Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

FrostyFingers

9x Dos Si Dos #33 Barneys Farm

Recommended Posts

@vakman 

Ik zal kijken of ik hier of daar een vleesthermo vandaan kan toveren. Anders misschien eentje aanschaffen, jammer genoeg zijn de meeste winkels met zulke spullen momenteel dicht...

Ik geef het water ook in principe niet handwarm. Ik voel altijd met mijn hand aan dat het grenst tussen koud en lauw. Het moet zegmaar net aan niet koud, maar ook net aan niet aangenaam aanvoelen.
 

Ik had inderdaad gelezen dat rond de 20*C beetje ideaal is, maar als je nu de koude kraan zo openzet komt er meestal 10-15 ofzo uit. Dus beetje warm erbij ter compensatie. 
 

Ik zat in eerste instantie nog te twijfelen om een stuk tapijt of iets anders onder de tent te leggen, maar hiermee ben ik nu een beetje laat. Ik dacht dus dat beton juist goed was. Mocht ik ooit nog met deze plek werken zal ik wel iets op de vloer leggen. Ik moet wel zeggen dat de vloer altijd aardig warm aanvoelt als de lampen draaien of de kachel aan staat, vooral toen de lampen op volledig vermogen stonden.  

Edited by FrostyFingers
Was vergeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bestel je er 1 via internet :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites


Dag 56:

Dag 4 bloei:

Ik probeer de grotere takken nog naar benden te buigen voor zover het kan om de lagere scheuten een beetje kans te geven om wat licht te vangen. Dit is alleen bijna niet meer mogelijk, het onderste net zit vol. Ik merk dat ze al aardig strekken dus ik laat het nu lekker zijn gang gaan en verwijder de onderste scheuten en bladeren die licht blokkeren zodra ze klaar zijn met stretchen.


BA94E92D-5354-4DF1-877D-067998D353A4.thumb.jpeg.d543572311d06e1a8af949708a54e4df.jpeg

De max temperatuur lag nog steeds rond de 26 boven de lamp en rond 25 onder de bladeren.

48E622A2-A7CB-413E-AAA8-887ED571442F.thumb.jpeg.60f4dd3145ed9c7f48c99de0245cb129.jpeg

De min temperatuur lag rond de 18,5 boven de lamp en rond de 17 onder de bladeren.

24B1343D-BEB6-455D-B508-B799FB186D93.thumb.jpeg.95ba372d67065eee557cf561ede73ff6.jpeg
 

Ik heb de sensor onder de bladeren een beetje ter hoogte van het eerste net of zelfs iets hoger gehangen onder de beschutting van de bladeren.

De collega had vanmorgen een uurtje nadat de lichten aan waren gegaan 3L van onderen gegeven die ik gisteren had achtergelaten toen de tensio ongeveer 150 aangaf. Toen ik iets later aankwam zat hij rond de 40. Ik heb nu 6L water met 0,5mL Grow, 0,5mL Fishmix, 0,5mL Bloom, 0,5mL Topmax, 2mL Heaven, 1mL Acti-Vera en 1mL Alg-A-Mic met ph 6,4 achtergelaten en deze heeft de collega ergens op het begin van de avond van onderen gegeven toen de tensio ongeveer 200 aangaf.

145EBA13-9D66-426D-9403-2C8B943D3604.thumb.jpeg.3fbc9af4d52b0224850b3be4a821e33a.jpeg
 

De  scheutjes met nieuwe groei zijn grotendeels een beetje lichtgroen/gelig van kleur. Ik heb dit eerder gehad bij 2   buitenplanten aan het begin van de stretch en dit verminderde toen ik begon met het geven van BioBizz Topmax en Bloom. Misschien was het puur toeval, maar ik ben nu ook begonnen met het bijvoegen van deze 2 in de voedingsmix.

B87ACFED-1731-430F-83CF-F6E79A5B5D58.thumb.jpeg.65058d09f381869d6ae7da3c9a889724.jpeg
 

Wat mij wel opviel is dat de puntjes van sommige beginnende blaadjes iets lichter van kleur zijn en bijna verbrand lijken zoals je op de foto hieronder omcirkeld ziet. Verder heb ik geen problemen op de bladeren kunnen constateren behalve de gele puntjes die er sowieso al waren bij sommige grotere bladeren, dit is ontstaan in de periode dat ik enkel water gaf, dus waarschijnlijk een reactie op de Batmix. Als ik problemen zie ontstaan stop ik met voeden, maar de batmix zou als het goed is zo goed als uitgewerkt moeten zijn en ik doseer de BioBizz heel minimaal.

