Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Thoumf

Thoumfs biologische kweekruimte

Recommended Posts

Nog een behoorlijke prestatie met 1 plant. Ondanks de mooie toppen stond het niet goed vol natuurlijk. Dus qua gram per watt niet wat je hoopt maar voor die ene plant mag je best trots op zijn B)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, 420man010 said:

mag je best trots op zijn

thanks @420man010 schouderklopje, helpt altijd :-)

5 hours ago, 420man010 said:

stond het niet goed vol natuurlijk

om dezelfde reden heb ik zondag beslist om nog enkele dagen te wachten met 12/12 in de HPS tent. Dagelijks ga ik vlak voor de zon opkomt eens kijken, gisteren nog wat getopt, maar ik was nog niet tevreden met de spreiding.
misschien straks 12/12, misschien nog niet. Ik zal in elk geval nog een foto delen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

growtip: groei een 120x120 vol met 600watt LED erboven haha

Dat zou een leuk kweekje worden week of 6 voorgroeien :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

update van de Led tent:

of moet ik het mini led noemen, want groeien gebeurt er ni echt. Op zich geen probleem, want op het eerste zicht kunnen ze nog 2 weken groeien gebruiken. Als ik morgen de HPS dan in bloei zet heb is er voldoende tijdsverschil om het knippen/drogen vlot te laten verlopen. Ik heb nog 2 plantjes staan, ik denk erover om die bij 2 andere dames in dezelfde pot te steken. ze staan toch in 20l potten....

Zoals eerder gezegd komt er geen voeding meer aan te pas. Ik heb ze nu al 2 dagen niets gegeven en het ziet ernaar uit dat ze nog gerust 2 dagen verder kunnen. 
Ik heb geen zwenkventilator in deze tent hangen. Ook de beloofde HPS 250W heb ik nog niet bovengehaald, beide haal ik pas boven als de klok naar 12/12 gaat.

Zoals je kan zien op de foto's gaat het trouwens niet perfect met de dames. Ik heb mijn gedacht, maar oordeel vooral zelf. 
Problemen moeten geïdentificeerd worden zodat het recept kan gewijzigd worden.
(deze dames staan volledig in mijn eigen grond)

IMG_20201209_193547.jpg

IMG_20201209_193500.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update van de HPS tent, voorlopig nog onder een MH400.

Deze drinken zeer goed. 1x per week thee, alle andere keren water met melasse. 1x per week bacto.
Ik heb de onderkant al wat bijgewerkt, maar ik zal toch nog is moeten snoeien.

Links zie je de skunk XL (ik weet haar naam weer!), donkergroen. hier en daar verbranding. ze heeft bijna geen aarde van mij gekregen, ze staat nog steeds in de lava aarde zonder toevoegingen (mss 1l grond van mij bij). In het begin heeft ze bac groei gekregen, maar dat is ondertussen toch al bijna 2w geleden. Ik ben zeer benieuwd hoe ze verder evolueert.

rechts zie je de bubble kush. sommige takken donkergroen, andere veel te licht. De hoofdreden is volgens mij dat ze in dat vorige tentje veel te kort bij elkaar stonden, waardoor sommige takken gewoon geen licht kregen. Dat zijn de takken die zeer lichtgroen zijn (rechts vooraan vooral) en vreemde klauwbladeren. Ik heb reeds zeer veel van deze bladeren verwijderd.

Hier en daar zijn er bladeren die tekorten / overschotten vertonen, volg vooral mee de evolutie en deel je expertise!

over het algemeen hebben ze de mishandelingen (naast de te kleine ruimte ook nog fimmen, toppen, knakken, nog is toppen...) goed overleefd, ze beginnen zelfs mooi te staan. Morgen 12/12.

