Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

turtle420

4 Haze stekken onder een dimbare 660w hps

Recommended Posts

3 hours ago, turtle420 said:

He man, thx voor de tip. Heb dit alleen nog nooit eerder gedaan of gehoord. Waarom zouden de toppen dan harder worden volgens jou? Wellicht ga ik het proberen!

Nou de voedingstoffen spoel je dan uit de plant. Als dat blijft zitten krijg je een scherpe vieze smaak. Zolang de bladeren nog groen zijn zitten er nog voedingstoffen in. De plant eet dan de reserves op en hoeft niet meer de voedingstoffen op te nemen. Waarom het harder word. Ja, de plant gebruikt eigen reserves, en dat gaat prima, het resultaat is beter smakende wiet en hardere toppen en hogere opbrengst. 

METEEN BEGINNEN MET SPOELEN! (anders heb je vette peg) 

Het verschil tussen dat doen en het niet doen: dat mensen terug komen om diezelfde wiet te kopen (of jij die het graag rookt het fijn vind om te roken en niet een ander soortje gaat kopen omdat het zo scherp op de keel is) die de laatste twee weken is gespoeld met afgezuurd water en enzymen. Niet meer voeding geven met de water beurten. Ik heb mensen gesproken die zelfs zeggen misschien is nog eerder beginnen nog beter. Maar ik houd 2 weken aan en dat gaat prima. In theorie en praktijk getest, iedere keer gaf dat goed resultaat. Echt een aanrader!
,
Net als je wiet een halve meter van de grond neerzetten zodat de kou beneden blijft en je plant in de warmte zit. Dat scheelt ook een heleboel. Maar met een 600 HPS zou ik die in de nok van je tentje hangen, vol open zetten, en je tent op 50cm hoog op een frame van balken zetten (balken zijn niet duur bij de bouwmarkt (niet vergeten je gaten voor de boren voor de schroeven(niet te groot gat natuurlijk))). De meeste kamers in huizen zijn hoger dan 260cm. Dus dat past net met een 2 meter hoog tentje. 

Verder werkt het altijd goed om gaas met mazen van 10 cm te spannen op twee hoogtes, zodat je toppen de tak niet knakken. Maar je hebt wel gaas gespannen, dus dat is prima zolang het boven in goed blijft gaan is een keer gaas dus voldoende geweest, maar dat zie je pas echt goed op het eind. 

De onderste takken weg snoeien en blad wegsnoeien dat geen licht vangt (zo heb je minder kans op zachte toppen en de kans op schimmel wordt een stuk minder). 

Daarom dus. :)

Groeten,

 

Hannesh 

Edited by Hannesh
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Hannesh said:

Nou de voedingstoffen spoel je dan uit de plant. Als dat blijft zitten krijg je een scherpe vieze smaak. Zolang de bladeren nog groen zijn zitten er nog voedingstoffen in. De plant eet dan de reserves op en hoeft niet meer de voedingstoffen op te nemen. 

Het verschil tussen dat doen en het niet doen: dat mensen terug komen om diezelfde wiet te kopen

en je tent op 50cm hoog op een frame van balken zetten (balken zijn niet duur bij de bouwmarkt (niet vergeten je gaten voor de boren voor de schroeven(niet te groot gat natuurlijk))). De meeste kamers in huizen zijn hoger dan 260cm. Dus dat past net met een 2 meter hoog tentje. 

Die scherpte ontstaat als je de wiet te snel droogt en gedurende de kweek flink wat stikstof (wat zich uit in chlorofyl/ groen blad) aan de plant gaf wat bij curen wordt omgezet in een nogal gore scherpe vieze smaak.
Een plant kan geen voedingstoffen bevatten die wiet scherper zouden doen smaken en wat je zou kunnen verminderen door alleen maar water te geven.

Als je de plant nooit teveel voeding hebt gegeven is 'spoelen' nergens voor nodig en groen blad op het einde zegt dan 0,0 over de smaak vd wiet.

Je tent op een frame van balken maakt het lastig je potten goed neer te zetten, wat plaatmateriaal op de planken om als vloertje te dienen is aan te bevelen.
Tent hoger lijkt heel leuk maar als je dan de lamp hoger wil hangen of bij je afzuigertje moet zijn of iets anders hoger in de tent moet doen heb je een trap(je) nodig..