54A7F77E-C7CB-425F-822E-849C02BD5F99.thumb.jpeg.08fde392434038f455d71ed34dbcda15.jpeg

Edited by FrostyFingers
2 planten ipv 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 57:

Dag 5 bloei:

Welkom in de jungle.                    :dope:

914D4523-1AB1-4E4A-9950-1374882774C3.thumb.jpeg.ed4439aaba9fc84afccfa2a7e677e2da.jpeg
 

De tensio stond toen ik aankwam rond de 50. Ik heb 6L met 0,5mL Grow, 0,5mL Fishmix, 0,5mL Bloom, 0,5mL Topmax, 1mL Acti-Vera en 2mL Heaven met ph 6,5 achtergelaten voor de collega. 
 

Ook heb ik 1,5L water met 1,5mL Alg-A-Mic met ph 6,4 op en onder de bladeren laten regenen. 

80F0278C-EBBD-491B-A40B-F24DF4F3E28A.thumb.jpeg.05d953a17d9c1db534686d141b32d98e.jpeg

Nog even een plaatje van de voorkant:

81EEB47B-585D-4183-81F5-B1AC8E8A7389.thumb.jpeg.a84825763a01c0906692dc11b8feb923.jpeg
 

De luchtvochtigheid ligt vrij hoog. Ik keek een video waarin deze waarden werden geadviseerd tijdens de bloeifase:

Begin bloei:

Ik geloof dat dit vanaf na de strek bedoeld is.

59007541-833A-44F3-B6C1-F74782C295ED.thumb.png.5b05a665ecb97ddd7dc0e906129b715a.png
 

Latere bloeiperiode:

Ik denk een beetje de laatste 4 weken van de bloei als ze aandikken.

6A3736DA-333D-4203-8F45-F26F72661891.thumb.png.97a5c79e6e85d683cee69818893fe908.png
 

Ik vroeg me af of deze waarden een beetje kloppen.

Ook adviseerden ze in de video om de afzuiger hoger te zetten om zowel de luchtvochtigheid als de temperatuur te verlagen. Ik heb op de climate het minimale aantal Hz vanaf 30 naar 35 verhoogd. Hij gaat tot de 50Hz. Ik ga kijken of het effect zal hebben op mijn lv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, FrostyFingers said:

Wat mij wel opviel is dat de puntjes van sommige beginnende blaadjes iets lichter van kleur zijn en bijna verbrand lijken zoals je op de foto hieronder omcirkeld ziet.

Dat beeld op het plaatje is volledig normaal bij nieuwe uitgroei in dit stadium.

Enige waar je je een beetje zorgen om moet maken is dat het echt veel te vol gaat worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie Ik maakte me daar ook al zorgen om. Volgende keer kan ik denk ik beter eerder flippen naar 12/12.

Ik ga denk ik ook stoppen met het geven van fishmix, die fishmix schijnt tot explosieve groei te moeten leiden. De grow blijf ik wel geven aangezien je deze tijdens de bloei moet combineren met bloom, daarnaast kun je ervoor kiezen om nog andere producten toe te voegen.

Ik heb gisteren een best dominante scheut op 26cm vanaf de rand van de pot gemeten en deze zat vandaag al op 28cm. Ik hang het zwarte net ook steeds iets hoger. Zodra ze een beetje zijn uitgestrekt gebruik ik deze om het gewicht van de toppen op te vangen. Toppen die buiten het net vallen hou ik wel omhoog met binddraad. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zelf nu de planten zo veel mogelijk uit elkaar zetten en dan over een kleine 2 weken het nodige wegsnoeien.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie Ik zal vanmiddag even kijken of ik ze nog een beetje uit elkaar kan zetten en over een kleine 2 weken aan de snoei was het plan al.

In eerste instantie wilde ik misschien proberen om stekken te maken van onbruikbare scheuten, maar aangezien ik waarschijnlijk niet direct van start ga met een nieuwe ronde en een moederselectie uit 9 stuks ook niet heel breed is kies ik de volgende keer waarschijnlijk voor stekken.

Ik heb een stekkenboer ontdekt    

die stekken vanuit Californië importeert die uitl honderd(en) zaadplanten kunnen zijn geselecteerd en maakt er hier in NL moeders van en daarvan weer stekken voor de verkoop. Zo ben je wel verzekerd van een prijswinnende feno. Het plan is om bij een volgende ronde eventueel hier of bij een andere stekkenboer te halen. Een paar om te bloeien en 1 of 2 om te moederen. 

Edited by FrostyFingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 59:

Dag 7 bloei:

Ik heb de potten een beetje meer uit elkaar gezet. Dit zorgde voor iets meer gelijkheid in het bovendek, maar alsnog is het rechts-achterin en vooral links-achterin wat minder hoog. 

07571400-CDA2-48F0-8CED-E290C8F338B9.thumb.jpeg.fa198a17604d2f87bdc9096eef053817.jpeg

De max temp van de afgelopen dagen lag rond de 25,9 boven de lamp en rond de 23,6 onder de bladeren.

