Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

komando

Komando is back met rdwc led

Recommended Posts

Posted (edited)

@pindarots123 je hebt gelijk inderdaad, had daar geen rekening mee gehouden ervoor. Nu wel aangepast. Vind dit wel fijn aan rdwc met zo een controller. Ik zie aan de ec van het water of de plant meer voeding wil of minder. Ideaal 

@Fatamorgana dit zou de originele stek zkittlez moeten zijn van terphogz. Dus niet uit zaad en wat ik heb begrepen heeft die ook geen topopbrengt, maar dat maakt hij wel weer goed met z’n sterke Skittles geur/smaak en uitwerking. 
 

ben benieuwd :vape:

Edited by komando

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niks mis met de opbrengst. Ik ben 9 dagen weg geweest waar ze in moeras en schaduw hebben gestaan en toch 1 op 1 gedraaid.^_^

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@Limbic maar had je met de zkittlez even veel opbrengst als de andere planten?

had in je topic aantal grammen per plantsoort niet meer gezien. Heb je dat gewogen?

kwa uiterlijk leken ze in ieder geval minder vol/dik

Edited by komando

Share this post


Link to post
Share on other sites

De dikste Tomahawk had 95 gr en de Zkittlez gemiddeld ook zoiets of meer dus die hebben dan ook gezorgd voor de 1 op 1 uitslag.

Kleine hoofd topjes, maar heel erg veel en heel zwaar. Door de open structuur ook 0,0% rot.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds het ontbladeren hebben ze maar moeite met de voeding. Ec verlaagd naar 1.7 en de ph blijft zakken van 5.8 naar 5.3. Ec nu verlaagd naar 1.6 en ph weer opgehoogd. Eens zien of de ph nu wel stabiel blijft en niet blijft zakken.

We zitten in week 4 12/12

Dag 24 12/12

 

5BFDF841-1BD0-4F3B-B996-85AF2CB778EC.jpeg

C445C4C3-F664-4134-962F-D1DA16D97D1E.jpeg

8443F267-C652-4A30-8D6D-E111E7F9B5A4.jpeg

FB7065E8-538B-44B4-A3CA-B3DDEA6368DE.jpeg

00120EEF-F084-448D-934E-8EE8E0EAA3FE.jpeg

EF08F4EC-F02A-41C3-B05F-4B33552C3108.jpeg

3C751A8D-8BCA-4BCB-B2DD-A31821B0585D.jpeg

E40D997A-5BDC-4DF4-9D74-7183FD9CDC81.jpeg

E1E0223D-0700-4824-9F06-B90A7985966C.jpeg

DFE2ECA5-A00D-4797-8D85-5C66271AA3B6.png

Edited by komando
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zkittletje strekje! Was bij mij ook die enorm lange torens. Wanneer komt het 2e netje??

Ik weet niet of ik die schemas goed begrijp maar is de tenpereatuur niet té laag?

Ze zien er verder mooi uit man!:wub:

 

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Limbic said:

Zkittletje strekje! Was bij mij ook die enorm lange torens. Wanneer komt het 2e netje??

Ik weet niet of ik die schemas goed begrijp maar is de tenpereatuur niet té laag?

Ze zien er verder mooi uit man!:wub:

 

Het netje had al gemoeten, maar ik kom er niet meer overheen. Als ik tussendoor moet dan breek ik alles af. Ben ff op zoek naar een manier hoe ik het netje kan plaatsen zonder ze te beschadigen. Misschien met een telescopische arm Of iets haha 

temperatuur heb ik het liefst op 24 graden, dat zou perfect zijn. Zit nu tussen de 22-24/25 met de lichten aan. Lichten uit is zo een 18 graden.

Dit zijn perfecte waardes toch? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@komando,

Ziet er netjes uit:tu aardige palen zo boven het net :verrygood

De temperatuur is het mooist 26 dag - 20/22 nacht. Ik zelf zit ook op die waarden tussen de 24/25(aan) en 18/19(uit). 

Gr, X

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zien er zeker mooi groen uit zeg! 

Niks op aan te merken! 

Leuk om te zien zo! 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi veldje! Alles mooi op dezelfde hoogte. :popcorn:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Xaim merk je een vertraagde top opbouw/minder grote toppen dan met hogere temperaturen?

 

thnx mannen

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@komando,

Ikzelf merk tot nu toe geen verschil, bij mij gaat het prima zo, hoewel ik er wel over na aan het denken ben om de wortels iets te verwarmen :D

Jij zou in je water een verwarmingselement kunnen doen van een aquarium om je water op temperatuur te houden (20 graden), dat is vrij makkelijk te doen. 

Ik weet niet of dit je eerste kweek is op led, maar led maakt sowieso kleinere toppen dan HPS, daarin tegen zijn ze wel veel compacter en zullen ook meer wegen, maar dat zul je straks gaan ervaren dan (als je er geen ervaring mee hebt} :tu

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de wortels om 18-20 graden en dat is met rdwc de ideale temperatuur. Hoger dan dit en je hebt sneller kans op wortelrot. Dit vinden de plantjes wel fijn in water, als je ze maar van genoeg zuurstof voorziet.