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, lostchild said:

Je tent op een frame van balken maakt het lastig je potten goed neer te zetten, wat plaatmateriaal op de planken om als vloertje te dienen is aan te bevelen.
Tent hoger lijkt heel leuk maar als je dan de lamp hoger wil hangen of bij je afzuigertje moet zijn of iets anders hoger in de tent moet doen heb je een trap(je) nodig..

Natuurlijk heb je een bodem nodig want anders dondert alles er onder uit. Dat leek me wel vanzelfsprekend. 

Niets mis met een keukentrappetje. Je voedings bak kan mooi onder dat tafeltje. Prima! 

48 minutes ago, cannarie said:

Resultaat: spoelen voor het oogsten ten behoeve van een betere smaak is onzin

Zelf weten, maar spoelen is echt wel aan te raden. Ik heb het zelf gedaan, ik heb met mensen gesproken die het deden. Nee, terug willen ze niet naar de oude situatie (die zonder spoelen). Dus ja doe er je voordeel mee of doe het niet en dan stik je er maar in. 

Groeten,

 

Hannesh

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minutes ago, Hannesh said:

Zelf weten, maar spoelen is echt wel aan te raden. Ik heb het zelf gedaan, ik heb met mensen gesproken die het deden. Nee, terug willen ze niet naar de oude situatie (die zonder spoelen).

Goed argument pik.

Ik deed het zelf vroeger ook, omdat men al sinds jaar en dag beweert dat je de laatste week(en) geen voeding meer moet geven. Als iedereen elkaar eenmaal gaat nalullen kun je een hardnekkige collectieve overtuiging krijgen en smaak is nou eenmaal zeer ontvankelijk voor suggestie en dus beinvloedbaar door zo iets. Ik doe het zelf inmiddels dus niet meer en ik, of de mensen die van mijn wiet roken, merken geen enkel verschil.

Deze discussie is op dit forum keer op keer gevoerd en altijd zijn er leden die stug in hun overtuiging blijven hangen. Maar nooit hoor je ze er over dat ze het ook daadwerkelijk op de proef hebben gesteld.

37 minutes ago, Hannesh said:

dan stik je er maar in. 

Ga ik doen. Thanks

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie

Als hij het nu niet doet vind ik dat je zn teeltje "verkracht". Ik weet nog toen je hier net kwam, maar je bent overtuigd dat je het allemaal beter kan. Het is heel populair om juist te zeggen dat spoelen een hardnekkige forum opinie is. En je dan er van af laat praten.  

Je moet goed begrijpen dat er mensen zitten op het forum, net als vroeger, die gewoon je op het verkeerde been willen zetten. Zoals van die mensen die zeggen dat 2 x 400W wel in een 1.2x1.2m tentje kan.. Dat soort dingen. Die uploaden een houtje touwtje hok en die kweken grote hokken met CO2 etc. alle toeters en bellen. En doen net alsof ze achterlijk zijn. Het lijkt wel traditie. 

De plantjes wat van de grond af en spoelen de laatste 2 weken is het beste wat je kunt doen..

Groeten,

 

Hannesh

p.s. 
Met CO2 kan je wel meer licht boven je plant hangen en hogere voedings waardes geven: https://youtu.be/JwtkHxv_3pU (als je een beetje engels kan, de meeste mensen kunnen dat nu). 
 

Edited by Hannesh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk het allemaal beter te weten? haha

Een tijd geleden kwam je ook opeens uit het niets op het forum vaak met aantoonbare onzin tegen iedereen vertellen hoe ze alles het beste anders konden doen. Totdat iedereen genoeg van je had en je weer weg bleef. Nu kom je opeens weer terug en ga je op precies dezelfde voet verder.

Ik draag gewoon een artikel aan over een geblindeerd onderzoek waaruit blijkt dat je planten verhongeren voor de oogst ten behoeve van betere smaak onzin is. Maar je komt niet verder dan "het is nou eenmaal zo" en "ik heb mensen gesproken die het ook zeiden".

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen kweek, dus de enige die zijn kweek kan verkrachten is TS zelf. Het is helemaal aan hem of hij uitgaat van een objectieve bron of van iemand die loopt te blaaskaken

12 hours ago, Hannesh said:

Je moet goed begrijpen dat er mensen zitten op het forum, net als vroeger, die gewoon je op het verkeerde been willen zetten. Zoals van die mensen die zeggen dat 2 x 400W wel in een 1.2x1.2m tentje kan.. Dat soort dingen. Die uploaden een houtje touwtje hok en die kweken grote hokken met CO2 etc. alle toeters en bellen. En doen net alsof ze achterlijk zijn. Het lijkt wel traditie. 

goed verhaal dit haha jezus

12 hours ago, Hannesh said:

Ik weet nog toen je hier net kwam,

Wat weet je daar nog precies van?

