Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Thoumf

Thoumfs biologische kweekruimte

Recommended Posts

Ik kan je het boek " Teaming with nutrients " aanbevelen beste Thoumf.

Het is gewoon teveel om op te noemen.

Het enigste wat ik zou doen is er voldoende transpiratiesnelheid in houden, een goede waterhuishouding en voor de rest uitzingen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bepaalde ph niveaus in de bodem kunnen zeer zeker nutriënten 'opsluiten', maar de ph is doorgaans wel 1 van de mindere zorgen bij biokwekers versus mineraal, maar dat begrijp je vooral als je je wat meer in de bodembiologie en plant verdiept.

Als het gaat om de beschikbaarheid van nutriënten en de factoren die hier van  invloed op zijn, dien je ook vooral te kijken naar bodemstructuur/CEC/inhoud, bodemvocht en temperaturen.

Dat leg je niet zomaar even uit hier....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip

 

Ja dat verbaast mij ook met bio kweken. mijn water nadat ik er silicium in gooi heeft een PH van 9,5 toch heb ik helemaal geen last van problemen.

Hoe kan het dat de planten / bodem geen last hebben hiervan en is het niet beter om toch aan te zuren ondanks dat je biologisch kweekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als men bij voorbaat twijfels heeft over ph problemen, zou ik eerder kiezen om compost toe te voegen en humus te bouwen.

Mogelijk antwoord en citaat uit een favoriet deel van mij uit de ph sectie (teaming with nutrients) :

"Finally, it is important to understand that in a natural system, the plant is in control. Remember all those hydrogen ions passed out of root hairs to adjust the ph inside the cell and those that serve in the proton pump systems, sustaining active transport of nutrient ions into plants?

The plant doesn't need a gardener to tell it when to operate these pumps. It adjusts its own ph inside the cell and outside in the soil, because it has to in order to survive. This takes time.

It also means the plant has to divert energy and resources that could be making better plants, which is why gardeners need to step in. Plants synthesize and release exudates of various components that adjust the ph to where it should be. The plants do this with help from the type of microbial community these exudates attract and support (acidic exudates attract fungi and alkaline ones attract bacteria).

The plant has a lot of control over the ph of the soil in which it grows. It's no wonder. The ph is important to how and even if nutrients are available to the plant".

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, greentjeonatrip said:

dien je ook vooral te kijken naar bodemstructuur/CEC/inhoud, bodemvocht en temperaturen

@greentjeonatrip kan je CEC verklaren?

22 hours ago, greentjeonatrip said:

" Teaming with nutrients "

staat op wishlist

20 hours ago, MisterX said:

nadat ik er silicium in gooi

@MisterX silicium heb ik niet. Heeft dat een bewezen positieve werking voor onze plant? Bij aardbeien worden de vruchten nl kleiner na toevoegen van silicium. 
Indien ja, wat kan ik toevoegen om de natuurlijke dosis silicium te verhogen?

 

13 hours ago, greentjeonatrip said:

zou ik eerder kiezen om compost toe te voegen

enkele dagen geleden toegevoegd als toplaag, met daarbovenop wat vers geknipt gras

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel werk dus korte update. Ik heb het gevoel dat de rechtse dame alles op orde begint te krijgen, ze ziet er al veel beter uit.
De linkse (remember: staat in arme grond) ziet er heel mooi uit.
Foto's zijn genomen terwijl MH lamp aan is. Nog steeds 400W.

Ik ben op wormenjacht gegaan in mijn compostbak, maar ik heb er maar 2 gevonden. Misschien een beetje weinig om een wormenbak te starten :-)
Vandaag doe ik nog een zoektocht, ik ga de compostbak eens helemaal leegscheppen.

Heeft iemand een link naar een goed verslag mbt wormenbak?

foto's van dinsdag 15/12. verse compost toegevoegd als toplaag met gras erbovenop. Filmpje was per ongeluk, maar geeft een goed beeld, dus deel ik het.

