Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

AlexT

Politie op bezoek - 4 buitenplanten

Recommended Posts

Beste mede hobbyisten,

 
Na lang te hebben meegekeken vanaf de zijlijn heb nu toch echt wat advies nodig. 
 
Bijna drie weken geleden is er geprobeerd om bij mij thuis in te breken. Politie gebeld die vrij snel waren om naar het euvel te kijken. Een dag later volgde de forensische techneuten om foto’s te maken. 
 
Niks bijzonders ware het niet dat ik vier wietplanten in mijn tuin had staan. Een week na de poging tot inbraak staan er ineens twee personen van het hennepteam, met een machtiging tot binnentreden voor het weghalen van de vier wietplanten. Eenmaal in de achtertuin zagen ze mijn schuur, waar ik heel toevallig een hokje in had staan. Er werd gevraagd of de agenten mochten kijken en zagen daar mijn hobbie-hokje.
 
Dit hobbie-hokje was volledig uitgerust; twee 600 watt HPS lampen, SNScom, relaiskast, filters, torin afzuiger voor in en uit, maaaaarrr, geen planten die er onder stonden. Ik had namelijk al vier buitenplanten en daardoor niks in mijn hokje geplaatst. Resultaat; de Liander werd gebeld en ook de officiële slopers die de apparatuur van mijn hokje kwam slopen en afvoeren. Nogmaals, er stonden enkel vier planten buiten en mijn hokje was niet operationeel. Verder tapte ik geen stroom af.
 
De agenten legde al uit dat het weghalen van vier planten niet hun voorkeur geniet, maar zodra een agent melding maakt van een wietplant (of deze dus ziet), moet hij/zij deze meteen meenemen en mag deze nooit laten staan, ondanks dat het het gedoogaantal van vier/vijf planten niet overschrijdt. De twee agenten gaven liever aan in een woning te staan die vol staat met planten en illegaal is aangesloten dan in mijn tuin voor vier planten, om te zorgen dat de toevoer naar de coffeeshops stopt en de criminele geen geld meer verdienen.
 
Mijn vraag, zijn er ervaringen op dit forum wat ik het beste zou kunnen doen? Afgelopen vrijdag ontving ik van Liander de rekening van 375 euro voor de controle en wil voorkomen dat ik dit jaarlijks meemaak. Zojuist (heden ochtend) gebeld dat de OVJ afziet van strafvervolging, maar ik wel een flinke waarschuwing krijg en geen planten meer mag hebben, want anders heb ik wel een probleem. Dit zit mij dus niet lekker!
 
Ik rook al 15 jaar op mijn eigen manier van mijn eigen plantjes en nu dit. Dit weekend zal ik alles weer opbouwen, maar mijn gevoel zegt dat ik toch iets met dit voorval moet doen en zodoende mijn bericht op dit forum. Ik zal dus doorgaan met kweken in mijn schuurtje, maar wil dit anders aanpakken gezien het feit dat ik al gewaarschuwd ben.
 
Ik verneem graag jullie tips/advies om mijn weg te kunnen vinden binnen de naleving van dit achterlijke beleid. 
 
Alvast bedankt!
 
Alex

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oftewel je hebt sepot gekregen.
Hoe kom je erbij dat Liander je jaarlijks een controle rekening gaat sturen of je komt controleren?

Wees blij met hoe het gegaan is en lees vd gein eens een site door van een hennepadvocaat

Het plan wat je hebt om snel weer te gaan kweken is niet slim.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, AlexT said:

Mijn vraag, zijn er ervaringen op dit forum wat ik het beste zou kunnen doen?

Ja, grotere letters gebruiken.

 

Ik zou als ik jou was blij zijn met hoe het afgelopen is.

Gelijk hebben en gelijk krijgen, zijn 2 verschillende dingen.

 

Het enige waar je nog tegen in bezwaar zou kunnen gaan, is de rekening van Liander.

Daar heb je tenslotte niet om gevraagd, en daarnaast werd er geen diefstal van stroom geconstateerd.

Maar wie weet hoe Leander een en ander in hun regels heeft staan. Die kosten horen (bij constatering van een niet-gemanipuleerde installatie) eigenlijk bij de politie thuis.

