Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

komando

Komando is back met rdwc led

Recommended Posts

op youtube zie ik ook veel growers die met co2 werken op 1500ppm en hun temperatuur omhoog gooien naar 29 a 30 graden met een hele hoge RH om die VPD maar goed te houden

 

Hoe deze mensen geen toprot krijgen verbaast mij wel!

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat toprot niet door hoge RV an sich veroorzaakt wordt.

Het is een schimmel en om toe te slaan is natslag nodig. Maar als je voorkomt dat je natslag krijgt, zal toprot ook niet snel voor komen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dat wist ik wel. maar krijg het niet voor elkaar om het te voorkomen verder.

Momenteel lees ik ook dit "boek" https://www.kasalsenergiebron.nl/content/docs/Het_Nieuwe_Telen/De_basisprincipes_van_Het_Nieuwe_Telen.pdf

 

Dit hebben ze in dit boek er over te vertellen en nog lukt het mij niet geen toprot te krijgen :likken:

 

5.6 Gewascondensatie voorkomen

Het risico op schimmelinfecties is het grootste als er vrij water aanwezig is. Vrij water komt voor onder invloed van worteldruk (natte snijwonden, bladranden, bloemen en/of vruchten). Een andere belangrijke oorzaak is natslag als gevolg van condensatie.

 

5.6.1 In welke situaties treedt condensatie op?

Condensatierisico is altijd gerelateerd geweest aan het stijgende temperatuurtraject. Doordat soms plantendelen minder snel opwarmen dan de kaslucht kan het voorkomen dat op deze koude plantendelen natslag ontstaat. Door de nieuwe inzichten omtrent het effect van uitstraling is de bewustwording ontstaan dat condensatierisico ook in een dalend temperatuurtraject kan plaatsvinden. De plaats waar natslag kan optreden is dan altijd in de kop van het gewas. De oorzaak is afkoeling onder invloed van uitstraling naar het koudere kasdek, terwijl deze niet wordt gecompenseerd door een hogere instraling. Dit betekent dat de hele periode, tussen het moment dat in de avond de instraling zakt onder de circa 150 Watt/m2 tot in de ochtend de instraling de 150 Watt/m2 weer heeft bereikt, er een condensatierisico aanwezig is. Een derde risicofactor voor condensatie is temperatuurverschil in het gewas. Het Nieuwe Telen biedt handvatten om condensatierisico te vermijden en gewasgezondheid te bevorderen. In de avond (en nacht) schermen op basis van uitstraling is hierbij een belangrijke pijler. Temperatuurverschillen verkleinen door het scherm 100% te sluiten en/of door met meerdere schermen de kas nog beter te isoleren (met name ook bij belichte teelten). Luchtbeweging over de hele hoogte van het gewas kan energiezuinig worden ingevuld door verticale ventilatoren. Wanneer vruchten in de nacht minder afkoelen door het aanhouden van een hogere nachttemperatuur, is er minder kans op natslaan van vruchten in de ochtend.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rot wordt veroorzaakt door dauwpunt, in feite wil je tijdens de herfst geen herfstig klimaat in je tent of hok. De kachel 24/0 aan op 25-26 graden voorkomt rot nagenoeg geheel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dauwpunt heb je alleen bij lage temperaturen. in mijn tent is dat bijvoorbeeld 12,8 momenteel. bij mij is het nooit kouder als 22 graden. weet niet of dat gebeuren kan als 2 bladeren op elkaar liggen dat je een dauwpunt krijgt. maar ik denk dat dit onder natslaan valt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zorg dat de temperatuur niet onder de 25 graden komt en heb nagenoeg nooit rot. En Amnees heeft weinig blad dus de kans dat er twee bladeren op elkaar komen te liggen is gering.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, dilago said:

Rot wordt veroorzaakt door dauwpunt

Kun je die nog wat toelichten, want ik snap niet wat je hiermee bedoelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kees A said:

Kun je die nog wat toelichten, want ik snap niet wat je hiermee bedoelt.

In een notendop: door te grote temperatuurverschillen tussen dag en nacht blijft er condenswater op de toppen liggen en als de lamp daar op schijnt krijg je rot. Deze info heb ik van een post van Citybox die ik helaas niet meer terug kan vinden anders had ik je er maar al te gaarne naar gelinkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK.