 

IMG_20201209_193329.thumb.jpg.a68e957b9c14cfc8dcfb8656fbf7e444.jpgIMG_20201209_191011.thumb.jpg.e226841c93eba4ff33c161920d137fa0.jpgIMG_20201209_191139.thumb.jpg.4d9fbcdc507f16d7f19454d81a9911a8.jpgIMG_20201209_191120.thumb.jpg.b79d9df03bb737f09e2b826e9fef8bf7.jpgIMG_20201209_191112.thumb.jpg.90752326bb9f29223b3f53605c4e1348.jpgIMG_20201209_191021.thumb.jpg.79fc2c96f8d2aba6e4269e1ad14ddb9c.jpgIMG_20201209_191011.thumb.jpg.e226841c93eba4ff33c161920d137fa0.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MisterX 2, maar het is de eerste keer dat ik er 2 tegelijk doe.

Ik experimenteer graag, waardoor er al eens iets mislukt. Deze zomer zat ik daardoor zonder shag, het leek wel goud toen ik op zoek ging op de markt. Mensen vragen zotte prijzen voor een beetje wiet. Bij het snoeien van mijn plant had ik zo veel kleine takjes dat ik dacht ik steek die eens in water. Plots zat ik daar met 20 monstercrop stekken. Gevolg: 2 kweken tegelijk :-) Beter gevolg: volgende zomer niet zonder wiet vallen

normaal doe ik ongeveer 4 rondjes per jaar. De 2de tent gebruik ik normaal alleen om voor te groeien en te drogen. Dat wordt nog zoeken voor de volgende kweek: waar voorgroeien. Mss een led lampje bij de Ikea bestellen en daar wat stekken onder zetten, want blijkbaar zijn een glas water,  een propagator en een beetje licht voldoende om te laten wortelen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

heeft iemand trouwens een idee welk probleem mijn planten laten zien?

Het lijkt op magnesiumtekort, maar dat kan niet omdat magnesium mobiel is en het probleem dus van onder zou moeten beginnen. 
Zou het nog een gevolg zijn van de verwaarlozing? Te veel BAC gegeven in hun eerste weken? Blokkage omdat ik te veel voedingsstoffen erin heb geduwd? Reactie op de thee? of de melasse? lichtstress?

Het oplossen is niet mogelijk, enkel hopen dat het 'vanzelf' wegtrekt. Weten wat het is is wel belangrijk om te kunnen vermijden in de toekomst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Thoumf weet je zeker dat ze voldoende Kalium krijgen? Lijkt een beetje op de verkleuring die mijn autos hadden en toen was mijn conclusie P/K tekort, maar die waren al ver in bloei dus kan zomaar anders zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MarcoCSection ik weet niks zeker.

alle planten, zowel in de LED als de HPS tent hebben verbranden bladeren. Er is dus iets dat hard binnenkomt.


Belangrijk verschil is het medium waar ze in staan. Elke plant in de led tent heeft mijn grond. Daar zit zeker voldoende kalium in. Misschien is het bodemleven toch niet goed op gang? ze groeien daar ook traag dus dat zou een mogelijkheid zijn. Mss heb ik ze gewoon verzopen, da kan ook, maar ik denk van niet.

In de HPS tent daarentegen heeft de linkse bijna geen grond van mij, dus de grond waar die instaat is waarschijnlijk bijna leeggetrokken. Die zal dus moeten overleven op thee en melasse :-) Benieuwd of dat lukt. Dat zou wel de kracht aantonen van dat spul.

De rechtse in de HPS tent heeft ongeveer 20l van mijn grond en 20l leeggetrokken grond. die 20l van mij zou in principe dus moeten volstaan om het rondje door te komen, ook daar zal voldoende kalium aanwezig zijn.

Volgens mij is de behoefte voor kalium in deze fase van hun leven eerder beperkt, maar nog eens, ik weet niks zeker. Ik ben absoluut geen bioloog (maar rook heel graag biologisch).
Al jaren heb ik geslaagde rondjes omdat ik de instructies van fabrikanten goed opvolg, met daarbij oog voor signalen van de plant. 

Ik heb reeds eerder zonder schema van een fabrikant gewerkt, dat was op sannies methode. beetje bac bloei vanaf week 4 en de rest gewoon water en bacto. Mijn huidige experiment is nog een stap verder, ik wil geen bijkomende middelen gebruiken.

