV8ktNa6VnoHaIKJ01t_AYZnbwXcKEPQTt5T3Az7968caAidrEALw_wcB

 

Dit apparaat gebruik ik om de bevochtiger te besturen. sommige duurdere bevochtiger hebben al een hygrostaat ingebouwt.

https://www.amazon.nl/Inkbird-IHC-200-Kruipruimte-Vleesbevochtiger-Ontvochtiger/dp/B017UAMZ0K/ref=asc_df_B017UAMZ0K/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=430587571187&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=551374658657168793&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1010584&hvtargid=pla-582295370364&psc=1

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, MisterX said:

Als jij de RH omhoog gooit zakt jouw VPD.

Niet perse. Als je dit bijvoorbeeld doet door niet af te zuigen verhoog je de temperatuur, wat weer een verhogende invloed op de vpd heeft.

Ik heb zelf weinig ervaring met stekken, maar is het niet zo dat als ze eenmaal aangeslagen zijn, het belang van die hogere RV tov planten uit zaad wegvalt? Dan zou ik me er als de waardes niet heel extreem zijn niet zo'n zorgen om maken namelijk. Als de planten eenmaal wat groter worden verdampen ze vanzelf meer en is de RV snel genoeg hoog zat. Helemaal met led, waar de vpd vanzelf al lager is dan onder hps

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik merk dat als ik mijn lamp bijvoorbeeld op 200watt draai en de temperatuur is 27 graden met een RH van 40% en ik verhoog mijn RH dat mijn temperatuur dan zakt door het extra vocht en dus gaat die vpd ook omlaag.

Dan ga ik wel uit van een situatie waarbij de afzuiging het zelfde is. dit gebeurt nu bij mij ( ik loop gelijk met @kweekarabier)

 

ik merk dat elke kleine factor die je veranderd een impact heeft op je klimaat. Bijvoorbeeld een ventilator heeft al invloed op jouw bladtemperatuur en VPD. ik gebruik de pulse grow om dit te monitoren constant.

Het is een zegen en een vloek. ik moet constant kleine aanpassingen maken om het naar wens te houden.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joh :oeps

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, cannarie said:

Niet perse. Als je dit bijvoorbeeld doet door niet af te zuigen verhoog je de temperatuur, wat weer een verhogende invloed op de vpd heeft.

Ik heb zelf weinig ervaring met stekken, maar is het niet zo dat als ze eenmaal aangeslagen zijn, het belang van die hogere RV tov planten uit zaad wegvalt? Dan zou ik me er als de waardes niet heel extreem zijn niet zo'n zorgen om maken namelijk. Als de planten eenmaal wat groter worden verdampen ze vanzelf meer en is de RV snel genoeg hoog zat. Helemaal met led, waar de vpd vanzelf al lager is dan onder hps

Ja, zodra de stekken voldoende geworteld zijn doet een hoge rv meer kwaad dan goed is mijn ervaring.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, cannarie said:

Niet perse. Als je dit bijvoorbeeld doet door niet af te zuigen verhoog je de temperatuur, wat weer een verhogende invloed op de vpd heeft.

Ik heb zelf weinig ervaring met stekken, maar is het niet zo dat als ze eenmaal aangeslagen zijn, het belang van die hogere RV tov planten uit zaad wegvalt? Dan zou ik me er als de waardes niet heel extreem zijn niet zo'n zorgen om maken namelijk. Als de planten eenmaal wat groter worden verdampen ze vanzelf meer en is de RV snel genoeg hoog zat. Helemaal met led, waar de vpd vanzelf al lager is dan onder hps

we zeggen het zelfde alleen jij gaat er vanuit dat je de RH laat stijgen door de afzuiging af te zetten en ik niet. dat zijn dus die variabelen.

het uitzetten van de afzuiger gaat inderdaad zorgen voor een hogere temperatuur. Heb je geen verse lucht nodig bij jonge planten ? ik ga hier wel altijd van uit namelijk dus laat mijn afzuiger altijd draaien.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MisterX Ik wilde alleen maar aangeven dat het dus wel afhangt van hoe je de RV omhoog brengt, omdat je RV in relatie tot de temperatuur moet zien.

Zoals ik geloof ik eerder in dit topic aangaf, lijkt mij het namelijk als beginnende kweker waardevoller om een basaal begrip te hebben van de vpd, dan dat hij meteen keiharde cijfers na gaat jagen.

@kweekarabier wat zijn jouw RV waardes en temperaturen als je lampen aanstaan? Kan er overheen gelezen hebben maar vind het niet terug

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...