Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

Eerste rondje RFX (SSH)

Recommended Posts

In welk opzicht is dat een oplossing dan?

Een kleinere pot snap ik, alleen heb ik niet voor niets voor 35 liter gekozen. Ik moet nu namelijk per plant meer dan een halve m2 volgroeien.

Het volledig vol laten lopen doe ik al, maar het zakt dus naar beneden. En dieper planten dan onderkant plant ter hoogte van potrand gaat hem ook niet worden natuurlijk.

Wat is volgens jou het nadeel van drippers bij grotere potten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De droge plekken in het medium zijn het nadeel van drippen. Wanneer jij bv 25literpotten met gaten in de bodem in dichte speciekuipen zet, dan kun je de planten via de onderkant bewateren door het water in de speciekuip te gieten zodat je geen droge plekken in het medium krijgt noch uitdroging. Je kan het water namelijk prima laten staan en zodra de bodem droog is giet je er weer wat bij. En dan krijg je het ook zeker wel vol hoor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als je van onder water geeft krijg je toch juist droge plekken aan de bovenkant? Of bedoel je omdat je zo tot heel hoog kan vloeden? Maar door gewoon van boven water te geven krijg je dan toch net zo goed alles nat? Het punt is alleen dat het naar beneden zakt waardoor de boel uiteindelijk boven gaat uitdrogen. Daar lijkendrippers mij nou juist bij helpen. Evt met in het begin af en toe een flinke slok van boven om alles toch vochtig te houden. Overigens gebruik ik die speciekuip wel bij het inwateren en ik denk ook bij de eerstvolgende volledige watergift (dus niet het sproeien wat ik nu dagelijks doe). Gewoon om de hoeveelheid drain op te vangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten zijn wel weer redelijk aan het herstellen.

20201126_222208.thumb.jpg.1fb16e0aecab783d51e2eff6741b9cf4.jpg

Die links voor blijft een lelijk mormel, maar dat issie altijd al geweest. Dat was aanvankelijk ook de reden dat deze afviel als kandidaat voor de 35 liter potten. Was achteraf gezien ook helemaal niet nodig geweest om hem in de plaats voor die half dode er alsnog in te zetten, maarja.

Heb de drie hoogste zojuist gefimd.

heb ook de bovenlaag weer een beetje besproeid met de plantenspuit. Blijf het een raar fenomeen vinden dat dit dan drain geeft. Omdat je daarbij zo weinig geeft is dit naar mijn idee wel een betrouwbare manier om de ph te meten, aangezien die nauwelijks wordt verdunt met vers water. De meting kwam uit op 6.7

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minutes ago, cannarie said:

Maar als je van onder water geeft krijg je toch juist droge plekken aan de bovenkant? Of bedoel je omdat je zo tot heel hoog kan vloeden? Maar door gewoon van boven water te geven krijg je dan toch net zo goed alles nat? Het punt is alleen dat het naar beneden zakt waardoor de boel uiteindelijk boven gaat uitdrogen. Daar lijkendrippers mij nou juist bij helpen. Evt met in het begin af en toe een flinke slok van boven om alles toch vochtig te houden. Overigens gebruik ik die speciekuip wel bij het inwateren en ik denk ook bij de eerstvolgende volledige watergift (dus niet het sproeien wat ik nu dagelijks doe). Gewoon om de hoeveelheid drain op te vangen.

De toplaag blijft droog inderdaad als je van onderen bewatert maar dat is niet erg. Dan kan er ook geen alg op groeien en onderin zit genoeg vocht. Ook kunnen er geen slangen verstopt raken en je kan rustig een week wegblijven als je er voldoende water ingiet. Ik zie alleen maar voordelen aan rfx via onder te bewateren.

Maar je planten zijn aan de beterende hand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben niet overtuigd @dilago. Zie ook wel dat van onder bewateren zijn voordelen heeft. Maar dat je het water zo beter door de pot verdeelt, dan wanneer je tot drain van boven geeft geloof ik niet. Nota bene komen ze straks in schotels te staan waar drain in blijft staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was het niet van plan, maar heb de lelijke plant en de plant in het kleine potje toch weer terug gewisseld.

