Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

GanjaRanja

Kweken op big blocks en Lumatek

Recommended Posts

Thanks voor het overzicht. Mag meer licht hebben??

Gaat via een Chinese app welke je op je smartphone moet installeren......mmmmm

Edited by al green

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het werd geloof ik al ergens gevraagd en ik geoof dat er nog geen antwoord op gekomen is. Maar hoe verwerkt dat vpd apparaat de bladtemperatuur?

Ik geloof niet dat ik er iets van een ir thermometer bij gezien heb namelijk. Moet je gewoon een standaard verschil met de omgeving invoeren of gaat hij gewoon zelf van een bepaald verschil uit? Dit verschil in temperatuur verschilt namelijk tussen planten onder hps of led en dat heeft dus ook weer invloed om de vpd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat apparaat meet de bladtemperatuur niet.

Dat is trouwens nog niet zo makkelijk blijkbaar. In de kassen hebben ze een apparaat dat een groot oppervlakte aan badtemperatuur meet. Heb ik wel eens gelezen.

Met een zo'n infrarood thermometer zou je het ook kunnen doen. Maar dan moet je wel een aantal bladeren doen om tot een mooi gemiddelde te komen.

Volgens mij gaan in veel van die grafieken de makers uit van 2 graden verschil bij HPS en 4 bij Led. Dacht ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In ons geval kun je ook gewoon een groter oppervlakte meten, alleen dan moet je wel al een dichtgegroeid veld hebben. Als dat er niet is zou het lijkt me het best zijn om zelf adhv het gemiddelde van verschillende metingen op verschillende plekken zelf een gemiddelde te bepalen en dit in het apparaat in te kunnen voeren.

Dat van 2 graden verschil onder hps en een groter verschil onder led komt mij bekend voor. Alleen wees de praktijk iets heel anders uit. het verschil was onder led juist kleiner. Moet er wel bij zeggen dat ik die metingen wel vooral gedaan had toen er wat problemen waren (waarschijnlijk door overbelichting) en was er daarna niet meer zo mee bezig geweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe meet je dan in 1 x een groot oppervlakte?

Ik dacht dat je voor de huis-tuin en keuken markt alleen maar thermometers had die een klein puntje kunnen meten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal ongetwijfeld per thermometer verschillen, maar ik geloof dat de diameter van het meetoppervlak van mijn thermometer  1/4 of 1/8 van de afstand tot het object is. Zo moet je om je hele veld te meten alsnog van heel ver staan natuurlijk, maar er zijn vast apparaten met een andere ratio. En als je slechts een oppervlak van bijv 20x20cm kan meten, kun je lijkt me ook nog wel een representatief vlak vinden.

Geloof dat wietefras wel zon ding heeft hangen waarmee hij constant de bladtemperatuur van zijn hele oppervlak meet. Al zal dat dan ook vast weer niet 'huis tuin en keuken' zijn ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die had volgens mij zelf een soort van cameraatje gekocht en daar met Arduino een mooi apparaat mee gebouwd.

Ik wist niet dat zo'n thermometer een breed oppervlakte kon meten. Dacht altijd dat het meer als een straal was, zoals bij een laser.

image.png.fe464c1001c90b023a481281ff13ce9e.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je goed kijkt staat het ook uitgelegd aan de zijkant van het apparaat op je plaatje :)

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nooit opgevallen :)

Ik zag in de gebruiksaanwijzing (Op Conrad.nl) staan: "De IR 260-8S heeft een optiek van 8:1.Dit betekent dat als u op 2 meter afstand van de muur de laser op de muur richt, u het gemiddelde meet van een cirkel met een straal van 200/8 = 25 cm."

Dan moet je dus flink ver weg gaan staan :)
 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

PH nu denk ik wel onder controle. 

Veel lopen spoelen tot ik er een acceptabele ph uit kreeg.  

 

Ook preventief lopen sprayen tegen spint en andere beestjes.

Foliar spray van B.A.C. de dag erna.