Echter dat kan wel een raar juridisch gehakketak worden. Soms ben je beter (en rustiger) af door gewoon te betalen.

 

Ben je gehoord als verdachte?

Het feit dat de OvJ zegt dat je een waarschuwing krijgt en de volgende keer wel in de problemen komt, geeft ook niet per se aan dat de zaak geseponeerd is. De OvJ kan ook besluiten om je (vooralsnog) niet te vervolgen. Dat is niet hetzelfde als een sepot.

Als je wilt kun je aan de OvJ om een schriftelijke verklaring vragen, van wat hij nu eigenlijk besloten heeft. Of om je sepotnummer. Maar zoek een goede advocaat als je iets wil gaan doen.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild De agente gaf aan dat er een kans is dat ik een willekeurige controle krijg van de politie. Indien ik dit zal krijgen zal wederom Liander langskomen voor controle van de meterkast a 375 euro. Ik ben namelijk bang dat meneer of mevrouw agent nu ieder jaar voor de deur staat... Ik ben ook zeer blij met hoe het is verlopen en heb daar geluk bij gehad. Echter, ben ik niet van plan bespoten/fetimax/verzwaarde wiet in de coffeeshop te komen. Ik heb ooit een ingeklapte long gehad door met terpentine bespoten wiet (zo bleek later) en ben zeer voorzichtig met het roken van andermans waar. 

@Kees A Liander handelt in opdracht van de Nederlandse overheid/politie waar ik bezwaar dien te maken (gaat dus niets uitmaken). Ik zal de factuur betalen, maar eerlijk/logisch voelt dit niet. Zoals jij zegt, gelijk hebben of krijgen zit een verschil tussen. Verder ben ik niet gehoord als verdachte en weet dus niet zeker of de zaak is afgehandeld of open staat.

Hetgeen ik het meest mee zit is dat ik door ga met kweken van 4 plantjes, maar dit officiëler wil aanpakken en ik de huidige situatie helemaal niks vind. Ik werk mijzelf het schompes, betaal mijzelf net zo schompes aan belastingen en ik word nu een bepaalde hoek in geduwd waar ik als blower mijzelf helemaal niet comfortabel in vind en ik graag uit wil komen. Maar hoe...? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

In zijn algemeenheid: Liander kan zich niet verschuilen achter de politie. Dat is hetzelfde als een winkelier waar jij bij klaagt omdat de wasmachine na 3 maanden stuk gaat, zegt : 'Ja, ga maar naar de fabrikant" 

Maar om hierin je gelijk te halen, zul je een zaak tegen hun moeten beginnen. Eerst aangetekende brief. Je kent wel. Je kunt ook betalen en dan ben je van wat gezeik af en is soms beter voor je hart. Maar het zou wel eens zo kunnen zitten: Dat Liander iets in de voorwaarden heeft staan als 'bij een ernstig vermoeden van manipulatie kan Leander op kosten van de klant een onderzoek uitvoeren'. Dan is het een onderzoek door Liander niet in opdracht van de politie, maar na een tip van de politie. Lijkt hetzelfde, maar is toch anders. 

Als je niet gehoord bent als verdachte, kan er ook niets geseponeerd worden. Want er valt niks te seponeren. Maar ik neem toch wel aan dat de politie bij binnentreding heeft gezegd dat je niet tot antwoorden en dergelijke verplicht bent? Ook kan het zijn dat je alsnog naar het buro moet komen ooit, en dat je alsnog als verdachte wordt gehoord. Denk het niet. Maar je zal maar net zo'n pennenlikker hebben die denkt 'effe doorpakken'. Maar ik denk eerder dat je gematst bent en dat ze zelf ook geen zin hebben om iemand te vervolgen die niks verkeerd heeft gedaan. Als je stroom had gestolen en Liander had aangifte gedaan, dan was het anders afgelopen.

