Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

GanjaRanja

Kweken op big blocks en Lumatek

Recommended Posts

Ik blijf me afvragen wat nou ideale hoogte is. 
ik heb ze er echt een flink stuk dichter op 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, GanjaRanja said:

30cm is laag genoeg

Ik denk dat het perspectief van de camera het zo hoog doet lijken.

En je weet niet waar het aan ligt? Gebruik je ook extra Cal-Mag?

Alhoewel ik je planten er mooi vind bij staan ben ik het eens met MO251. 30 cm lijkt me fors en de lamp te hoog hangen is het verschil tussen compacte en luchtige toppen.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, dilago said:

Alhoewel ik je planten er mooi vind bij staan ben ik het eens met MO251. 30 cm lijkt me fors en de lamp te hoog hangen is het verschil tussen compacte en luchtige toppen.

We waren er in een ander topic toch over uit dat het bepalen van de lamphoogte los staat van de intesiteit, maar dat deze op de uniformiteit gericht is? Ja, hoger kost wat meer licht, maar dat hij nou met deze efficiente lampen van 600w per ca 1,44mw? fluffiy zooi krijgt door een te lage lichtintensiteit omdat hij zijn lamp een paar cm hoger hangt dan ideaal. Lijkt me onzin

Nog meer dan die lamphoogte, zou ik zelf eerder iets willen doen aan die hele wandloze zijde, waar je geen reflectie hebt. Al versterken die 2 aspecten elkaar natuurlijk wel ook in hun lichtverlies.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, cannarie said:

We waren er in een ander topic toch over uit dat het bepalen van de lamphoogte los staat van de intesiteit, maar dat deze op de uniformiteit gericht is? Ja, hoger kost wat meer licht, maar dat hij nou met deze efficiente lampen van 600w per ca 1,44mw? fluffiy zooi krijgt door een te lage lichtintensiteit omdat hij zijn lamp een paar cm hoger hangt dan ideaal. Lijkt me onzin

Nog meer dan die lamphoogte, zou ik zelf eerder iets willen doen aan die hele wandloze zijde, waar je geen reflectie hebt. Al versterken die 2 aspecten elkaar natuurlijk wel ook in hun lichtverlies.

Mo heeft dezelfde lamp toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt heb de zelfde.
maar heb geen bewijs dat dichter op de plant beter/slechter is dan zo hoog.
merk wel dat het onderste van me plant nu all fluff is laat staan op die hoogte.
moet dan wel weer zeggen dat mijn planten een stuk groter zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

De hoogte van je lamp wordt volgens mij maar door 1 zaak bepaalt:

Hoe uniform is je bladerdek belicht bij zo min mogelijk wandverlies.

Dus wat je moet doen is: Je hangt de lamp op die hoogte waardoor je zo min mogelijk wandverliezen hebt en je bladerdek toch mooi uniform belicht is. Dus ook de randen van je bladerdek krijgen nog voldoende licht (Wietefras had het eerder over een stelregel van Gavita) 

Vervolgens meet je (hoe je dat doet, is niet altijd even makkelijk) hoeveel licht je planten krijgen.

Krijgen ze te weinig: Meer licht kopen :)

Krijgen ze teveel: lamp dimmen.

Hoger hangen kan natuurlijk ook, maar dan verlies je licht op de wanden, en verbruik je stroom voor de kat z'n kanarie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, dilago said:

Mo heeft dezelfde lamp toch?

Ja dus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat vooral om de lichtverdeling. Door de maten van de lamp is 30 centimeter in een 120x120 goed. In een 150x150 moet de lamp omhoog voor een betere lichtverdeling. Deze lamp is te zwaar om op 10cm te hangen. Dan zal jij moeten dimmen.

Dus in mijn tent zal ik hem op 30 a 40cm met de lumatek.

 

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de lamp op 10 cm de perfecte lichtverdeling heeft, zou je ook die 10 cm moeten aanhouden. (Niks moet, maar 'moet' als in 'hoogste rendement'.)

Vervolgens dim je de lamp dan om tot de gewenste lichtsterkte te komen.

Je moet hem niet hoger gaan hangen omdat anders je lichtsterkte te hoog is. Ja, dat kan wel, maar dat is economisch gezien niet zo handig. Of je moet hem niet kunnen dimmen, dan houdt het ook op.

As je met 10 cm niet de meest optimale lichtverdeling hebt, hangt je lamp gewoon verkeerd. Dan is dimmen of niet dimmen irrelevant.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, cannarie said:

Ja dus?

Zie Mo z'n bericht van 19 uur geleden.

3 hours ago, M0251 said:

Ja klopt heb de zelfde.
maar heb geen bewijs dat dichter op de plant beter/slechter is dan zo hoog.
merk wel dat het onderste van me plant nu all fluff is laat staan op die hoogte.
moet dan wel weer zeggen dat mijn planten een stuk groter zijn

Ja maar aangezien jullie dezelfde lampen hebben kan je wellicht e.e.a. vergelijken.

