Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

Eerste rondje RFX (SSH)

Recommended Posts

We gaan maar weer eens een rondje draaien. En wel op hydro, RFX-1 om precies te zijn.

Dit wordt mijn eerste hydro kweek. Was dit al lang van plan, maar het is altijd een beetje een drempel geweest om overheen te stappen. Tegelijkertijd denk ik als ik er over lees, 'hoe moeilijk kan het nou eigenlijk zijn?'. Ik denk zelfs makkelijker dan wat ik deed, omdat je makkelijker kan meten wat er in het medium gebeurt en omdat je je minder druk hoeft te maken om niet te droog of te nat te staan. Maar ik zal natuurlijk wel eerst mijn weg moeten vinden.

Ik zal maar zoveel mogelijk in detail proberen te vertellen wat ik doe, in de hoop dat de mensen met wat meer ervaring meelezen en indien nodig bijsturen. En nee, ik neem niet elk advies zomaar over. :P

De soort is Super Silver Haze uit zaad, van Greenhouse Seeds. Ook het kweken van haze is voor mij een eerste keer. Uiteraard kweek ik slechts voor eigen gebruik, maar ik ik houd nog wel eens wat over ;) en de gelukkigen die mijn restjes overnemen beginnen in toenemende mate steeds om haze te zeuren, vandaar.
 

De (geplande) methode:

Ik heb gister 10 zaadjes geplant in steenwol blokjes na deze 24u in ph 5.5 (hoop ik) te hebben ingeweekt. De electrode van mijn bluelab meter vertoont wat kuren, maar een nieuwe is onderweg. Uiteindelijk ga ik 50/50 osmose/kraanwater gebruiken, maar heb nu 100% kraanwater gedaan, met het idee zo een stabielere ph te houden en zo ook makkelijker de ph van het steenwol in eerste instantie beinvloed.

Pas na het zaaien heb ik een instructie video gekeken. Daaruit bleek dat ik ze wel wat diep heb geplant. Plant op grond ook altijd wel dieper dan geadviseerd en dat gaat altijd goed. We gaan het zien.

De blokjes heb ik in een propagator naast een buis verwarming gezet met daarin een thermostaatje die de verwarming regelt. Zo zouden ze voorlopig mooi stabiel warm en vochtig moeten blijven. Als ze bovenkomen en de lamp er boven komt te hangen gaat het deksel direct weg.
thumbnail_20201022_224523.thumb.jpg.7e4fd5ee8bf04c8a7e6ade2f684efa6b.jpg

Als de blokjes doorworteld zijn wil ik ze aanvankelijk in 4l potten stoppen en vervolgens de 8 mooiste in 35l potten.

De rfx ga ik inwateren op ph 5.0 en ec 1.5. Dit leek een beetje de consensus te zijn in de eerste rfx verslagen van  @JackyH80 die ik had doorgebladerd ter voorbereiding. Vervolgens zullen de waardes aangepast worden adhv de drain.

Water geven gaat van bovenaf. Elke pot krijgt een eigen schotel. Twijfel nog een beetje of ik een pompje ga kopen om in eerste instantie de drain (to waste) weg te zuigen. Ik ga er namelijk vanuit dat de waardes op die manier wat stabieler blijven, wat me als beginner wel handig lijkt. Als ik uiteindelijk wat beter weet wat ik doe, laat ik het liefst wel wat water staan, om zo het gemak te hebben van niet te vaak water te hoeven geven.

In de opzet wil ik het qua voeding zo simpel mogelijk houden. Ik stap over op Floranova grow en bloom van GHE. Het enige wat ik hier aan toe ga voegen is kaliummetasilicaat, enzymen aan het eind en evt Ripen als de boel ongelijk afbloeit. Mochten er nou echt tekorten gaan ontstaan kan ik er evt nog iets aan toevoegen of als het in een laat stadium lekker gaat en ik de verleiding  niet kan weerstaan om iets van pk toe te voegen sluit ik dat ook niet helemaal uit.


Licht:
Dat blijft onveranderd tov vorige rondes. Dat wil zeggen in het midden een 750W DE HPS (evt te boosten naar 825W) en aan de andere kant 26 stuks 28cm h-influx led strips, met een totaalvermogen (output) van ca 650W.
Zoals op onderstaande foto zegmaar. de strips zullen naarmate de planten groeien en dus verder uit elkaar komen te staan verder naar opzij geschoven worden.
thumbnail_20190922_173749.thumb.jpg.583a7f9c3e35d947d0bddf02e546652f.jpg

 

 

 

 

Edited by cannarie
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt goed allemaal.  Blijf het een mooie setup vinden met de ledjes aan de zijkant..

Succes iig

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hybride kweek :)

succes met RFX, daar ga ik ook komende tijd mee oefenen. 

Zou een druppel systeem niet goed werken met schotels onder je bakken ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, Buyuk said:

succes met RFX, daar ga ik ook komende tijd mee oefenen. 

