Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

GanjaRanja

Kweken op big blocks en Lumatek

Recommended Posts

Jammer dat het niet mee zit.
maar je bent wat nieuws aan het proberen dan is dat wel het risico.

Kan verder weinig zien met de foto’s hoeveel dagen sta je nu 12/12dan

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, 't is de eerste run en dan mag niet niet verwachten dat alles goed zal gaan. Aan de bladeren te zien lijkt het inderdaad een EC-probleem. Hoop dat je ook rekening houdt dat je voldoende extra cal/mag meegeeft, omdat de meeste minerale voedingen hierin onvoldoende voorzien én omdat je onder led kweekt, wat door de doorgaans lagere temps en bladverdamping ook een trager 'metabolisme' van de plant tot gevolg heeft. Verder bevatten bigblocks niks, tis een inert medium dus alles vwb voeding zal aangeleverd moeten worden. 

EC run-off van 2.7 geeft een kennelijke ophoping van zouten aan; ik zou proberen per gift meer te druppelen en run-off te hebben. Het aantal giften per dag kun je wellicht terugbrengen; ik zou onderzoeken hoelang het duurt voor een volwassen plant zo'n bigblock droog trekt en het moment daarvoor kiezen zodat dat net niet gebeurt. Dan verspil je ook niet onnodig voedingswater. Dit is overigens beredeneerd op logisch denken, ik maak zelf niet gebruik van druppelaars, maar dat is hoe ik het aan zou pakken. Eb/vloed kun je ook doen met die bakken, maar da's weer een hele andere manier en kost je wederom minimaal een ronde om erachter te komen hoe dat goed werkt in jouw setup. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/6/2020 at 11:11 AM, Kees A said:

De hoogte van je lamp wordt volgens mij maar door 1 zaak bepaalt:

Hoe uniform is je bladerdek belicht bij zo min mogelijk wandverlies.

Dus wat je moet doen is: Je hangt de lamp op die hoogte waardoor je zo min mogelijk wandverliezen hebt en je bladerdek toch mooi uniform belicht is. Dus ook de randen van je bladerdek krijgen nog voldoende licht (Wietefras had het eerder over een stelregel van Gavita) 

Vervolgens meet je (hoe je dat doet, is niet altijd even makkelijk) hoeveel licht je planten krijgen.

Krijgen ze te weinig: Meer licht kopen :)

Krijgen ze teveel: lamp dimmen.

Hoger hangen kan natuurlijk ook, maar dan verlies je licht op de wanden, en verbruik je stroom voor de kat z'n kanarie.

He je hebt me wel even aan t denken gezet. Heb denk ik toch mijn Led armatuur (zeus pro) te dicht op het gewas gezet  15cm. Toch maar 25 cm van gemaakt

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

On 12/24/2020 at 6:49 PM, Boefje030 said:

Hoe kunnen ke drippers verstopt raken? Zijn toch 4 mm? 
 

raar

Filter zat blijkbaar niet helemaal goed op het begin waardoor de drippers verstopt raakte. Zie foto hieronder. 

20201228_014500.thumb.jpg.4cd44577fd3bff7d877b7dd8608bbb59.jpg

 

 

Ze zijn al rijp. Ik laat ze nog een weekje staan om te spoelen. Heb alvast een paar toppen geknipt.

Iets sneller als verwacht. Ze zijn op 5 november op 12/12 gegaan, dus nu is dag 53.

Toppen zijn keihard. Ben benieuwd.

 20201228_045240.thumb.jpg.9e46758ef94fe2995018605fc396b471.jpg

20201228_051829.thumb.jpg.993d01bd47c2132856d653900b7d5015.jpg

20201228_051752.thumb.jpg.92d794029a4aaf062c24a1a28e6b308b.jpg

20201228_011740.thumb.jpg.c8a0111ec7d0fb0957f6e9d8cf865a61.jpg

20201228_011704.thumb.jpg.5e3258d1133922dfb2770f35f486bfde.jpg

20201228_042222.thumb.jpg.04d82dad4722dd045fee703b13af3ecd.jpg

 

20201228_013747.thumb.jpg.3d35a6fd27b27ebf71e4da5a86b2bdde.jpg

 

Edited by GanjaRanja
  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow dat ziet er veelbelovend uit!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super gaaf wat jij daar neergezet hebt!

Heb alleen een vraagje, kun je die bigblocks hergebruiken zoals met mapito/rfx of is dat eenmalig?