0C75CD62-1B5A-4110-9A1C-AAE3DCD364F7.thumb.jpeg.ac2671adf5e5a9bf6b4c51d920fc5dd0.jpeg

De min temperatuur was rond de 18,5 boven de lamp en rond de 17 onder de bladeren. De minimale luchtvochtigheid lag vrij hoog. Het lijkt me nu nog geen probleem, maar zodra er toppen komen lijkt het me niet echt ideaal. Het komt waarschijnlijk doordat ze de afgelopen tijd steeds wat later op de dag zijn bewaterd van onderen door de collega. 

516EC633-4B94-494B-9637-C86664DF401D.thumb.jpeg.ff960c1a07ef562be105298dad012b88.jpeg
 

Ik heb vandaag een paar uurtjes nadat de lichten aan stonden toen de tensio ongeveer 170 aangaf water gegeven. 
 

9L water:

3mL Grow, 1mL Bloom, 1mL Topmax, 4,5mL Heaven, 3mL Acti-Vera en 3mL Alg—A-Mic. 

Ik heb de doseringen iets verhoogd aangezien het sowieso al heel laag zit, ook aangezien de voeding in de Batmix nu wel uitgewerkt zou moeten zijn en omdat ze het wel lekker lijken te vinden. 

Om de luchtvochtigheid wat lager te houden heb ik het minimale aantal Hz op 40 gezet op de Climate. Ik verwacht dat de lv ook wel lager zal blijven zolang ik het water eerder nadat de lichten aan zijn gegaan blijf geven.

AF43D369-5D18-4E12-8B2E-D65134F7F5B6.thumb.jpeg.244fa504cc92716d1bef5f9057450c17.jpeg

De tak die ik 2 dagen geleden op 28cm vanaf de rand van de pot had gemeten zat vandaag op 33cm. Dit is niet de hoogste tak, maar wel een van de hogere.

0A87928C-731F-4B18-B780-49477D597713.thumb.jpeg.31d53d849fe058752041b9136b063d3e.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo! Het ziet er allemaal mooi uit. Maar de RV zou ik als ik jou was wat lager houden. Misschien is een luchtontvochtiger aanschaffen een idee. Later kan je nog de blaadjes/takjes waar geen licht op valt weg snoeien. Daar zit toch bijna geen opbrengst in maar wel een grotere kans op toprot/meeldauw. Verder de nachttemperatuur wat hoger, dat scheelt in het dauwpunt van het water. Hoe meer het temperatuursverschil, hoe meer water er kan vormen. Verder ook maar niets meer op de planten spuiten heeft ook veel nut om toprot te voorkomen.

Verder ziet de aarde er altijd nat uit (water je altijd voor je fotos neemt?), het moet zo droog zijn als cake voordat je weer water geeft. 

Over de lichtgroene blaadjes moet je je geen zorgen maken, dat komt doordat het bladgroen nog geen tijd heeft gehad om te vormen. Dat komt met het oudere blad. Het lijkt gewoon goed. 

De betonnen vloer; wat je zou kunnen doen daar aan is dozen bij de supermarkt uit elkaar vouwen en die in wat lagen onder je tentje leggen. 

Veel plezier met je kweek!

Groeten,

 

Hannesh

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Hannesh 

Een luchtontvochtiger aanschaffen is misschien wel een idee, maar ik denk dat de hoge luchtvochtigheid vooral kwam doordat het water de afgelopen dagen wat later nadat de lichten aangaan is gegeven. Ik geef of laat het water meestal geven als de tensio ongeveer 120-150 aangeeft. Soms schiet het een beetje uit richting 200-300. ze krijgen elke dag ongeveer 6-9L water. Ik heb besloten de collega vandaag niet te laten geven aangezien ze de afgelopen dagen pas op latere tijdstippen droger werden. Aangezien het later gegeven wordt blijft het vocht zodra de lichten uitgaan meer hangen in de tent. Ik heb de collega de opdracht gegeven om 1 tot 2 uurtjes nadat de lichten morgen weer aan zijn gegaan de 6L te geven die ik vandaag achter heb gelaten. Dit zorgt ervoor dat het vocht over het verloop van de dag kan verdampen en de lv dus ook waarschijnlijk zal verlagen.

Heb jij of een ander forumlid een aanrader kwa luchtontvochtiger mocht ik deze toch nodig hebben? Ik zoek er uiteraard eentje met een goede prijs en degelijke kwaliteit, maar ik hoop dat ik hem niet zal hoeven aanschaffen zolang ik de lv zelf onder controle kan krijgen. Mocht dit niet lukken zit er niets anders op, het is misschien ook wel een goede oplossing voor het beslagen raam. Er vormt zich best wat condens op het raam, maar gelukkig is dit raam bijna niet te zien vanuit omringende woningen.

Ik zal ook wel stoppen met het besproeien van de bladeren en misschien helpt het om het water altijd direct in de aarde te sproeien in plaats van vanaf de onderkant. Ik geef het zelf altijd op de aarde, maar de collega doet het meestal van onder door de vloer van de tent nat te spuiten. Dit nemen de potten vanaf de onderkant op.


