Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Klein led armatuur bouwen uit alu profielen

Recommended Posts

Ik heb in het verleden bij een webshop op Ebay een aantal korte TCI ledstrips gekocht.

Zijn kort (iets van 40 cm) en rond de 24 Watt (je kunt ze dimmen met knopjes in de driver)

@Wietefras had ze ook, en hij bouwde er een profi uitziend armatuur mee

image.png.c9dc8d1f01f0ba936e7dea72e79dc3ac.png

Ik wilde voor een moederplantje en een paar stekjes ook deze strips gaan gebruiken. Mijn T-neon's vreten veel meer stroom; bovendien zijn in de loop der tijd sommige buizen kapot gegaan, en ik ga geen nieuwe meer kopen.

Nu wilde ik ook altijd al een beetje klooien met van die mooie 2020, 3030, 4040 profielen.

(2020 zijn 20mmx20mm, 3030 zijn 30mmx30mm, etc.)

image.png.274db743c9c8611650a69097d856cbda.png

Ze zijn naar mijn weten alleen online te bestellen (tips voor fysieke winkels welkom!) en heb dus voor dit armatuur wat op maat gezaagde verschillende profielen gekocht bij Motedis.

Wat korte lengtes 2020 en 3030 en een aantal lengtes 4040's maar dan in een speciale, platte vorm.

image.png.1af8b24739ce04906e4d739ee9178909.png

Eén zijde is geheel vlak, de andere zijde is bedoeld om deze te bevestigen aan bijvoorbeeld een 2020 of 3030 profiel.

Normaliter verbindt je 2020 aan een ander profiel 2020.

Maar het leek me overbodig om de platte 4040 profielen aan een normaal 4040 profiel te bevestigen. 4040 is lomper, duurder, zwaarder.

Dus ik wilde kijken of andere maten onderling verbinden gaat lukken.

Daartoe heb ik ook wat verbindingsmateriaal gekocht zoals hoekstukken en speciale moeren en bouten.

          image.png.b4a6883894171eec8c4b24ad390145af.png       image.png.ae1980cbd4ee3c48c3c73560c4c8d81a.png     image.png.b848dfd55aeac4d7fc166f2ce86a6d1c.png       

Deze heb ik niet bij Motedis gekocht.

Ik had geen haast, en bij Aliexpress waren ze echt veel goedkoper. Daardoor kon ik een klein assortiment kopen (wederom van 2020 t/m 4040) om een beetje te kunnen experimenteren.

(De profielen zelf zijn bij Ali weer duurder)

Zit nog op wat spul uit China te wachten, maar het meeste heb ik binnen.

Dus ik ga er iets van in elkaar prutsen.

De reden dat ik voor dit systeem heb gekozen, is ten eerste omdat ik het mooi spul vind. Je hoeft niet te boren, en je kunt het simpelweg aanpassen of hergebruiken. Het is ook niet duurder. Zo'n plat profiel kost per meter (zonder de verzendkosten!) € 5,50. Verzendkosten zijn voor 1 profiel buitenproportioneel hoog (€ 17,50), maar ik bestelde wat meer en dan valt € 17,50 weer mee. Een U profiel in gewoon aluminium van 20 x 40 x 20 kost bij de Metaalshopper € 8,90 per meter en die vragen ook € 15,95 voor de verzending. Bij Hornbach een U profiel halen zou fijn zijn, maar die hebben maar een beperkt aantal maten. U profielen van 40 breed hebben ze volgens mij niet. 

Nadelen zijn er ook: Niet voor al je onderdelen snel effe langs Hornbach om het te halen. Het is iets zwaarder, maar niet veel. Je hebt de speciale hoekjes en verbindingsstukken nodig. Als je net dat ene stukje mist, vervang je het niet 1-2-3 met een ander schroefje (al kom je met een gewoon stoelhoekje, boutjes, ringetjes en moertjes van Hornbach ook een heel eind)

 

De TCI strips ga ik met dunne dubbelzijdige tape op de platte profielen kleven.

Dit is ook tape van Aliexpress. Deze heb ik getest en voldoet prima. Kost geen reet en heb op Black Friday voor een habbekrats nog wat bijgekocht.

image.png.7a0ea5e542f32792b0eeaeced3e4fb25.png

Als ik alles binnen heb, zal ik wat foto's maken van mijn bouwwerk.

Het wordt - spoiler alert - niet zo mooi als die van Wietefras. Dat heeft deels met mijn kunde te maken, en deels omdat het een tussentijds armatuur wordt voor een provisorische opzet.

Dat is meteen ook het voordeel van het systeem: Blijkt dat ik nog een extra strip nodig heb, plaats ik die er tussen, en schuif de andere strips wat op. Zonder opnieuw te boren of te schroeven.

Edited by Kees A
"per meter' en uitleg 2020 toegevoegd
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in zelfbouw en op zoek zijn naar 'normale' U-profielen, vond ik deze Duitse site: https://metalldiscounter24.de/de/.

Je kunt daar ook profielen op maat laten plooien en dit ook in zeer dunne dikte's (0.8 mm)

Nu weet ik niet hoe stevig 0.8 mm is, maar ik zag nog niet heel lang geleden iemand hier die in zijn brede U-profiel een smaller U-profiel bevestigd had om zo meer koel-oppervlakte te creëren. Hij gaf aan dat zijn armatuur wel zwaar werd. Met slechts 0.8 mm dikte voor het smalle profiel scheelt dat een slok op een borrel. 

