Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

Eerste rondje RFX (SSH)

Recommended Posts

Ziet er goed uit, dat worden al beste toppen!

Mooie stekken ook, giet je de voeding in dat lekbakje?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je best staat te kijken straks wat er af komt over een paar weken, mits je ze de tijd kunt geven om te rijpen <_< 

Zou mooi zijn als je gestekte pheno het goed gaat doen straks maar ik zet mijn geld in op rechtsachter :P 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er heerlijk uit man..  Als je kijkt naar t begin van de topic en nu dan kan ik alleen me petje voor af doen:verrygood

Maar als ik t nou goed begrijp geef je gewoon met de hand water of heb ik ergens overheen gelezen? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 hours ago, dilago said:

Mooie stekken ook, giet je de voeding in dat lekbakje?

Geef in principe van bovenaf. Toevallig de laatste keer wel gewoon met het gietertje in die bak. Wel echt een heel stuk makkelijker.

2 hours ago, upheaval said:

Als je kijkt naar t begin van de topic en nu dan kan ik alleen me petje voor af doen

Nouja dat maakt het niet perse indrukwekkender. Ben toen zo stom geweest om na het verpotten een lang weekend weg te gaan, zonder te bedenken dat al het water naar beneden en buiten bereik van de wortels zou zakken. Maar het was in de groeifase, dus als ze eenmaal weer gaan groeien is het gewoon een kwestie van opnieuw beginnen.

2 hours ago, upheaval said:

Maar als ik t nou goed begrijp geef je gewoon met de hand water of heb ik ergens overheen gelezen? 

Ja. Ik geef ze 1x per dag van boven water. Dan blijven ze een tijdje in de drain staan die ze weer op hebben als de lampen aangaan. Dan later op de avond als ze wat droger hebben kunnen trekken krijgen ze weer. Maar ik ga die methode nu toch wel herzien..

 

Dacht gister, laat ik eens de ec van mijn drain meten. Deed dat nooit omdat de drain altijd te laag in de bak staat voor mijn ec meter. En had ook wel gehoord dat die drain gauw extreem hoog is en dat je daar niet toch niet op kan sturen. En dat je daar ook niet al te erg van moet schrikken... maar tering, wat ik gister geschrokken!!

Mijn ec meter meet tot 10.0 en jullie raden het al, hij schoot naar de 10, waarna hij uitviel. Bij de drain van alle planten.

Ik snap niet zo goed hoe de planten dit aankunnen. Ja er zijn bladproblemen, maar dit hebben niet alle planten. Zijn dit dan allemaal niet (meer) opneembare zouten ofzo?

Had begin deze kweek een vlakzuiger gekocht, maar deze blijkt niet handig in gebruik. Je kan hem namelijk niet van bak naar bak verplaatsen zonder er een waterballet van te maken. Maargoed, net toch allemaal gespoeld met florakleen. Laat het nu effe zakken en ga het dan straks opzuigen.

Op internet naar een gebruiksaanwijzing van florakleen gezocht, waar in staat dat je het met enkel water moet geven tot er drain optreedt. Dit leek me toch niet zo handig, dus heb het met een ec van 1.1 gegeven. En dan allemaal 7 liter. schat dat dat zo'n 1,5 cm aan drain zal geven in de bakken.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die drain hoef je niet naar te kijken, lees liever de planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de plant links achter is niet zo veel meer over om te lezen haha

Maar ben blij dat je niet schrikt van een ec van 10+. Maar er zit toch wel een zekere hoogte tot waarop dat niet zo relevant is? Die zelfde drain moeten ze vervolgens ook weer opdrinken he

Share this post


Link to post
Share on other sites

De drain is biased onthoud dat maar en blijf kijken naar de planten die je kan zien. Dan meet je de drain maar van de plant linksachter. ;) (grapje)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan de volgende waterbeurt alleen aangezuurd water geven, dan spoel je ook a.h.w.

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minutes ago, dilago said:

De drain is biased

Zo veel is duidelijk. Anders zouden de planten er ook wel anders uitzien als ze constant in de ec 10+ staan. Dan zou ik ook wel schoon water geven tot de pot ec op het niveau van mijn normale gift is.

