Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

Eerste rondje RFX (SSH)

Recommended Posts

Je zou ook een klein beetje rfx in een beker kunnen doen dan beetje afgezuurd water erbij uitknijpen en kijken waar je waarde  op uit komt. Stijgt dat ook flink dan weet je dat je moet spoelen. Ik zelf water nooit lager dan 5.5/5.6 vanaf het begin ,en in de bloei ga ik naar 5.7/5.8. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

van wat ik lees is het inderdaad normaal dat het stijgt door o.a. bicarbonaat in leidingwater, co2 in de lucht, een ph neutraal medium. Maar dat zou dan niet ver boven de 6.0 moeten komen. Ik ben ook geneigd niet al te veel in te springen zolang de planten geen duidelijke symptomen geven, maar 7.0 lijkt me wel erg hoog. Wellicht dat dit ook met de nieuwigheid van de rfx te maken heeft, dat het nog te veel de neiging heeft naar die ph 7.0 terug te keren.

17 minutes ago, dilago said:

Spoelen lijkt mij niet nodig want rfx is een inert medium.

wat bedoel je daarmee. Het gaat om de ph, niet de voeding

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kiko82 dat had ik eerder al eens gedaan en kwam toen geloof ik rond de 6.8 uit. Zou ik nu week kunnen doen alleen kan ik me niet voorstellen dat de rfx zuurder is dan de drain, aangezien het water dat ik geef juist heel zuur is. Lastige is wel dat je dan eigenlijk rfx van onderop wil hebben aangezien dit is waar het gebeurt. de rfx waar ik bij kom, staat het grootste deel van de tijd droog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat die drain maar voor wat het is, zolang jij meet wat er ingaat is wat er uitgaat daar het gevolg van.

Op rfx spoel je nooit met alleen water, dan krijg je gele planten. Ook als je de pH wilt bijsturen geef je dus voeding mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

UIteindelijk gaat het er toch om wat de ph bij de wortels s en niet van je voedingswater?

2 minutes ago, dilago said:

Op rfx spoel je nooit met alleen water,

Dat bedoel ik ook niet, maar gewoon een bak voedingswater er door plempen tot de ph van de drain een beetje de goede richting op gaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk gaat het om de pH bij de wortels maar aangezien de pH oploopt in het medium stuur je daar op anticiperend wat lager in.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, cannarie said:

UIteindelijk gaat het er toch om wat de ph bij de wortels s en niet van je voedingswater?

Dat bedoel ik ook niet, maar gewoon een bak voedingswater er door plempen tot de ph van de drain een beetje de goede richting op gaat

De drain is biased. Meet wat je er in kiept en kijk naar de planten. Maar anticipeer vooral niet op de drain, dan wordt het een drama.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, dilago said:

Natuurlijk gaat het om de pH bij de wortels maar aangezien de pH oploopt in het medium stuur je daar op anticiperend wat lager in.

Een paar punten ja, maar een verschil van bijna 2.0 tussen gift en drain?

8 hours ago, dilago said:

De drain is biased. Meet wat je er in kiept en kijk naar de planten.

Maar bevooroordeeld naar de ph van je gift toch, aangezien het daarmee vermengt? Dan is de werkelijke ph dus nog hoger. Overigens kan ik me ook zo voorstellen dat een drain van een gift van bovenaf nauwkeuriger werkt dan van onderaf.

8 hours ago, dilago said:

Maar anticipeer vooral niet op de drain, dan wordt het een drama.

Als ik dit topic lees, komen daar toch ook hele andere meningen over voorbij. Ben benieuwd hoe de andere rfx jongens hier daar over denken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wou dat ik jouw kon helpen maar heb weinig verstand van hydro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het voordeel van hydro is als je het niet vertrouwd dat je het gewoon eruit kan spoelen.

dus als het je niet bevalt.... 

drain uit de pot moet je niet te veel naar kijken als je doet eb/vloeden (sorry heb niet alles mee gelezen) dus weet niet of je van boven water geeft of eb vloedt.

de rfx wordt niet helemaal nat dus de opgebouwde zouten worden iedere keer omhoog geduwd. Had zelf ook na iedere ronde een EC van 4.0. 
 

Ben zelf gestopt met rfx kweken omdat het spoelen iedere ronde me te veel gedoe was (teveel energie kostte)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wiekspiet Ik geef van bovenaf. Maar het "probleem" zit hem er in dat de ph zo hoog terug blijft komen. Jouw verhaal zal vooral van toepassing zijn op de ec?

