Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

Eerste rondje RFX (SSH)

Recommended Posts

Maar waarom knip je ze niet allemaal op gelijke hoogte voordat je schakelt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste omdat ik al geschakeld heb ;)

Maar ook ivm stress. Deze twee waren al niet de vitaalste

En kost zo meer voorgroeitijd. Ik zelf ben er nog niet van overtuigd dat het veel te vol gaat worden en die lange stengels van deze planten lenen zich wel om gaten op te vullen in het net. Die twee lange zijn ook niet perse groter in totaal plantvolume. Als ik die zou knippen tot de hoogte van de kortste plant, blijft er echt niks van over

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké had niet gelezen dat je al geschakeld had. Ben benieuwd of ze gaan exploderen of niet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 8.

Gaat wel ok geloof ik.

20201223_200016.thumb.jpg.6aaf20bef19b4dbc84d35c822cad3405.jpg

20201223_200023.thumb.jpg.33352e84309ce6e131c741677ee12df2.jpg

Gister wel de leds weer een uurtje minder gegeven, omdat ze aan het eind van de dag weer iets gingen hangen. Deze staan nu 8u p dag aan op 650W naast de 750W van de hps. Led uurtjes worden binnenkort opgebouwd tot 11 (half uur na en voor de hps).

Plant links en rechts achter blijft sowieso met hangend blad, maar dat lijkt gewoon genetisch.

Hoogte verschillen zijn wat kleiner gewroden door het toppen van de 3 hoogste planten voor het schakelen. Heb daarnaast wat geshuffled om de 3 laagste in het midden te krijgen. Wordt een beetje een hol gewas dus. Met het moment van schakelen zat ik volgens mij gewoon goed.

Zal verder de achterste rij denk ik niet meer hoeven dieven dus zal met een paar deagen de netjes volledig hangen. Want li en re achter zijn zo open dat het licht daar wel doorheen komt en daar tussenin zijn 2 kleintjes die nog genoeg ruimte hebben. Onderop zie je nog wel veel blad, maar alle scheuten had ik daar voor het schakelen al weggehaald.

Verder wel grappig dat op rfx de wortels overal boven de grond groeien
20201223_202509.thumb.jpg.644d402900ab3975afe8235c106db1f1.jpg

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 15

Groeit aardig vol zonder té vol te worden.

Netje is over het hele veld getrokken met daarboven nu nog een 2e netje. Haat die dingen maar vind het toch wel heel lekker dat ik me eindelijk weer eens geen zorgen hoef te maken dat alles omdonderd :)

20201230_220809.thumb.jpg.5a527235c2e314dd084cd13b295ab078.jpg

20201230_201123.thumb.jpg.2cb72a9a4bc186d863286ac0f2d3af2b.jpg

20201230_201129.thumb.jpg.01c3f639368a577e2cbff0129fa46047.jpg

Ze krijgen nu 3 liter per dag. Sommige iets meer, sommige iets minder. Dit krijgen ze voordat ik ga slapen van bovenaf. Als de lampen dan om 08:00 uitgaan staan ze nog in een klein laagje drain en als ze om 20:00 weer aangaan is dat praktisch opgezogen. Dan hebben ze dus nog een paar uurtjes om de potten wat droger te te trekken voordat ze weer krijgen. Dan zijn de potten ook redelijk licht, dus denk dat het met de nat/droog cyclus wel goed zit.

Had al een tijdje wat last van varenrouwmug, maar het ging de laatste tijd echt de spuigaten uitlopen. Heb ze wel vaker, maar zo erg als nu nog nooit. Ook vond ik ze nu niet in de toplaag zoals gewoonlijk, maar in de lekbakken tussen de honderden lijkjes van hun broertjes en zusjes en kropen ze in en uit de draingaten van de pot. Heb dus wat neem besteld en gister de laatste halve liter voedingswater van onder gegeven met neem erdoor. Ik dacht dat neem ze niet dood, maar er is er sindsdien geen één meer te bekennen geweest. Over een weekje nog een keer herhalen ofzo en dan komt dat hopelijk wel goed.