Dan is het duidelijk.

Je wilt dus voorkomen dat er waterdamp neerslaat op je blad of vrucht. 

Daarvoor hoef je niet een constante temperatuur aan te houden. Kijk maar naar de natuur. In koude nachten is het niet zo dat er dauw op het gras staat. De waterdamp verandert pas in water als het in contact komt met iets dat kouder is dan de omgevingstemperatuur (de spiegel in je badkamer bijvoorbeeld, of de ruiten van je auto).

Als je voordat de lampen aangaan alvast geleidelijk je ruimte opwarmt, zullen je bladeren en vruchten ook warmer worden. Als dan de lampen aangaan (en het ineens snel warmer wordt) zal er dan geen natslag plaatsvinden.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur hoeft inderdaad niet constant, je kan de kachel ook een uur laten aangaan voordat de lampen beginnen te branden maar dan wordt het in mijn hok wel erg koud en zullen er andere problemen ontstaan lijkt mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat zou best kunnen, maar ik bedoelde alleen maar te zeggen dat een hoge temperatuur gedurende de hele nacht niet nodig is. Tenminste, niet om natslag te voorkomen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat jullie het zelfde zeggen :) Ik denk als je 22+ zit dat je altijd wel goed zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/26/2020 at 1:38 PM, komando said:

Dan vraag ik me af hoe @Wietefras daarop komt en waar die dat op baseert. 
Gavita adviseert dit juist niet voor de led-lampen.

als jij een uniform plantendek hebt die vol staat, dan kun je het beste een afstand houden waar je planten de maximale belichten ontvangen die ze aankunnen. Daar heb je allemaal leuke benamingen voor, maar teveel is niet goed. Dat verschilt per lamp natuurlijk wat de afstand is, maar als je kijkt naar de Zeus pro, dan moet je hem niet dichter bij hangen dan 35-40cm als je niet met co2 kweekt.

De hoogte van de lamp bepaald hoe ver je het licht verspreid. Als je de lamp hoger hangt dan nodig is voor je kweekoppervlak dan verspil je het licht op de wanden.

Het is dus niet dat de lamp er zo dicht mogelijk op moet, maar dat je de lamp niet hoger moet hangen dan nodig is voor de uniformiiteit van de lichtverdeling.

Die Zeus pro 600W zou prima op 25cm moeten kunnen, maar daar is het helaas net te klein voor ontworpen. Daardoor krijg je een donkerdere rand langs de wanden. Om dat te compenseren moet het twee keer zo hoog hangen als wanneer het net iets beter zou passen bij de ruimte.

Alles is een compromis. Hoe hoger de lamp hoe unfirmormer het licht verspreid, maar dan ook hoe meer licht je verliest op de wanden (let wel dat verhaal  over kwadratische afname gaat daarbij niet op)

Met de temperatuur net zo overigens. Hogere temperatuur heeft voordelen voro de effic

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minutes ago, Wietefras said:

Hoe hoger de lamp hoe unfirmormer het licht verspreid, maar dan ook hoe meer licht je verliest op de wanden

Hoe lager je lamp des te minder stroomverbruik, minder belicht oppervlak dus ook minder oogst.

Als het armatuur omhoog moet zou je toch de ideale afstand moeten kunnen vinden dat je geen wandverlies hebt, toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Wietefras said:

De hoogte van de lamp bepaald hoe ver je het licht verspreid. Als je de lamp hoger hangt dan nodig is voor je kweekoppervlak dan verspil je het licht op de wanden.

Het is dus niet dat de lamp er zo dicht mogelijk op moet, maar dat je de lamp niet hoger moet hangen dan nodig is voor de uniformiiteit van de lichtverdeling.

Die Zeus pro 600W zou prima op 25cm moeten kunnen, maar daar is het helaas net te klein voor ontworpen. Daardoor krijg je een donkerdere rand langs de wanden. Om dat te compenseren moet het twee keer zo hoog hangen als wanneer het net iets beter zou passen bij de ruimte.