Ik geef inderdaad vaak water voordat ik foto’s neem of de aarde is op dat moment nog vochtig van het water van de dag ervoor. Ik laat de aarde zeker wel goed drogen voordat ik water geef of laat geven, maar het probleem is dat het op het moment dat ik aankom meestal redelijk vochtig is en de tensio ongeveer 80 aangeeft. Dit zou zo’n beetje de ideale waarde moeten zijn en forumleden hebben mij aangeraden om te geven als de tensio ongeveer 120-140 aangeeft. Meestal laat ik water achter voor de collega om rond die waarde van onderen te geven.

Is de betonnen vloer denk je een probleem? Ik merk zelf dat de radiator de vloer goed verwarmt aangezien de vloer meestal warm is als ik binnenkom en de lichten net aangaan en de radiator net uitstaat. En als de lichten aangaan is de vloer juist niet te warm aangezien de radiator dan uit staat.


 

Dag 62:

Dag 10 bloei:

De tak die ik vrijdag op 33cm vanaf de pot had gemeten zat vandaag op 40cm. De strek zit er flink in, zodra ik merk dat er weinig verticale groei meer plaatsvindt ga ik beginnen met het verwijderen van lagere groeischeuten en bladeren die het licht voor lagere scheuten blokkeren.

19C2C8B5-F4E6-4C97-9D94-A2581E85C60B.thumb.jpeg.7aecd04a71e8d92a7764bde41f028eb8.jpeg
 

Ik was gisteren vergeten de lichten te verhogen waardoor de afstand tussen licht en blad vandaag op 45cm zat in plaats van de +/- 50cm die ik probeer te behouden. Op de foto hieronder zie je iets waarvan ik denk dat het een gevolg ervan is. Ik zie het op sommige plekken lichtelijk, maar dit was het ergste geval. Mocht dit erger worden ookal hangen de lichten hoger zou ik kunnen denken dat de voeding de boosdoener is, maar zoals ik al zei lijkt het me niet dat de lage doseringen die ik momenteel gebruik van negatieve invloed zouden zijn.

0AFAB41E-05A1-4A94-9ABC-269A3AA6F035.thumb.jpeg.73b10a4624dd9599e5bc70da0352191f.jpeg
 

Ik heb vandaag 6L water met 2mL Grow, 1mL Bloom, 1mL Topmax, 3mL Heaven, 2mL Acti-Vera en 2mL Alg-A-Mic met een pH van 6,3 voor de collega achtergelaten om morgen ongeveer 1-2uur nadat de lampen aangaan van onderen te geven.
 

Dit zijn de minimale gemeten waarden:

De luchtvochtigheid ligt hoog en de temperatuur laag.

92157E27-0C99-4C8B-AE65-60D5DEBD7C4B.thumb.jpeg.8f9f5a4a0fe22e14944785f98995ae2b.jpeg
 

De maximale gemeten waarden:

De maximale temperatuur bevalt me wel, maar de luchtvochtigheid ben ik niet zo tevreden mee.

EDD748C7-6B09-497B-A0AB-F898A2F5EDF1.thumb.jpeg.c292f97dbbfc877f98176e9c0ac849da.jpeg

Ik hoop dat de overgang van later op de dag water geven naar vroeger geven de luchtvochtigheid wat lager zal brengen, daarnaast zal de lv waarschijnlijk ook dalen na het dieven en ontbladeren aangezien er dan minder plantmateriaal in de tent staat te dampen en de waterbehoefte waarschijnlijk ook zal dalen.

Ook heb ik de collega de opdracht gegeven om de kachel ietsje hoger te zetten om de nachttemperatuur wat hoger te krijgen aangezien @Hannesh zei dat een kleiner verschil in de dag/nacht-temp het dauwpunt van het water vermindert.

Hier nog een mooi plaatje van de beginnende bloei:

Gelukkig nog geen benaantjes gespot, ik blijf erop letten .

D3F4EBC6-AEFD-4ECC-83A4-37A6BC04996B.thumb.jpeg.b2827587edff99d5e7656a03cdb3f7d5.jpeg

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Heeft iemand nog aanrader(s) wat betreft luchtontvochtigers?

Ik ben uiteraard op zoek naar eentje van een niet al te hoge prijs, ik hoop hier eigenlijk niet echt meer dan 100,- aan te hoeven besteden. Ik zie ze voorbij komen van 50,- tot 600,- als ik op coolblue of Bol.com kijk. Ook vroeg ik me af of ik een ontvochtiger dan dien te installeren in de kamer waar de tent in staat of binnen de tent zelf. Want binnen de tent zelf weet ik niet of ik zo’n apparaat nog kwijt zal kunnen aangezien het flink vol staat met vegetatief materiaal. Ook weet ik niet of ik dit zal redden met kabels.  
 