20201128_205031.thumb.jpg.6333b9a6ff03f169ba02b5d6bcc11157.jpg

4 liter plantje ging er steeds mooier bij staan en de andere, die altijd al lelijk was, stond er opeens weer wat zieliger bij.

Tijdens het verpotten bleek het zelfde aan de gang te zijn als toen ik dat weekend weg was, ondanks dat ik gisteravond van allemaal nog de toplaag goed besproeid had (de eerste keer volledig zonder drain). Deze plant had natuurlijk nog minder tijd gehad om wortels naar beneden te groeien dan de rest. Nu dus wel een dingetje om goed op te letten bij de net verpotte plant.

Kan wel zien dat deze nu wat kleiner is dan de rest, maar het is wel echt een mooier plantje, dus blij dat ik het gedaan heb.

Achteraf allemaal 2.5 liter gegeven. Wil ze vanaf nu gewoon elke dag een litertje ofzo geven ipv dagelijks de toplaag te besproeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed man, gedaan wat je het beste leek 

Kijk anders hoe @JackyH80 t doet, die draait sowieso mooie kweekjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb toevallig met name zijn eerste rfx verslagen een beetje bestudeerd om het hoe en wat van rfx een beetje tot me te nemen.

Maar voor de rest staat zijn methode wel erg ver af van die van mij met veel hele kleine smartpots op een relatief kleine oppervlakte en een systeem waarme hij geautomatiseerd kan ebben en vloeden. Allemaal niet zo makkelijk in mijn situatie te kopieren dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah ok, ja ik weet ook niet hoe dat werkt met rfx, maar als ik aan rfx denk, denk ik aan zijn kweekjes snappie. Ik blijf gewoon een simpele biokluns 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, cannarie said:

Ik ben niet overtuigd @dilago. Zie ook wel dat van onder bewateren zijn voordelen heeft. Maar dat je het water zo beter door de pot verdeelt, dan wanneer je tot drain van boven geeft geloof ik niet. Nota bene komen ze straks in schotels te staan waar drain in blijft staan.

Dat het water in rfx naar onderen zakt is een gegeven, dus is het ook logisch dat het medium via onder beter verzadigd. Maar prima dat jij je niet laat overtuigen, we leven in een vrij land dus dat recht hebben we! En om tot deze leuke hobby te komen is een zekere eigengereidheid wenselijk! Ik blijf dit met grote interesse volgen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, dilago said:

Dat het water in rfx naar onderen zakt is een gegeven, dus is het ook logisch dat het medium via onder beter verzadigd.

ja dat is nogal logisch, maar wat is het punt?

Als je van boven water geeft zakt het naar beneden. Als je van onder water geeft blijft het beneden. Ervan uitgaande dat niet alles per direct naar beneden zakt, op welk van de 2 manieren krijg je dan het meeste water hoger in de pot? En als het al wel allemaal in 1x naar beneden zou zakken (wat natuurlijk niet zo is, want de toplaag blijft ook nog uren vochtig) zou er wat dat betreft geen verschil zijn tussen de twee manieren.

Waar ik met de kennis van nu spijt van heb is dat ik niet gekozen heb voor 40l speciekuipen met gaten erin geboord, wat ik aanvankelijk van plan was. Deze hebben namelijk hun volume meer in de breedte.

Aan de andere kant werd hier gezegd dat het probleem bij hergebruikte rfx kleiner zal worden en ik hoop ook dat als de potten goed doorworteld zijn, de zuigkracht van de hogere wortels ook een handje meewerkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het punt is dat het water in rfx naar beneden wil en door het via de onderkant nat te maken maak je optimaal gebruik van de capillaire werking. Als je een steenwol startblok voor de helft in een bak water zet, wordt het nat tot boven aan toe. Giet je het er via de bovenkant in zonder de drain op te vangen, dan zeikt het meeste er uit en blijven er droge plekken in het medium. En nogmaals: dat nagenoeg iedereen die met rfx werkt het via onder bewatert, zeker in grote media, zal toch niet zonder reden zijn?

Die rechthoekige speciekuipen zijn inderdaad minder hoog, maar als je die vult met rfx en de stekken bovenin plant kunnen de wortels nog steeds niet bij het water. Om die reden ben ik later overgestapt op slabs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan snap ik wat je bedoelt, @dilago, maar zoals gezegd werk ik met schotels die de drain opvangen. Alleen nu nog effe niet omdat ze nu per 3 in de breedterichting staan en dit niet past. moet misschien eens kijken of ik dit anders neer kan zetten. Ben benieuwd of dit veel zal helpen.

