Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Thoumf

Thoumfs biologische kweekruimte

Recommended Posts

foto update

HPS tent

de linkse, skunk XL:
IMG_20210123_170244.thumb.jpg.2286124aff3960059a3f89f7b5e0411a.jpg

IMG_20210123_170516.thumb.jpg.ee491c2b77bfb43448884307fb9ff903.jpg

De rechtse, bubble kush:
IMG_20210123_170249.thumb.jpg.6b826cbfd53a3bf022984068119965b6.jpg

IMG_20210123_170508.thumb.jpg.8c54306ae8df2d89b5af0dc78041c68b.jpg
 

overview:
IMG_20210123_170321.thumb.jpg.d7c11086eedc49bf0e721c66b87aceb7.jpg

De Led tent:

IMG_20210123_170750.thumb.jpg.983c11cf3830efca9d5e7148498ad85b.jpgIMG_20210123_170837.thumb.jpg.a86cc20bd4a7fe84ccb2a6e7ab6c6eb8.jpgIMG_20210123_170815.thumb.jpg.302cf876e93bd43f7b56b24efa09b61d.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

slecht nieuws vandaag, toen ik de kamer daarnet betreed zag ik het onmiddelijk, 1 slachtoffer.

Een worm is proberen te ontsnappen maar hij heeft de overkant van de kamer niet gehaald.

1 minuut silte... hij rust in vrede en keert terug als voeding voor mijn dames

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag geen foto update, maar wel wat meer over schimmelthee.

AACT (of Active Aerated Compost Tea) heb ik al de hele kweek gemaakt, 1x per week. De basis die ik daarvoor gebruikte was vermicompost en melasse. Ik gooi dat in een nylonkous van mijn vrouw, een emmer in met water dat al even heeft kunnen ademen (om zo veel mogelijk chloor eruit te krijgen) en 24u beluchten met een zuurstofsteen. Na het maken onmiddelijk te gebruiken als voedingswater.

De reden dat ik dit maak is dat de nuttige bacteriën op die manier exponentieel groeien (ik dacht dat ze elke 20min verdubbelen in aantal).

Maar, zo heb ik vernomen, als je dit altijd doet raakt de balans tussen schimmels en bacteriën zoek. Het is dus interessant om van zodra je planten beginnen te bloeien een schimmelthee te maken, enkele weken later doe je dit nog eens.

benodigdheden:
- emmer
-luchtsteen 
- bosgrond
- haver
- kelp of zeewiermeel
- compost
- water
- container

Ongetwijfeld zijn er nog veel andere ingrediënten die de klus klaren, maar dit is wat ik gebruikt heb

Stap1: Bosgrond halen. Ik heb op een paar 100m van hier een bos waarin niet gewandeld wordt of gejaagd. er groeien niet echt veel struiken, vooral bomen en er ligt dus veel blad op de grond. Die bladeren heb ik eerst wat opzij gedaan, ik zag zwarte grond of humus en heb hiervan een paar handen vol van meegenomen, (achteraf gezien mocht het gerust een beetje minder zijn)

Stap 2: Bosgrond mengen met compost (compost kwam van het recyclagepark). Haver toevoegen en kelp, nog is goed mengen. Een beetje bevochtigen, als je er op knijpt mogen er een paar druppeltjes uitkomen.

Stap 3:  ik kon het ni laten en heb er nog een beetje haver bovenop gestrooid. Container afdekken, maar wel zorgen dat het nog kan ademen. Wegzetten in het donker. Er wordt ook aangeraden om de container op een verwarmde mat te plaatsen, maar dat heb ik niet. Mijn kweekruimte is warm genoeg denk ik.

stap 4: Na een dag of 5 zou de schimmel al goed gegroeid moeten zijn. De foto die je hier ziet was na exact 5 dagen. Ik heb het weer in de kousen van mijn vrouw gedaan, maar je kan het eigenlijk net zo goed los in de emmer met water gooien. Ik heb nog wat extra kelp en haver toegevoegd.