9 minutes ago, Wiekspiet said:

Het voordeel van hydro is als je het niet vertrouwd dat je het gewoon eruit kan spoelen.

nouja gewoon.. met deze grote potten gaat dat wel een waterballet worden. Heb me er wel op verkeken hoe lang (vele uren) zo'n pot nog blijft nadrainen. En in de opstelling zoals ze nu nog staan passen de schotels er ook nog niet onder. Maarja als het beter is doen ik het wel.

Mijn andere gedachte is, zolang de planten er niet te veel onder lijken te lijden, gewoon de ph wat lager blijven insturen in de veronderstelling dat hij uiteindelijk wel wat zal zakken in de pot. Gebeurt dat niet, dan zal het spoelen ook niet zoveel meerwaarde geven denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, cannarie said:

Een paar punten ja, maar een verschil van bijna 2.0 tussen gift en drain?

Maar bevooroordeeld naar de ph van je gift toch, aangezien het daarmee vermengt? Dan is de werkelijke ph dus nog hoger. Overigens kan ik me ook zo voorstellen dat een drain van een gift van bovenaf nauwkeuriger werkt dan van onderaf.

Als ik dit topic lees, komen daar toch ook hele andere meningen over voorbij. Ben benieuwd hoe de andere rfx jongens hier daar over denken.

Tja, dan spoel je toch alles lekker!

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minutes ago, Wiekspiet said:

Ben zelf gestopt met rfx kweken omdat het spoelen iedere ronde me te veel gedoe was (teveel energie kostte)

Ik spoelde nooit en merkte geen verschil. Desondanks toch ook met rfx gestopt want ik wou wel weer eens wat anders.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, cannarie said:

@Kiko82 dat had ik eerder al eens gedaan en kwam toen geloof ik rond de 6.8 uit. Zou ik nu week kunnen doen alleen kan ik me niet voorstellen dat de rfx zuurder is dan de drain, aangezien het water dat ik geef juist heel zuur is. Lastige is wel dat je dan eigenlijk rfx van onderop wil hebben aangezien dit is waar het gebeurt. de rfx waar ik bij kom, staat het grootste deel van de tijd droog

Volgende keer met inwateren voordat je ze in je hok zet een vat maken,  en dan je potten gewoon zeiknat doorspoelen in de badkamer als dat kan. Tot je de juiste drain hebt bereikt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan gaat het wel over gebruikte rfx. Dus dan zal de ph het probleem niet meer zo zijn, maar de ec denk ik.

Heb nog even om na te denken hoe ik dat tegen die tijd ga aanpakken. Kutte is een beetje dat mijn potten net niet helemaal lekker door de deurtjes van mijn hok passen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot nu toe zoog ik nog niet af, maar kon daar ivm de extreme vochtigheid niet meer mee wegkomen. Met de ontvochtiger hield ik de temperatuur en luchtvochtigheid binnen het hok mooi op peil, maar dit werkte alleen als de ramen in de ruimte waar het hok stond dicht bleven, met als gevolg een natte bende bij de ramen.

Dus ik heb nu de hps erbij ingeschakeld op 400w. Nu kan er een raam open en kan ik afzuigen in het hok, zonder dat de temperatuur te ver daalt.
20201205_233234.thumb.jpg.f82756f3752fc08b8822b2a4889595a7.jpg

20201205_233252.thumb.jpg.d2e68bc6c74fc6178781b943a4033006.jpg

Ik ben voor de rest deels tevreden. Er zitten 2 planten tussen die veel strekken en daarnaast wat minder fris ogen in het blad. Hiervan heeft er één beide aspecten erger. En het laatst omgewisselde plantje blijft daarnaast toch wel erg achter.
20201205_233359.thumb.jpg.ada38bdb288dbbcb1c3c543ef5230516.jpg

Deze is nu weer een stuk kleiner dan de plant die nog steeds (of alweer) in de 4 liter pot staat. Ga ze nu niet weer omwisselen hoor, maak je geen zorgen haha. Denk dat het deels ook te maken heeft met dat de plant in de 4 liter pot niet gefimd is en daar dus ook niet door geremd is. Wil deze nu in een 11 liter pot zetten en tussen de rest afbloeien. Want waarom niet.

