Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

MisterX

VPD voor dummy's en praktische toepassing ervan

Recommended Posts

Het zoveelste topic over VPD.  mijn doel in dit topic is wat praktische tips. Ik heb hier niets zelfs van verzonnen ik heb alles van mede forum leden gepikt en anders van het internet.

 

Inleiding:

VPD staat voor Vapour Pressure Deficit. Het is een manier om de exacte combinatie te berekenen van de temperatuur en de relatieve luchtvochtigheid. Zo kun je de prestaties van je planten verbeteren. En weet je de juiste omgevingsomstandigheden te creëren en te behouden? Dan zijn de resultaten werkelijk verbluffend.

VPD is al een tijdje bekend, maar een beetje buiten de tuinbouwwereld geraakt. Grootschalige operaties zijn namelijk afhankelijk van een natuurlijk klimaat, in tegenstelling tot binnenkweek. Recentelijk, met de opkomst van de kas en hobbykwekers, is het mogelijk geworden de omgevingsomstandigheden met steeds grotere precisie te reguleren. Hierbij kan op een praktische manier gebruik worden gemaakt van VPD.

 

Je hebt alleen maar een goedkope infrarood thermometer nodig en een relatieve vochtigheidsmeter (die je al zou moeten hebben). Richt de thermometer op het bladerdak en lees de temperatuur af. Pas vervolgens de temperatuur óf de relatieve luchtvochtigheid aan, net wat het handigst is.

Praktisch gezien, is het dus zo simpel als wat.

 

De praktijk

De infrarood meters en thermometers/ vochtigheid meters willen nog wel eens afwijken.  Voor mijn temperatuur en lucht vochtigheid gebruik ik een Pulse Grow. Deze word gekalibreerd vanuit de fabriek en is vermoedelijk de meest betrouwbare meter die ik heb.

https://pulsegrow.com/products/pulse-one

 

Voor mijn infrarood thermometer gebruik ik een geneic Digitale Gm320

https://www.amazon.nl/geneic-Infrarood-Thermometer-Temperatuurmeter-Industriële/dp/B08L5YDZZB/ref=asc_df_B08L5YDZZB/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=454693496844&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=7404934844016689597&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1010584&hvtargid=pla-1005777120429&psc=1

 

Afwijking infrarood thermometer bepalen

 

Je begint met de afwijking van jouw infrarood thermometer te bepalen. Infrarood meters kunnen afwijken namelijk. Het is wel van belang dat je ongeveer weet wat die infrarood thermometer doet, want de bladtemeratuur heeft een grote invloed op de uitkomst van je VPD- berekening.

Als je een andere thermometer hebt die je geijkt hebt, dan zou je daar de temperatuur in een ruimte mee kunnen meten. Die temperatuur weet je dan. In die ruimte zet je een zwart voorwerp met een dof oppervlak. Dit laat je een tijdje staan zodat het de temperatuur van die ruimte aanneemt. Vervolgens richt je je infraroodthermometer daarop. Dan weet je hoeveel hij afwijkt van een geijkte thermometer.

 

In mijn geval heb ik een zwarte pet gebruikt van katoen als meet object en mijn pulse grow als sensor. Ik doe meerdere metingen om de gemiddelde afwijking te bepalen. ik heb het meet object 1 uur laten hangen voordat ik ben gaan meten.

Ik heb een afwijking van gemiddeld -0,4 graden wat ik af ga ronden naar -0,5 graden

 

 

 

image.thumb.png.ff725b7d1f4264c3506787a7f679642f.png

 

 

Welke VPD moet ik aanhouden?

Ik heb nog geen onderbouwt bewijs gezien. maar dit word een beetje aangehouden door kwekers online. Dus ik ga hier maar in mee.

 

  1. Ideal VPD for Clones
    • Clones are baby plants, they can’t handle a lot of stress because they are still just trying to form roots. Target a higher humidity and VPD closer to the lower end of the general range.

    • The ideal VPD for clones is closer to 0.8 kPa.

  2. Ideal VPD for Vegetative Stage
    • In veg (vegetative) stage the plants are bigger and more robust. You can reduce the humidity in your environment to increase VPD. This will increase water and nutrient uptake, but you don’t want to increase VPD too much. This will cause the stomata of the plants to close, causing them to absorb less CO2. CO2 is particularly important in the vegetative stage, because that’s the main ingredient that plants use to grow large.

    • The ideal VPD for the vegetative stage is close to the middle of the general range, around 1.0 kPa.

  3. Ideal VPD for Flower Stage
    • In flower stage the plants are robust, but the flowers are sensitive to various issues. You need to avoid excess humidity.

    • The ideal VPD for the flower stage is closer to the top end of the range, 1.2kPa – 1.5kPa.

 

 

VPD te hoog?

verlaag de temperatuur of verhoog te luchtvochtigheid. Het is beter om op 24 a 25 graden te kweken met een goede VPD. dan op 26 graden te blijven kweken met een te hoge VPD.

image.png.c6483fec95d0386fd3e421e1357af0d0.png

 

 

VPD te laag?

verhoog de temperatuur of verlaag te luchtvochtigheid. in dit geval is het beter om wat warmer te gaan in jouw temperatuur. Zelf zou ik niet boven de 28 graden willen gaan zonder extra co2

image.png.4972c8527bcf6248e84c2ed730e43508.png

 

 

 

Blad temperatuur

 

Nu dat wij weten hoeveel onze infrarood thermometer afwijkt. Dit doe ik op meerdere plekken rondom de thermometer. hoog en wat lager in het gewas, daar neem ik dan het gemiddelde van om te bepalen wat mijn blad temperatuur is.