IMG_20201215_190912.thumb.jpg.c207182fdc708d18fc0f29326b67b238.jpg

IMG_20201215_190921.thumb.jpg.cc998c161483839f96a124fe041bf52c.jpgIMG_20201215_191215.thumb.jpg.60887bf29ac20bcdbc51c07c041b4ca7.jpgIMG_20201215_184855.thumb.jpg.66a05ef488b6769de9826b055531629a.jpgIMG_20201215_185639.thumb.jpg.68689afdb131e9e914514f36b7bc31cc.jpgIMG_20201215_185730.thumb.jpg.53f1aa8e5992ce490fb77520d0630d3e.jpg

 

foto's van woensdag 16/12:

IMG_20201216_222058.thumb.jpg.253364102acb473240c3f92f89b006ae.jpgIMG_20201216_222147.thumb.jpg.82ec0b674543ba8e5810d66e0e77edc4.jpgIMG_20201216_222705.thumb.jpg.56d610014e2a42ae23b0b337391d7359.jpgIMG_20201216_222039.thumb.jpg.7951f3b618ae5cac5fe16216ede79400.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ter voorbereiding van volgende rondes:

de no till methode vind ik zeer intrigerend, de kans is groot dat ik dat zal proberen.
Er zal dus een grote kweekbak gemaakt moeten worden.
Ik zal een vierkante contstructie maken van 1.10 op 1.10. Is hout geschikt om te gebruiken in mijn indoor tent?
Om de binnenkant te bekleden heb ik vijverfolie en gronddoek. Ik denk dat gronddoek de beste keuze is. Wat denken jullie?

Ik zou bovendien met een amnesia moeder willen werken. Ik heb al gemerkt dat dat door jullie veel gekweekt wordt. Zelf rook ik het heel graag, maar ik heb het nog nooit gezet.
Welke breeder heeft kwalitatieve regular amnesia zaden? ervaring mee? hoeveel weken 12/12?

bedankt voor jullie feedback

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Thoumf said:

 

@MisterX silicium heb ik niet. Heeft dat een bewezen positieve werking voor onze plant? Bij aardbeien worden de vruchten nl kleiner na toevoegen van silicium. 
Indien ja, wat kan ik toevoegen om de natuurlijke dosis silicium te verhogen?

 

 

 

Ja dit heeft een positieve invloed op jouw planten.

Nu geef ik dit

image.png.423bb6a16e408bb474f7f406668c05c9.png

https://healthygardening.eu/en/product/siliceaplus-resistance-increase-for-all-plants/

 

 

Ik wil echter pure kaliummetasilicaat gaan geven omdat het 10x goedkoper is als een silicium fles uit de winkel

Ik weet alleen niet of het uitmaakt dat ik de Orthosilcaat en Penthhydrosilicaat niet heb. mischien weet @greentjeonatrip dat.

 

https://www.deoplosmiddelspecialist.nl/kopen/Kaliummetasilicaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Orthosilicaat is makkelijker opneembaar en kan daardoor ook als bladvoeding gebruikt worden.

Is ook wat duurder. Het zit bijvoorbeeld in Yara Actisil. 

Maar is eigenlijk zonde (prijstechnisch) omdat in je voedingswater te gooien.

Het heet SiO4.

 

Penta is Grieks voor 5, dus dat zal wel zoiets zijn als Silica met 5 atomen zuurstof. Dus SiO5 en dan nog H erbij. 

Geen idee precies.

Maar denk niet dat dit allemaal per se nodig is. Zal misschien zorgen dat het aanwezige silicaat iets sneller of makkelijker wordt opgenomen.

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet er weinig van. naar wat ik lees lijkt het een goed product, maar het is vooral ook maar 1 product van de vele producten die jij gebruikt.
Voorlopig dus geen optie voor mij. Ik zal wat meer appelschillen en brandnetels in mijn compostbak gooien, zo geraakt het ook tot bij mijn bloemen :-)

image.thumb.png.282457c86c659f9f5a89b64c98e5be1c.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

een betere zoektocht in mijn compostbak leverde volgend resultaat op:

IMG_20201218_142004.thumb.jpg.11dd1edc4c837f9c9f4a1fe1fe5d6e82.jpg

43 wormen. Ik heb 8 potten staan, elke pot krijgt 1 worm, behalve de grootste, die krijgt er 2. De andere 34 zijn om een wormenbak te starten.
Daarnet al een uurtje karton gescheurd, als ik straks de bak maak zal ik documenteren.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

CEC (Cation Exchange Capacity) is het klei-humus complex en de hoogte/vruchtbaarheid  daarvan wordt bepaalt door de ruimte/aantal plaatsen waar de nutriënten vastgehouden en omgewisseld worden. Hoe hoger de CEC, hoe vruchtbaarder.

