Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

harryd

Is led al beter dan HPS ?

Recommended Posts

Is LED tegenwoordig al beter dan de oude HPS lampen ?

Zo ja wat is het beste voor een 240x240 tent waar nu 6x600w HPS inhangt

Ik zie paarse LED's, gavtia pro 1700e, Zeus 600w Pro enz enz maar welke is nou het beste ?

Mijn vragen

1,  welke LED moet ik hebben ter vervanging voor 6x 600w in een 240x240x2 tent

2, is de opbrengst beter dan de oude HPS lampen ?

3, Zijn ze energie zuiniger dan de oude HPS lampen ? nu is het verbruik 3600w kan dat omlaag met LED en dezelfde opbrengst ?

4, wat is de levensduur van LED

5, kleuren die LED lampen van wit naar paars of is het 1 kleur ?

6, Wat is de beste set op de markt compleet met controllers en waar zijn die te krijgen ?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

harryd, met alle respect:

Alle antwoorden op jouw vragen staan in het forum. Niet verborgen in verre uithoeken, maar ze liggen voor het oprapen.

Je hebt nog nauwelijks moeite gedaan om ook maar iets op te zoeken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Kees A said:

harryd, met alle respect:

Alle antwoorden op jouw vragen staan in het forum. Niet verborgen in verre uithoeken, maar ze liggen voor het oprapen.

Je hebt nog nauwelijks moeite gedaan om ook maar iets op te zoeken.

 

 

Ik kan ze helaas niet vinden.

Wel dat mensen LED gebruiken maar niet het eind resultaat, op 1 na die met 5 plantjes, en daar kan ik mijn vragen eingenlijk ook niet terug vinden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beter zoeken, beter lezen. Staan genoeg verslagen. Ook zeer recent.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Kees A said:

Beter zoeken, beter lezen. Staan genoeg verslagen. Ook zeer recent.

Hmm ik ben al uren aan het lezen, zeer intresant allemaal en denk dat de Zeus 600w Pro de beste zijn, maar wat de opbrengst is tov hps en of het beter is het verbruik en of er 4 in een 240x240 passen en welke controler om het aan te struren, levensduus ben ik nog niet tegen gekomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Zeuspro 465 watt vervangt een 600 watt hps en ja, leds zijn energiezuiniger dan hps plus efficiënter. Maar je kan lezen tot je eens ons weegt, voor elke stelling vind je wel een betoog. Het beste is om zelf een jaar met led te draaien en dan te bekijken wat je er van vindt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kluns schrijft erover o.a. Pekingeend ook, Fata Morgana ook

Opbrengst van led t.o.v. HPS is per Watt iets van factor 1.2 tot 1.8 meer. Zelfs factor 2 lees je al over.

Er passen zeker 4 armaturen van 600 Watt led in een tent van 240 x 240.

Misschien moet je ze wat dimmen, maar ik denk zelf dat het wel kan.

Er zijn veel lampen goed (volgens tests van Migro waar ik nog niet zo lang geleden iets over schreef)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja wat er met led mogelijk is heeft mij verbaasd. Als ik dat had geweten toen begon met kweken had ik nooit met hps gewerkt en meteen door gespaard voor led.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, harryd said:

Is LED tegenwoordig al beter dan de oude HPS lampen ?

Zo ja wat is het beste voor een 240x240 tent waar nu 6x600w HPS inhangt

Ik zie paarse LED's, gavtia pro 1700e, Zeus 600w Pro enz enz maar welke is nou het beste ?

Mijn vragen

1,  welke LED moet ik hebben ter vervanging voor 6x 600w in een 240x240x2 tent

4x zeus pro 600 watt  zou een goede keus zijn.

 

2, is de opbrengst beter dan de oude HPS lampen ?

Ja wel zijn er andere uitdagingen met het klimaat.

3, Zijn ze energie zuiniger dan de oude HPS lampen ? nu is het verbruik 3600w kan dat omlaag met LED en dezelfde opbrengst ?