Ze versturen volgens mij niet naar Nederland (tenminste, ik kan het niet vinden op de site) maar as je het per se wilt, zullen ze het echt wel doen.

Ze zitten een half uur van Roermond af, dus voor de Limbo's onder ons een mooi ritje.

Ook in kant-en-klare profielen zijn ze niet de duurste.

image.thumb.png.920a3b881a36583b1f047ba5dc0c9103.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf ook een bloei-armatuurtje van deze TCI-strips (estonia) hangen in een 60x60. De meegeleverde drivertjes heb ik op den duur weggegooid en het armatuurtje geconfigureerd van 6 naar 8 strips en parallel aangesloten op 1 driver. Zal nog wel even een fotootje droppen. Ik moet zeggen dat hieronder vandaan hele respectabele resultaten haal. 

Hier nog een heel topic erover.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze TCI-strips ook en gebruik ze om stekken onder te laten wortelen. Spijtig dat ze niet meer te krijgen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje zitten knutselen.

Verdient niet de schoonheidsprijs, maar dat was ook niet de insteek.

Ik wilde gewoon eens kijken hoe het is om te werken met die 2020/3030/4040 profielen.

Op de foto 2 platte 4040 profielen, die verbonden zijn aan 2 stuks 3030 profielen. Het onderling verbinden van profielen van een andere maat, is niet gebruikelijk. Maar het kan wel.

De hoek elementen die gebruikt heb zijn ook bedoeld voor 3030. 

De platte profielen zijn 4040, maar ze hebben afgeronde hoeken. Daardoor is het daadwerkelijke oppervlakte waar het contact maakt met de ledstrip nog wat smaller. Iets van 35 mm.

De ledstrip zelf is 45 mm. Dus aan weerszijde heeft de strip 5 mm geen contact. Dit komt de koeling niet ten goede. Maar zo heet worden de strips sowieso niet. Het profiel is vooral ter ondersteuning en door het oppervlakte van het profiel zal de koeling nog iets aan profijt geven.

 

Zoals al eerder vermeld zijn de strips erop geplakt. Die tape plakt prima. Sterker nog, zal niet makkelijk zijn om het ooit weer los te krijgen. Met een glas-snijdraad die ze voor autoruiten gebruiken, zal het wel lukken.

 

Ik heb nu 2 ledstrip bevestigd, maar als ik er nog een 3de aan toe wil voegen, is het effe wat boutjes los draaien en schuiven. En een ander lasklem, want deze hebben maar 3 poortjes.

De lasklemmen komen ook uit China. Had eerst wat tests gezocht van imitatie Wago's op YouTube. Die kwamen er wel goed uit.

Het klemmetje op de laatste foto zit oorspronkelijk op de ledstrips. Dat is niet makkelijk open te krijgen.

 

image.thumb.png.2423d56d5681a75349df168d72be368b.png

 

image.thumb.png.ac68e56acd204358003447431a1ef994.png

 

image.thumb.png.26d05795d081ecca53b76c2417ff301c.png

 

image.thumb.png.dd80e884886b11f31518c1a6ee14bb71.png

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn mooie profielen Kees!  :icecool

is dat dan niet een 2040 profiel waar je de ledstrip op geplakt hebt? het lijkt zo geen 40 bij 40 :ph34r:  misschien nog een paar m5 draadeind ogen erop om je armatuur mee op te kunnen hangen:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het platte profiel is een 4016 profiel. Maar hij valt onder de categorie '4040' als je hem online zoekt. 

De sleuf die erin zit, daarvoor moet je ook 4040 moeren of bouten gebruiken. Alhoewel de 4040 moeren die ik heb er net niet inpassen (dus heb ik maar 3030 moeren gebruikt). Er zijn - ook bij de 2020, 3030, 4545-profielen - nog verschillen, ook al heten ze hetzelfde. Bij het ene type 4040 of 3030 profiel bijvoorbeeld zitten er nog verschillen in vooral in hoe wijd of diep de sleuf is. 

Ik kan hem inderdaad gewoon ophangen aan oogjes M6 (mijn speciale moeren zijn M6). Maar een oog M5 met een gewoon moertje en daarboven op een ringetje of revetje werkt ook.

Er zijn ook speciale hang-dingesen zoals deze, maar die kosten al weer wat meer. 

image.png.e902ab7a6eca1146769630c923c7c194.png

 

Ik vind de flexibiliteit van het systeem mooi. En de stevigheid.

Profielen kun je voor vanalles en nog wat gebruiken. Werkbanken, stellingen, tentjes; net Lego of Mecano.

 

Edited by Kees A
betere uitleg
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A Die hittegeleidende tape zou ik je echt aanraden. Het is een pokkewerk om die strips te boren en te schroeven, zelfs met zelftappers. Daarbij zit het altijd scheef als je het net het gaatje niet op de juiste plek hebt zitten. Maar misschien ben ik gewoon onhandig.:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@gtti

Ik gebruik tape. Alleen is mijn tape niet van die hele dure, maar redelijk cheapo van de Chinees.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...