Je ging toch stoppen met kweken de komende jaren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat klopt, ik stop ongeveer 2 misschien 3 jaartjes ivm gebrek aan ruimte. Maar ik ga wel oefenen met kleine potjes rfx met zaadjes (niet alleen Cannabis) onder kleine kunstlicht zoals kleine led bars ofzo gewoon op de keuken aanrecht of dergelijks :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minutes ago, Buyuk said:

Zou een druppel systeem niet goed werken met schotels onder je bakken ?

Ben altijd een beetje bang met slangetjes dat het gaat verstoppen of dat je drukverschillen gaat krijgen enzo. En zo veel moeite zal het niet zijn eens in de 3 dagen een plens water in 8 potten te mieteren. Kan zo ook mooi elke waterbeurt de drain meten. Enige wat me wel erg aanspreekt is om gewoon een weekje op vakantie te kunnen gaan omdat alles dan geautomatiseerd loopt. Ik sluit niks uit voor de toekomst.

23 minutes ago, Kees A said:

Je ging toch stoppen met kweken de komende jaren?

Maar jij kweekt toch ook niet? En toch zie ik af en toe allemaal mooie dingen bij je vandaan komen :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek op slabs met GHE FloraNova, dus met drukventielen en spagetti slangetjes.

als je gewoon een drip cleaner gebruikt is er niks aan de hand.

moet er wel bij zeggen dat je met floranova veel troebel onder in je vat hebt, en dit dus waarschijnlijk ook door je systeem gaat, maar so far so good :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je bang bent voor verstopping, zou je ook aan de slag kunnen met GH Flora tri-part, en dan met de Lucas Formule.

Je gebruikt dan alleen FloraMicro en FloraBloom (de FloraGro heb je niet nodig)

Dan heb je exact dezelfde samenstelling als FloraNova, maar dan in 2 flessen en een dunne vloeistof.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerst maar eens mijn voeten nat maken op rfx. Automatiseren is een interessante volgende stap

4 hours ago, Kees A said:

de FloraGro heb je niet nodig

Geldt dat ook als je lang voorgroeit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik het begrepen heb, gebruik je ook in de groei alleen de Micro en de Bloom.

Alleen in een lagere EC.

Op Amerikaanse forums zie je dat ze voor de bloei dan 8 ml Micro per Gallon doen, en 16 ml Bloom per Gallon.

In de groei respectievelijk 5 en 10 ml.

Maar wellicht is dit door voortschrijdend inzicht al weer aangepast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opzich interessant als dat goed blijkt te werken.

Alleen lijkt me dat dit dan met de floranova lijn net zo goed zou moeten kunnen, als die lijnen zo overeenkomstig zijn. En dan staat dat in principe dus los van het automatiseren.

Zal er eens wat over opzoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

FloraNova is ook goed. Alleen dik, zoals vaak te lezen is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt inderdaad @Kees A
 

@cannarie pak vooral de grote flessen niet want je schudt je een ongeluk en dan nog heb je er klonten in.

wat ik heb gedaan is stalen knikkers in de flessen zodat het wat sneller/makkelijker mengt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanochtend na 3,5 dag voor het eerst 2 steeltjes naar boven zien komen.

Ben gewend dat alles tussen 48 en 72 uur boven komt. Schrok zaterdag ook wel een beetje van hoe droog de bovenkant van de blokjes was geworden. Misschien voor het zaaien toch iets te veel vocht uit de blokjes gezwaaid. Geen idee of het wat met die droogte te maken heeft gehad. Dit maakte het dan opzich wel weer gunstig dat ik wat dieper gezaaid had.

Ga sowieso niet met minder dan 6 planten beginnen. Als ik dat niet red weet ik nog niet of ik gewoon nog extra zaad bestel of stekken maak van de wel boven gekomen planten. Laatste optie kost wel veel tijd natuurlijk, maar dan heb ik dat ook eens gedaan en zal zo iig niet zo'n last hebben van dat fenotypeverschil waar @420man010 voor waarschuwde bij SSH van GH.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker Cannarie, ik kijk sowieso altijd naar je verslagen maar nu helemaal natuurlijk 

Ah joh, wie weet valt het wel mee met de verschillen. Anders kan ik de SSH van Nirvana zeker aanraden, 10 van de 10 boven in 2 dagen, geen grote verschillen onderling en grote volle toppen. 

Kijk alleen uit met de N in je voeding, is bij SSH snel te veel. 

Succes :tu 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels 9 vd 10 zichtbaar. nr 10 leek ook open te gaan maar heb ik geloof ik kapot geprikt met zoeken.

Weet niet of dat trage nou aan het zaad ligt of de manier van ontkiemen. Het van steeltje laten zien naar blaadjes poppen duurt ook al zo lang. Meer dan 24u namelijk.

32 minutes ago, 420man010 said:

Kijk alleen uit met de N in je voeding, is bij SSH snel te veel.

Misschien toch al gelijk voor die lucas formule gaan dan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb de plantjes 5 dagen na ontkiemen in de potten gezet. Gevoelsmatig wat vroeg, maar anders zouden de wortels buiten het blokje alleen maar gaan uitdrogen en dat leek me zonde.
20201031_184409.thumb.jpg.808f26cb164c07ea1d053836cfc91b34.jpg

Heb nog maar 7 plantjes over. Één was dus niet uitgekomen, één zat klem en heb die uiteindelijk proberen te helpen en hem daarbij gebroken en één heb ik laten vallen. Las nog ergens dat bij zaaien op steenwol, het zaad echt niet te diep moest zijn en met het kroontje naar boven. Wellicht dat dit voor de problemen heeft gezorgd (op die gevallen stakker na dan).

