Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Low budget led armatuur

Recommended Posts

Zoals sommigen wellicht elders op dit forum gelezen hebben, doe ik af en toe wat experimentjes met stekken kweken op hydro.

Ik heb daarvoor een provisorisch tentje gemaakt van wat latten en zwart/wit folie. Als verlichting hingen daarin 2 stuks T-Neon die ik nog had liggen. Maar die lampen geven er na verloop de brui aan en ik had geen zin om nieuwe te kopen, want dat systeem is ingehaald door betere techniek: led.

Nu had ik ook ooit van die TCI-ledstrips gekocht in een van de Baltische staten via Ebay. Hieronder een foto van Wietefras die ze al eerder had gekocht en er een mooi armatuur van had samengesteld.

image.png.9f3836c89c45473e2e983e6ffaea22c9.png

 

Met die strips ben ik begonnen om een nieuw armatuurtje samen te stellen. Het wordt maar een tijdelijk armatuur, dus ik wilde er niet teveel geld aan uitgeven. Bovendien geen zin om naar een overvolle bouwmarkt te gaan.

Dus ik ging kijken wat ik nog allemaal had liggen. 

Bij led worden de ledstrips meestal aan een aluminium profiel bevestigd. Enerzijds voor de stevigheid, maar het profiel dient ook als heat sink. U-profielen worden dan vaak gebruikt. Nu zijn die profielen niet heel goedkoop en ook niet in alle maten in de bouwmarkt te verkrijgen. Een TCI-strips is 4 cm breed, dus het U-profiel moet dan zeker ook zo breed zijn.

Nu heb ik (in mijn ogen dan) een mooi alternatief gevonden: C-profielen van staal. Ze worden gebruikt om bijvoorbeeld afscheidingswandjes te creëren. Ze kosten geen reet. Het ligt aan de maat, maar voor iets meer dan € 4 heb je al een lengte van 360 cm lang en 7 cm breed.

Daar ben ik mee aan de slag gegaan. Ik heb met de slijptol 2 stukken van 45 cm eraf gezaagd. Randen beetje bijgeslepen, en bijna klaar. Denk dat ik de strips er met m3 boutjes op ga zetten. Niet met tape want ik wil ze makkelijk van de heat sinks kunnen verwijderen als ik een keer een definitief armatuur ga maken.

image.thumb.png.d54c64f0d003b7ffdf148eb9d54dff10.png

Maar ik wilde deze 'ontdekking' vast vermelden. Het is allemaal niet wereldschokkend, maar het geeft aan dat het allemaal niet zo duur hoeft te zijn.

Het is ook niet zwaar. Een stuk van 45 cm lang, weegt 335 gram. Het is maar 0.6 mm dik namelijk.

Ik heb de oppervlakte gemeten (dat is het belangrijkste criterium bij een heat sink) en als ik diezelfde oppervlakte zou toepassen op een aluminium profiel van ongeveer dezelfde afmetingen en 3 mm dik, dan zou ik uitkomen op een gewicht van ongeveer 600 gram.

Daarnaast kost een aluminium U-profiel van 40 x 70 x 40 ook nog zeker € 16 per meter, terwijl dat staalprofiel maar € 1 per meter kost.

Nu is qua heat sink formaat het wel wat overkill, want met een aluminium U-profiel met een breedte van 4 cm had het ook gekund. Sterker nog, met een aluminium strip van 4 cm breed waarschijnlijk ook. (die weeg maar iets van 150 gram als ie 45 cm lang is) Maar dit stalen C-profiel had ik liggen en het leek me geinig om het te gebruiken.

Een dezer dagen ga ik weer verder met knutselen.