De vraag is alleen hoe je die waardes wel kan/moet interpreteren en hoe schadelijk zo'n hoge pot ec nou is. Het zal niet voor niets zijn denk ik dan, dat men spoelt op een medium als rfx.

41 minutes ago, dilago said:

Je kan de volgende waterbeurt alleen aangezuurd water geven, dan spoel je ook a.h.w.

Dan is het dus ook weer de vraag welk deel van die hoge ec nog opneembaar is. Daarom durfde ik gister tijdens het spoelen dus ook niet die florakleen met alleen schoon water te geven, maar heb dat met ec 1.1 gedaan. Vanavond krijgen ze dus wel weer gewoon 1.8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek op dezelfde wijze op light-mix als jij op rfx en geef om de twee waterbeurten alleen aangezuurd schoon water de hele kweek lang. Dat is efficiënt spoelen want er gaat niks verloren. Zou ik die drain meten reken maar dat die dan ook bizar hoog is, nog hoger dan de jouwe want ik kweek op aarde. En mijn planten zuipen die ook op. Geloof me: fuck de achterdeur en focus op de voordeur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In tegensteling tot rfx, heeft lightmix een bufferende werking. Dat is nogal een verschil.

Daarnaast geef je zo aan het eind van de streep minder voeding. Dus als de planten daar niet om vragen, zou je tijdens de beurten met voeding weer op een hogere ec moeten gaan zitten. Ik vraag me dan af of het uberhaubt verschil maakt, omdat je in beide gevallen het zelfde geeft en toch niks doorspoelt.

En het lijkt mij dat de enige manier om van niet opneembare zouten af te komen, het doorspoelen van je medium is.

Maargoed, zo lang ik er niet over uit ben hoe het precies zit, zal ik gewoon eens in de zoveel tijd spoelen. Zal de volgende ronden de potten en lekbakken daar toch wat handiger voor neer proberen te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De voeding is tijdens de volle bloei allang uit de aarde hoor en op steenwol doe ik het ook zo. Spoelen is verspilling van voeding en tijd, efficiënter is het om elke derde waterbeurt schoon water te geven i.p.v voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo! Daar ben ik weer!! Hahahahah

Goed van je dat je stekken hebt genomen in de tussen tijd en alvast klaar hebt voor de volgende ronde. 

Het beste haal je gewoon Grodan granulaat grof. En kweek daar op. Dat werkt veel beter. Van de RFX is bekend dat het gewoon kut is, en dat is het nu al jaren (al meer dan 15 jaar!!). 

In ieder geval, ik las ook dat je minder voert op het einde. Het beste alleen nog maar water met enzymen de laatste 2 weken.

Groeten,

 

Hannesh

Edited by Hannesh

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago wat is volgens jou het verschil dan tussen 3 x 1.0 bovenop het kraanwater of 2 x 1.5 en 1 x niks?

1 hour ago, Hannesh said:

Van de RFX is bekend dat het gewoon kut is, en dat is het nu al jaren (al meer dan 15 jaar!!). 

Tja als het 15 jaar geleden kut was, is dat het nog steeds. Maar heb je daar ook een onderbouwing voor, of is het alleen maar gewoon kut?

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een drain met een EC van meer dan 10 ?? haha ik heb wel eens meer dan 5 gehad toen ik bijna niet spoelde ,en mijn bluelab gaat maar tot 5 ...haha, lijkt me toch niet goed hey haha. In jouw setup lijkt me spoelen ook heel lastig. Ik zou  een plantenbak bouwen waar je de potten op kunt zetten,op een kleine tafel die afloopt zodat je mooi alles goed kunt laten spoelen en laten uitlekken. 

En waarom je niet gewoon spoelde  met gewoon water en florakleen is mij ook niet duidelijk. Ik doe altijd spoelen  met puur water en florakleen, dan heb ik een ec van 0,3 en dan zuur ik af tot een ph van 5,8 en spoel dan de boel met 100 tot 130ltr verdeeld over 20potten van 7ltr.   En als ik dan dat hele gedoe erover heen heb gespoeld heb ik een 3 kwartier later een drain van rond de 1.1/1.3 .  En dat doe ik 3x in een ronde van 8/9 weken. 1x tussen week 3 en 4  (1,5ml florakleen per liter) ,  1x tussen week 6 en 7 (2ml per liter,     vlak voor ik begin met ripen) , en 2dagen voor het oogsten (3ml per liter)   Eigenlijk hou ik me precies aan het schema van GHE  werkt perfekt  ,heb zelden gele bladeren meer en gele puntjes enzo ook haast niet meer.