Mocht iemand mij hiermee kunnen helpen hoor ik het graag, of ik er eentje aan zal schaffen weet ik nog niet zeker. Maar het leek mij dat als ik mijn luchtvochtigheidsprobleem niet weet te verhelpen er niks anders op zit. Ik heb natuurlijk geen zij om al mijn tijd en harde werk te mogen hebben verspild vanwege een zootje rot. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan me moeilijk voorstellen dat de LV op dit moment te hoog is, als het nu al te hoog is hoe moet het dan gaan wanneer over een poosje de temperatuur gaat stijgen.

Volgens mij is het met een luchtontvochtiger dweilen met de kraan open.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even globaal het verslag nagelezen over deze ronde.

Vind persoonlijk dat je veel te nat kweek, er teveel licht boven heb hangen, en teveel voeding geeft.

Zie werkelijk nergens een goede bladstand, veelal hangende bladeren met weg draaiende bladpunten.

Kweek zelf met 5 x 18 liters op 1 vierkante meter met dezelfde LED armaturen ( 2 ) als jou, en heb zelf in de begin jaren ook regelmatig teveel water gegeven.

Net als te weinig water kan ook teveel water blokkades veroorzaken met groeiachterstand tot gevolg, en kost je uiteindelijk grammen. 

Enkel van onder bewateren scheelt ook in de luchtvochtigheid, maar zie de potten bij jou niet op schotels staan.

Check de meters eens een keer, misschien zit er lucht in de buis, na terugzetten wel even resetten. Bij mij krijgen ze pas water als de meters tussen de 250 en 300 staan.

En dan niet zo'n plas water dat ze de volgende dag op 50 of 80 staan, nee dan gaat er bij mij 400 ML in per 18 liter en staan ze de volgende dag weer rond die waardes.

Nog beter voor dat je blind vertrouw op die meters, lees de plant. 

Dezelfde LED armaturen hangen bij mij op 30 CM, jou planten hebben het door div. factoren zo lastig dat je wel zo hoog moet met je armaturen.

Veel succes met het verdere verloop van deze ronde, zal het met veel interesse blijven volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet zo dat een groot verschil in dag en nacht temperaturen perse sneller voor een dauwpunt gaan zorgen. Het gaat er meer om hoe snel de lucht opwarmt en afkoelt.

Ik ben het ermee eens dat constant een ontvochtiger aan dweilen met de kraan open is als je gewoon ventileert. Maar juist in die periodes als de lamp aan en uit gaat, kan het wel handig zijn om de luchtvochtigheid zo laag mogelijk te houden.

Dit kan dmv een ontvochtiger, maar in deze (koude) periode van het jaar vind ik het ook makkelijker om dit te doen met ventileren en bijverwarmen.

Ik gebruik zelf tegenwoordig een petroleumkachel. Deze laat ik 15 minuten voordat mijn lampen uitgaan met een timer aanspringen en doe dan een bepaalde periode daarna het raam dicht (beetje afhankelijk van wanneer ik wakker wordt of van huis ga). ca 15 minuten voordat de lampen aanspringen zet ik dan het raam en de kachel weer aan. Als ik niet thuis ben moet ik dan overdag het raam open laten en stook dan dus wel meer.

Iets anders waar je op kan letten mbt dauwpunt is dat de temperatuur buiten en binnen je tent niet te groot is als je lampen aanstaan. Een koude luchtstroom kan namelijk je toppen afkoelen, waarbij je dus eerder een dauwpunt bereikt.

19 hours ago, FrostyFingers said:

Op de foto hieronder zie je iets waarvan ik denk dat het een gevolg ervan is.

Dit ziet er niet uit als lichtstress. Eerder een beschadiging die er door je net in is gekomen

 

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Heribei-lover 

Ik zal het watergift wat beperken en misschien ook pas geven als de tensio wat hoger aangeeft. Of de tensio nog vol met water zit check ik eens in de zoveel tijd. 
 

Wat betreft voeding had ik het gevoel dat ik heel laag zat met de doseringen, maar ik heb vandaag gezien dat een paar planten hele donkergroene bladeren hadden en sommigen lichte gele puntjes.

E7651A44-264F-4FDD-9169-9B23290EEA07.thumb.jpeg.0da7410d327f5755e30f13faabec556a.jpeg

 

Vandaar heb ik het water met voeding dat ik gisteren klaar had gezet voor de collega niet laten geven en heb ik vandaag zelf 6L water met 3mL Alg-A-Mic gegeven op een ph van 6,4. De Alg-A-Mic is gemaakt van zeewier en zou werken als een stress relief bij zaken zoals overvoeding of stress vanwege temperatuur of stress-methoden. 
Ik ga ze denk ik even een paar dagen enkel het water met de Alg-A-Mic geven en daarna weer lichtjes beginnen met het bijvoegen van de andere voeding. 
 

De lampen staan alle 3 niet op volledig vermogen, maar ongeveer op 75%.

Ik zal ook nog kijken voor schotels bij het tuincentrum en als je zegt dat van onder geven beter is zal ik dat voortaan doen. 

@cannarie

Het probleem is dat als ik de radiator met lampen aan laat draaien het te warm wordt in de tent. Zit nu met lampen aan, raam open en radiator uit op ongeveer 23-25*C.