Alles is een compromis. Hoe hoger de lamp hoe unfirmormer het licht verspreid, maar dan ook hoe meer licht je verliest op de wanden (let wel dat verhaal  over kwadratische afname gaat daarbij niet op)

Met de temperatuur net zo overigens. Hogere temperatuur heeft voordelen voro de effic

Maar stel je hangt de lamp wat te dicht op het gewas, hoe zit dat dan met de toppen net onder de bovenste? Daar hangt de lamp dan wel 25 cm van af. Of werkt het zo niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, Wietefras said:

De hoogte van de lamp bepaald hoe ver je het licht verspreid. Als je de lamp hoger hangt dan nodig is voor je kweekoppervlak dan verspil je het licht op de wanden.

Het is dus niet dat de lamp er zo dicht mogelijk op moet, maar dat je de lamp niet hoger moet hangen dan nodig is voor de uniformiiteit van de lichtverdeling.

Die Zeus pro 600W zou prima op 25cm moeten kunnen, maar daar is het helaas net te klein voor ontworpen. Daardoor krijg je een donkerdere rand langs de wanden. Om dat te compenseren moet het twee keer zo hoog hangen als wanneer het net iets beter zou passen bij de ruimte.

Alles is een compromis. Hoe hoger de lamp hoe unfirmormer het licht verspreid, maar dan ook hoe meer licht je verliest op de wanden (let wel dat verhaal  over kwadratische afname gaat daarbij niet op)

Met de temperatuur net zo overigens. Hogere temperatuur heeft voordelen voro de effic

@Wietefras

Maakt het niet uit dan als je (ver)boven de 1000PAR  komt doordat jij de lamp op 10cm hangt zonder extra co2?

Kan me voorstellen dat je op 10cm al snel tussen de 1000/1500 par zit. Dit zit in de levels waarin ze online spreken over te veel licht voor ambient co2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/27/2020 at 3:11 PM, MisterX said:

en nog lukt het mij niet geen toprot te krijgen :likken:

Dat is idd vreemd, aangezien je mooie resultaten haalt en bovendien heel veel controle hebt over de omstandigheden waarin je meiden groeien.

Ik heb zelf nog nooit toprot gehad bij mijn binnenkweek. Bij de buitenkweek daarentegen altijd. Maar ik heb bij mijn binnenkweek ook nog nooit 1:1 gehaald. Ik zou dus toprot verkiezen als ik daardoor korter bij 1:1 kom

Blijkbaar zorgt mijn setup ervoor dat dauwslag (of hoe je het ook wil noemen) geen kans krijgt. Ik verwarm de ruimte waarin mijn kweekruimte staat, van zodra het minder dan 20graden wordt slaat de kachel aan. In praktijk zorgt dat ervoor dat het in de tent altijd minstens 22 graden is (tenzij ik mijn kacheltje weer eens vergeten ben te resetten)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn RH heb ik pas sinds kort een beetje onder controle. Ik had namelijk nooit echt een zware ontvochtiger. Dit is pas sinds kort. Ook vallen de resultaten het laatste jaar een beetje tegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/30/2020 at 5:50 PM, Limbic said:

Hoe lager je lamp des te minder stroomverbruik, minder belicht oppervlak dus ook minder oogst.

Nee, je hangt de lamp op de correcte hoogte voor het gewenste oppervlak, uniformiteit en het ontwerp van de lamp. 

 

On 11/30/2020 at 5:50 PM, Limbic said:

Als het armatuur omhoog moet zou je toch de ideale afstand moeten kunnen vinden dat je geen wandverlies hebt, toch?

Je hebt altijd wandverlies. Behalve als je geen wanden hebt, maar dan verdwijnt het licht nog veel harder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/30/2020 at 10:58 PM, dilago said:

Maar stel je hangt de lamp wat te dicht op het gewas, hoe zit dat dan met de toppen net onder de bovenste? Daar hangt de lamp dan wel 25 cm van af. Of werkt het zo niet?

Je hangt de lamp op de hoogte dat je correcte uniformiteit hebt. Volgens de stelregel van Gavita is dat als de donkere plekken dan nog minimaal 80% van het gemiddelde ontvangen.