20201025_173820.thumb.jpg.71f4c6ef243064e1ce3eab02a124df0f.jpg

20201025_173857.thumb.jpg.b7d352106352e253f681f27c999a1822.jpg

20201025_173853.thumb.jpg.9765fc5b63f2643c750cb50dc07f5383.jpg

20201025_173823.thumb.jpg.be1d542ec8c1bdc41caff23aa5fab4ea.jpg

20201025_173833.thumb.jpg.45c8b66d6e0e1d0664e1dac09dcc1f8e.jpg

Screenshot_20201025-173943_Pulse.thumb.jpg.0d8b331b1941ef0c02575715451c19ec.jpg

20201025_180952.thumb.jpg.fd98594a8ae37c13450a8af20064959d.jpg

Edited by GanjaRanja
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat de goeiw kant op. Toppen is hier niet nodig of denk jij er anders over ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, Buyuk said:

Gaat de goeiw kant op. Toppen is hier niet nodig of denk jij er anders over ?

Nee idd. Ze mogen ook best lang worden omdat ik genoeg hoogte heb voor de planten om te groeien. ongeveer 120-130 cm hoog.

Edited by GanjaRanja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je al netten of Nico rollers dan?

Bigblocks bieden amper steun (niet zoals een pot met aarde dat doet of een krat met rfx) en de kans dat de planten topzwaar worden op die blokken en dat alles alle kanten op gaat kukelen is zeer aanwezig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg benieuwd of het onderste van plant goed mee komt als ze zo hoog worden

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minutes ago, lostchild said:

Heb je al netten of Nico rollers dan?

Bigblocks bieden amper steun (niet zoals een pot met aarde dat doet of een krat met rfx) en de kans dat de planten topzwaar worden op die blokken en dat alles alle kanten op gaat kukelen is zeer aanwezig.

Jazekers. Er komen 2 lagen van netten. 

20201025_195732.thumb.jpg.768c5e1b50e2d5e3d1780cf413860479.jpg

20201025_200020.thumb.jpg.aa9b03b7a01d2a9ca0ace8e8e1b592a3.jpg

Dit is helaas iets te klein, Highpro net van 120. Ik ruil hem in voor de 150.

Edited by GanjaRanja
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Héél eerlijk, voor stekken die zó goed geworteld deze big blocks in gingen tien dagen geleden, vind ik het érrug langzaam groeien allemaal. Aan de buitenste stekken kun je ook zien dat het blad zich richting het licht gaat opwerpen, wat kenmerkt dat de spreiding dus te mager is. Ik weet niet of je nog maximaal aan het dimmen bent, maar ik zou die lampen vol opengooien.

p.s. zie nu ook dat je ze wilt omruilen voor 150, lijkt me een goede zet. 

Is dit een indicasoort?  

Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 hours ago, pindarots123 said:

Héél eerlijk, voor stekken die zó goed geworteld deze big blocks in gingen tien dagen geleden, vind ik het érrug langzaam groeien allemaal. Aan de buitenste stekken kun je ook zien dat het blad zich richting het licht gaat opwerpen, wat kenmerkt dat de spreiding dus te mager is. Ik weet niet of je nog maximaal aan het dimmen bent, maar ik zou die lampen vol opengooien.

p.s. zie nu ook dat je ze wilt omruilen voor 150, lijkt me een goede zet. 

Is dit een indicasoort?  

Klopt. Dit komt omdat ik de eerste dagen een te hoog ph in mijn subtraat had zitten.  

Maar dit zal wel goedkomen uiteindelijk. 

 

Soortje is een Big Buddha Cheese. 

Hybrid. Maar ik vind hem meer op een sativa lijken. 

Edited by GanjaRanja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien toch afdekken aan de bovenkant>

Met stukjes zwart/wit folie o.i.d.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind ze achter blijven en zeker niet vitaal. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een vraag out of the blue , toen ok gestopt was was led nog kut 2016 nu heb ik de stoute schoenen weer aangetrokken en bij digikey 50x 112 cm ledstrips gekocht en 2 mooie ledpanelen gebouwd 25 strips per stuk afmetingen 112x72 totale waarde 700 watt ik heb er 480 watt drivers achter gehangen zodat ik geen 25 kilo aluminim nodig heb als koeling strips lopen op 500ma op 70% van nominale vermogen. zijn bridgelux strips. kweekt led nou beter? en drinken ze meer of geef je hogere ec?

 

groet ernie

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Superernie said:

even een vraag out of the blue ,

Misschien een apart topic openen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...