9 hours ago, dilago said:

maar als je die vult met rfx en de stekken bovenin plant kunnen de wortels nog steeds niet bij het water.

Mijn zaailingen zijn nu van 4 liter potten in deze bakken gezet en overweeg nu zelfs voor een volgende keer om nog een extra tussenmaatje te gaan gebruiken.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan ook voorgroeien in steenwol startblokken die je later als de wortels er onderuit groeien diep in de rfx plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat was mijn aanvankelijke idee, maar las toen hier op het forum dat bepaalde mensen rfx in kleine potjes prettiger vonden werken.

Maar voor zover ik weet zijn de grootste blokken 15x15x15.  Dan krijg ik mijn potjes van ca 25cm diep (of nog meer als ik een extra tussenmaat neem) toch dieper?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe ontkiemen in een jiffy plug. Als de wortels hier onder uit komen, doe ik ze in een 20cm rond netpotje met rfx. Als de wortels hier dan weer uitkomen zet ik ze in de uiteindelijke pot rfx (30 liter). Eerste keer de rfx goed nat inwateren met startwaarde en dan kan ik het een week laten staan. Daarna voed ik van boven met druppelslangetjes op een Floraflex Floracap. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat verschilt dan niet zo gek veel met wat ik doe, maar dat een week laten staan zit er bij mij dus niet in. Laat je je planten in drain staan na het verpotten?

En wat gebeurt er met je drain van het water dat uit de slangetjes komt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minutes ago, cannarie said:

Dat verschilt dan niet zo gek veel met wat ik doe, maar dat een week laten staan zit er bij mij dus niet in. Laat je je planten in drain staan na het verpotten?

En wat gebeurt er met je drain van het water dat uit de slangetjes komt?

Bij mij gaan de in 2 liter hoge vierkante potten voorgegroeide stekjes naar een 11liter, dan spoel ik aan het begin van de ronde met 12 liter voedingswater en laat ze uitlekken. Bij mij duurt het dan soms tot 10 dagen voordat ik weer voor het eerst opnieuw water. Maargoed, hergebruikte rfx die al een aantal rondes meegaat kan ook veel meer vocht vasthouden. 

Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, cannarie said:

Dat verschilt dan niet zo gek veel met wat ik doe, maar dat een week laten staan zit er bij mij dus niet in. Laat je je planten in drain staan na het verpotten?

En wat gebeurt er met je drain van het water dat uit de slangetjes komt?

Nee laat ze niet in de drain staan. Staan gewoon goed nat en de potjes diep genoeg in de rfx. Met de slangetjes voed ik gewoon tot er iets van drain uitkomt. Ze staan op grindplaten. Dus iets verhoogd zodat ze niet in de drain staan. Maar ik heb er dan wel vijverfolie onder. Omdat ik voorheen wel deed vloeden. Blijft misschien max 1 cm water dat verdampt binnen 1 dag. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kiko82 Het lijkt me dat jij met die 20 cm diep in 30l potten dan toch ook wel nog hoog boven de bodem blijft met je kluit. Wellicht dat een groot deel van de situatie bij mij dan ook vnl aan de nieuwheid van de rfx ligt zoals pinda al aangaf. Dat stelt me dan wel weer gerust voor volgende rondes.

Lijkt me in jouw situatie dan trouwens wel handiger om die drain op de een of andere manier in 1x af te voeren, aangezien je alles toch maar laat verdampen. Geeft toch weer extra luchtvochtigheid waar je niet altijd op zit te wachten.

@pindarots123 met zo'n rozenpotje in een 11 liter zit je natuurlijk gelijk mooi diep. Ik zou in het vervolg mijn 11 liter potten als tussenmaat kunnen gebruiken om het zelfde te bereiken in de 35l potten.

4 hours ago, pindarots123 said:

Maargoed, hergebruikte rfx die al een aantal rondes meegaat kan ook veel meer vocht vasthouden.  