Dit is belangrijk, omdat wortels er naar  streven om elektrisch neutraal te blijven en zelf  1 waterstofkation (H+) afgeven, wanneer ze een kation opnemen (de manier waarop ze eten dus) om die ladingsbalans gelijk te houden.

Klei en humusdeeltjes kunnen heel wat positief geladen kationen aantrekken.

Er zijn nogal wat belangrijke kationen die door de klei en humus opgenomen worden....Kalium, Magnesium, Calcium, Ijzer, etc. Dat zijn niet de minste voedingsstoffen die dan dus ook geruild kunnen worden ....

Het is dus slim om ook bijvoorbeeld 10% lichte kleipoeder  toe te voegen aan je aardebak....

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zelf ook al even geleden een wormenbak gestart en hoewel het in theorie mooi klinkt om gescheurd karton te gebruiken kan ik het alleen maar afraden. Als je de juiste vochtigheid erin houdt voor je wormen zakt het karton al snel in en wordt het een onsmakelijke pap. Beter gebruik je kokosvezel vind ik. Ook zal 1 worm per pot toevoegen niet erg veel uithalen. Een worm is wel tweeslachtig maar kan dacht ik niet diens eigen eitjes bevruchten. Met 1 worm per pot ben je op vlak van voortplanting dus ook niets.

Ik had 2 aparte plastic bakken in elkaar gezet en gaatjes in geboord maar had moeite dit systeem wat degelijk draaiende te houden. Ik heb ooit een handje wormencompost in mijn gewone compostbak buiten gegooid en daar zijn ze beginnen kweken als gek zonder dat ik er naar hoefde om te kijken. Ik heb naast de compostbak een zak bladeren liggen verzameld uit de tuin. Elke keer ik een bakje keukenafval in de bak gooi vul ik daarna het bakje met bladeren en giet dat er boven op. Na enkele maanden tref je dit aan als je er met een schepje ingaat :verrygood 
foto_no_exif.thumb.jpg.207abc4dad51bd77acaf08144af7d675.jpg

Edited by Rolling Stoner
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thoumf.

De structuur van de bodem is 1 van de belangrijkste kenmerken voor goede groei-omstandigheden.

Als je een goede structuur hebt, heb je ook een goede drainage, maar minstens zo belangrijk, ook een goede adsorptie en capillariteit.

Je hebt dan voldoende luchtcirculatie voor biologische activiteit en voldoende leefruimte voor het bodemleven.

Een dergelijke structuur gaat tot zekere hoogte het verzuipen door toedoen van de kweker tegen :rofl of juist droogte.

Klei en organische deeltjes hebben veel ladingen en houden dus voedingsstoffen vast.

Je moet alleen niet teveel klei toevoegen, omdat die deeltjes zo klein zijn, dat ze kunnen gaan samenklonteren, waardoor je op die plaatsen te weinig lucht creëert en ook slechte drainage.

10-15% toevoegen is ideaal.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je toevoeging @Rolling Stoner. Ik heb gekozen om met 1 bak te werken. Wanneer die bak klaar is zal ik ze laten migreren naar een nieuwe. Hopelijk heb niet die smerige boel, de toekomst wijst het uit. Kokos heb ik liggen dus daar kan ik naar teruggrijpen. Ik heb geen ander bruin materiaal dat ik kan gebruiken. 

De wormen in de potten is voor het graafwerk en vertering van organisch materiaal, kweken moet in de wormenbak gebeuren. Af en toe zal ik er 1 uitzetten. 