Heeft verder even geduurd, maar de eerste 4 vd 8 stekken hebben iets van wortels.
20201230_221029.thumb.jpg.f526c4def8309bd0e8310020be27191b.jpg
Ben de luchtvuchtigheid nu aan het verlagen en zal denk ik de stekken met wortels maar eens wat milde voeding geven?

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou begint het ergens op te lijken! :tu

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, dilago said:

Nou begint het ergens op te lijken! :tu

Want hievoor leek het nergens op. Dankjewel he :P

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, je had wat opstartproblemen! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

dag 22

20210106_202900.thumb.jpg.38fbf076c7d12b7aae9e74e3e9fec90c.jpg

Afgelopen week de EC in 2 stappen verhoogt van 1.3 naar 1.8 (0.4 kraan/RO mix, 0.2 silicium en ph-, 1.2 floranova bloom).

Vond ze best licht van kleur worden namelijk met op de plant rechts achter zelfs wat vergeling. De gele bladeren (deels weggetrokken) waren toevallig of niet allemaal van die halve bladeren door het fimmen. Het lijkt niet meer echt toe te nemen, maar veel kleur lijken ze ook niet extra te krijgen. Kijk het nog even aan, maar sluit niet uit komende week nog wat verder omhoog te gaan.

20210106_200351.thumb.jpg.845da57b9c6242fb3267999d9440f4c9.jpg20210106_200359.thumb.jpg.39be8f7044ea7a40a4954a67ce94b694.jpg

Heb de led uren tot 11u per etmaal opgebouwd, zoals ik het wil laten voor de rest van de tijd. Omdat het met een een enkel raampje open toch wat te koud werd, heb ik de hps in booststand (750 naar 825W) gezet. Met de lichte kleur had ik dat misschien liever niet gedaan, maarja.

Hoewel de stekken in losse startblokjes er niet uitzien, is er slechts één die nog niks van wortel aan de buitenkant heeft zitten. Was van plan 1 moedertje te maken om daar voor de volgende ronde stekjes van te maken. Maar denk er nu gewoon 6 te houden en klein genoeg te houden zodat ze in het 90x45 tentje kunnen blijven staan en daar dan na deze ronde gelijk mee verder te gaan.
20210106_202805.thumb.jpg.0c503726ef44687dc5b3bc15fc09e7bc.jpg

Hoop volgende week iets vitaal ogendere planten te kunnen laten zien.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat de goeie kant op en het worden al mooie toppen!

Die stekjes hebben het moeilijk, misschien te veel licht gehad tijdens het wortelen? Less is more en de bladeren blijven dan mooi groen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago

Ze hebben niet zo veel licht gehad. Een enkel 55w tneon buisje die de eerste weken nog behoorlijk hoog hing, met ook nog een propagatorkap ertussen .

Mijn eerste gedachte was dat de rv te laag was. De kap sluit niet echt lekker namelijk en had in het begin een paar keer per ongeluk die schuifjes open laten vallen.

Las ook laatst hier ergens in een topic dat mensen na het stoppen met besproeien geen gele stekken meer hadden en dit heb ik in het begin wel dagelijks gedaan. Geen idee of dat er wat mee te maken heeft. Of misschien die kutbeestjes, waar specifiek jonge planten last van zouden kunnen hebben.

Die 5 in een potje, hebben het iig niet zwaar meer. Hun nieuwe groen is helemaal fris. Dus moet ik om 6 planten over te houden slechts 1 vd 3 zielepoten in leven houden. Zag gisteravond uiteindelijk dat de laatste toch ook al iets van wortels laat zien dus dat moet toch wel goed komen lijkt me.