IMG_20210125_140752.thumb.jpg.46bdb337fde32131b1878824de6b7e17.jpg

stap 5: eens in het water, 36 tot 48u beluchten. Opgelet, dit is langer dan wanneer je een bacteriele thee maakt.

stap 6: aan de planten geven

Ik zit zelf nog maar aan stap 5, maar ik ben superbenieuwd naar de reactie van mijn dames. Ik ben veel te laat om het de eerste keer te geven, maar beter laat dan nooit, toch?

 

Ik ga nog 2 andere methodes toepassen, sprouted seeds tea en gefermenteerd plantensap.
Dat gefermenteerde plantensap wil ik maken van de bladeren van Russische Smeerwortel. Dit heb ik echter nog niet en het is zeer moeilijk te krijgen deze tijd van het jaar. Heeft er toevallig iemand zo eentje staan?

grtz


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je schimmeldraden gaan eraan met 36/48 uur beluchten. 

Gewoon thee maken en er op het einde een schepje schimmels inmikken werkt beter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vakmanDoe ik dat dan bij een thee met melasse? of toch ook extra kelp?
En schimmels inmikken, daarnee bedoel je schimmels kweken zoals ik gedaan heb en dan de bovenlaag eraf schrapen en door de thee mengen? Maar dan niet meer beluchten, gewoon mengen en geven?

Ik zal dat zeker proberen, maar nu werk ik het af zoals ik gepland heb. Deze manier heb ik een aantal keer teruggevonden op Youtube, ik ben benieuwd om te zien of het werkt of niet.

Doe je zelf ook schimmels bij je thee??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gevriesdroogde sporen in een potje werkt een stuk simpeler, weet je ook zeker dat je de goeie hebt. Nu is het raden wat erin zit, wie weet wat je allemaal mee sjouwt uit het bos. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En er geen bubbelbad van maken, bellen minimaliseren. Paar uurtjes is voldoende. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, lostchild said:

Kaboutertjes:verrygood

Of smurfen :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, vakman said:

En er geen bubbelbad van maken, bellen minimaliseren. Paar uurtjes is voldoende. 

heb het goedkoopste apparaat van bol.com gekocht. net genoeg lucht om mijn thee te maken. 
waarop baseer je je als je zegt een paar uurtjes?  De meeste bronnen die ik raadplaag vertellen 24u, nu ben ik dit aan het lezen

7 minutes ago, vakman said:

wie weet wat je allemaal mee sjouwt uit het bos

dat was bij mij ook de grootste twijfel, het is hier nu al een dierentuin met de mug, fruitvliegjes, wormen en mijten. 
Maar ik heb beslist, iedereen die niet te groot is is welkom. Het zou wel leuk zijn moest er een gezond ecosysteem ontstaan in mijn tent. De strijd van de mijten tegen de muggen is volop gaande, ik ben benieuwd wie wint.

En als ik het ooit opgeef flikker ik alles eruit en steek ik terug tabs

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

20210126_053832.thumb.jpg.cde1ab27220117d438867b4f5e7fc383.jpg

Theetijd...

Stukje uit de bijbel. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, vakman said:

Stukje uit de bijbel. 

spijtig dat het niet onder de kerstboom lag... top info.
Ze staan alle 3 op de wishlist. Mijn vrouw had een punt toen ze zei "Ge kunt ni blijven kopen". Ik wacht dus even 

Over het stukje tekst dan, hier spreken ze van sporen toevoegen aan het einde van het brouwproces. Ik veronderstel dat dat de inhoud van de zak myco is die we kunnen kopen (ik haal de mijne bij Sannie)
Toch kweekt hij eerst schimmel vooraleer de compost te gebruiken voor de thee. Is dit dan omdat mycelia wel overleven of groeien in een thee?
Vermeld hij ook specifiek wat de ideale brouwtijd is voor de schimmels? Aan het einde, als in vlak voor je de thee gebruikt?