 

Edit: Voor de mensen die alleen deze openingspost lezen.... Disclaimer: Wieries hieronder geeft aan dat staal slechter warmte geleid dan aluminium, dus dat zou een reden kunnen zijn dat zo'n stalen profiel niet zo'n goede keuze zou kunnen zijn. Mijn strip wordt sowieso niet superheet, dus dan maakt het misschien wat minder uit. Ik gebruik de profielen vooral omdat ik ze heb en omdat ik iets moest hebben om een soort van armatuur van te maken.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk bedacht  :tu prijs technisch

geeft wat stof tot nadenken.  1e waar ik aan dacht was de warmte geleiding van staal ten opzichte van aluminium KLIK  wat ik zo zie is dat de geleidbaarheid van aluminium ongeveer 5x beter is dan staal.

De strips zijn vaak van aluminium gemaakt en alu op staal kan corrosie geven. 

Daar waar je de zaag snede op der c-profielen hebt zou ik het nog even na behandelen met wat zink spray dit om roest tegen te gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, wieries said:

geeft wat stof tot nadenken.  1e waar ik aan dacht was de warmte geleiding van staal ten opzichte van aluminium KLIK  wat ik zo zie is dat de geleidbaarheid van aluminium ongeveer 5x beter is dan staal.

Dat van die warmtegeleiding had ik ook al bedacht, maar ik ging er vanuit dat dit vooral nadelig zou zijn in de opstartfase. Dus dat het langer duurt voordat de led-strip zijn warmte kwijt kan aan de heat sink van staal. Maar eens dit eenmaal gebeurt is, dat het niet veel meer uitmaakt. Maar ik geef gelijk toe dat ik dat ook niet weet. In auto's bijvoorbeeld worden stalen heat sinks wel gebruikt, maar misschien omdat er daar zoveel wind ontstaat, dat een minder geleidend materiaal dan niet zo erg is.

Ik zou het best wel proberen te meten, maar kan effe niet bedenken hoe ik dat zou moeten doen.

De strips die ik heb zijn van kunststof gemaakt, dus dat corrosie probleem heb ik dan niet.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaan voor zilver heeft een warmtegeleidingscoëfficiënt van 417 W/m :rofl.

Is dit geen oplossing? Niet duur, maar wel geen ervaring mee. Tussen de LED en het staal. 

https://www.energiebesparendoenwijzo.nl/led-tape-dubbelzijdig-warmteafvoer.html

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die tape is alleen maar bedoeld om de strip op welk profiel dan ook te bevestigen.

Of je hem nou met schroefjes, boutjes, de genoemde tape of goedkope Aliexpress tape doet... dat scheelt maar weinig. Dat heb ik al ooit getest met goedkope tape.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die warmtegeleiding zal toch het probleem niet zijn? Dat lijkt me meer een probleem als je een zware COB op het materiaal monteert en je de geleiding nodig hebt om al die warmte weg te transporteren naar de koelvinnen.

Deze TCI strips doen het namelijk ook prima zonder heat sink. Althans ik heb mensen daar armaturen van zien maken met alleen op de kopse kanten bevestiging. Ik vond het dan alleen teveel doorhangen. Die strips zijn nogal flexibel

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had 1 led-strip ooit op een platte aluminium strip geplakt. De alu-strip heeft dezelfde breedte. Is alleen wat langer.

Die wordt nog redelijk warm. Kan hem wel aanraken, dus zo erg is het niet. Ik had er voor de grap een grote metalen nietmachine opgelegd. Die wordt dan ook warm.

Maar ik dacht dat voor de stevigheid en misschien nog iets van een heat sink effect de stalen C-profielen te gebruiken. Zal toch nog wel iets doen aan warmte wegleiden en ze zijn zeker stevig. Als ik nog alu platte strips of U-profielen had gehad, had ik die waarschijnlijk gebruikt. U profielen van 4 cm breed zijn hier in de buurt ook niet in de bouwmarkt verkrijgbaar. Had ook gekund natuurlijk met smallere U-profielen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarvan ben ik wel op de hoogte, maar een tientje aan bezorgkosten voor een profiel van een meter....

Zal vast de juiste prijs zijn, maar voor een ledstrip die niet heel warm wordt, doe ik het wel met wat restmateriaal.