 

Edited by cannarie
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, cannarie said:

Onderzoekje naar het effect van spoelen preharvest..

http://www.rxgreentechnologies.com/wp-content/uploads/2019/11/FlushingTimes_TrialReport.pdf

Resultaat: spoelen voor het oogsten ten behoeve van een betere smaak is onzin

Kwekersmythen ontkrachten ligt gevoelig, net als stekken van fem zaad. Sommige oldschool kweker zijn full of shit, recent nog iemand met droge ogen zien beweren dat je met led uitsluitend fluff oogst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruimte voor discussie moet er altijd zijn, maar dan liefst wel met een beetje inhoud :)

Al was het in dit geval alleen al omdat er (voor zover ik weet) maar 1 beschikbaar onderzoek is, waar natuurlijk altijd wel wat haken en ogen bij te plaatsen zijn.

Maar wat het op zijn minst laat zien, is dat het nut ervan niet zo vanzelfsprekend is als dat veel mensen doen overkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruimte voor discussie is er helaas vaak wat minder dan wenselijk is.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja precies.

Omdat hannesh hem een beetje liet liggen voor wat betreft een kritisch tegengeluid dacht ik, ik vul hem zelf even in. :P

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, Hannesh said:

Natuurlijk heb je een bodem nodig want anders dondert alles er onder uit. Dat leek me wel vanzelfsprekend. 

Niets mis met een keukentrappetje. Je voedings bak kan mooi onder dat tafeltje. Prima!

Waarom vermeld je dat dan niet vd bodem?
Niet iedereen is een DIY'er..

Een beetje vat is al snel hoger dan 50cm

Afmetingen FlexiTank 50L watervat
In verpakking: 52 x 16 x 13cm/1.8kg
Gevuld met water: 35cm diameter x 53cm hoog

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/1/2021 at 2:15 PM, dilago said:

Ruimte voor discussie is er helaas vaak wat minder dan wenselijk is.

Ja, ze willen er gewoon niet aan. Spoelen... Het enige juiste ding om te doen. 

Waarom ruimte voor discussie niet wenselijk? Daar is een forum voor toch? Verder kunnen we het beter "on topic" houden en niet het hele kweekverslag vol spammen. 

 

 

On 2/1/2021 at 12:23 PM, cannarie said:

Ruimte voor discussie moet er altijd zijn, maar dan liefst wel met een beetje inhoud :)

Al was het in dit geval alleen al omdat er (voor zover ik weet) maar 1 beschikbaar onderzoek is, waar natuurlijk altijd wel wat haken en ogen bij te plaatsen zijn.

Maar wat het op zijn minst laat zien, is dat het nut ervan niet zo vanzelfsprekend is als dat veel mensen doen overkomen.

 

On 2/1/2021 at 2:54 PM, cannarie said:

ja precies.

Omdat hannesh hem een beetje liet liggen voor wat betreft een kritisch tegengeluid dacht ik, ik vul hem zelf even in. :P

Er zijn zo veel onderzoeken hier naar gedaan. Als sinds hennepdesk is flushen een ding. Het werkt. Het werkt goed, en het is een aanrader. Dat jij met 1 PDF komt en dat als enige waarheid verkondigd. Ik zeg toch dat flushen werkt en van meerdere bronnen. Iedereen was zeer goed te spreken er over. Dus het staat niet op zich zelf. 

 

 

On 2/1/2021 at 4:40 PM, lostchild said:

Waarom vermeld je dat dan niet vd bodem?
Niet iedereen is een DIY'er..

Een beetje vat is al snel hoger dan 50cm

Afmetingen FlexiTank 50L watervat
In verpakking: 52 x 16 x 13cm/1.8kg
Gevuld met water: 35cm diameter x 53cm hoog

90 Liter: https://voertonnen.nl/speciekuip-rechthoekig-90-liter/?gclid=CjwKCAiAjeSABhAPEiwAqfxURexu15vf317qvu6cT82aWMDDsUvx7UFn-2qh1mO28UMieNiPHkxktBoCVycQAvD_BwE, 32 cm hoog. Google vind alles. Of gewoon op een aantal online growshops door de winkel gaan, dan vind je het ook. Hoeft niet lang te duren. 