Ja

4, wat is de levensduur van LED

5% minder licht opbrengst per watt per jaar is een goede vuist regel

5, kleuren die LED lampen van wit naar paars of is het 1 kleur ?

neem gewoon een 3000k of 3500k wit licht LED lamp

6, Wat is de beste set op de markt compleet met controllers en waar zijn die te krijgen ?

Er is niet een merk die het beste is er zijn diverse merken. momenteel ben ik wel gecharmeerd van lumatek. deze is ook goed verkrijgbaar.

 

 

 

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 x 600 watt led is niet energiezuiniger dan 4 x 600 watt hps.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

4x 600watt is altijd nog zuiniger als de 6x600watt die de topic opener in de eerste post benoemt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, MisterX said:

4x 600watt is altijd nog zuiniger als de 6x600watt die de topic opener in de eerste post benoemt.

O excuus, had het niet goed gelezen! :D

En ja 4 x 600 watt is zuiniger dan 6 x 600, dat is gewoon zo daar hoef je geen EInstein voor te zijn!

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, MisterX said:

4, wat is de levensduur van LED

5% minder licht opbrengst per watt is een goede vuist regel

Kun je die nog wat toelichten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik dat zou kunnen zou ik het doen. Migro kan dit echter beter als ik. Dus denk dat ik hem beter het woord kan laten doen.

Hopen dat ik de informatie goed onthouden heb want heb dit filmpje lang geleden gekeken.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kees A said:

Kluns schrijft erover o.a. Pekingeend ook, Fata Morgana ook

Opbrengst van led t.o.v. HPS is per Watt iets van factor 1.2 tot 1.8 meer. Zelfs factor 2 lees je al over.

Er passen zeker 4 armaturen van 600 Watt led in een tent van 240 x 240.

Misschien moet je ze wat dimmen, maar ik denk zelf dat het wel kan.

Er zijn veel lampen goed (volgens tests van Migro waar ik nog niet zo lang geleden iets over schreef)

Dank voor de info ;)

Op Migro kwam de lumatek ook als 1 van de beste uit de test begreep ik.

Dus als ik 4x  de LUMATEK ZEUS 600W PRO ophang en een LUMATEK Control Panel PLUS 2.0 om het aan te sturen dan  kan die het ook dimmen volgens mij, alleen vraag ik mij nog af wanneer moet ik het dimmen ?  of moet ik gewoon naar de plantjes kijken hoe ze het doen  ?

Vroeger was het de temperatuur die bepaalde wanneer je moest dimmen, met LED moet ik misschien wel bij verwarmen in de winter 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minutes ago, MisterX said:

 

Dank, het klimaat is nog een dingetje waar ik tegenaan loop, ik was altijd gewend dat +/- 28c een lekkere temperatuur was, dat zal ik niet meer halen vermoed ik, dus minder voeding, minder water waarschijnlijk ?

Wat zijn de standaarden waar je op moet letten met LED, zoals afstand van de lampen, min temp, LV, voeding en water lukt denk ik wel, ik kijk altijd naar het plantje en bodem ipv een vast schema te volgen, maar de basis met LED is mij nog onbekend. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Momenteel hou ik een afstand van 30 cm met ade cobs 430 watt op 1m3. Water geven gaat normaal gezien iets trager, alhoewel ik daar momenteel niet veel van merk. Nuja. Ik zat ook te droog. Temp is bij mij zeker super nu, omdat mijn afzuiger te licht was. En de temp te hoog zat met de hps. Vroeger altijd gemakkelijk 27 en meer. Nu enkel de afzuiging naar buiten en met de koude temp momenteel, de verwarming op stand 2. 25 a 26 graden. Het feit dat alles dimbaar is, maakt dat ik in de zomer ook kan kweken. Met die afzuiger die maar blijkbaar tot 224m² ging. Was een samengestelde tent. Een kweekje in de zomer ging echt niet lukken met die samengestelde tent. Dus ja de temp ligt veel lager. Vooor de volgende ronde heb ik een warmte mat met thermostekkerdoos klaar liggen. 