bedankt voor de input @vakman!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij spreekt over schimmels en mycorrhizale schimmels ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

update, dag 37 in de led tent

IMG_20210130_171243.thumb.jpg.fce199b7902fc5c4a87a0ba536114f24.jpg

Toch wel heel opvallend,  hoe schraal die toppen onder de HPS blijven in vergelijking met die onder de led.
ondertussen begint er aardig wat vergeling te verschijnen. Ik denk dat het een stikstof tekort is, dus dat zou geen problemen mogen geven. 
Ik blijf gewoon water geven, bacto is al even geleden, deze week hebben ze die schimmelthee gehad, morgen krijgen ze nog eens wat melasse en start ik nog een schimmelthee. Deze keer eens met compost en haver, ik ben benieuwd of daar voldoende schimmels inzitten.

dag 50 in de HPS tent.

IMG_20210130_170835.thumb.jpg.b83e51f651aa87b92d2ebee87c902bb5.jpg

ik geef ze morgen nog 1x water, dinsdag gaat de schaar erin. de grond die ik hier heb gebruikt zal ik niet meer opwaarderen. Ondanks de mijten zitten hier nog veel te veel muggen in, de grond zal dus naar mijn tuin gaan.
De toppen van de skunk XL zijn mooi gevormd, die van de bubble kush hebben een mooie kleur maar hebben een zwelling gemist. Hier heb ik al een rooktest van gedaan, ik kon ni wachten, had vorige week een takje geknipt. lekker is ze zeker. En door het missen van voeding was er geen prikkeling in de keel. Het zal een overdag wietje worden, want heel potent is die bubble kush niet. 17pct thc volgens RQS, maar door mijn mismeestering zal dat nog wel wa minder zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondertussen zijn beide tenten klaar. 

De HPS tent is geen succes geworden, de dames hadden veel te weinig toegang tot voedingsstoffen om een hoge opbrenger te zijn. Wel is de kwaliteit vd bloemen zeer goed. De skunk XL is fenomenaal lekker en superpotent. De bubble kush is gewoon lekker. Hier kan ik van roken zonder een streep onder de dag te trekken :-)

De LED tent is wel een succes geworden. Het recept dat ik op p1 van dit topic heb vermeld werkt. (al is 1 test mss wat snel om conclusies te trekken)
De pineapple heeft uiteindelijk 63d op 12 12 gestaan (hun moeder heeft er vorig rondje 70d over gedaan).
Rooktest heb ik nog niet kunnen doen, de dames hangen nog ondersteboven.

Dit rondje heeft mij een aantal dingen geleerd:

- oude grond recycleren kan makkelijk. gewoon zorgen dat er materiaal is waar het bodemleven mee aan de slag kan.
- een bodembedekking is echt veel beter. Zelfs op het einde van mijn rondje was de bovenste laag vd aarde gezond. Vorige rondjes had ik steevast een uitgedroogde korst.
- een wormenbak is handig voor je keukenafval. Die beesten vreten nogal. Ik heb reeds een mooie lading castings voor volgend rondje.
- mijn bloemen zijn lekkerder dan vorige keer dat ik ze gegroeid heb. Dat kan 2 redenen hebben, de kweekwijze of de droogwijze (ik heb ze nog eens in hun geheel ondersteboven gehangen, met een iets lagere temp (18) en weinig afzuiging. drogen duurde 14d.)
- zelfs een heel leger muggen krijgt een gezonde plant niet klein.

Hieronder nog een afscheidsfoto vd pineapple chunk, genomen op dag 63.

IMG_20210224_170624.thumb.jpg.8507bb80e5dbf3bd8f2ebe586c497759.jpg

 

grtz

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die muggen kunnen wel vervelend zijn. 2x Garlic meegeven en je bent er vanaf.

Goed drogen helpt de smaak zeker ten goede, geniet ervan!

Al plannen voor een volgende ronde??