Ik hoop dat de vermindering van vegetatief materiaal binnen de tent na het snoeien de verdamping en algemene vraag naar water zal verlagen waardoor de Luchtvochtigheid waarschijnlijk ook lager zal komen te liggen. 

De scheuren in de bladeren ben ik op meerdere plekken tegen gekomen, ook op bladeren die geeneens licht ontvangen. Dus dat de scheuren door licht zouden kunnen komen kan ik uitsluiten. Het blijkt dat mijn collega naast het water van onderen te geven het ook op de bladeren heeft gesproeid zonder dat ik hiervan wist. Dit water bevatte dan ook de voedingstoffen die niet bedoeld zijn als bladspray dus dit zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn, ik denk niet dat het door het net of ander grof geweld is gekomen.

Hier een paar voorbeelden:

7529192A-7EDC-4F69-B2EC-4C94C479DDF9.thumb.jpeg.bd1bd92fe6bc75ec003b2daa2c63ec77.jpeg

B6D0403E-2784-4D10-830C-DD57CF0A0B1C.thumb.jpeg.781315883acff27c291633703d2de50b.jpeg

 

Dag 63:

Dag 11 bloei:

De tak die ik gisteren op 40cm heb gemeten zat vandaag weer op 40cm. Misschien zullen er enkele centimeters vertical verplaatsing hebben plaats gevonden, maar vrij weinig. Ik heb gemerkt dat de pistils zich in klusters beginnen te vormen. Ik denk dat de stretch zo goed als voorbij is. Ik zal morgen even kijken of de “steekproeftak” weer niet in de lengte is gegroeid en als deze nog steeds 40cm is begin ik morgen met het weghalen van scheuten en bladeren.

0C452F02-9936-43A4-AF27-62D28D4427FB.thumb.jpeg.8a26f346d496bc4d5dede1581da16426.jpeg

Het plan is om sowieso alles wat onder de rode streep ligt op de foto hieronder weg te snoeien aangezien hier geen tot nauwelijks licht op valt en het waarschijnlijk enkel popcorn en zelfs grotere kans op meeldauw oplevert. 

EA421636-9323-4309-A6AF-FDEC797C7571.thumb.jpeg.64cea2e94419250aa5add9c91a256a31.jpeg
 

Daarnaast zal ik nog wat bladeren weghalen die scheuten met een goede kans alsnog de kans ontnemen om licht te vangen. 
 

Nog een paar bloeiplaatjes:

C038CD84-3B5E-43CA-9ADF-8F918899C123.thumb.jpeg.45ce1c7e608c7856265822c02f214fbd.jpeg

8A637DC1-1FCF-4D26-8727-632A4AD38468.thumb.jpeg.18a670ad5e285c3a527e9b4093b7f97d.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 64:

Dag 12 bloei:

Toen ik vandaag de tak op ging meten die gisteren en eergisteren op 40cm zat zag ik dat deze nu amper een halve centimeter was gegroeid. Ik besloot mijn schaar te desinfecteren en aan de slag te gaan. 

3E53DF20-96F7-45B9-B733-DA7D1696A387.thumb.jpeg.ca903ab0253568cdecacd0731cd14d68.jpeg

Allereerst ging ik onderaan de planten beginnen met het weghalen van bladeren en diefjes die nooit wat zouden zijn geworden. 

4F45AD35-1FC0-4CAD-A8DA-EA88F4BBB92E.thumb.jpeg.354b0224c951e501de5eda77dc65804f.jpeg  

Ik heb bij elke plant het onderste ongeveer 1/3e deel leeggeknipt

0E072D01-0CC8-420E-A168-64D5DC20268F.thumb.jpeg.d91b5c0d9ef8a2492ebc98295ece7b2d.jpeg

Toen ik klaar was met de onderkant heb ik van boven gekeken en bladeren weggesnoeid die een schaduw boven de lagere, maar toch potentiële topjes vormden.

BA4C19FD-83C0-4D36-A064-174655085867.thumb.jpeg.4ca07da29f1c1458488d70ba8a7f63bd.jpeg
 

Ik heb er in elk geval een hele berg met bladeren aan overgehouden, waarschijnlijk kan ik hier niet heel veel anders mee dan wietthee zetten voor de smaak ofzo. 

45FB0EA0-EF28-4275-A734-0F177C2F83EC.thumb.jpeg.431e879c6dacb380cfc723c4f954bc6e.jpeg
 

Ik heb vandaag geen water gegeven aangezien de tensio rond de 70 aangaf toen ik aankwam, ik ga vanaf nu sowieso minder water per keer geven en ook pas als de aarde wat meer opgedroogd is. Ik geef ze nog 1 of 2x water met alleen Alg-A-Mic en ga dan weer rustig beginnen met het geven van vooral grow, bloom en topmax.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 65:

Dag 13 bloei:

Ze stonden er mooi bij toen ik vandaag kwam kijken. De blaadjes wijzen omhoog, dit zou een teken moeten zijn dat ze tevreden zijn met de hoeveelheid water die ze hebben gekregen. 