@JackyH80

Nee niet persee voor stroombesparing. Ik hoop zo de kans op rot wat te beperken dmv een soort van sunrise/sunset. Als de leds uit zijn verwacht ik dat de planten minder verdampen. En met behoud van de stralingswarmte van de hps gedurende een half uur hoop ik dan tijdens de kritieke lamps aan/uit momenten, de planten droger te houden.

Zou ipv 2x een half uur natuurlijk ook wel 2x een kwartiertje kunnen doen, maar een tekort aan licht hebben ze toch niet. Had dus zelfs van de week de hps op boost gezet om te temperatuur beter te handhaven, terwijl de planten al moeite hebben hun kleur te behouden.

 

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

wreed oerwoud man haha.

 

hoeveel man uur gaat er nou gemiddeld in zitten om dit allemaal te knippen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, cannarie said:

@dilago

Ze hebben niet zo veel licht gehad. Een enkel 55w tneon buisje die de eerste weken nog behoorlijk hoog hing, met ook nog een propagatorkap ertussen .

Mijn eerste gedachte was dat de rv te laag was. De kap sluit niet echt lekker namelijk en had in het begin een paar keer per ongeluk die schuifjes open laten vallen.

Las ook laatst hier ergens in een topic dat mensen na het stoppen met besproeien geen gele stekken meer hadden en dit heb ik in het begin wel dagelijks gedaan. Geen idee of dat er wat mee te maken heeft. Of misschien die kutbeestjes, waar specifiek jonge planten last van zouden kunnen hebben.

Die 5 in een potje, hebben het iig niet zwaar meer. Hun nieuwe groen is helemaal fris. Dus moet ik om 6 planten over te houden slechts 1 vd 3 zielepoten in leven houden. Zag gisteravond uiteindelijk dat de laatste toch ook al iets van wortels laat zien dus dat moet toch wel goed komen lijkt me.

 

55 watt vind ik fors, probeer eens 15 watt cool white.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MisterX

Had eigenlijk van de planten voorin (midden en rechts) op wat meer strek gehoopt voor meer diepte en lichtpenetratie.

Bij mij is elke kweek de aanpak wel anders, dus het knipwerk varieert. Is natuurlijk ook erg soortspecifiek. Heb dit keer voorin wel redelijk wat weggedieft van onder en achterin hebben de planten een vrij open structuur. Echt scroggen zoals jij doet, zit er bij mij niet in omdat ik er achter niet bij kan.

Ik probeer altijd eerst alles wat groffer nat te knippen tot ik er echt klaar mee ben en doe dan de rest droog verspreid over enkele maanden. Uren houd ik dus ook niet echt bij, maar het zijn er best veel. Zo lang het geen fluf is en er geen tijdsdruk op staat vind ik het wel leuk werk.

@dilago

Dit had ik nog liggen. Betwijfel of ik het met 15w warm genoeg zou krijgen. Wist niet eens dat ze zo laag te krijgen zijn. En zoals gezegd hing hij nu vrij hoog met nog een kap er tussen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 29

20210113_205504.thumb.jpg.c7e872b51a4f5728662f6ad272b379a7.jpg

20210113_200703.thumb.jpg.b2bfc0aaef157f15465bcc56bfeeb64d.jpg

20210113_200710.thumb.jpg.34b88ff1ab21e37d82ede2e8f25b2d4f.jpg

Blijft allemaal wel een beetje verkleuren, maar gek genoeg echt voornamelijk op de achterste rij. Planten links en rechts achter waren wel die strekkerige feno's die nooit al te fris blad hadden, maar het gebeurt nu ook op de 2 kleine plantjes die ertussen in staan. Zie wat magnesium en fosfor tekort achtige plekken, maar ook mangaan tekort achtig. Die eerste 2 zie ik wel vaker, maar mangaan kan ik niet echt plaatsen. PH is in ieder geval mooi onder controle.

Voorin (rechts en midden) blijven de planten weer echt te laag en compact. Die rechter heb ik gister ook maar een verhoging gegeven onder de lekbak en heb voor het eerst ooit daar wat schutblad verwijderd om het wat te luchten. Alle toppen zitten echt in de diepte inbebost, maar ontwikkelen zich gek genoeg toch best redelijk daar.