Vervolgens vul je dit in een VPD calculator in. Zelf stel ik een leaf temperture off-set in mijn app van de pulse grow. Ik ben uitgekomen op een off-set van -2 voor de bladtemperatuur.

 

Hier is een calculator voor als je geen pulse grow hebt.

https://pulsegrow.com/blogs/learn/vpd#calc

 

Als ik dingen verkeerd uitleg. verbeter mij dan even aub :) ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

 

 

image.png

Edited by MisterX
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt wel hogere wiskunde man, de wijze waarop jij je hobby invulling geeft.

Ik zorg voor goede temperatuur in de "kamer", betrouwbare genetica en zorg voor de juiste basis, potten pannen en deksels......en voeding

Wel prima dat je het op deze jip en jannekke wijze overgebracht hebt. Ik snap wat je doet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb tijd te veel door corona. Kan ook de hele avond stom gaan zitten blowen en gamen :) Maar mijn led tent draait de laatste tijd niet zo lekker meer dus wil dat oplossen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wissel iedere 2 rondes m'n hps bulb. Met led kan dat niet zo eenvoudig..

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, al green said:

ik wissel iedere 2 rondes m'n hps bulb. Met led kan dat niet zo eenvoudig..

Kan best, als je genoeg geld hebt.

Maar waarom zou je dat überhaupt willen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, al green said:

ik wissel iedere 2 rondes m'n hps bulb. 

:tu

Scheelt je toch al snel 10% extra opbrengst en dat is die 3 tientjes voor een nieuwe bulb wel waard.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eens met deze stelling. Ik wissel ook na 2 draaien van bulbs

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vervang je je kappen ook na 2 kweekjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan ook overdrijven. Ja de kappen zullen ook minder goed reflecteren na verloop van tijd. maar de bulb is de grootste bron van verlies bij ouderdom.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind na 2 x een bulb vervangen ook al overdrijven. 

Je gaat echt niet 10% minder oogsten als je een bulb 3 of 4 kweekjes laat hangen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afhankelijk van of je sproeit oid kan de kap ook 10% verliezen na een jaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is toch relatief weinig tegenover de bulb. Al ga ik nu na een jaar de kappen ook vervangen

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adjust a Wing hoef je niet te vervangen. Goedkope kapjes wel.......mondkapjes ook

Onderhoudsvrij

De Adjust-a-Wings Avenger is onderhoudsvrij. De reflector is afgewerkt met een glascoating waardoor ze niet oxideert niet en geen reflecterend vermogen verliest. Voor wie efficiënt met z’n energieverbruik om wil gaan, is de Adjust-a-Wings Avenger een absolute must. De kap hoeft niet schoongemaakt te worden en is geheel onderhoudsvrij!

Edited by al green

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Kees A said:

Ik vind na 2 x een bulb vervangen ook al overdrijven. 

Je gaat echt niet 10% minder oogsten als je een bulb 3 of 4 kweekjes laat hangen.

 

zoek maar even naar onderzoeken waarbij aangetoond wordt dat na 2x een ronde draaien de bulb zoveel minder is dat het dubbel terug verdiend wordt wanneer je de bulb vervangt. Ik heb er effe geen tijd voor Kees. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stel effe dat je 500 gram haalt onder een 600 Watt vandaan.

En dat een bulb € 25,- kost en 1 gram wiet € 5,-

Dan verdien je je bulb dus terug bij 5 gram+ wiet meer. Met die gedachte ga ik zeker mee.

Maar dat is nog niet hetzelfde als 10% minder oogsten na 2 kweekjes met dezelfde bulb. Als 10% minder oogsten het resultaat zou zijn van een lamp die achteruit gaat, dan kun je beter na 1 kweek of zelfs halverwege de 1ste kweek je bulb al vervangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

10% minder oogsten heb ik nooit gezegd. Maar komt heel dicht in de buurt.

Maar concreet waar het om gaat:  je oogst minder naarmate je dezelfde bulb gebruikt. Investeren in nieuwe bulb verdient zich direct terug. 

Hoe dit met Led is, is mij onduidelijk maar kan mezelf er wel wat bij voorstellen dat iedere ronde gebruik minder oplevert

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn LED lamp enkele jaren nu en ik haal bij lange na niet meer de oogsten die ik eerder wel haalde. Maar dat kan ook zijn dat ik slechter ben gaan kweken....

Eerste runs haalde ik 1.4 en 1.3 gram per watt. Nu 3 jaar later moet ik vechten voor 1 gram per watt.

 

Volgens de theorie zou mijn lamp 5% minder gaan presteren per jaar.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/30/2020 at 11:38 PM, al green said:

Adjust a Wing hoef je niet te vervangen. Goedkope kapjes wel.......mondkapjes ook

Dis adjustawings zijn helaas weer vrij inefficient door hun ontwerp. 

Professionele kappen zoals de HR96 (oid) van Gavita zijn een stuk efficienter.

Alle kappen worden vies. Zeker als je sproeit, maar ook als je dat niet doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

iedere ronde even schoonmaken met vochtig doekje. Maar hij hoeft niet vervangen te worden. Niet na 1 jaar maar ook niet na 5 jaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...