76132BB0-BBF8-43B9-AF3C-8A8BB1C9F5A2.thumb.jpeg.4d76239eb91201050e64d30f7a5a983d.jpeg
 

Ik heb gisteren geen water gegeven of laten geven en de tensio gaf ongeveer 300 aan toen ik vandaag water ging geven. Ik heb ongeveer 4L water met 3mL Alg-A-Mic met een ph van 6,4 over de 9 potten verdeeld. 

50D4957F-9AB1-42F4-A44E-B91E21D4057B.thumb.jpeg.91899d05749050e9f4b92f889dae12ba.jpeg


De maximale gemeten waarden:

E84801B5-ADCA-41F4-8681-23FA5D6C3DE7.thumb.jpeg.dd9cb7485de605b2cd698870336cb63f.jpeg

De minimale gemeten waarden:

CD165A27-6B68-4615-9113-B6CE257D2635.thumb.jpeg.16991ed685da0774fbcc180e965134c0.jpeg

Ik ben best wel ontevreden met de luchtvochtigheid en hoop dat deze nog wat zal dalen naarmate ik minder water geef.

Dit is de plant waarvan de topjes tot nu toe het verst lijken te zijn ontwikkeld, dit is dezelfde plant die aan het begin van de vegetatieve fase aanzienlijk snel groeide

E22BB51A-E239-4680-A2F5-5D8A135B3D40.thumb.jpeg.4c4a5408e4c54207895fd48770965efd.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minutes ago, FrostyFingers said:

Ze stonden er mooi bij toen ik vandaag kwam kijken. De blaadjes wijzen omhoog, dit zou een teken moeten zijn dat ze tevreden zijn met de hoeveelheid water die ze hebben gekregen. 

Ik ben best wel ontevreden met de luchtvochtigheid en hoop dat deze nog wat zal dalen naarmate ik minder water geef.

Als ik jou was zou ik gewoon een luchtontvochtiger halen en daar van op aan gaan. Dan heb je gegarandeerd geen schimmel. Verder helpt het om een tafeltje te maken die wat van de vloer staat, 50 cm is prima. Dan staan de planten wat hoger, is het warmer, en de schimmels zitten vaak bij de grond en die heb je dan ook niet. 

Verder kun je het beste water geven wanneer de grond dat aangeeft. Dus wanneer het wat is opgedroogd, maar niet kurk droog. Op vaste tijdstippen water geven heeft weinig nut, dan hebben ze of wel te veel of wel te weinig water en dat is niet prima voor de planten. Gewoon nat maar geen modder, en dan weer helmaal laten opdrogen, maar niet kurkdroog.

Dat dus.

Groeten,

 

Hannesh.  

p.s.

De kosten van een luchtontvochtiger wegen niet op tegen de verliezen die je kunt hebben (en er zal schimmel zijn met zulke lv/RH waarden) door een te hoge lv. 
Bij de aanschaf van een luchtontvochtiger jank je maar een keer, en dat is bij de aanschaf. 

Met een tafeltje kan die ontvochtiger er mooi onder. 

Edited by Hannesh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat goed hier, echt een jungle. Hopen dat het ook mooie en vooral grote toppen gaat opleveren.

Alleen begrijp ik dat stekken uot California niet. Hoe kan een stek heel die reis uberhaubt overleven ? Een stek die in een vochtig zakje met mss een klein medium boor wortel ontwikkeling dat vanuit EU verzonden wordt zou ik nog haalbaar vinden, maar vanuit de USA zou heel knap zijn.

Trouwens ik heb een ontvochtiger van Delonge (ofzo), 2 jaartjes terug gekocht voor +- €250. 

Ik heb er tegenwoordig niet veel aan dus stuur maar een berichtje als het interessant lijkt.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Hannesh 

Het feit dat ik een luchtontvochtiger ga moeten kopen begint me wel steeds duidelijker te worden, het is het einde van de wereld niet aangezien het een eenmalige investering is waar je als het goed is wel een aantal rondes mee kan doen.

Een tafel of verhoging gaat hem sowieso niet worden, ik zou hooguit nog kunnen kijken of ik er wat karton onder krijg.

Ik ben begonnen met het geven van minder water en het viel me wel op dat de bladeren meer omhoog wezen wat zoals ik al zei een teken zou moeten zijn dat ze tevreden zijn met de vochtigheid van de aarde. 

Al kon ik nu gewoon lekker even naar de mediamarkt of watdanook om zo’n luchtontvochtiger op te halen was het allemaal een stuk minder gedoe. Ik heb namelijk wat meer toegang tot cash-geld dan geld dat op mijn rekening staat en ik pakketten vaak niet laten bezorgen op mijn woonadres, vandaar hoopte ik het te kunnen redden zonder. 