De politie kan en mag ook niet zomaar langskomen voor een willekeurige controle. Dat kan de agente wel zeggen, maar dat is in strijd met heel veel regels. Het gebeurt nu wel op sommige industrieterreinen, maar dan doen ze dat meestal onder het mom van brandveiligheid, arbeidsinspectie of zoiets. Maar zomaar een huis binnenkomen ter controle kan helemaal niet.

Die hoek waar je ingedrukt wordt, ga je niet uitkomen. Officiëler aanpakken... ik zou niet weten hoe. 

Je kunt weer wat buitenplanten neerzetten. Geen apparatuur meer binnen. Dan valt er niks te controleren voor Liander en hoef je daar ook niet meer bang voor te zijn. Je kunt ook een betrouwbare kweker zoeken waarvan je weet dat hij niks op zijn planten spuit en van hem kopen. 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

tel je zegeningen......alhoewel de rekening van Liander discutabel is, immers de installatie was niet gemanipuleerd en hun bezoek was op verzoek van de petten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A Wederom dank voor je uitvoerige toelichting! Ik baal ontzettend van de woorden die je typt, het zou toch niet zo mogen zijn dat een hobby kweker die voor zichzelf kweekt dit moet meemaken?! Helaas heb ik vaker gelezen op dit forum dat de realiteit ergens zweeft tussen logica en hetgeen daar het tegenovergestelde van is. Tevens dank voor je toelichting omtrent het juridische gedeelte.

Ik heb ook het idee dat de agenten mij ontzettend hebben gematst. Mijn hokje is zodanig losgehaald dat ik alles weer kan terughangen, enkel hetgeen dat mee is genomen is gesloopt, de kabels en slangen hangen nog keurig zodat ik makkelijk alles weer kan aansluiten. Ik ben vanuit mijn werk naar huis gereden en eenmaal thuisgekomen gaven de agenten inderdaad aan dat ik niet tot antwoorden verplicht was. De sfeer/setting was best positief, ondanks dat ik kon janken ben ik netjes gebleven naar de agenten, die volgen ook slechts het beleid op. 

Om eerlijk te bekennen twijfel ik om een vereniging op te zetten, regels formuleren voor deze vereniging, een elektriciën vinden die jaarlijks mijn hokkie wil controleren om via deze manier een niet officieel erkend kader te creëren waarbinnen ik kan kweken zonder toekomstig gezeur. 

Ik zal dit weekend weer gaan opbouwen, ik ken helaas geen kwekers die zonder boosters/pesticiden werken en mij aan een voorraadje wil helpen/verkopen. Buitenplanten zal ik volgend jaar weer neerzetten. 

@al green Dat doe ik zeker, mijn zegeningen tellen! Desondanks voelt het niet zo, daar ik mijzelf zorgen maak hoe ik in de toekomstig zonder problemen verder kan gaan. Het Liander verhaal zal ik morgen nog even toetsen bij een kennis met juridische verstand van zaken alvorens ik het zal overboeken naar ze. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet eerst eens uitzoeken of Liander wel in opdracht van de politie heeft gewerkt.

Het kan ook zo zijn dat de politie hen waarschuwt, dat er een plantage is gevonden en dat er vermoeden van manipulatie bestaat en dat de veiligheid van de installatie in gevaar zou kunnen zijn. Liander komt dan, doet onderzoek, en in de voorwaarden staat wellicht iets van 'bij een ernstig vermoeden van manipulatie (of een andere omschrijving) zal Liander een onderzoek uitvoeren en de kosten hiervan komen voor rekening van de bewoner'. Daar is op zich niks mis mee. Pakt in jouw geval klote voor je uit, omdat er niks mis was en je toch moet betalen. Maar het beginsel klopt in mijn ogen best wel. 

Belangrijk is dat de politie in dat geval geen opdracht heeft gegeven, maar Liander heeft ingelicht. En dat hoort tot hun taken, want stroom aftappen kan best tot gevaarlijke situaties leiden. Die moeten voorkomen worden, dus dan zit er niks anders op dan Liander te waarschuwen. En de praktijk leert nu eenmaal dat veel kwekers illegaal hun stroom aftappen. Dus het vermoeden van manipulatie valt te verdedigen.