Mooiste verdeling zou nu met 6 stuks zijn, maar misschien doe ik wel 7. Met 6 zou ik wel wat weinig potvolume hebben voor de hoeveelheid licht met 35 liter per pot.

Één van de 7 is een achterblijver. Die kwam naarboven met slechts één lobblaadje die ook nog eens kleiner en geler was dan de rest. Had er eigenlijk niet op gerekend dat deze het zou redden, maar ze doet het nu prima.
20201031_184324.thumb.jpg.4596214a701b4152fdceb149990e1933.jpg

Ik heb de rfx ingewaterd met ec 0.8 + 0.7=1.5 en ph 5.2. Kwam een drain uit van 5.8 (en 1.6). Daarna heb ik de plantjes er in gezet.
20201031_183005.thumb.jpg.e4c67a77e84eb24b703b7dd48c0733b2.jpg

Wil nu elke dag de bovenkant wat nat sproeien, zodat deze niet te veel uitdroogt en dan over een weekje ofzo gewoon weer volledig water geven.

Ben benieuwd om te zien hoe snel ze zich nu gaan ontwikkelen tov wat ik gewend ben op grond.

Edited by cannarie
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi, het begin is er, groeien bitches :kill:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had ik ook met ene van de auto's een lobblaadje. Maar die is gewoon afgebloeid. Nice, leuk om te volgen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plantjes zijn nu 2 weken oud.

20201109_203118.thumb.jpg.121c99648defebd7740af7b475ff554c.jpg

Vooralsnog gaat het niet sneller dan wat ik gewend ben op grond, maar het gaat.

Gister voor het eerst na een paar keer de toplaag besproeien normaal water gegeven. ph van drain was opgelopen van 5.2 naar 6.4, dus ben nog even bij die gift van 5.2 gebleven.

Ec naar 0.4 (ipv 0.7 a 0.8 uit de kraan) + 0.9 (ipv 0.7 voeding)= 1.3 gegaan.

Voor de rest niet zo veel te melden.

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eén van de plantjes heeft opeens plekjes op de 2 1e éénvingererige bladeren.

20201111_173759.thumb.jpg.cbc5d6adef2fd4abac15536e2250e5f9.jpg

Moet zeggen dat ik dit wel vaker bij hele jonge plantjes heb gehad. Dacht dan altijd dat ze wat te nat hadden gestaan, maar dat lijkt me nu onwaarschijnlijk. Ten minste, begreep dat dat niet zo makkelijk gaat op rfx. En tot nu toe zit er best veel tijd tussen de waterbeurten.

Heb op een paar cm diep 1 zo'n blokje opgegraven en in RO water geweekt en uitgeknepen. Ph kwam uit op 6.65. Wel wat aan de hoge kant, maar niet heel extreem lijkt me. Of het moet onderop heel anders zijn.

Qua ec heb ik volgens mij ook geen hele gekke dingen gedaan.

Het is maar 1 plantje en ik stress nog niet zo, maar wellicht dat de oorzaak ook de reden is dat ze zich toch wat traag ontwikkelen.

Iemand een idee?

Het betreft het meest centrale plantje op de foto.
20201111_173447.thumb.jpg.928e53d4fdb7761b2703bf381ef1ea4c.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt in mijn ogen gewoon slechte genetica, een slechte pheno te zijn. Natuurlijk kan het anders worden als dit zich tot een volwassen plant ontwikkelt. Baby's zijn ook gruwelijk lelijk maar uit  sommige groeien toch Doutzens. Maar sommigen dragen een masker en zijn in de kern toch downies. Altijd lastig met zaad :likken:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok thanks.

Net nog een keer gecheckt en het is inderdaad echt alleen die ene. Ook zag ik eerder vanavond geen verschil in het rfx-monster van die ene plant tov een willekeurige andere.

In geval van een slechte feno mag er altijd nog eentje afvallen. Maar zoals je zegt, zegt het uiteindelijk inderdaad vaak niet zo veel hoe een plant het in het begin doet tov de rest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf mijn kweekmethode beetje veranderd. ipv eb en vloeden meerdere keren per dag , ben ik overgegaan naar heel weinig water geven. Heb de boel redelijk droog laten trekken en vanaf  week 4 middels rayjets iedere dag maar 5x per dag  10sec van  boven op de rfx spuit.  Het is dus ipv natte potten  een droog gedoe en geef dus zo min mogelijk maar zeker niet te weinig.  Conclusie ik heb deze ronde bijna 15% meer geoogst.  Vind het zelf een hele spectaculaire ontwikkeling. Heb veel minder voeding verbruikt ,terwijl ik redelijk hoge Lv's had en haast niet bijgestookt had. Een oogst van 15% meer in een maand als November zegt mij genoeg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...