 

zit op dag 26 12/12 nu en had wel iets dikkere toppen verwacht. Dit kan ook door het ontbladeren komen. Heb nooit eerder blad weggehaald en voor mij voelt het ook vreemd om te doen. Die bladeren hebben ze nodig voor de fotosynthese, maar goed aan de andere kant snap ik de argumenten ervoor ook wel dat het licht de lager gelegen bladeren beter bereikt. Heb dit in de bloei gedaan, mocht ik het nog een keer doen dan doe ik het in de groei.

 

dag 26 12/12

Sommige bladeren aan de punten omlaag gekruld. Ec is nog steeds lager dan voor het ontbladeren. Ze hadden een week later meer voeding moeten hebben, maar hebben dus wel een klap ervan gehad 

B53500F4-C2EE-4C3E-9A9D-DF15A8C494E3.jpeg

18B1063C-8DD0-4A13-820E-26878E33804F.jpeg

0B3DBDB7-B377-47D1-B67D-8FEE3457D81B.jpeg

BB37BB7B-917E-4F41-95E7-39599455DF79.jpeg

86D4B8DC-B2EB-4CDC-87F9-EAF35E597DE8.jpeg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dit lijkt wel een beetje op een jungle. Deze ronde kun je maar beter beschouwen als test ronde voor je nieuwe setup, je weet nu al dat je volgende keer óf sneller moet schakelen, of toppen, ec verlagen vóór defoliaten etc. Je zult nu waarschijnlijk eindigen met een hoop popcornbuds maar ach daar zijn ook mensen voor die dat roken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, komando said:

Ik heb de wortels om 18-20 graden en dat is met rdwc de ideale temperatuur. Hoger dan dit en je hebt sneller kans op wortelrot. Dit vinden de plantjes wel fijn in water, als je ze maar van genoeg zuurstof voorziet.

Wortelrot is een verzamelnaam van verschillende soorten aandoeningen.

Er zijn varianten die het goed doen bij hogere temperatuur, maar ook varianten die welig tieren bij lagere temperatuur.

Temperatuur op zichzelf is nooit de oorzaak van wortelrot. Pythium doet het wel goed bij temperaturen vanaf 20 graden, maar ook wisselingen in de EC zijn versnellers.

Tuinders weten vaak niet welke soort wortelrot ze hebben en laten daarom vaak het DNA van de wortelrot onderzoeken. Dan weten ze tenminste wat ze moeten doen.

Op Amerikaanse forums wordt veel gesproken over de 'beste' temperatuur, en die is altijd laag.

Maar het voordeel van die lage temperatuur (minder groei van de wortelrot) kan tevens ook een nadeel zijn. Planten doen het nu eenmaal beter als de wortels een iets hogere temperatuur hebben.

Het is ook wonderlijk dat wortelrot vooral voorkomt bij DWC en RDWC. Andere hydro-systemen zoals eb & vloed of zuurstof-inbrenging met flooming of waterval lijken er minder last van te hebben. (is mijn gevolgtrekking als ik de forums lees. Dus niet cijfermatig onderbouwd) Misschien heeft het iets te maken dat er met het luchtpompje in DWC-systemen er meer onzuiverheden uit de lucht worden meegenomen. Of omdat er meer CO2 in het water zit. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoef ik geen plant voor te laten onderzoeken kees, ik zie zo of er pythium aantasting is of niet. Is wel altijd op slabs dus makkelijker te spotten. Gebeurt vaak bij oude slabs en hoge temperaturen.

Ik denk dat je ervan schrikt hoelaag je zuurstof niveau is in dit systeem, een luchtpomp doet echt niet zoveel.

Op steenwol zorg je door indroging tussen gietbeurten dat er heel veel zuurstof bij de wortels komt. Meer dan je met gietwater kan inbrengen. Dit kan je mooi zien op continu 02 meters.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, gerrit! said:

Hoef ik geen plant voor te laten onderzoeken kees, ik zie zo of er pythium aantasting is of niet. Is wel altijd op slabs dus makkelijker te spotten. Gebeurt vaak bij oude slabs en hoge temperaturen.

Tuinders zien wel dat ze een aantasting hebben, maar ze weten niet altijd precies welke aantasting. Omdat verschillende soorten wortelrot uiterlijk er hetzelfde uitzien. Maar ze hebben andere oorzaken en moeten dus ook anders behandeld worden.

 

11 hours ago, gerrit! said:

Ik denk dat je ervan schrikt hoelaag je zuurstof niveau is in dit systeem, een luchtpomp doet echt niet zoveel.

Volgens mij haal je met een luchtpomp wel maximale opgeloste zuurstof (DO) in je water. Dat is voldoende voor de behoefte van de wortels.