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minutes ago, Limbic said:

Die muggen kunnen wel vervelend zijn. 2x Garlic meegeven en je bent er vanaf.

ik heb 2x kaneelthee gemaakt, doe ik niet meer. als je teert op het bodemleven is het dom om een gif te gebruiken dat ook het bodemleven beschadigd. muggen kwamen bovendien te snel terug.
Ik heb ook mijten uitgezet, die houden de boel goed onder controle. De eerste dagen/weken na het uitzetten moest ik een mondmasker dragen in mijn kweekruimte, anders ademde ik muggen :-)

Ach, het gevecht tegen muggen is een weerkerend fenomeen als je op aarde kweekt. Het lijkt wel of je de eitjes gratis bij je grond vd GS krijgt.

13 minutes ago, Limbic said:

Al plannen voor een volgende ronde??

Yes,  ik ga verder op de weg waar ik ben ingeslagen. Een no till project staat op poten. Er zijn een aantal 3de generatie monstercrop stekken vd pineapple aan het reveggen en 1 g13 haze uit fem zaad. ik heb nog een week of 2 voor de tent vrijkomt, ik denk dus nog een paar stekjes te maken van die haze.

No till is hopelijk ook een oplossing tegen die mug. ik zet opnieuw mijten en aaltjes uit, ik voeg ze ook toe aan mijn wormenbakken. met een beetje geluk kweken ze daar verder, zodat ik een lading biobestrijding aan de planten geef elke keer ik mijn castings toevoeg.

verlichting wordt ook gewijzigd. die apollo van 140W leek wel anabolica voor mijn dames.

19 minutes ago, Limbic said:

Goed drogen helpt de smaak zeker ten goede, geniet ervan!

idd. de laatste jaren heb ik altijd nat geknipt, bovendien vaak met de molen. uit gemakzucht :-)

Ik heb nu echter gemerkt dat dat fout was. Als volbloed luierik werkt de manier hoe ik het nu deed perfect. Tijd om de planten af te doen? onderin afknippen, schutbladeren verwijderen en ondersteboven hangen. Knakdroog? bloemen van takken knippen (er mogen zelfs stukken tak aanblijven aangezien handiger achteraf) en in de curepotten steken. Nadien, elke keer ik zin heb, een curepot nemen en deftig knippen. is dat pas binnen een maand? geen probleem...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wilde net zeggen: nemathoden (aaltjes) en mijten.

Heb je deze mijten al eens geprobeerd? https://www.allestegenbloedluis.nl/producten-roofmijten/. Ze aten bij mij alle spint op! 

Preventief uitzetten, dan komt het waarschijnlijk niet meer terug. 

Die (rouwvaren)mug komt vaak van bananen af of ander fruit. Daar zitten ze op/in. Dus als je dat niet haalt naar je kweeklocatie heb je dat in ieder geval niet. Ik kan weer nieuwe rouwvarenmug aaltjes halen. Want hier zoemen ze ook weer door de lucht. In mn nieuwe aanwas om aan te planten in het bos. Het zijn gewoon bomen hoor. Geen wiet. Misschien dat ik dat nog ergens weg zet als ik een goede plek vind. 

Ja curen. De grote bladeren (zonder thc) er af, op zn kop hangen totdat het knakdroog is. Daarna is het eigenlijk al het blad er af. Gaat het niet heel raar smaken als je die blaadjes er aan laat zitten in de pot? 

Groeten,

 

Hannesh   

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minutes ago, Hannesh said:

Heb je deze mijten al eens geprobeerd?

TEINERNEMA FELTIAE zijn aaltjes tegen varenrouwmug

Hypoaspis miles (Stratiolaelaps scimitus) zijn mijten tegen varenrouwmug

Phytoseiulus persimilis en Amblyseius californicus zijn mijten die worden gebruikt tegen spint

Ik heb de soort die je aangeeft dus nog niet geprobeerd (maar wel al vaak tegengekomen en over getwijfeld). ze worden gebruikt tegen bloedluis, maar werken ook tegen spint en trips. Spint of Trips ben ik voorlopig van gespaard gebleven.