 

Je neiging om een vereniging op te richten is aandoenlijk, maar kansloos. Je gedachte om de installatie te laten controleren gaat ook niet werken. Om goed te kunnen controleren moet de controleur namelijk het zegel verbreken. Anders kan hij ook niet alles zien. Er zijn installateurs die dit zegelrecht hebben, maar dat mag maar beperkt ingezet worden. Controle hoort daar bijna zeker niet bij. En denk niet dat er veel installateurs met zegelrecht zullen zijn, die dit recht op het spel willen zetten voor de door jouw genoemde reden.

Wil je toch iets doen dan zijn er ook clubs zoals het VOC en anderen, waar je je bij aan kunt sluiten. Die hebben al een stem, en daar zitten ervaringsdeskundigen

 

Ik weet niet hoeveel je per jaar gebruikt, maar er zitten op dit forum veel kwekers die zeer bewust kweken. Misschien kun je aan hen eens per PM vragen hoe je het beste aan de benodigde hoeveelheid kunt komen. Misschien hebben zij tips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoeveel hij rookt?      2x600W lampen....

2x600x0.7 x 2keer per jaar= 5 gram per dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A Dank voor de aanvullende info! Bijgaand tref je het schrijven vanuit de Liander. Ze houden het allemaal heel globaal, deze brief had ook verzonden kunnen worden naar iemand die wel illegaal aftapte. Gisteren gesproken met iemand die enige juridische kennis heeft en die meldt ook dat het een touwtrek-wedstrijd gaat worden waar Liander zich zal verschuilen achter de samenwerking met politie/overheid voor controle van hokkies die worden aangetroffen. Vanavond zal ik de betaling versturen en het weekend nog eens goed nadenken welke stappen ik kan nemen en hoeveel tijd hiermee is gemoeid. 

Zoals je kunt zien ben ik wel al lang lid, maar enkel om mee te lezen vanaf de zijlijn en heb afgelopen week pas mijn eerste post geplaatst. Ik voel mijzelf nog niet comfortabel genoeg om een aantal kwekers op dit forum aan te spreken met dit verzoek. Daarnaast vind ik kweken erg leuk en interessant en deze hobby wil ik echt niet missen...

@al green De laatste jaren gebruikte ik één van de twee lampen en heb over het algemeen wel voldoende aan 1 tot 2 gram per dag.

IMG_9265_Bewerkt.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat heeft dat Liander gedaan voor dat bedrag? Had ook € 1000,- kunnen staan

Edited by al green

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n bedrag gaat om wat zij redelijk noemen. Ik vind € 350 veel, maar ook weer niet absurd veel. Is iemand toch een tijdje mee bezig, reiskosten, administratiekosten.

De ene keer zullen ze in een half uurtje klaar zijn; de andere keer duurt het een paar uur.

Je kunt er ruzie over gaan maken, maar denk dat er geen rechter is die je gelijk gaat geven.

 

Hoe lullig ook: Illegale kweek gaat nu eenmaal vaak gepaard met illegale activiteiten omtrent de stroomvoorziening. Je kunt Liander natuurlijk niet verwijten dat ze opkomen voor hun belangen. Los van de rare toestand over thuiskweken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@al green Ik was nog onderweg van werk, maar volgens vriendinlief hebben zij een blik in de meterkast geworpen en de schakelaar van de automaat van mijn hokkie omgezet, zodat de slopers konden demonteren. That's it, een klus van welgeteld 2 minuten... De reistijd vanuit Amsterdam waar de heren vandaan kwamen naar waar ik zit was 20/30 minuten. 

@Kees A Dit maakt het ook lastig, 99% van de illegale kwekers zal aftappen, maar ja, ik was niet illegaal bezig (nou ja, gedogen bestaat dus niet gezien mijn ervaring, dus blijkbaar toch wel illegaal). Hoe dan ook, het gaat helemaal nergens over in mijn geval (voor mijn gevoel dan). Jij omschrijf het precies goed, rare toestanden zijn het... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, AlexT said:

Ik was nog onderweg van werk, maar volgens vriendinlief hebben zij een blik in de meterkast geworpen en de schakelaar van de automaat van mijn hokkie omgezet, zodat de slopers konden demonteren. That's it, een klus van welgeteld 2 minuten... De reistijd vanuit Amsterdam waar de heren vandaan kwamen naar waar ik zit was 20/30 minuten. 