Enige probleem is soms dat de wortelpruik zo dicht is, dat het water dat zich binnenin de wortelpruik bevindt, niet genoeg ververst wordt. Dan ontstaat er daar soms zuurstof tekort.

12 hours ago, gerrit! said:

Op steenwol zorg je door indroging tussen gietbeurten dat er heel veel zuurstof bij de wortels komt. Meer dan je met gietwater kan inbrengen. 

Dat is een heel ander systeem. Je gebruikt je gietwater niet om zuurstof in te brengen. Net zo min als je dat bij aarde of cocos doet. Zuurstof zit in alle tussen-openingen in je medium. Bij hydro echter gaat het om DO in je water waar de wortels (bij DWC) 24/7 inhangen.

12 hours ago, gerrit! said:

Op steenwol zorg je door indroging tussen gietbeurten dat er heel veel zuurstof bij de wortels komt. Meer dan je met gietwater kan inbrengen. Dit kan je mooi zien op continu 02 meters.

 Met welke meter meet je dat?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De EC bepaalt ook hoeveel zuurstof er opgelost kan worden.

Hoe meer zouten, hoe minder opgelost kan worden....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dat verschil is niet immens (net zo min als het verschil in DO in water van 18 graden of 23 graden)

Het is tot bepaalde hoogte ook irrelevant, als je tenminste continue zuurstof blijft verversen (wat je doet met DWC).  Dan is er altijd voldoende zuurstof beschikbaar voor de wortels.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben een tuinder kees, kom uit een tuindersfamilie en werk al mn hele leven in de glastuinbouw. Pythium aantasting is echt niet zo moeilijk te spotten. Fusarium en phytophtora zien er heel anders uit. Maar bij twijfel kun je idd planten opsturen naar bv eurofins. 

Sendot heeft sensoren om continu o2 te meten in het medium

Als je henrys law in typt bij google kun je wat grafiekjes zien van do bij verschillende water temps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant onderwerp.

Het verschil in hoeveelheid DO in water van lage en hogere temperatuur is niet zo heel groot. Tenminste niet in het bereik waar de meeste kwekers hier mee te maken hebben.

Bij 20 graden bevat het maximaal 9.2 mg/liter

Bij 25 graden bevat het maximaal 8.4 mg/liter

Dat is al een verschil van weinig.

Maar daarnaast is het niet per se relevant. Als het water maar in beweging blijft, dan zit er altijd maximaal DO in. De wortels nemen natuurlijk wel zuurstof op, maar dit aan het water onttrokken zuurstof wordt meteen weer aangevuld. En zolang die aanvulling blijft plaatsvinden, kan er nooit te weinig zuurstof in het water zitten.

Kan wel, maar dan zijn een aantal omstandigheden zo absurd, dat er geen redden meer aan is. Zeer hoge temperatuur bijvoorbeeld, of scheve verhoudingen tussen hoeveelheid wortels, hoeveelheid water en grootte van het oppervlakte, of zoiets.

Groter probleem is soms om het zuurstofrijke water tussen je wortels te krijgen. Daar heb ik wel eens wat over gelezen. Maar niet veel. Ik heb foto's gezien van wortels die de hele DWC hadden gevuld en toch kwam er een mooie oogst vandaan. 

image.png.d564d439a858ed1ea2dbcf00cd3351c1.png

 

image.png.510e6f4337456395de1089d711974b08.png    

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 30 12/12

ze lijken eindelijk hersteld van het defoliaten. Dit ga ik echter niet meer doen in de toekomst, hooguit onderin waar geen licht komt, maar de schutbladeren weghalen heeft naar mijn idee negatieve effecten. Ze hebben een flinke achterstand opgelopen en hebben weer opnieuw bladeren aangemaakt. Pas nu dikken ze weer langzaam aan. Energie verspild voor niks dus.. hopelijk duurt de bloei een week langer en is het niet verminderde oogst. We gaan het zien 


Zkittlez zijn flink gaan strekken.. iets te dicht op de lamp bovenin, maar kan niet echt lichtstress zien nog 

 

B1B1AAED-C29C-47DC-A43B-1B8A93E0CFCC.jpeg

00A3ABD8-E7A3-4A97-8833-A4C16F397113.jpeg

B3D9F223-6166-49FE-9D85-D9F599DF91E5.jpeg

2D52BCE4-04FC-4BC0-A736-9C808BE6784D.jpeg

542BE221-748F-4C70-8A04-52C2CC7D65A0.jpeg

3D4BD84F-565C-4305-9BF5-C1CE7C390556.jpeg

4518D9C3-083E-4092-8492-05A89A3343BA.jpeg

670C2B0A-79DE-43C7-88A2-3222F11A1145.jpeg

E4005AA6-3911-42E1-85AD-D74B3354C1C3.jpeg

7129910B-2DEC-4A16-BC86-6991873A5BCF.jpeg

CDAAFE94-CC6D-4E25-A5EF-B2FC9CC9ABC5.jpeg

73780AA3-F85A-4D9C-B7CC-E3A095E44A38.jpeg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...