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze zullen wat minder drinken. lampastand in jouw tent zal 40 centimeter zijn in jouw tent met 4 armaturen. Wel zal je moeten dimmen tot de bloei omdat het licht anders te sterk is.

25 a 26 graden is een prima temperatuur. rh is het zelfde. voeding wat meer calcium en magnesium.

 

van onderen afzuigen kan helpen het klimaat beter te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, MisterX said:

Als ik dat zou kunnen zou ik het doen. Migro kan dit echter beter als ik. Dus denk dat ik hem beter het woord kan laten doen.

Hopen dat ik de informatie goed onthouden heb want heb dit filmpje lang geleden gekeken.

 

 

 

Interessant filmpje!

Zou leuk zijn als er ergens nog meer dan dit soort testjes te zien zijn. Hoe meer data hoe betrouwbaarder.

Zou het ook zo kunnen zijn dat de drivers slechter worden? Dus niet de ledjes an sich?

Zou de daling jaar op jaar doorzetten, of zou de verslechtering afvlakken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf een fluence spydr 2 i ,  als het licht aan is springt mijn verwarming niet aan en is het 25°/27° Moet ik wel erbij zeggen dat mijn afzuigers heel laag staan.  

Als het licht uit is springt mijn thermostaat aan en  verwarmen mijn verwarmingskabels die tussen mijn stammen doorlopen af en toe de boel en is het rond de 20°, In de donkere periode is mijn lv 65%,overdag is het 55%. 

Ben heel erg tevreden over deze lamp, maar mag ook wel want was destijds de duurste lamp wat er te krijgen was. Wat nu de duurste of beste enzo is geen idee, heb het niet meer zo gevolgd maar zodra deze lamp het loodje legt,en ik hoop pas over een paar jaar, dan koop ik meteen weer dezelfde.  Toplamp is het.

Share this post


Link to post
Share on other sites

HPS en LED zijn niet te vergelijken.
HPS is HID en LED is dat niet.

2 totaal verschillende manieren van je planten belichten.

Grootste voordeel van LED Is dat het efficienter stroom omzet naar bruikbaar licht en daar houdt het dan al snel op.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, lostchild said:

HPS en LED zijn niet te vergelijken.
HPS is HID en LED is dat niet.

2 totaal verschillende manieren van je planten belichten.

Grootste voordeel van LED Is dat het efficienter stroom omzet naar bruikbaar licht en daar houdt het dan al snel op.

Dat is bij iedereen wel duidelijk denk ik.

Als ik de vergelijkingen zie dan komt LED er toch wel beter uit, er zijn maar een handje vol mensen die anders beweren en die komen helaas met argumeten uit een boekje.

Praktijk voorbeelden dat het niet zo is ben ik zelf nog niet tegen gekomen, praktijk voorbeelden dat het wel zo is ben ik wel tegengekomen.

Edited by harryd

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vraag is natuurlijk of je planten het ene zak interesseert wat voor soort licht erboven hangt.

Zijn wel wat anecdotische verhalen over dat wiet anders smaakt, of bepaalde pijnstillende effecten zouden ontbreken met wiet onder led gekweekt.

Maar geen idee of dat wel blind en langdurig en methodisch getest is.

Vooral oude kwekers willen nog al eens doen alsof ze tijdens het roken kunnen proeven of een wietje uit midden- of noord Overijssel komt en of er een 5G-mast in de buurt heeft gestaan.

  • Haha 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek nu een tijdje op led en hps. Ik heb twee vrijwel identieke kasten naast elkaar. Al twee rondes op rij met led 480 watt zo’n 40% meer opbrengst als hps 660 watt. En de toppen zijn compacter en meer thc. Voor mij is dit voldoende bewijs dat led echt beter is.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...