47 minutes ago, Hannesh said:

Gaat het niet heel raar smaken als je die blaadjes er aan laat zitten in de pot? 

voorlopig niet. ik ben ook niet van plan het er maanden in te laten zitten :-)  
Ik denk dat het er nu een kleine 2weken in zit, de skunk heb ik gisteren (tijdens een online meeting :-) :-)) helemaal proper geknipt, ik verwacht dat de pineapple nog een dag of 8 moet drogen, tegen dan moet ook de bubble kush proper geknipt zijn. Er zijn nog wel enkele meetings volgende week...

51 minutes ago, Hannesh said:

Dus als je dat niet haalt naar je kweeklocatie heb je dat in ieder geval niet.

niet mee eens. Je moet weten, oorspronkelijk kweekte ik in een kamer. die kamer is gebouwd met maar 1 doel, dus alle luchttoevoer is netjes afgeschermd met vliegendraad. Nadien heb ik beslist om toch in tenten te werken. de inlaat van mijn tent is ook netjes afgeschermd met vliegendraad. Tot enkele maanden geleden was ik als de dood om ongedierte mee te nemen naar mijn kweekruimte, dat ging zo ver dat ik mij zelfs omkleedde als ik van mijn tuin naar mijn growroom ging.   Het enige dat dus in de growroom kwam was ik, de voeding, de dames en de grond. desondanks was de mug altijd van de partij.

tegenwoordig is het wat anders... ik heb eigen compost gebruikt én mijn wormenbak staat in mijn kweekruimte (dus alle fruit en groentenafval komt mee). Maar ik heb geen schrik meer van ongedierte, ik ben beginnen geloven in balans. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die vliegjes brachten mij anders soms flink in onbelans als er 1 mn strot in vloog.

Veel geld verspild aan aaltjes die gewoon niet opgewassen zijn tegen een plaag.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Limbic said:

 Veel geld verspild aan aaltjes die gewoon niet opgewassen zijn tegen een plaag

true, zo heb ik het ook ervaren. Elke ronde opnieuw uitzetten.... vaak met niet het gewenste resultaat. 

Hierdoor ben ik er lang van overtuigd geweest dat mijten beter waren dan aaltjes. Ik had een keer aaltjes uitgezet tijdens de groei, een week of 5 later beslist om mijten te bestellen omdat de muggen maar bleven komen. Na het uitzetten van de mijten was ik er vanaf. Mijten zijn dus beter, besliste ik toen.

Nu, met enkel mijten uit te zetten, realiseer ik mij dat mijn conclusie fout was. De plaag leek onder controle, maar is nooit helemaal weggegaan. Nog steeds loop ik hier rond met een stofzuiger om te vangen wat ik vind :-) Die mijten werkten vorige keer zo goed omdat ze nog ondersteund werden door het ondergrondse leger aaljtes.

De beste manier is dus volgens mij beide uitzetten. Aaltjes om op de larven te jagen, mijten om de volwassen exemplaren te pesten. Aangevuld met gele vangplaten, want de muggen vliegen weg door de mijten, wij moeten ze vangen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook al vanalles geprobeerd tegen die muggen... tot nu toe ben ik nog het meest tevreden over Rogis Root Protector, misschien dat is uitproberen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3/1/2021 at 4:16 PM, Limbic said:

Garlic meegeven en je bent er vanaf.

Werkt perfect!:tu

Maar als je er zelf een balans in heb gevonden, de volwassen planten hebben er geloof ik weinig last van. Jonge zaailingen kunnen er wel aan dood gaan vandaar een enkele keer Garlic meegeven en probleem opgelost.