@Buyuk

De clones worden met hoge prioriteits-verzending hierheen verscheept in een stekplug met een verpakking die ervoor zorgt dat er geen tot nauwelijks beweging in kan komen. Zodra ze aankomen bij de Nederlandse vertakking van het bedrijf zullen ze niet al te gezond zijn, natuurlijk zullen ze even moeten herstellen van de reis. Maar daarna worden ze als moeders gezet en worden van de clones daarvan weer nieuwe moeders gezet. 

Het was handig geweest om van tevoren te weten dat ik er eentje nodig zou hebben en dat jij er ook een beschikbaar had, maar ik ga nu denk ik maar gewoon eentje bestellen. Alsnog bedankt voor het aanbod...

——————————————

Het komt erop neer dat ik dus een luchtontvochtiger moet gaan kopen. Misschien bestel ik er eentje of misschien vind ik nog wel iets op marktplaats in de buurt. Heeft iemand nog aanraders of tips wat betreft luchtontvochtigers? Een merk? Iets waar ik op moet letten wat betreft de capaciteiten van het aparaat? Ik hoor het graag, alvast bedankt.  
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En niemand die de link legt tussen hoge LV en uitblazen in dezelfde ruimte?

Dus mensen raden je tegenwoordig aan om er een kachel bij te zetten dat overeenkomt met 2 600watt lampen en ontvochtigrr van een paar honderdtjes.. :head_hurts_kr:

Waarom?

Zet je slang van je afzuiger bij het raam en je luchtvochtigheid is verleden tijd..

Bladeren weghalen voor een lager LV is geen logisch stap bro ik weet niet of je dat aangeraden hebt gekregen of uit je zelf doet.

Als je zo verder de bloei in gaat ben ik er bang voor dat je veel toprot gaat krijgen. Ik heb nog nooit zulke waardes gezien bij mij, zelfs in de stekkenruimte doe ik er alles aan om die waarde te krijgen van 70 a 80% en dit lukt me voor geen meter.. 

Ik zou toch even goed na kijken wat je kan doen.. maar het is zeer belangrijk dat dat omlaag moet bro?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, upheaval said:

En niemand die de link legt tussen hoge LV en uitblazen in dezelfde ruimte?

Dus mensen raden je tegenwoordig aan om er een kachel bij te zetten dat overeenkomt met 2 600watt lampen en ontvochtigrr van een paar honderdtjes.. 

Zal niet te veel doorgaan op het waarom, omdat we die discussie eerder al een keer gevoerd hebben.

Maar in mijn hok, waar zo'n 20 liter water per dag doorheen gaat en dat in een klein zonderkamertje staat, heb ik geen problemen met de luchtvochtigheid. Ik heb een ontvochtiger, maar die staat uit. Om de overgangen van het aan en uit gaan van de lampen wat op te vangen brand ik een petroleumkachel zo'n uurtje per dag. Maw ik stook heel veel minder dan wanneer ik de warmgestookte lucht uit de rest van mijn huis door mijn kweekruimte heen trek

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarieIk snap dat jij de kacheltje gebruikt met verstand.. maar een ander zal dat waarschijnlijk niet doen als hij denk daarmee zn luchtvochtigheid omlaag te brengen..

Ik heb gemerkt hier op het forum hebben we precies te maken met extreme Joden, Christenen en Moslim.. ieder z'n overtuiging en vragen onmogelijk bewijs, geen 1 is in staat de ander te overtuigen.

Waar het mij voornamelijk om gaat is de dingen die ik probeer als die goed uitpakken en lijken te werken dan heb ik geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig (of het toeval is of niet dat merken we in de volgende ronde dan steeds) en de dingen die ik probeer en niet veel verschil brengen die laat ik links liggen ook al wijst een onderzoek uit dat het de oogst vergroot of de planten gezonder maakt etc.. 

Bij sommige op het forum zie ik ook dingen die zij doen en dan zelf probeer en bij mij minder uitpakt, zelfde als bv @Xaim zijn manier van kweken heb ik al paar keer geprobeerd en lijkt  niet te werken voor mij terwijl het bij andere hen juist wel vooruit helpt.

Verder als je logisch nadenkt iedereen hier kweekt op een andere locatie verspreid over Nederland en België en weet ik veel waar allemaal. De een ondergronds de ander op 12 hoog in een flat de 1 op het gelijkvloers in een huis de ander in een garagebox.. daar spelen zeer veel extra factoren die we niet in de handen hebben en denk weinig vanaf weten.

Ik probeer alleen maar te zeggen dat soms iets proberen wat geen extra kost geeft de moeite waard is ipv onderzoeken te gaan lezen die uitwijzen of het wel nut heeft.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@upheaval,

Ook jou zou het moeten lukken :rolleyes::D

Maar als je het al meerdere keren geprobeerd hebt, zal je ondertussen al een fijnere manier voor jou hebben gevonden :tu wat natuurlijk ook helemaal goed is:D

Gr, X

 

 

Edited by Xaim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...