Groeten,

 

Hannesh 

Edited by Hannesh

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Hannesh said:

Er zijn zo veel onderzoeken hier naar gedaan

Kijk nu komen we ergens! Publicatie(s)?

2 hours ago, Hannesh said:

Ik zeg toch dat flushen werkt en van meerdere bronnen. Iedereen was zeer goed te spreken er over

Sorry, maar de mening/ervaring van de zwager van de achterneef van de buurman van iemand op een forum, interesseert me echt geen reet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, cannarie said:

Kijk nu komen we ergens! Publicatie(s)?

Sorry, maar de mening/ervaring van de zwager van de achterneef van de buurman van iemand op een forum, interesseert me echt geen reet.

Jammer voor jou!

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, Hannesh said:

Er zijn zo veel onderzoeken hier naar gedaan. Als sinds hennepdesk is flushen een ding. Het werkt. Het werkt goed, en het is een aanrader. Dat jij met 1 PDF komt en dat als enige waarheid verkondigd. Ik zeg toch dat flushen werkt en van meerdere bronnen. Iedereen was zeer goed te spreken er over. Dus het staat niet op zich zelf. 

Ik heb het ook altijd gehoord, maar heb zelden er goede onderzoeken er naar gezien.

Elkaar zomaar napraten is natuurlijk niet hetzelfde als 'meerdere bronnen'. Dat onderzoek dat gedaan is waar Cannarie naar verwijst, is in ieder geval een serieuze poging. Het is nog niet het ultieme bewijs, maar al een stuk beter dan het geklets van ouwe stoners die denken te kunnen proeven in welke provincie een bepaald wietje gekweekt is.

Homeopathie zeggen ook veel mensen van dat het werkt (en dan bedoel ik echte homeopathie in de zin van 'verdunning' en niet geneeskunde met kruiden o.i.d.)

Maar in elk wetenschappelijk onderzoek dat gedaan is, blijft keer op keer dat het flauwekul is.

Dus meerdere bronnen zonder onderbouwing zegt mij ook niet veel.

 

Wat me nog in mijn gedachten sterkt dat het niet werkt of onnodig is, is dat volgens mij alleen wiettelers het doen. Voor de rest ken ik geen andere kwekers, zoals tomaten-, komkommer-, paprika-telers of wie dan ook, die het doen. Als het de smaak ten goede zou komen, waarom zouden zij het dan niet doen? Scheelt ze ook nog eens een bak geld aan voeding!

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Één enkel onderzoek geeft nooit het ultieme bewijs. Alleen al het feit dat er een bepaald medium is gebruikt, een bepaalde irrigatie methode en een bepaalde soort voeding, zorgt ervoor dat het onderzoek niet representatief is voor elke situatie.

Daarnaast lijkt het uitgevoerd door een commercieel bedrijf dat het ook zelf heeft gepubliceerd, ipv in een wetenschappelijk vakblad en hebben ze m.i. wel wat steken laten vallen in hun data analyse.

Het is dus een tamelijk zwak onderzoek, maar het zegt nog zo veel meer dan iemands ervaring. Er zijn er ook zat, waaronder ik zelf, die het anders ervaren. En op basis van wat ik hier zo van hem lees, is hannesh ook wel de laatste van wiens ervaring ik zelf met een gerust hart uit zou gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Kees A said:

Ik heb het ook altijd gehoord, maar heb zelden er goede onderzoeken er naar gezien.

Elkaar zomaar napraten is natuurlijk niet hetzelfde als 'meerdere bronnen'. Dat onderzoek dat gedaan is waar Cannarie naar verwijst, is in ieder geval een serieuze poging. Het is nog niet het ultieme bewijs, maar al een stuk beter dan het geklets van ouwe stoners die denken te kunnen proeven in welke provincie een bepaald wietje gekweekt is.

Homeopathie zeggen ook veel mensen van dat het werkt (en dan bedoel ik echte homeopathie in de zin van 'verdunning' en niet geneeskunde met kruiden o.i.d.)

Maar in elk wetenschappelijk onderzoek dat gedaan is, blijft keer op keer dat het flauwekul is.

Dus meerdere bronnen zonder onderbouwing zegt mij ook niet veel.

 

Wat me nog in mijn gedachten sterkt dat het niet werkt of onnodig is, is dat volgens mij alleen wiettelers het doen. Voor de rest ken ik geen andere kwekers, zoals tomaten-, komkommer-, paprika-telers of wie dan ook, die het doen. Als het de smaak ten goede zou komen, waarom zouden zij het dan niet doen? Scheelt ze ook nog eens een bak geld aan voeding!