Zo ziet mijn compostbak er nog niet uit, die van jou werkt zeker! Hoe gebruik je jouw compost? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Thoumf Ik wou maar zeggen dat 1 worm in je potten volgens mij niet zo heel veel zal uithalen. Lijkt me beter goed te laten kweken in een bak en dan kan je 1 handje toevoegen per pot, wat minstens enkele tientallen wormen zijn.

Ik heb een houten bak gemaakt uit palettenhout en wanneer die bak overvol begint te raken dan vijs ik er een houten plankje uit onderaan en schep ik er zoveel mogelijk uit zodat de hele hoop zakt. Wat ik hieruit haal hou ik apart om te laten rijpen. Kan gewoon in een houten bak, een smortpot, ... Als het maar een beetje adment. Hiermee maak ik thee, of voeg ik wat toe aan mijn planten. Ik kan op dit moment jammer genoeg nog niet verwijzen naar geweldige opbrengsten die ik hiermee hebt gehaald :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update:

Dag 11 12/12, hps tent ziet er OK uit. De eerste bloemen beginnen te verschijnen. Vandaag zal ik de 400W MH vervangen door een 600W HPS. Het zal een bulb zijn die al 2 rondjes gebruikt is, weliswaar telkens maar 8 weken.

De laatste dagen 18/6 in de led tent. Ook zij krijgen vandaag hun HPS erbij, samen met een zwenkventilator. Binnen een dag of 3 gaan ze op 12/12, eerst testen of ze de combinatie led/hps leuk vinden. 
De HPS bulb die ik hier zal gebruiken is een 600w die gedimd wordt naar 250w. Als het klimaat het toelaat kan ik pushen naar 400, we zullen zien. De bulb zal voor de 4de keer gebruikt worden. 

Hieronder wat foto's, klimaat is van de HPS tent. 2x was ik te laat met de verwarming (schakelt zichzelf uit na 24u)

IMG_20201221_180456.thumb.jpg.11725b90aca57fef638bcd18265b8618.jpgIMG_20201221_174906.thumb.jpg.2164fd463c151ac502b5e23c3c8bccb2.jpgIMG_20201221_180510.thumb.jpg.79b258db710d8710dc0652a35de35ef1.jpgIMG_20201221_180504.thumb.jpg.d47c4a87634ebc4e2adce842eabf0ca6.jpgScreenshot_20201222_092522_com.idthk.weatherstation_v.thumb.jpg.41b0c9ba7e466c352c619cd9b154a5f2.jpgScreenshot_20201222_092515_com.idthk.weatherstation_v.thumb.jpg.88c58d470861a0d2a3830707471a762c.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

een week verder, tijd voor een update.

De led tent is op 24 december naar 12/12 gegaan.
De HPS tent heeft nu de 600W steken, de boost functie is niet geactiveerd.

Ik heb ff moeten zoeken om het klimaat onder controle te krijgen. Zoals je weet wordt de LED tent afgezogen langs de passieve inlaat van de HPS tent, de warmte die meeging veroorzaakte een te hoge temperatuur. Ik heb daarom de 2 tenten van dagritme late wisselen, dat bleek te helpen. Ik heb nu een hoge dagtemperatuur, maar ook een hoge nachttemperatuur, ik kan daar mee leven, hopelijk de dames ook.

Screenshot_20201225_090639_com.idthk.weatherstation_v.thumb.jpg.bd3358a51fcc2b4c963145c1748758f9.jpg

Eigenlijk heb ik de laatste week bijna niet omgekeken naar de planten. Ze hebben altijd gewoon water gekregen, vandaag hebben ze allemaal een slokje thee gekregen. De thee is deze keer gemaakt met gekochte vermicompost en melasse.
De compostlaag die ik vorige week op de potten heb gegooid was precies niet helemaal klaar, er zijn zaadjes aan het kiemen, ik laat ze lekker doen.

In de HPS tent is er veel bladerval. Langs boven ziet het er allemaal leuk uit, onderin een beetje minder. Voorlopig vertrouw ik erin dat de natuur het oplost.

Hieronder foto's HPS, de 2de is door de method seven bril genomen.