Bijna zeker dat ze ook gekeken hebben in het gedeelte dat open moet, waar de hoofdzekering achter zit. Want anders kunnen ze niet 100% controleren of er stroom is afgetapt. Het gevaar bestaat dan ook dat dan niet de stroom naar je hok is afgesloten. Stroom aftappen doe je immers voor de meter, dus die schakelaar op jouw automaat heeft geen functie bij stroom aftappen.

Dus ze maken de kast open, kijken wat er allemaal op de hoofdleiding zit, en waar het naar toe gaat. Er zijn gasten die kunnen het zo mooi wegwerken dat het nauwelijks te zien is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minutes ago, Kees A said:

Bijna zeker dat ze ook gekeken hebben in het gedeelte dat open moet, waar de hoofdzekering achter zit. Want anders kunnen ze niet 100% controleren of er stroom is afgetapt. Het gevaar bestaat dan ook dat dan niet de stroom naar je hok is afgesloten. Stroom aftappen doe je immers voor de meter, dus die schakelaar op jouw automaat heeft geen functie bij stroom aftappen.

Dus ze maken de kast open, kijken wat er allemaal op de hoofdleiding zit, en waar het naar toe gaat. Er zijn gasten die kunnen het zo mooi wegwerken dat het nauwelijks te zien is. 

Dat klinkt inderdaad heel logisch, ik had echter niet vernomen dat ze dit hebben gedaan van vriendinlief maar zal niet verbaasd zijn dat dit wel gecontroleerd is. Bij deze pas ik de eerder vermelde 2 minuten naar 4 minuten dat de heren aanwezig waren voor die 373 euro :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, al green said:

Nou......betalen en dat geld snel terug verdienen.

Oui, dit weekend zal ik weer mijn kindjes plaatsen in hun nieuwe onderkomen B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minutes ago, al green said:

goeie start gewenst

Mijn dank is groot! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan er niet echt over meepraten. Hier in België ben je direct de klos als ze je ontdekken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Fearghus said:

@AlexT succes. Echt wel balen zeg.

Dank je wel! Het is inderdaad balen, maar ben toch dankbaar hoe alles is verlopen (hoe vreemd dat mag klinken). Zoals jij al aangeeft met die absurd Belgische regelgeving, wij hebben eigenlijk niks te klagen in NL als liefhebbers. Ik hoop dat die CBD shops verandering gaan brengen en in de toekomst THC mogen verkopen en de wetgeving in Belgie wellicht versoepelt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ochja overal de zelfde shit. Als burger moet je maar alles slikken en mag je zelf geen narltuurlijk medicijn/genotmiddel growen. Maar de heren en dames politici doen maar waar ze zin in hebben en geen kat die er om kraait. Maar ja, dat is weer een ander cynisch verhaal. Waar je kan over blijven lullen en toch niet echt iets aan veranderd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/30/2020 at 1:19 AM, Fearghus said:

Ochja overal de zelfde shit. Als burger moet je maar alles slikken en mag je zelf geen narltuurlijk medicijn/genotmiddel growen. Maar de heren en dames politici doen maar waar ze zin in hebben en geen kat die er om kraait. Maar ja, dat is weer een ander cynisch verhaal. Waar je kan over blijven lullen en toch niet echt iets aan veranderd. 

Dit blijft inderdaad een lastig vraagstuk. Laten wij hopen dat er ooit verandering zal komen in deze machtsstructuren en dat het volk iets meer ademruimte krijgt...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://diamonds.tokyo/سعر-الليرة-التركية-مقابل-دولار/
https://kerbymethodconsulting.com/نسبة-فائدة-القروض-في-الكويت-62419/
https://myfemalefunda.com/ريال-قطري-كم-يساوي-ريال-سعودي/
https://myfemalefunda.com/تحويل-usd-الى-ريال-عماني/
https://advocatesnairobi.com/افضل-شركة-وساطة-لتداول-العملات-في-السع/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...