Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mkarel

Foto's Nieuwe Kweek: 84x Nlx, Eind 2e Week Bloei

Recommended Posts

Nadat mijn eerste oogst in mijn nieuwe hokkie vrijwel mislukt was (te koud, spint, overbemesting etc) ben ik dus weer opnieuw begonnen en zit nu eind 2e week bloei en het gaat prima tot nu toe :verrygood

 

Als wijzigingen heb ik twee inlaatbuizen aangebracht in het hok en een uitlaat direct naar de buitenlucht gebouwd, waar hij eerst naar een andere kamer binnen uitblies (ivm lente/zomerwarmte).

Door de onderdruk fungeren de inlaatbuizen als ventilator en het werkt perfect :verrygood

 

Mijn config:

 

- 8 x 600W natrium.

- Afzuiger 3200m3.

- Grond is aarde, voorgemixed van de growshop.

 

Ik geef nu alleen nog maar water aangezien de grond zelf al voeding bevat voor de eerste 3 a 4 weken.

Ik geef nu water met een PH die tussen de 5.8 en de 6.0 ligt.

(Alleen de eerste keer na het potten heb ik wortelstimulator meegegeven).

 

Ik had in het begin gelijk weer last van spint, dus heb gelijk 500 roofmijten eroverheen gesmeten (over 10m2 oppervlakte).

Nu is de spint dus weg en kunnen ze ongestoord doorbloeien :D

 

Hier de foto's:

 

Edit:

 

Bij de weg, die puntjes die je ziet op de bladeren is bewaarstof die in het roofmijtbuisje zaten, deze moet ik nog een keer wegblazen maar aangezien ik altijd van onderen water geef zitten ze er nog, niks ernstigs dus :P

 

Edit: hier nog wat extra foto's van oa. het hok.

 

IMG_0122.jpg

IMG_0121.jpg

IMG_0120.jpg

IMG_0119.jpg

IMG_0118.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik geef nu alleen nog maar water aangezien de grond zelf al voeding bevat voor de eerste 3 a 4 weken.

Ik zou toch een kleine dosis voeding meegeven en die langzaam opbouwen, bijvoorbeeld beginnen op een kwart van de aangegeven dosis. Het probleem van 4 weken alleen maar water geven is dat je EC-waarde van je grond in die periode continu daalt, terwijl je die eigenlijk langzaam moet opbouwen. Vervolgens ga je van de ene op de andere dag voeding geven waardoor de EC-waarde weer omhoog schiet. Wietplantjes houden niet zo van plotselinge veranderingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm daar zit wat in, met welke EC waarde zou je beginnen dan?

 

Mijn water hier heeft standaard al een EC van 0.48.

Moet ik dat ophogen met terra flores? Bestaan er misschien EC schema's?

 

Alvast bedankt! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

De tweede foto vanaf boven : ik zie volgens mij de gevolgen van spint , vergeelde stippen over je bladeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij de weg, die puntjes die je ziet op de bladeren is bewaarstof die in het roofmijtbuisje zaten, deze moet ik nog een keer wegblazen maar aangezien ik altijd van onderen water geef zitten ze er nog, niks ernstigs dus :verrygood

Geen spint dus... :verrygood

 

@mkarel: je kan beginnen met een EC van rond de 1,0 inclusief 'begin-EC'. Hoeveel je moet geven en hoe snel je moet opbouwen is afhankelijk van de EC-waarde van je grond. Ik heb het persoonlijk niet zo op schema's. Je moet toch blijven meten en naar je plantjes kijken.

 

Kijk maar eens op de site van Aqualogic, die hebben veel zinnige info en goede tips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Jan,

 

Dank voor de info!

 

Alleen hoe meet ik de EC van grond? Mijn EC meter werkt alleen in vloeibare stoffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
High Jan,

 

Dank voor de info!

 

Alleen hoe meet ik de EC van grond? Mijn EC meter werkt alleen in vloeibare stoffen.

Gewoon wat kraanwater mengen met je grond, half uurtje laten trekken, je grondje afgieten in je koffiefiltertje en daarvan je EC meten...

Share this post


Link to post
Share on other sites
High Jan,

 

Dank voor de info!

 

Alleen hoe meet ik de EC van grond? Mijn EC meter werkt alleen in vloeibare stoffen.

Gewoon wat kraanwater mengen met je grond, half uurtje laten trekken, je grondje afgieten in je koffiefiltertje en daarvan je EC meten...

Goed idee, ik ga het meteen eens proberen, weer wat geleerd :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het lijkt mij dat je dan eerst de ec van je kraanwater moet meten?

Nou ja, je kunt demi water gebruiken maar je gebruikt ook kraanwater in je vat dus moet je het eigenlijk ook weer niet doen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het eens getest.

 

Aarde een nachtje laten trekken in het water, daarna EC en PH gemeten.

 

Het water wat ik bij het monster gooide had een EC van 0.48 en PH van 7.9.

Op het monster kreeg ik een EC van 1.51 en een PH van 6.0 precies.

 

Dus moet ik dat EC van het kraanwater er nog afhalen denk ik en dan heeft mijn grond een EC van net boven de 1.0 en dat is dus goed denk ik?