Opties om eventueel iets recht te trekken zijn compost, wormenmest, ph voedingswater aanpassen, biologische vaste voeding toevoegen in de toplaag (de keuze vind tussen de fotos op p2)

Daarnaast heb ik nog alles van BAC en van Sannie, maar die 2 wil ik deze keer niet gebruiken. (niet omdat ze niet goed zijn, wel omdat ik denk dat het nog beter kan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal onze bijbel er nog eens bijzetten, kunnen we wat vergelijken ;-)

cannabis_tekorten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gooi je de melasse ook bij de thee? 

https://www.thcfarmer.com/threads/stop-the-bro-science-behind-molasses-and-other-organic-stuff.91426/

Kaliumtekort? Je hebt wat kalk toegevoegd maar hoeveel zit er in je leidingwater? Te veel stikstof zou ook nog kunnen omdat je aardig wat hebt toegevoegd. Deed ik ook tot Xaim me liet zien dat ik het mezelf veel te ingewikkeld maakte.

Te veel van het één kan het ander uitsluiten. Calcium en stikstof kunnen bijvoorbeeld de absorptie van kalium verlagen. Gebruik dus niet te veel van iets als je niet weet wat de gevolgen zijn.

https://www.royalqueenseeds.nl/blog-een-kaliumtekort-bij-cannabis-planten-een-praktische-handleiding-n671 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/21/2020 at 11:25 AM, Thoumf said:

10 L gebruikte aarde (lava aarde)
20 L verse lava aarde
10 L zaai en stek grond
10 L kokos

10 L wormenmest

360g lava+
25g lavameel
6g zeewiermeel
24g kieseriet
60g beendermeel
24g bodemactivator
60g bloedmeel
60g tuinkali
60g kalk

Ik heb het recept er nog eens bijgehaald.

enkele goeie punten @420man010

melasse heb ik nog niet bij de thee gedaan, maar het stond wel gepland om dat volgende keer te doen. Ik dacht bij mezelf, als ik wil dat de bacterieen zich vermenigvuldigen in de thee, dan moet ik ze toch eten geven?  Straks je link eens lezen, bedankt.

geen idee hoeveel kalk er in mijn water zit, in welke richting denk je? Kalk zou geen probleem mogen zijn, mss wel bij de linkse in de hps. In het oog houden. Van te veel kalk heb ik geen schrik, daarvoor heb ik laag genoeg gedoseerd.

te veel van stikstof? 

@lostchild had dat eerder in dit topic ook reeds vermeld, hij vermeldde ook dat ik overdreven had met magnesium. Dat moet dus getest worden. Het volgende mengsel zal ik alvast het bloedmeel halveren en ook het kieseriet zal ik halveren.  
Op dit moment staat er al 60l grond te rijpen, gemaakt volgens het recept. Ik ga de uitgeputte grond van dit rondje mengen met de gerijpte grond waarschijnlijk, in welke verhouding weet ik nog niet.

Maar, niet alle bladproblemen kunnen toe te wijzen zijn aan de grondsamenstelling. De linkse in de HPS is heel donker, verbrande bladeren, maar staat in 'oude' grond.

Op de foto hieronder zie je een probleem dat wel toe te wijzen kan zijn aan de grond. Ook de middelste plant in de LED tent laat zoiets zien, met het verschil dat in de LED tent het de bovenste bladeren zijn, bij deze dame is het een verdieping lager.

 

IMG_20201209_191120.jpg

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

net gaan water geven. HPS dag 1 12/12, voorlopig nog onder de 400W MH.

enkele sfeerbeelden

IMG_20201210_192359.thumb.jpg.520cd3040ec9785995b8e47e8abefa94.jpgIMG_20201210_194125.thumb.jpg.dc382fa32237612d2803f911a3327408.jpgIMG_20201210_194153.thumb.jpg.e454b54801df5d50a7d2c2bdefd72b78.jpg

IMG_20201210_192315.thumb.jpg.6558ed2529c774a141c0544dfbb6df95.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ondertussen ook aan kalium.

Maar zou het zijn omdat ik te weinig kalium in de grond heb gedaan, of omdata ik te veel van iets anders er heb ingedaan?
Feit is dat de enige plant die geen grond van mij heeft gehad ook geen duidelijk tekort laat zien. (op de foto's van de vorige post is dat de bovenste plant)

voeg ik tuinkali toe? straks opnieuw kijken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt een pH probleem.