Het is niet elkaar napraten. Het voldoet aan de voorwaarden van onderzoek: Namelijk, dezelfde setup en dan slechts deze variable veranderen en dat bracht meer opbrengst en een betere smaak. En dat werdt bevestigd door meerdere bronnen. 

Ja, dan kunnen we wel van een onderzoek spreken. Het is net als meneer Ohm (https://en.wikipedia.org/wiki/Georg_Ohm) die niet geloofd werd dat weerstand echt bestond, maar later werdt het toch erkend dat het daadwerkelijk zo was. Zo is het dus ook, iets wordt gepresenteerd, maar niet geloofd/gehonoreerd. Maar meerdere bronnen vermelden het nu zelfs. Nu is het aan de persoon die er wellicht interesse in heeft dit zelf te testen. Alles lijkt er op dat het zo is. Ook ik heb het getest, het geeft top resultaat! 

De reden dat andere kwekers het niet doen is omdat hun fruit een langere periode door gaat, dus spoelen gaat niet, want je hebt een oogst periode die een paar weken/maanden door gaat. Als er een gewas is wat je af kunt bloeien en dan meteen om gaat, of je kunt maar een keer oogsten, ja dan kun je de voordelen van spoelen gebruiken. Anders is het niet effectief, want dan zit je plant met tekorten voor het fruit dat er na komt. Daarom dus. 

8 hours ago, cannarie said:

Één enkel onderzoek geeft nooit het ultieme bewijs. Alleen al het feit dat er een bepaald medium is gebruikt, een bepaalde irrigatie methode en een bepaalde soort voeding, zorgt ervoor dat het onderzoek niet representatief is voor elke situatie.

Daarnaast lijkt het uitgevoerd door een commercieel bedrijf dat het ook zelf heeft gepubliceerd, ipv in een wetenschappelijk vakblad en hebben ze m.i. wel wat steken laten vallen in hun data analyse.

Het is dus een tamelijk zwak onderzoek, maar het zegt nog zo veel meer dan iemands ervaring. Er zijn er ook zat, waaronder ik zelf, die het anders ervaren. En op basis van wat ik hier zo van hem lees, is hannesh ook wel de laatste van wiens ervaring ik zelf met een gerust hart uit zou gaan.

Met aarde is er al een heel grote "buffer" (voedings tekorten/overschotten kunnen worden opgevangen door het "medium" aarde), en zal spoelen minder snel effect hebben dan met hydro/coco, want daar zit niet of amper een buffer op. Als je weet wat je doet kan hydro voor goede resultaten zorgen. Ik melde eerder al dat er werdt gezegd: "misschien  ga ik wel nog eerder dan de laatste 2 weken spoelen", met aarde heeft dat wellicht zin, maar ik heb daar nog geen feedback over gehoord, dus ik weet niet wat het effect zal zijn daar van. 

Het onderzoek dat jij presenteerd is slechts text in PDF vorm, en het is helemaal niet zeker of dit onderzoek ook daadwerkelijk plaats heeft gevonden. De bronnen die ik spreek/lees zijn een stuk geloofwaardiger, alleen zullen die niet graag in openbaarheid treden. 

Hoezo zegt iemands ervaring niets? Zoals ik al eerder zei: "dezelfde setup en dan slechts deze variable (de laatste 2 weken spoelen) veranderen en dat bracht meer opbrengst en een betere smaak". 

Net als de onderste 2 takken afknippen en trimmen onder een scrogg tot meer betere kwaliteit wiet leidt. Is spoelen dus een bewezen methode. 

Ik ben nu wel een beetje klaar met mijn standpunt steeds weer op nieuw te presenteren. Dit is nu eenmaal hoe het is. Take it or leave it. 

Groeten,

 

Hannesh 

Edited by Hannesh

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minutes ago, Hannesh said:

Het is niet elkaar napraten. Het voldoet aan de voorwaarden van onderzoek: Namelijk, dezelfde setup en dan slechts deze variable veranderen en dat bracht meer opbrengst en een betere smaak. En dat werdt bevestigd door meerdere bronnen. 
--//--


Het onderzoek dat jij presenteerd is slechts text in PDF vorm, en het is helemaal niet zeker of dit onderzoek ook daadwerkelijk plaats heeft gevonden. De bronnen die ik spreek/lees zijn een stuk geloofwaardiger, alleen zullen die niet graag in openbaarheid treden. 

