Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kwekiejekie

Backup stroom voor ventilator

Recommended Posts

Ik wil in mijn kledingkast 2 a 3 planten kweken maar stel de stroom valt uit dan in de bloeiperiode. Dan zit je dus met al die geur.

Ik weet dat het niet zomaar gebeurd maar ben toch wel beniewd naar een oplossing en eigenlijk ook wel verbasd dat dit niet door iedereen gebruikt wordt met de iets grotere kwekers.

 

Ik zat te denken aan een auto accu aan te sluiten met een acculader en daar direct een 12 volt ventilator op aan te sluiten. Als de stroom uit valt gaat de ventilator dus doodleuk door. Maar dan moet ik wel een geschikte 12 volt ventilator hebben doe ik op een koolstoffilter kan aansluite.

Ik denk dat een pc ventilator te klein is.

Dus dan een 12volt naar 230 volt transformator ervoor zetten en dan een buisventilator? 

 

Iemand al een soortgelijke oplossing toegepast?

Mvg Kwekiejekie

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat je wilt maken word ook wel UPS genoemd.

 

een soort gelijk systeem gebruik ik zelf ook. Auto accu,  druppel lader,  pc ventilator 200m3,  filter 150m3.  tussen de accu en de pc ventilator een relais die op de 230v is aangesloten, als de stroom uitvalt valt het relais ook uit en schakelt dan de spanning in naar de pc ventilator. Zo draait het alleen bij stroom uitval en hoef ik niet telkens dat 150m3 filtertje te vervangen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, wieries said:

wat je wilt maken word ook wel UPS genoemd.

 

een soort gelijk systeem gebruik ik zelf ook. Auto accu,  druppel lader,  pc ventilator 200m3,  filter 150m3.  tussen de accu en de pc ventilator een relais die op de 230v is aangesloten, als de stroom uitvalt valt het relais ook uit en schakelt dan de spanning in naar de pc ventilator. Zo draait het alleen bij stroom uitval en hoef ik niet telkens dat 150m3 filtertje te vervangen.

 

Dat klinkt mooi, maar wat voor fan is jouw 200m3? Lijkt me niet zo'n standaard klein pc ventilatortje of wel?

Ik zie in serverkasten ook dezelfde ventilators maar dan een slag groter, heb jij die? Mijn hok is maar 1/3 m3 

0,45mx 0,45mx 1,60m

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/4/2020 at 9:22 PM, wieries said:

yep is wel gewoon een 12cmx12cm pc ventilator

dit is er bijv zo 1

https://www.sicomputers.nl/enermax-d-f-storm-computer-behuizing-ventilator-id-711143.html

Is dat een hele krachtige pc fan? Er staat 13 Ampere. Dat is toch heel veel? Normale fan is 3 Ampere. 

 

12Volt x 13Ampere = 156watt??? P= UxI

Edited by Kwekiejekie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...