Kan me nauwelijks voorstellen dat de toppen onderin harder worden als je de lamp hoger hangt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minutes ago, Kees A said:

Als de lamp op 10 cm de perfecte lichtverdeling heeft, zou je ook die 10 cm moeten aanhouden. (Niks moet, maar 'moet' als in 'hoogste rendement'.)

Vervolgens dim je de lamp dan om tot de gewenste lichtsterkte te komen.

Je moet hem niet hoger gaan hangen omdat anders je lichtsterkte te hoog is. Ja, dat kan wel, maar dat is economisch gezien niet zo handig. Of je moet hem niet kunnen dimmen, dan houdt het ook op.

As je met 10 cm niet de meest optimale lichtverdeling hebt, hangt je lamp gewoon verkeerd. Dan is dimmen of niet dimmen irrelevant.

 

Dimmen is alleen maar ideaal tijdens de groei, indien dat nog nodig is tijdens de bloei dan had je beter een lamp van minder wattage kunnen nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt natuurlijk niet altijd keuze in verschillende wattages rechtstreeks uit de winkel.

Sommige armaturen van 630 Watt wil je misschien terugdimmen naar 550. Want kant en klaar is zo'n armatuur niet te vinden. Je komt dan al weer snel op een lamp van bijvoorbeeld 450 Watt terecht. Dat is dan weer wat weinig. 

Dimmen is gewoon een fijne functie voor zowel groei als bloei of voor soortjes die met minder licht genoegen nemen. Of als je liever met wat minder licht kweekt omdat dat in jouw klimaat beter werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al die fabriekslampen zijn afgestemd op de bekende maten en anders bouw je zelf wat. In een 120 x 120 tentje kan prima gewerkt worden met 465 watt, zoek de verslagen van Head Honcho maar die de 2 gram de watt aantikte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Word dan natuurlijk appels met peren vergelijken. Hij heeft veel meer planten per lamp die weer stuk kleiner zijn.
dus zijn lampen hoeven niet echt diep te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het blijft altijd appels met peren vergelijken en in dat licht bezie ik de gegeven adviezen ook. Desondanks heb ik veel gehad aan andermans ervaringen in mijn keus welke led lamp aan te schaffen en door die ervaringen en kweekverslagen ingezien dat het loont de optimale hoogte t.o.v. het gewas te zoeken die subjectief is. Ik zou afgaande op jouw ervaring proberen mijn Zeuspro (als ik die had, maar ik heb een d.i.y. lamp) de volgende ronde 10 cm dichter op het gewas te hangen. Dit omdat ik groot voorstander ben van je lamp niet verder van het gewas te verwijderen dan nodig is. Heb ik dan een keer een mislukte ronde dan leer ik daar ook weer van.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo is dat. Als ik mijn lampen op 10cm van mijn gewas afhang worden mijn planten gefrituurd!

Dimmen is dan een must. maar dan is mijn lichtverdeling weer ruk op 10cm

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, dilago said:

Alhoewel ik je planten er mooi vind bij staan ben ik het eens met MO251. 30 cm lijkt me fors en de lamp te hoog hangen is het verschil tussen compacte en luchtige toppen.

Ik heb niks te klagen over de compactheid van mijn toppen. Ze voelen goed. Vorige ronde ook super.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed om te lezen! Wat was de opbrengst?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, dilago said:

Goed om te lezen! Wat was de opbrengst?

1900 gram, waarvan 50 gram rot was.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, dilago said:

Super resultaat!

ja idd! Maar dat was op de sannies way. Bio kweekje.

Die gaan altijd wel lekker als je alles goed onderhoud.,

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/17/2020 at 5:48 PM, M0251 said:

Hoe gaat het hier?

Gaat iets minder. 

Hier een paar foto's van hoe het er nu bij staat.

20201223_191337.thumb.jpg.b7bd7d56add642fccaafc277c4ee5059.jpg

20201223_191551.thumb.jpg.cb4382bf97af29611e0680ee19baaab5.jpg

20201223_191529.thumb.jpg.a38b1b1d1ef7963273461230b0a00864.jpg

 

 

Hoe komt dit?

Te weinig spoelen... 

Te weinig gemeten wat de drain was.

Vorige week kwam ik uit op een ec van 2.7 met drain. Terwijl ik 1.4 gaf. Dus gelijk alles gespoeld. 

Eigenlijk wou ik dat met de spuitlans doen maar omdat die kut plastic erop zat kon ik dat niet doen. Dus dat raad ik ook af voor de volgende ronde.  (Alg is allang al weg)

Ook een paar drippers die waren verstopt waar ik niet bij kwam. Dus de volgende ronde sowieso flora caps. 

Voor de rest zijn de toppen lekker hard en ruikt het super lekker. 

Ik denk dat het nog wel een mooie ronde gaat worden. Ondanks de fouten.

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die big blocks kan je ook prima via de onderkant bewateren, je hoeft helemaal niet hoog te vloeden om ze helemaal doorweekt te maken. Het grote voordeel  van eb en vloed is dat er nooit een slangetje verstopt raakt. Verder als je Ec 1.4 geeft hoef je echt niet te spoelen als de drain hoger is.

Mooi dat de toppen hard zijn!

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...