:verrygood

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de kluit er uit kan trekken zonder de blokken te vernielen kan je ze prima hergebruiken. Persoonlijk vind ik het gemakkelijker om kratten te vullen met steenwol en die vloeden. Dat kunnen ook gebruikte big blocks zijn. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er wel dik uit. die toppen gaan wel wat wegen. lekker snel klaar met knippen ook.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@GanjaRanja Ze zijn lekker kort, hoe lang heb je deze voorgegroeid? Je zou bijna in twee lagen kunnen kweken zo.:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, gtti said:

@GanjaRanja Ze zijn lekker kort, hoe lang heb je deze voorgegroeid? Je zou bijna in twee lagen kunnen kweken zo.:D

Best lang. 17 oktober binnen. 5 November 12/12.

Maar omdat ik de blokken niet goed heb doorgespoeld op het begin naar de juiste PH zijn ze wat achter gebleven.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb aan het knippen.

 

nog 23 te gaan..

Zitten een paar tussen nog (3/4) waarbij de drippers verstopt waren en klein zijn gebleven.

Maar ik heb er een paar gewogen, 44 tot 60 gram per plant. gemiddeld denk ik rond de 50 gram per plant, keer de 44 stuks die ik had staan.

Dan zou ik ongeveer uitkomen op een totaal van ongeveer 2200 gram, en dat is dan min de 4 planten waar niks vanaf kwam. (200 gram)

 

Ik heb einde van de week wel totaal uitslag.. Ik knip rustig aan.

Edited by GanjaRanja
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er echt superdik en veelbelovend uit inderdaad! Ik ben heel benieuwd naar jouw resultaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit er al een volgende ronde in de pijpleiding? En ga je dan nog dingen anders doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/13/2021 at 1:10 PM, cannarie said:

Zit er al een volgende ronde in de pijpleiding? En ga je dan nog dingen anders doen?

Langer voorgroeien, flora caps, minder planten, meer drain en meer trimmen voor de bloei.,

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je verder nog verschil in opbrengst gezien tussen de planten langs de muurloze rand van je veld en de rest?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

14 hours ago, cannarie said:

Heb je verder nog verschil in opbrengst gezien tussen de planten langs de muurloze rand van je veld en de rest?

Nee niet echt op gelet..

 

 

 

Alles weer schoon. Deze keer Do-si-dos. 

 

20210118_024025.thumb.jpg.d72186589c945ec3c2e67a02ad8a1b52.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit! Het lijken wel zes op elkaar gestapelde tafels waar de Deense bodems zijn ingelegd. Ik zou er twee gaten inboren, een zet je een overloop op en de ander een tuinslang. Watervat onder de tafel, pomp er in, slang op de pomp en go. Dan hoef je er nooit meer over in te zitten of ze allemaal wel water krijgen. Vele oldschoolkwekers van weleer hingen de spaghetti aan de wilgen ten gunste van een eb- en vloedsysteem.

Spaghetti is lekker maar eb en vloed is goud!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, dilago said:

Ziet er goed uit! Het lijken wel zes op elkaar gestapelde tafels waar de Deense bodems zijn ingelegd. Ik zou er twee gaten inboren, een zet je een overloop op en de ander een tuinslang. Watervat onder de tafel, pomp er in, slang op de pomp en go. Dan hoef je er nooit meer over in te zitten of ze allemaal wel water krijgen. Vele oldschoolkwekers van weleer hingen de spaghetti aan de wilgen ten gunste van een eb- en vloedsysteem.

Spaghetti is lekker maar eb en vloed is goud!

Op youtube is een test gedaan door cali crop doc hierover. alleen zijn test zegt t tegenover van wat je zegt. 

spaghetti gaf meer wortels en meer oogst. 

ikzelf wil eingelijk poging doen met eb en vloed. 

Maar ben benieuwd wat jou opmerking over zijn test is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel, ik kan kan natuurlijk niks over andermans bevindingen zeggen, dus dat doe ik ook niet! Zelf is mijn ervaring dat steenwol via de bovenkant bewateren leidt tot droge plekken in het medium - zeker wanneer de drippers verstoppen - en dat gebeurt niet met ebben en vloeden want dan zuigt de steenwol zich helemaal vol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1 voor Eb en vloed. Of je nou aarde, rfx, steenwol of kleikorrels hebt het werkt er allemaal mee :tu 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat de man uit het filmpje meer geoogst heeft met drippers wil niet zeggen dat dat altijd zo is bij iedereen. Er zijn vast ook filmpjes te vinden waarbij het andersom is. Wanneer het medium zich volledig vol zuigt met water kunnen de wortels overal groeien tot in elke uithoek. En hoe je dat bereikt is niet relevant maar met eb en vloed bereik je dat zeker en met drippers heb je ook wat geluk nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...