Ik kan me ook zo voorstellen dat lagere potten zoals 11 tov 35 liters, relatief gezien veel meer vocht kunnen vasthouden, omdat het water uit het bovenste deel minder zal wegzakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, cannarie said:

@Kiko82 Het lijkt me dat jij met die 20 cm diep in 30l potten dan toch ook wel nog hoog boven de bodem blijft met je kluit. Wellicht dat een groot deel van de situatie bij mij dan ook vnl aan de nieuwheid van de rfx ligt zoals pinda al aangaf. Dat stelt me dan wel weer gerust voor volgende rondes.

Lijkt me in jouw situatie dan trouwens wel handiger om die drain op de een of andere manier in 1x af te voeren, aangezien je alles toch maar laat verdampen. Geeft toch weer extra luchtvochtigheid waar je niet altijd op zit te wachten.

@pindarots123 met zo'n rozenpotje in een 11 liter zit je natuurlijk gelijk mooi diep. Ik zou in het vervolg mijn 11 liter potten als tussenmaat kunnen gebruiken om het zelfde te bereiken in de 35l potten.

Ik kan me ook zo voorstellen dat lagere potten zoals 11 tov 35 liters, relatief gezien veel meer vocht kunnen vasthouden, omdat het water uit het bovenste deel minder zal wegzakken.

Ja de luchtvochtigheid valt op zich mee hoor. Die laat ik naarmate de bloei vordert gewoon zakken. Gewoon zorgen dat ik iets minder drain krijg en bijvoorbeeld dagelijks een beetje geven ipv om de dag iets meer. Je moet in het begin gewoon iets vaker van boven geven zolang de wortel nog niet eronder uit komt. Ik vind floracaps van Floraflex een aanrader mocht je gaan druppelen en kan je in het begin ook.met hand geven. Ik heb de universele ronde. Dekt gelijk de pot af tegen algen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drain blijft maar tussen de 6.8 en 7.0 hangen, terwijl de gift alleen nog maar tussen de 5.0 en 5.2 is geweest. Mijn idee is dat dat de werkelijke pH van het medium dus nog hoger moet zijn omdat de drain al met het zuurdere nieuwe water vermengt is.

Ben al begonnen met het aanzuren van mijn water de dag van tevoren om het bicarbonaat alvast te neutraliseren, maar zonder enig effect.

Merk verder geen hele gekke dingen aan de planten.Vooral de langste, beetje slungelige plant, midden achteraan heeft wel aardig wat roestplekjes. Maar dit is voornamelijk ontstaan nadat ze er met zijn allen half dood bijgelegen hebben laatst. Heb af en toe wel het idee dat het ietsjes toeneemt, maar ben daar niet geheel zeker van. Maar de opname van calcium lijkt me eerder ook een probleem bij een te lage pH. Heb nu de laatste gift wat ca/mg meegegeven.
20201201_194713.thumb.jpg.eb96fdd5108366a07997e9e3de953e7c.jpg

20201201_200722.thumb.jpg.ba3c8c9cc0defa66d81d7874ecfa2bfb.jpg
De half necrotische bladeren die je op sommige planten ziet zijn sowieso nog echt van de situatie een ruime week geleden.

Zouden jullie adviseren om nu te gaan spoelen??
 

Voor de rest heb ik de 3 kleinere plantjes nu ook gefimd en de hoofdcheuten van de 3 langere heb ik met tiewraps naar beneden gebonden.
20201201_194819.thumb.jpg.bb5c888728a9f98b7f168c32d1766454.jpg

Je ziet hier en daar wel wat gekarteld blad. Maar als ik mijn ontvochtiger harder zet en daarbij de temperatuur en dus de vpd ook aanzienlijk stijgt (ik zuig nog niet af), gaan de planten er gek genoeg duidelijk vitaler bij staan. Omgevingstemp schommelt nu tussen de 27 en 28 en de RV tussen de 60 en 65%

 

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang jij niet onder de pH 5.0 komt en niet boven de pH 5.8 dan zit dat met die pH wel goed. En de drain meten is niet zo belangrijk, als jij nauwkeurig meet wat je er in kiept dan moet hetgeen dat er uitkomt ook goed zijn. Ik meet de drain niet meer, heb dat wel gedaan en die was ook altijd hoger dan wat ik er in giet.

Spoelen lijkt mij niet nodig want rfx is een inert medium. Gewoon wateren met de juiste waarden, Ec 1.6 en pH 5.5.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...