Maar het mooie nieuws.. De enige plant die het tot nu toe van begin tot eind op alle fronten goed gedaan heeft, is de plant waar ik de stekken van genomen heb. Op de tweede foto hierboven, lijkt deze ook wat licht blad te hebben trouwens, maar dat is gewoon reflectie van de flitser.

20210113_202507.thumb.jpg.c773a1b2d0cb6b810e8e319938385768.jpg

Grootste achterblijver heb ik al weg gedaan en als de 2 kleintjes de rest een beetje ingehaald hebben, gaan ze naar grotere potten en gaat nummer 7 ook weg. Heb tot nu toe gewoon steeds de verdunde voeding uit het grote vat gegeven, bloeivoeding dus. Enerzijds luiheid en anderzijds las ik ergens dat dit in het begin bij stekken aangeraden werd. Als ze in grotere potten gaan zal ik de groeivoeding er weer bijpakken.

Edited by cannarie
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog aardig vol gekomen :) minder extreem als dan ik had verwacht :D  Jammer van de tekortjes maar daar moeten ze zich maar overheen zetten. Gaat best leuk voor je eerste ronde rfx!  Zit er al een lekker geurtje in de Potentiële mama?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank heren

12 hours ago, wieries said:

Zit er al een lekker geurtje in de Potentiële mama? 

Moet eerlijk zeggen dat ik niet specifiek naar de geur van die plant gekeken heb.

Over het algemeen vind ik de overeenkomst met de geur van "The Ultimate" opvallend. Misschien ook niet toevallig dat de vraag naar haze uit de zelfde hoek kwam als waar men altijd erg gediend was van the ultimate. Zelf geen flauw idee wat nou een typische haze geur is namelijk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat aardig toch zo voor een eerste keer hydro? Ik sta wel te kijken van hoe die stekken bijgetrokken zijn haha, dat zag er eerst pijnlijk uit :P 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat redelijk. Al moet ik zeggen dat die plant li achter er echt niet meer uit ziet voor 5 weken 12/12 met nog 5 te gaan.

Gelukkig spelen de probleempunten van deze ronde allemaal niet bij de moeder van de stekjes. Dus dat belooft wel veel goeds voor de volgende ronde denk ik.

Tja die stekjes hebben iets te lang op hun wortels moeten wachten. Ik denk dat hierdoor icm een slecht klimaat door de crappy niet sluitende propagator die ik bij mijn vader uit de tuin gesnatched had, de stekken het wat moeielijker hadden.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 36.

5 van de 10 weken zijn om.

20210120_200611.thumb.jpg.c161c51dd1c80b3a079a54c54cd83cdc.jpg


20210120_200704.thumb.jpg.890087d86c484a5b75d07ddc2144010b.jpg

Hoewel de bladproblemen van de plant links en rechts achter rechts begonnen, blijft rechts nu mooi stabiel doet het juist lekker qua topontwikkeling, maar links gaat echt helemaal naar de tyfus. Ben maar gestopt met de hoge ec, omdat andere planten lichte tekenen van overbemesting vertoonden. Vnl rechtsvoor en middenvoor waarbij ik zelfs de ec de laatste tijd steeds met een paar punten omlaag heb gebracht door osmosewater door het voedingswater te gooien.
20210120_200634.thumb.jpg.b62801c06f4a97550cb2847bc47be180.jpg

De twee kleine plantjes in de zelfde lekbak midden-achter worden gek genoeg gewoon heel licht van kleur. Deze 2 drinken ook opvallend weinig. Toeval of niet, maar dit zijn de enige planten die van onder water krijgen. Deze twee kleine plantjes hebben relatief heel veel medium, dus zou denken meer ruimte om voeding vandaan te halen ofzo, maar nee. Maak me er verder niet druk om, want ze maken maar een heel klein deel uit van het oppervlak uit.
20210120_202717.thumb.jpg.e75b238705373a65f8a2b5fa1e5a2103.jpg

Sowieso wel opvallend hoe verschillend de Behoeftes zijn. Weet niet of dat inderdaad dat SSH fenotypeverhaal van @420man010 is, of dat ik het nu gewoon beter monitor met rfx.