 

Het enige waar ik nog aan denk is het volgende: Als je de ledstrip bevestigd aan materiaal dat niet heel goed warmte geleid, doe je dan meer kwaad dan goed?

Voorkom je dan bijvoorbeeld dat de ledstrip zijn hitte kwijt kan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In theorie doe je meer kwaad dan goed, hoe koeler hoe beter.

Maar of dit echt veel verschil zou uitmaken bij strips twijfel ik aan... Heb er zelfs al gezien waar ze ze op een houten lat hadden gemonteerd :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, El_Magico said:

In theorie doe je meer kwaad dan goed, hoe koeler hoe beter.

Dat 'hoe koeler hoe beter' beter is, wil dan toch nog niet meteen zeggen dat je dan ook kwaad doet?

Ik bedoel: Als ik zou koelen met koperen heat sinks in plaats van aluminium heat sinks, dan wordt de warmte nog sneller geleid.

Maar toch doe ik ze dan met aluminium geen kwaad? Alleen wat minder efficiënt gekoeld dan met koper.

 

Als ik ze los hang, raakt de plastic strip ook zijn hitte kwijt aan de lucht.

Is het dan slechter om de plastic strip te bevestigen op een stalen profiel (met meer oppervlakte en een niet denderend goede thermische geleidbaarheid) ?

Of raken de leds nog beter hun hitte kwijt als ik gewoon de plastic strip zou neerhangen, zonder iets?

 

 

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je verstaat me verkeerd bedoel niet dat het kwaad kan.

Gaat enkel iets uitmaken voor de levensduur en moest het echt warm worden zou je ze mss verder van je gewas moeten houden.

Als ik me niet vergis boet je vooral in aan efficiëntie, nu hoeveel % dat is heb ik geen flauw idee van.

Al die andere vragen van je ga je zelf moeten testen persoonlijk denk ik minder dat het gaat om hoe snel de leds hun warmte kwijt kunnen maar meer hoe warm ze worden als ze draaien.

Dus als je bijvoorbeeld ze op iets zou monteren dat slecht geleid maar er een fan op zet waardoor ze koel blijven dit even goed zou zijn.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minutes ago, Wietefras said:

Die profielen hebben meer koeloppervlak dan een platte alu strip

Stel dat aluminium de warmte 5 x beter geleid dan staal, is het dan zo dat als de oppervlakte van het stalen U profiel 5 x groter is dan de platte aluminium strip, dat je dan eventueel hitte kwijtraakt met staal?

Als het oppervlakte van staal 6 x groter is, meer hitte kwijt, en als het oppervlakte maar 4 x groter is, dan minder hitte kwijt?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf heb dit precies op zelfde manier voor lange tijd gedaan met dezelfde strips. Geen enkel probleem

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/27/2020 at 2:41 PM, Kees A said:

Stel dat aluminium de warmte 5 x beter geleid dan staal, is het dan zo dat als de oppervlakte van het stalen U profiel 5 x groter is dan de platte aluminium strip, dat je dan eventueel hitte kwijtraakt met staal?

Als het oppervlakte van staal 6 x groter is, meer hitte kwijt, en als het oppervlakte maar 4 x groter is, dan minder hitte kwijt?

 

Nee zo werkt dat ook weer niet. De mindere geleiding geeft hooguit meer temperatuurverschil tussen  waar de leds zitten en de uiteinden van de koeling.

Dat is dus vooral een probleem als je de warmte moet transporteren. Bijvoorbeeld bij een (zware) COB is dat heel belangrijk. Die warmte moet dan weg bij de COB. Bij een ledstrip zit de warmte al flink verdeeld en dan lijkt de geleiding me niet zo belangrijk.

Het gaat om de stabiele temperatuur die het geheel krijgt als het draait. Een verwarming is ook niet van aluminium.

Ik denk dat als je dubbel het oppervlak hebt met staal dat je dan al beter af zult zijn als met aluminium. Maar goed, dat is ook maar een gok.   

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...