Extra tuinkali.. dat duurt dan 2wk voordat het via de bodem vrijgemaakt kan worden voor de plant.. niet echt een oplossing mede ook omdat het niet 123 te relateren valt aan te weinig aanwezig in de grond.

Een beetje sturen op de pH zal een stuk beter uitpakken en als je dat gaat doen een citroenzuur pakken, dat sluit beter aan bij een bio kweek.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat ik t zo zeggen; ik gooi alleen wormenmest, lavameel, bacto en schimmels in mn aarde volgens recept van dokter Xaim. De rest is water toevoegen en klaar. Melasse soms dan. Krijg ik planten die snel de boel leegtrekken heb ik voedingstabs achter de hand. En dat draait goed. Dus ik denk eerder aan n overschot van het een of ander dan een tekort. 

in mijn kraanwater zit veel kalk iig en heeft een PH van 8;) 

Als ik iets heb geleerd van mensen zoals Xaim en PH Donner etc.. hou het simpel en gooi er het minimale aan voeding in. Wat er in zit kan er niet meer uit. Wat je tekort komt kun je aanvullen. En daarmee zeg ik niet dat andere manieren slecht zijn, ik gooide er eerst ook beendermeel en kali enzo doorheen. De ene soort ging t wel goed mee, de andere niet. Kijk uit met problemen oplossen door meer van iets toe te voegen. De ergste problemen ontstonden bij mij door overschotten aan stikstof en dan kan ik er kali bij gooien maar daarmee werd t probleem niet opgelost

Edited by 420man010
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild ik heb nog niets gecontroleerd van de ph, niet mijn water en niet de grond. Daar zal ik straks dan meer mee beginnen. ff meten wat de waarden zijn. Ik hoop dat je gelijk hebt, dat zou makkelijk op te lossen moeten zijn. Citroenzuur heb ik niet in huis, natuurazijn wel. Ik veronderstel dat dat ook de job doet?

In praktijk heb ik echter nog nooit een Ph probleem gehad. Ik ging er vanuit dat het toevoegen van de kalk voldoende was om te bufferen,  straks weten we meer.

@420man010  KISS, werkt voor alles, I know. Maar... den aard vant beestje.  Ik had niet echt schrik dat ik er teveel heb ingedaan, aangezien ik het absolute minimum heb gebruikt van de aanbevolen dosering. Wat ik zeker fout heb gedaan is kijken naar de aanbevolen hoeveelheid zonder rekening te houden met de behoeften van onze lievelingsplant. BAC geeft bvb 8 3 3 in groei en 6 5 6 in Bloei. Die verhouding is in mijn recept niet terug te vinden. Het probleem dat ik heb met die tabs is dat ik niet weet wat erin zit. En dat wringt. Maar ik heb ze wel liggen.

Hoe heb je trouwens ontdekt dat het door een overschot van N was?

Het zou volgende keer niet slecht zijn om een plant te hebben om te vergelijken, gewoon een light mix met enkele tabs en naar het einde wat bac bloei bijgeven. 
Maar ik zal beginnen met de ph te testen. straks meer nieuws

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Thoumf said:

Hoe heb je trouwens ontdekt dat het door een overschot van N was?

Door de tabs er uit te graven nadat ik de symptomen had gegoogled, en de bijbehorende blokkades. Ik werd er helemaal lijp van haha. Dit forum ook trouwens want ik heb ik weet niet hoe vaak ik reacties heb gehad over die tabs van oa @greentjeonatrip en @vakman. Sannie had me in principe overtuigd van zijn kweekmethode maar het werkt niet voor mij. Als de PH van zijn kraanwater 7 is en die van mij 8, kan ik bijv blijkbaar een omgeving creeeren die gunstig is voor een bepaalde bacterie die snel opneembare stikstof vrijmaakt terwijl Sannie 3 tabs in zijn potten doet en er prima op draait. 