Moet wel erbij zeggen dat ik ook 2 /3 rondes heb liggen kutte,vooral het inwateren en spoelen was een gekut, maar in jouw geval lijkt me spoelen bijna niet te doen als je geen aflopende tafel maakt,

mazzl

Edited by JackyH80
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In jouw geval heb je heel veel drain met voeding dat wegspoelt in het riool en je hebt er extra werk van. Wanneer je gewoon elke derde waterbeurt alleen aangezuurd water geeft spoel je ook zonder de nadelen en je verkwist geen voeding. En nogmaals: anticiperen op de drain is niet handig want de drain is biased. Wanneer je nauwkeurig monitort wat er ingaat kan er niks misgaan zolang je meters goed werken.

En Rfx-1 is gewoon vlokken steenwol, wel duurder maar niet slechter dan Grodan steenwol vlokken. Heb ze beide wel gebruikt ook wel door elkaar. Later kocht ik slabs die ik brak en in potten deed maar die zijn nu ook al enorm duur geworden. Ook heb ik een ronde gedaan op steenwol uit de bouwmarkt, wat ook prima ging alleen met inwateren was dat wel een gedoe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JackyH80 Mijn idee was ook dat grotere kwekers vaak ook niet kunnen spoelen halverwege de kweek omdat ze er niet meer bij kunnen, dus dat dat wel goed moest komen. Verschil in mijn geval is alleen wel dat ik relatief weinig volume aan rfx heb voor het oppervlak. Misschien dat het van boven water geven ook een rol speelt.

De reden dat ik geen puur kraanwater durfte te gebruiken was uit angst dat er niet genoeg voeding beschikbaar zou zijn, omdat ik er dus vanuit ga dat het meeste van wat er in die hoge ec zit, niet opneembaar is. Maar goed om te horen dat dit bij jou geen probleem oplevert.

Het water onderin laten weglopen heb ik ook aan zitten denken. Maar dit kan m.i. alleen als ik geautomatiseerd ga bewateren. Want 24 uur met alleen het water dat in de pot zit, zou met slechts 6 potten op dit oppervlak krap kunnen worden.

@dilago Ik ben niet zo bang om eens in de zoveel weken wat extra voeding te gebruiken. Maar dat was de vraag niet..

40 minutes ago, cannarie said:

wat is volgens jou het verschil dan tussen 3 x 1.0 bovenop het kraanwater of 2 x 1.5 en 1 x niks?

Hierbij ga ik dus in beide gevallen uit van niet spoelen. M.a.w. wat is het nut van die ene dag alleen water?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, cannarie said:

@dilago wat is volgens jou het verschil dan tussen 3 x 1.0 bovenop het kraanwater of 2 x 1.5 en 1 x niks?

Tja als het 15 jaar geleden kut was, is dat het nog steeds. Maar heb je daar ook een onderbouwing voor, of is het alleen maar gewoon kut?
 


Ja ze hadden vroeger op hennepdesk al vergeleken en dat bleek toen. Die grodan granulaat doet het toch beter. 

De planten ogen een stuk slapper op die RFX en dat schuim helpt niet met water vast houden. Ook krijg je van die vage vlekken op de blaadjes. Ze zullen op die grodan granulaat een stuk beter gaan. 

Ik denk dat als je RFX wat langer gebruikt dat het beter zal werken dan dat het nieuw is. Dat ging ook zo met die cocos/steenwol mapito. Eerst werd dat een enorme schimmel bende, maar na een tijdje werd het soort van een geheel en ging het beter presteren. Zijn dat de enzymen die dat doen? Geen idee, dat is wat het deed. Ik had de kamer planted er maar op gezet want ik durfde het niet aan met een kweek. Eerst zaten ze ook te kwakkelen maar naarmate het medium langer in gebruik was ging het het beter doen. De wiet deed ik toen met grodan granulaat en dat ging echt super vanaf het begin! 