(Maar in de aarde zit natuurlijk ook kraanwater dus moet het ook misschien weer niet).

 

Hoe ik dat met de PH moet rekenen weet ik niet, misschien moet ik voortaan gedestileerd water gebruiken op het monster? (PH neutraal).

 

Erg grappig in ieder geval om dit allemaal te doen, het lijkt net zo'n lab hier :verrygood

 

Hier nog wat foto's van mijn hok voor de liefhebber (still upping):

 

Foto's

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn erg mooie tuin zeg, ziet er ook clean uit zo die vierkante potten. Gaat lekker :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb het eens getest.

 

Aarde een nachtje laten trekken in het water, daarna EC en PH gemeten.

 

Het water wat ik bij het monster gooide had een EC van 0.48 en PH van 7.9.

Op het monster kreeg ik een EC van 1.51 en een PH van 6.0 precies.

 

Dus moet ik dat EC van het kraanwater er nog afhalen denk ik en dan heeft mijn grond een EC van net boven de 1.0 en dat is dus goed denk ik?

(Maar in de aarde zit natuurlijk ook kraanwater dus moet het ook misschien weer niet).

 

Hoe ik dat met de PH moet rekenen weet ik niet, misschien moet ik voortaan gedestileerd water gebruiken op het monster? (PH neutraal).

 

Erg grappig in ieder geval om dit allemaal te doen, het lijkt net zo'n lab hier :verrygood

 

Hier nog wat foto's van mijn hok voor de liefhebber (still upping):

 

Foto's

Dit is de juiste manier: neem 100 ml demi (gedemineraliseerd) of gedestilleerd water. Voeg vervolgens aarde toe totdat het waterpeil op 150 ml staat. Stevig roeren c.q. schudden en tenminste 15 minuten laten staan en dan meten.

 

Als je erg vezelige/humusrijke grond hebt kan het zijn dat het bovengenoemde mengseltje te dik is. Vul het geheel in dat geval aan tot 125 ml, maar vermenigvuldig de gemeten EC-waarde met een factor 2 (omdat je maar de helft van de grond neemt). Op de PH hoef je geen correctiefactor toe te passen.

 

Je zegt dat gedestilleerd water ph neutraal is. Op zich klopt dat wel, maar schrik niet als je een heel andere waarde krijgt als je het zou meten. Doordat het nauwelijks opgeloste stoffen bevat, is de kleinste verontreiniging (bijvoorbeeld een druppel vloeistof die nog op je meter zit als je 'm erin stopt) al genoeg om hele rare meetresultaten te krijgen. Als je één druppel azijn in een liter demi water gooit zakt de PH van 7 naar rond de 2, terwijl je veel minder effect ziet als je dat met kraanwater van PH 7 zou doen.

 

Nog een tip: als je de EC- en PH-waarde van je grond meet, neem dan wel een monster van een plaats waar wortels zitten. Als je grond van bovenaf of de zijkant pakt, kan dat sterk afwijken van het werkelijke milieu tussen de wortels.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op de PH hoef je geen correctiefactor toe te passen.

Dat lijkt me nogal sterk, hoeveelheid zuur (en dus hoeveelheid grond) is ZEER bepalend voor de pH :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

De pH is niets anders dan een weegschaal die enkele van de meest eenvoudige en gemakkelijkst op te lossen ionen vergelijkt met elkaar. Aangezien demiwater geen opgeloste stoffen bevat, verandert de verhouding tussen positief en negatief geladen ionen en daarmee de ph-waarde in je grondmonster niet door toevoeging van meer of minder water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag jullie mening hoe ze eruit zien, ik heb ze zo ongeveer 1 april (zit nu zeg maar eind week 5, begin week 6) in de bloei gezet (NLX).

Ik denk dat ik ze volgende keer wat minder lang laat groeien want ik zie door de bomen het bos niet meer (4 dagen op 18 uur hebben ze gehad).

 

Verder heb ik ontzettend veel last van spint, en nu voor de 2e keer 500 roofmijten erop gegooid maar ik krijg het niet echt onder controle en ik word er echt gek van :D

 

Ik heb nu ook roofwanten besteld en als dat niet helpt ga ik over op de galmug, dat schijnt echt een killer te zijn en die kan zelfs vliegen :verrygood

 

Al met al heeft die biologische bestrijding al een lieve duit gekost, maar aangezien ik altijd 100 gram ofzo voor mezelf hou doe ik dat liever dan gif spuiten.

 

Hier weer de foto's (om de zoveel dagen update ik ze):

 

Kweekfoto's

 

En hier de spintplaag van dichtbij:

 

Spintplaag

 

Alvast bedankt voor de reacties! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al met knoflook water proberen te spuiten? Schijnt bij sommigen te helpen. Ziet er verder mooi uit, maar wel gigantische foto's.

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe ja idd ik heb ze op de hoogste res genomen :verrygood

 

Knoflook mjah heb ik veel over gehoord, maar ik heb geen zin om dat in week 6 over m'n toppen te gaan sproeien :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...