Als je 6 strips hebt op 150cm dan moet iedere strip dus 25cm belichten. Dat is dus slechts 12,5cm links en 12,5 cm rechts van de strip. Dat bereik je al met de strip op 12,5cm hoog.  Op de middelpunten tussen de twee strips heb je dan ook overlap van de strip ernaast (of reflectie van de wanden).

Probleem zit hem erin dat die fabrieks lampen niet helemaal tot aan de randen gaan. Dus dan moet je die afstand nemen. Je moet namelijk altijd zorgen dat het licht goed verdeeld zit over de maximale afstand tussen lichtpunten of lichtpunt en de wand.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ideale uniformiteit is mooi, maar als je op 12,5cm op veel te hoge par metingen uitkomt heeft het nog geen zin, de plant kan dat niet aan.

ideaal is dus om zo dicht mogelijk op die 12,5cm te zitten in geval van een gavita led ivm uniformiteit, maar wel met als voorwaarde dat je afstand houdt tot de maximum par wat je planten aankunnen. Volgens mij is dat zo een 1000 par zonder c02.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/1/2020 at 8:56 AM, MisterX said:

@Wietefras

Maakt het niet uit dan als je (ver)boven de 1000PAR  komt doordat jij de lamp op 10cm hangt zonder extra co2?

Dat kan zijn, maar dan moet je de lamp dimmen. De hoogte van de lamp is daar niet relevant bij als je die op de correcte hoogte hebt hangen voor de juiste uniformiteit van de lichtverdeling.

Die Zeus kan ook niet op 10cm hangen met nog een juiste lichtverdeling voor 150x150. Die moet een stuk hoger om de afstand van het armatuur tot de wanden te overbruggen.

Het principe is overigens niet "zo dicht mogelijk erop", maar "op de minimale hoogte waarop je een uniforme lichtverdeling hebt over het gehele oppervlak"

On 12/1/2020 at 8:56 AM, MisterX said:

Kan me voorstellen dat je op 10cm al snel tussen de 1000/1500 par zit. Dit zit in de levels waarin ze online spreken over te veel licht voor ambient co2

Als je een lamp hebt die op 10cm kan hangen met de correcte lichtverdeling dan heb je gewoon een te zware lamp als je teveel licht op de planten krijgt. Als je veel licht ophangt dan kan er een extra eis zijn dat je het maximum onder een bepaalde grens wilt houden, maar met een 600W lamp per 150x150 opprvlak is dat niet echt iets om rekening mee te houden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, komando said:

Ideale uniformiteit is mooi, maar als je op 12,5cm op veel te hoge par metingen uitkomt heeft het nog geen zin, de plant kan dat niet aan.

ideaal is dus om zo dicht mogelijk op die 12,5cm te zitten in geval van een gavita led ivm uniformiteit, maar wel met als voorwaarde dat je afstand houdt tot de maximum par wat je planten aankunnen. Volgens mij is dat zo een 1000 par zonder c02.

 

Op 12,5 cm heb je met die lamp niet de juiste uniformiteit. Hooguit als je hem in een 120x120 tent hangt, maar dan zul je inderdaad moeten dimmen.

Het principe is dus niet "zo dicht mogelijk erop", maar "op de minimale hoogte waarop je een uniforme lichtverdeling hebt over het gehele oppervlak"

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze gast heeft zijn lamp op 15 centimeter van het gewas hangen en zal ver boven de 1000par uitkomen denk ik zomaar eens.. Hij gebruikt de Meijiu 650watt lampen. (vergelijkbaar met de lumatek zeus pro)

Ik vermoed alleen wel dat hij co2 gebruikt(zie er niets over in het topic), Ik zal de vraag eens stellen in het topic. Het ziet er wel uit als een monster oogst!

 

https://www.rollitup.org/t/bks-shit-show.1031750/page-17

image.png.04e96d21400f0708c1dc12b049fa79a5.png

 

geekbeast.jpeg

 

Ze vertonen ook niks geen problemen ofzo op wat kanoblad na. (hij zelf zegt dat dit komt door de lampafstand)

geakbeast pro.jpeg

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...