 

IMG_20201229_185559.thumb.jpg.29f4feee8f89fa17998e23b51ce44d71.jpg

IMG_20201229_185634.thumb.jpg.c50e5e56cb2b622bcc0816d5417fb507.jpg

IMG_20201229_191950.thumb.jpg.29d7997eccf5a79ca0ee3b7178e20d7c.jpg

IMG_20201229_192006.thumb.jpg.c9c453c4bde7d9d847ca98dbac9de0c2.jpg

 

Hieronder de foto's van de LED. 135W aan LED om precies te zijn en 250W aan HPS.
Op dit moment hangen de lampen op 25cm. Voor de LED is dit eigenlijk iets te weinig, de fabrikant raad 30 aan voor. 
Voorlopig zien ze er heel gezond uit, ik heb nog nooit zo weinig paarse steeltjes gehad. Meer grond op een kleinere ruimte, het doet iets met een plant....

IMG_20201229_101519.thumb.jpg.627b7b1dae9307ce253114e597e50ca7.jpg

IMG_20201229_170309.thumb.jpg.141b0696dbecc5b3f3f2720c38b77bbd.jpg

Ook minder goed nieuws. De varenrouwmug is opnieuw gespot, ik heb vorige keer waarschijnlijk te lang gewacht met de mijten uit te zetten. ik wacht nog 2 dagen af en zie hoe het evolueert, waarschijnlijk wordt dat opnieuw bestellen.

Zou je mijten kunnen kweken? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een laagje zand als toplaag wordt ook gebruikt om van de rarevouwmuggen af te komen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan ook wat kaneelthee maken voor tegen de vliegjes. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@420man010 ik gebruik airpots, dat laagje zand zal dus niet helpen. toch bedankt!

 @Kluns  dat vind ik een goede tip om te proberen, wegens onmiddelijk beschikbaar. 

Ik heb zeer weinig tijd de laatste dagen, toen ik daarnet nog eens kwam water geven waren er zeer veel muggen in de LED tent. Ik heb nu 6L kaneelthee gemaakt, wanneer het genoeg afgekoeld is krijgen ze die.

Het gif dat in kaneel zit werkt tegen de varenrouwmuggen, maar dan zal het ook niet goed zijn voor mijn bodemleven aka schimmels en bacteriën. Volgende waterbeurt bacto met melasse geven dus. Beurt daarna compostthee.

Bij het nakijken daarnet heb ik bovendien gezien dat de linkse dame in de HPS tent (dat is in die 20L arme grond) duidelijk een tekort laat zien, ik denk dat het fosfor tekort is. Foto volgt nog.
Ik denk vanaf nu deze plant een halve dosis BAC bloei te geven op de momenten dat er geen thee gemaakt wordt. 

Edited by Thoumf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij de foto's van gisterenavond. Daarnet snel even gaan kijken in de led tent, ik zag maar 1 mug vliegen. 
Straks, vlak voor de zon opkomt, zal ik enkele foto's nemen zodat de signalen van de plant beter zichtbaar zijn.

Ben ik juist als ik hier een P tekort in zie?

 

IMG_20210102_215605.thumb.jpg.e1f3b1f3a2aa2735c78a6dd4b10304c2.jpgIMG_20210102_215628.thumb.jpg.b14f0dd781cd7f6044171e292e171e49.jpgIMG_20210102_215725.thumb.jpg.c78d154e78b0392d9f1751763d2c4532.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 onderstaand plaatje ter opfrissing 
cannabis-voedingsproblemen.jpg

 

 

Op aarde is het toch lastiger te achterhalen hoe/waar het tekort nu vandaan komt, omdat je niet precies weet wat er in zat toen je met die 'arme grond' begon. Maar lijkt me wel logisch dat die plant als eerste tekorten gaat laten zien en aan bovenstaand plaatje zou het zomaar inderdaad een fosfor-tekort kúnnen zijn. Ik zou ook wat extra bijvoeden ja. 

Tegen de mugjes kun je van die gele plakkaarten halen. 

Edit: was nog aan't slapen bij het typen van reactie :P

Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...