Dat ze op fruit zitten is nieuw voor me, maar in de aarde krijg je ze er gratis bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3/2/2021 at 4:59 PM, Thoumf said:

TEINERNEMA FELTIAE zijn aaltjes tegen varenrouwmug

Hypoaspis miles (Stratiolaelaps scimitus) zijn mijten tegen varenrouwmug

Phytoseiulus persimilis en Amblyseius californicus zijn mijten die worden gebruikt tegen spint

Ik heb de soort die je aangeeft dus nog niet geprobeerd (maar wel al vaak tegengekomen en over getwijfeld). ze worden gebruikt tegen bloedluis, maar werken ook tegen spint en trips. Spint of Trips ben ik voorlopig van gespaard gebleven.

voorlopig niet. ik ben ook niet van plan het er maanden in te laten zitten :-)  
Ik denk dat het er nu een kleine 2weken in zit, de skunk heb ik gisteren (tijdens een online meeting :-) :-)) helemaal proper geknipt, ik verwacht dat de pineapple nog een dag of 8 moet drogen, tegen dan moet ook de bubble kush proper geknipt zijn. Er zijn nog wel enkele meetings volgende week...

niet mee eens. Je moet weten, oorspronkelijk kweekte ik in een kamer. die kamer is gebouwd met maar 1 doel, dus alle luchttoevoer is netjes afgeschermd met vliegendraad. Nadien heb ik beslist om toch in tenten te werken. de inlaat van mijn tent is ook netjes afgeschermd met vliegendraad. Tot enkele maanden geleden was ik als de dood om ongedierte mee te nemen naar mijn kweekruimte, dat ging zo ver dat ik mij zelfs omkleedde als ik van mijn tuin naar mijn growroom ging.   Het enige dat dus in de growroom kwam was ik, de voeding, de dames en de grond. desondanks was de mug altijd van de partij.

tegenwoordig is het wat anders... ik heb eigen compost gebruikt én mijn wormenbak staat in mijn kweekruimte (dus alle fruit en groentenafval komt mee). Maar ik heb geen schrik meer van ongedierte, ik ben beginnen geloven in balans. 

De groenbak in dezelfde ruimte houden is wat mij betreft vragen om problemen. Dat moet je echt niet willen hebben. 
 

Als een medium van een growshop/groothandel af komt kan het zomaar zijn dat zich een plaag in het medium bevindt. Dat gebeurd niet zelden en eigenlijk was het altijd zo dat er wat mee kwam. Bij potgrond van de supermarkt heb je dat niet. 

Goede beestjes weten om de boel uit te roeien is echt een must. Vooral als je absoluut niets (en ook niets biologisch) wilt spuiten. 

Groeten,

 

Hannesh 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb net al mijn potgrond weggedaan, want voor mijn volgend project maak ik de grond zelf. 200L vermiculiet, 200L turf en 200L compost.
De compost ben ik gaan halen in het recyclagepark, die ligt daar gewoon bloot dus daar zullen ook wel de nodige beestjes in zitten.

Garlic wil ik wel eens proberen. bedoel je dan letterlijk een thee maken van look?

op dit moment staan er 4 monstercroppen te reveggen en 1 g13 haze uit fem zaad (daar ga ik nog snel 3 stekjes van snijden zodat men tent mooi vol staat), allemaal hebben ze last van de mug. mss al eens een teentje look mee in de grond steken, ik werk toch met covercrop

7 hours ago, Hannesh said:

De groenbak in dezelfde ruimte houden is wat mij betreft vragen om problemen. Dat moet je echt niet willen hebben. 

idd, het druist in tegen alle logica :-)
maar het hoort nu eenmaal bij mijn project. een mogelijke oplossing is het voedsel blenden voor ik het meebreng voor de wormen. Voorlopig hebben ze geen voedsel nodig, want ik heb ze al mijn knipafval gegeven. Ik heb vaak zin om te eten na het roken, hopelijk hebben die wormen hetzelfde effect van het knipafval 

In mijn tuin leven redelijk veel lieveheersbeestjes. Ik ga er een paar in de tent zetten, met een beetje geluk lusten ze wel een mug. ze zullen in elk geval ervoor zorgen dat er geen bladluis tevoorschijn komt (al heb ik dat nog nooit voorgehad)

Edited by Thoumf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...