De grootste drinkers (links voor en in iets mindere mate links- en rechts achter) drinken 4,5 tot 5 liter per dag, terwijl midden-voor en rechts-voor 2,5 tot 3 liter drinken. De 2 kleine plantjes midden-achter drinken gezamenlijk nog geen 2 liter per dag.

Maar ook qua voeding. 2 planten worden donkergroen met kartelblad op ec 1.7 en een ander vergeelt helemaal met ec 2.0.

En nogmaals, de plant links voor (de moeder) vertoont geen enkel gebrek oid. lijkt op de foto wel een beetje door de flits reflectie.

En dan nog de stekken..
20210120_162845.thumb.jpg.5b9f14f99df00747a0a0d15e65b40e58.jpg
deze staan nu een paar dagen in 4 literpotten, waarin ik ze klein moet zien te houden de komende 5 weken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overall vind ik het er prima uitzien. Wat er misgaat met die zieke plant durf ik ook niet te zeggen. De stekken kan je vrij lang goed houden als je ze steeds op tijd snoeit. Mijn beste ronde draaide ik met oude stekken waarvan de stammen al totaal houterig waren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, dilago said:

Wat er misgaat met die zieke plant durf ik ook niet te zeggen

Ik zit nog eens fotos terug te kijken en vanaf afgelopen donderdag lijkt het rap te verslechteren. Nou heb ik vorige week woensdag voor het laatst ca/mg toegevoegd. Dit doe ik 1x per week zoals aptus adviseert op zo ongeveer de aanbevolen hoeveelheid.

Ik had het er eerder over een mangaan tekort achtig beeld te herkennen. De meest beschreven oorzaak is een te hoge ph, maar er gaat 5.5 in en er komt ca 6.2 uit, wat vervolgens in de loop van de dag opgedronken wordt. PH zal het dus niet zijn.

Maar nu zie ik ook in het betreffende figuurtje (die cirkel met die pijlen) dat calcium een antagonist van mangaan is. Zal het dan een calcium overschot zijn? De helft van mijn water is osmosewater (ontdaan van calcium dus), maar weet verder niet hoeveel calcium er in floranova zit. Zal vanavond de ca/mg toch maar weglaten iig

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

We gaan de 7e week in. weekje of 4 dus nog.

20210127_200515.thumb.jpg.a87472798ef6a3eafd1bf09be61113ec.jpg

20210127_200511.thumb.jpg.2b6d9108f40f0d6396a5681aa5872611.jpg

Gele plant blijft redelijk stabiel. Heel veel geler kan hij dan ook niet worden. :P Gezien de omstandigheden ontwikkelen de toppen zich hiervan toch nog best aardig.

Maar de grote verassing van deze ronde wordt toch echt de plant rechts achter. Deze leek identiek aan die links achter en begon als eerst met bladproblemen, welke vervolgens niet echt doorzette. Maar deze lijkt nu echt goed op te gaan leveren. Blijft ook gewoon maar in de zelfde mate doorzuipen.

De moeder links onder, die er van begin af aan er het mooitst uitzag, lijkt nu in topontwikkeling toch wat tegen te gaan vallen. Misschien uiteindelijk toch de verkeerde moeder gekozen. Maarja "uiteindelijk" is pas over 4 weken, dus we zien het wel.

Stekkies zijn een stukje gekortwiekt. Niet veel aan te zien verder, behalve dat het mooie gezonde plantjes zijn geworden.

20210127_151439.thumb.jpg.2205cbba29799900b59e54f13b6721e2.jpg

20210127_152203.thumb.jpg.9ae0a7c7892fb420cc532b3d1028ae87.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...