Ik heb inmiddels een vlakzuigpompje besteld, om zo wel veel water te kunnen geven, maar de drain ook makkelijker weg te kunnen halen (en deze evt met gecorrigeerde ph terug te geven). De ph lijkt namelijk wel iets te zakken eindelijk, maar het schiet niet echt op. Gaat er een beetje om spannen alleen of die tussen de pot en de rand van de schotel past. Mijn timmermansoog zei, dat gaat makkelijk, maar na het meten lijkt het toch krap te worden. Geloof dat ik hem dinsdag binnen heb.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels staan ze er zo bij.

20201213_205950.thumb.jpg.e9aac4be1eac8319927723481b9750ec.jpg

Twee planten blijven erg slungelig. Van deze heb ik gister alle uitschieters nog een keer getopt. Zo'n 8 per plant.

het kleine achterblijvertje blijft maar achter.
20201213_210011.thumb.jpg.aa8f465482ea71d510ff63969022812a.jpg
Is ook wat lichter van kleur. Dit is de enige plant waar ook nog geen wortels onder uit de pot komen. Denk dat ik deze uiteindelijk samen met de plant in de inmiddels 11 liter pot de plek van 1 plant ga laten innemen, samen in de zelfde opvangbak. Krijg maandag nieuwe lekbakken binnen waar dat ook in moet passen en vanwaar ik tevens water weg kan pompen met de dompelpomp.

Ph van de drain is inmiddels goed gezakt. Komt inmiddels rond de 6.3 uit en de gift is gestegen naar zo'n 5.3 a 4. Dat gaat dus de goede kant op.

20201213_210032.thumb.jpg.e8eea2cdeed4054bf5c6ae8dfe9d607f.jpg

Als dit zo door hele pot gaat zit het met de wortels iig wel goed. Als ik mijn vinger in de buurt van de randen in de potten steek, voel ik ook dat er ook bovenin gewoon wortels zitten. Iets waar ik tot voorkort nog bang voor was dat dit niet zou gebeuren.

Maar.. blijf ze wel elke ochtend zo aantreffen..
20201213_100233.thumb.jpg.10979f7d0b10feecda16bf67fddd0e23.jpg

Dat beeld wat ik sinds het gebruikt van led heb bij een te hoge lichtintensiteit. Blijkbaar hebben ze op een gegeven moment gewoon te veel licht gehad voor dat etmaal en gaan ze zo hangen. Alsof ze helemaal droog staan, maar als het licht weer aan gaat is alles weer ok. Dit beeld is er ook als ze gewoon nog in hun drain staan. Het gekke is alleen dat de intensiteit helemaal niet zo hoog is. hps staat op 400w en de leds nog geen 300w. Na het schakelen zouden ze gedurende de 12 uur weer meer aan moeten kunnen als het goed is. Maar blijf het wel heel vreemd vinden.

Wordt iig wel de langste voorgroei periode ooit dit, maar fuck het. Heb uit deze periode genoeg leerpuntjes kunnen meenemen, dus dat zal de volgende ronde wel beter gaan.

Ben overigens van plan om van de plant links achter voor het schakelen een aantal stekken te nemen. Dit was vanaf het begin de mooiste plant. Nadat alles naar de klote was gegaan was deze flink aangedaan, maar werd snel weer de mooiste. Van deze stakken zal ik een moederplantje opkweken die iig voor de volgende ronde stekken zal moeten opleveren. Nog helemaal geen ervaring met stekken, dus ben benieuwd.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe hoog zijn ze nu? trekken nu toch redelijk bij.

Nu heb ik geen ervaring met de SSH van Greenhouse, wel met die van MrNice en die groeit zeker 4 weken door als je de klok omzet op 12/12.  En schrik ook niet als ze nog eens 3-4 keer zo hoog worden.:D 

waarom werk je eigenlijk met die schotels ipv een eb&vloed? dit lijkt me onwijs kut, en het voordeel van hydro beetje teniet doen. Op rfx vloed ik 3 maal tijdens de licht periode, juist om vaak het voedingswater en zuurstof bij de wortels te verversen en de wortel groei te stimuleren.

Wel beter dat je drain nu wat lager terug komt. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh dat heeft te maken met hoge lichtintensiteit? Ik heb namelijk ook een plant die er zo'n beetje bij staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, wieries said:

Hoe hoog zijn ze nu?