Verder is als je de laatste twee weken gewoon spoelt en enzymen doet, kan je gewoon nadat je planten geknipt zijn, die wortels er uit halen en de nieuwe planten er zo weer in zetten. Hoppa, lekker makkelijk! Take root er bij en je bent zo weer dezelfde dag met de nieuwe ronde bezig!

Je kan gewoon die RFX proberen voor nog een ronde, ze zullen waarschijnlijk wat beter staan dan de vorige ronde, want het medium is wat ingewerkt, maar verwacht geen wonderen. Haal gewoon dit: https://www.happytuin.nl/grodan-granulaat-012-517-middel-20kg maar dan de grof versie. de prijs 35 voor 20kg is wel oke opzich. Je zult in ieder geval geen inwater problemen hebben. Maar zoals ik al zei, nu de RFX is ingewerkt.... Misschien wil het nu wel beter.

Groeten,

 

Hannesh

p.s.

Het best maakt je een eb en vloed bak met zo een deense bodem, of een wasmachine bak. 16mm pvc pijp en tuinslang, met wat rubber tules: https://www.conrad.nl/p/tru-components-tc-gmr2015203-kabeldoorvoering-open-klem-max-155-mm-pvc-zwart-1-stuks-1592953?searchTerm=gmr 201&searchType=suggest&searchSuggest=product . Of gewoon pompen van je vat naar je bak: 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Hannesh said:

maar verwacht geen wonderen

Moet jij eens opletten wat voor dikke rondes ik straks neer ga zetten op rfx ;)

Top dat deze menthode goed uitpakt voor jou, maar zo zijn er ook genoeg die wel te spreken zijn over over rfx en er hele mooie resultaten mee behalen, zonder slappe planten of vage vlekjes.

In ieder geval was ik voorlopig nog niet van plan om te switchen.

Ben me verder bewust van verschillende opties qua irrigatie, maar moet nog even uitvogelen wat in mijn situatie voor mij het beste werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minutes ago, cannarie said:

Moet jij eens opletten wat voor dikke rondes ik straks neer ga zetten op rfx ;)

Top dat deze menthode goed uitpakt voor jou, maar zo zijn er ook genoeg die wel te spreken zijn over over rfx en er hele mooie resultaten mee behalen, zonder slappe planten of vage vlekjes.

In ieder geval was ik voorlopig nog niet van plan om te switchen.

Ben me verder bewust van verschillende opties qua irrigatie, maar moet nog even uitvogelen wat in mijn situatie voor mij het beste werkt.

Ik ga het volgen! :) 

Groeten,

 

Hannesh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begin week 8

20210203_200350.thumb.jpg.03ccb6db81c9f1988ce3c6ab2e21700e.jpg

Ec van de drain was na het spoelen vorige week gezakt naar 5. Zal snel weer eens een nieuw monster meten om te kijken hoe hard het weer stijgt. edit: nu 6.4

Er doet zich verder een klein probleempje voor. Ik heb nog voor een dag of 3 aan voeding. 2.5 week geleden een bestelling gedaan. Week geleden een bericht ontvangen dat het wat langer duurt door extreme drukte. Maar nog steeds niks van een bericht dat het bij de postnl aangekomen is oid.

Zal eens kijken of ik nog een restje atami a/b kan vinden van de vorige ronde. En anders zal het toch 2.5 week spoelen worden haha. Schijn je een heerlijk wietje van te krijgen.

Edited by cannarie
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ziet er heel mooi uit wat een domper dan dat het zo lang duurt met de voeding. 
 

het zou voor mij meteen de laatste keer zijn dat ik daar mee zou werken.

 

succes met de laatste weken 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi uit! Twee weken spoelen zou echt zonde zijn. Woont er niemand bij je in de buurt die je even wat voeding kan lenen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank heren!

Ik ken niet echt andere kwekers persoonlijk. Dus als hier nog mensen uit regio Noord-Holland wat over hebben haha

Heb net nog even naar die oude flessen a/b gezocht. Heb helaas alleen nog wat b over. Klinkt niet heel logisch, ik weet het :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...