Later hebben verschillende leden me er ook op gewezen dat je met beendermeel ook meer stikstof toevoegt dan je zou denken, dus dat gebruik ik ook niet meer. Toen Xaim mij vertelde wat ik moest gebruiken was mijn reactie van "is dat alles?" :lol: Toen begonnen er kwartjes te vallen. Dus ik bekijk het op een manier van dit werkt goed, dus elke toevoeging is een extra en de vraag is of het meer oplevert. Ik denk het niet aangezien Xaim en Kluns heel goed draaien en zonder rot zou ik dat ook doen nu. En het kan ook een overschot vormen van het een of ander. En wij hergebruiken onze aarde ook en het blijft gewoon draaien, Xaim draait nu al zn 7e of 8e kweek op dezelfde kluit met de "is dat alles?" formule :rolleyes:

Edited by 420man010

Share this post


Link to post
Share on other sites

image.png.7d7aed180e645e04fc4d25e47b8a69c1.png

 

 

zo begon het in mijn tent :P nu zijn al mijn bladeren helemaal geel en dood aan het gaan. dit is in de LEDtent.

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, MisterX said:

image.png.7d7aed180e645e04fc4d25e47b8a69c1.png

 

 

zo begon het in mijn tent :P nu zijn al mijn bladeren helemaal geel en dood aan het gaan. dit is in de LEDtent.

ai nee. dat beloofd....  kzal maar al een paar zaadjes ontkiemen zeker? ;-)

@MisterX wat denk je zelf dat de oorzaak is bij jou? Wat heb je anders gedaan dan vorige rondjes? wat heb je geprobeerd om het op te lossen? 

Ik overweeg trouwens om versneld de LED lamp aan te schaffen, ze hebben hier in belgie het fantastische idee om met warmtecamera's te controleren of de coronaregels worden nageleefd tijdens de feestdagen...

Edited by Thoumf

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb neer nieuws over de ph.

gebruikte ph meter: AD 100 van adwa
geijkt voor gebruik met 4.0 en 7.0

procedure:
grondstaal genomen van de 40l plant, gemengd met 7.0 vloeistof en 12u laten staan (ik was in slaap gevallen)

grondstaal genomen van de grond die aan het rijpen is, gemengd met 7.0 vloeistof, 15 min laten staan. (ter controle, omdat ze dezelfde samenstelling hebben)

ik heb geen meting kunnen doen van voedingswater omdat ze geen dorst hadden.

resultaat: ph grond 40l plant = 6.8

ph grond aan het rijpen= 6.3

conclusie: nog niets. Ik moet alles nog eens opnieuw doen maar dan met dezelfde variabelen. Volgende keer dus niet in slaap vallen. Dit is wel al een indicatie.
De ijkvloeistof die ik heb gebruikt is mss niet 100%correct meer, aangezien ik die al enkele jaren heb. weliswaar bijna ongebruikt (hydro is al lang geleden), maar niet ongeopend. Dat staat dus mee op de 'te bestellen' lijst.

@lostchild wat zijn jouw bevindingen over deze voorlopige resultaten?

14 hours ago, 420man010 said:

Toen Xaim mij vertelde wat ik moest gebruiken was mijn reactie van "is dat alles?"

@420man010 kan je mij de link naar die instructies eens doorsturen? ik wil die wel eens lezen

 

 IMG_20201212_104714.thumb.jpg.922c90b874175b06b179943d89c2744d.jpgIMG_20201212_105502.thumb.jpg.cb3094ca3e8a81db7364ed2623ebe48c.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben die dingen besproken via PM, en zijn best wat lappen tekst, zal ze kopieren en je wel PMen

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met op de pH sturen bedoel ik niet dat je een zeer onbetrouwbare grondmeting probeert te doen maar dat je, als je water geeft uit de kraan, daar de pH van af stelt.
De manier waarop je nu een meting hebt gedaan zegt helemaal niks, er kan wel een punt verschil in zitten.

pH grondmetingen zijn alleen accuraat als je ze doet met een grondprobe pH meter die diverse merken in hun assortiment hebben om te gebruiken met hun meters.

Wat is de pH van het water uit de kraan en kan je ook de EC hiervan meten (of nagaan via de site van de waterleverancier)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...