Ik heb ze niet gemeten. zit dus wel wat hoogteverschil is, maar denk 40 tot 60 cm.

10 hours ago, wieries said:

die groeit zeker 4 weken door als je de klok omzet op 12/12.  En schrik ook niet als ze nog eens 3-4 keer zo hoog worden

Ik blijf dat lastig vinden. Ik heb nu 3 rondes op rij te vroeg geschakeld en tot nu toe gaan ze ook niet bijster hard. Dus denk dat ik ze nog heel even laat staan voor het schakelen. Ik heb wel redelijk veel hoogte in het hok, alleen moeten ze niet al te hoog boven het net komen straks. deze komt ter hoogte van de dwarse balk in het hok op ca 1 meter hoogte.

10 hours ago, wieries said:

waarom werk je eigenlijk met die schotels ipv een eb&vloed? dit lijkt me onwijs kut, en het voordeel van hydro beetje teniet doen. Op rfx vloed ik 3 maal tijdens de licht periode, juist om vaak het voedingswater en zuurstof bij de wortels te verversen en de wortel groei te stimuleren.

Lees hier op het forum dat ervaren rfx kwekers vaak juist enkel vloeden eens in de 4 dagen. Ik geef nu om de dag van boven. Voordeel tov eb/bloed of vloed lijkt mij dat je zo minder zoutophoping krijgt. En ik dacht dat rfx nou juist zo lucht blijft dat het met dat zuurstofgehalte wel goed zit.

8 hours ago, Buyuk said:

@cannarie wil je volgende ronde bij rfx blijven of ga je lekker terug op aarde ?

Blijf voorlopig gewoon even bij rfx hoor. Anders is er uberhaubt niks over te zeggen hoe het bevalt. Alleen de manier hoe moet nog even doorontwikkeld worden.

2 hours ago, 420man010 said:

Oh dat heeft te maken met hoge lichtintensiteit? Ik heb namelijk ook een plant die er zo'n beetje bij staat.

Nouja ik heb dit voordat ik leds gebruikte nooit gezien en sindsdien zie ik het elke ronde. En hoe meer licht ze krijgen hoe erger het wordt. Alleen ik zie het bij niemand anders zo extreem en ik snap nog niet zo waarom.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier gaat iets niet goed, want zoals je planten er op de laatste foto bijstaan...... Ik kreeg de strontkar al over me heen als er een beetje spint op zat en die lieden houden nu hun koppen? LOL!

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minutes ago, dilago said:

 Ik kreeg de strontkar al over me heen als er een beetje spint op zat en die lieden houden nu hun koppen? LOL!

Strontkar over je heen?  Welke boer deed dat?

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het verontrustend vinden als ze er bij mij elke ochtend zo bijstaan, maar zolang ze even later weer naar boven wijzen is er geen probleem.

Al hoop ik dat je de oorzaak vindt. heb je al eens geprobeerd de led te dimmen of uit te schakelen? De hps hangt er nu toch bij, ben je meteen zeker of het aan de lichtintensiteit ligt

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha @dilago volgens mij ben jij de gene die een beetje moet relaxen. Ben je nu echt helemaal bitter dat ik nog geen negativiteit over me heen heb gekregen over hoe mijn plantjes er aan het eind van hun dag bij staan? Wat hebben ik en mijn plantjes nou temaken met het feit dat mensen iets te zeggen hadden over jouw spint?

@Thoumf De leds staan al de hele tijd maximaal gedimd al hebben ze alsnog wel een redelijke intensiteit. Het werd ook wel erger op het moment dat de hps erbij geschakeld werd. Ik zet nu wel de leds 4 uur eerder uit dan de hps lamp. Zou ze idd even helemaal uit kunnen laten, maar ik wilde eigenlijk niet al te veel wisselen met lichtbronnen. Aan de andere kant is dit ook niet alles.

Ik heb in eerdere rondjes duidelijk gezien dat het verhogen/verlagen van de intensiteit veel invloed had. Ook het wisselen van lichtbron maakte veel verschil. Op onderstaande foto was het plantje rechts effe een uurtje van onder de led naar onder tneon verhuisd. Als ik dit met het plantje links deed gebeurde er het zelfde.
20190514_105640.jpg

Verder deden de vorige rondes de planten die hier gevoeliger voor waren, het tijdens de bloei niet perse slechter

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...