Nee, dat is geloofwaardig!

Meerdere bronnen die het hebben bevestigd, maar ze willen er niet mee naar buiten komen. Wat is dat voor peuterspeelzaal-argumentatie?

Er zijn tig voorbeelden van testen waar mensen zeggen dat iets beter smaakt als ze weten (of te horen krijgen) hoe iets gekweekt is.

Er bestaan leuke video's van mensen die zeggen dat ze duidelijk kunnen proeven dat die organisch gekweekte tomaat beter smaakt, terwijl ze gewoon een kas-tomaat voorgeschoteld krijgen.

Ik weet niet of spoelen zin heeft (ik denk van niet), maar ik heb nog nooit een overtuigend bewijs gezien, gelezen of gehoord dat het wel zo is.

Kwekers die mekaar nalullen, daar heb ik er dan weer tientallen van gezien en gehoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik spoel ook.

 

Dit omdat ik mijn medium in de laatste periode wat meer laat interen. Zou je dit doen met nog hoge ec in je medium, zou je weleens je planten kunnen verbranden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar spoel je dan je planten, of je medium?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Hannesh said:

Met aarde is er al een heel grote "buffer" (voedings tekorten/overschotten kunnen worden opgevangen door het "medium" aarde), en zal spoelen minder snel effect hebben dan met hydro/coco, want daar zit niet of amper een buffer op.

uhh.. tijdens dit onderzoek hebben ze op kokos gekweekt.

1 hour ago, Hannesh said:

Het onderzoek dat jij presenteerd is slechts text in PDF vorm

In welke vorm lees jij dan meestal wetenschappelijke publicaties?

1 hour ago, Hannesh said:

en het is helemaal niet zeker of dit onderzoek ook daadwerkelijk plaats heeft gevonden.

hahaha ....zucht

1 hour ago, Hannesh said:

De bronnen die ik spreek/lees zijn een stuk geloofwaardiger, alleen zullen die niet graag in openbaarheid treden. 

Als er 1 ding is dat een onderzoeker wil, is het wel exposure. Echt heel vreemd dit.

2 hours ago, Hannesh said:

Ik ben nu wel een beetje klaar met mijn standpunt steeds weer op nieuw te presenteren

Ik vond je kronkels net vermakelijk worden

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, cannarie said:

uhh.. tijdens dit onderzoek hebben ze op kokos gekweekt.

In welke vorm lees jij dan meestal wetenschappelijke publicaties?

hahaha ....zucht

Als er 1 ding is dat een onderzoeker wil, is het wel exposure. Echt heel vreemd dit.

Ik vond je kronkels net vermakelijk worden

Ja, ik kan ook gewoon een symbooltje in een PDF bestandje doen, en wat neerzetten. Maakt het nog niet waar. Als ik nou van meerdere bronnen hoor dat het goed werkt, dan werkt dat goed, vooral na zelf te testen. Ik ben dus ook een bron. De claim spoelen werkt, dat klopt beweer ik. Nou dat zegt deze bron. Klaar.

Verder heeft spoelen nog een effect en dat is het volgende: wanneer je steenwol (dit medium is gebruikt in het onderzoek), spoelt de laatste twee weken met enzymen in water met pH 5.5, dan levert dat een schoon medium op waarmee je na het verwijderen van de wortels van de afgelopen kweek, direct weer kunt beginnen aan de volgende kweek. Misschien moet er wat nieuw steenwol (eerst weken in water met pH 5.5) in de potten bij gedaan worden om deze weer op te vullen. Maar het medium heeft geen hoge voedingswaarden meer en dat maakt dus ook dat je dat probleem niet meer hebt. 

Dus dat is het voordeel van spoelen: betere smaak, meer opbrengst, en direct klaar voor de volgende ronde. Dus ja, dat jij het vermakelijk vind om vervelend te zijn, dat is dan leuk voor jou. Ik trek mijn conclusies; spoelen is DE manier om goed te kweken. En voor mij ook de enige manier. 

Verder ben ik me aan het orienteren op DWC en Aeroponics. Ik kan van DWC zeggen dat het goede resultaten geeft. Maar is het beter dan steenwol (grodan granulaat deed het prima), geen idee, ik heb geen vergelijking gedaan en ik ga ook niets verkondigen wat ik niet weet. 

Maargoed, laten we het vooral "on-topic" houden; de 4 haze stekken. 

Groeten,

 

Hannesh  

Edited by Hannesh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...