Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bruinevingers

Organische kweken en EC meten

Recommended Posts

Vraag: Heeft EC meten meerwaarde wanneer je organisch kweekt? 

Stel je kweekt in een grote bak aarde. Heeft het dan meerwaarde om EC te meten of na te denken over NPK waardes? Ik bedoel, je propt toch gewoon de aarde vol met nutes en de plant haalt zelf wel eruit wat het nodig heeft? Dat is toch het hele idee achter organisch kweken? Volle grond vol nutes ----> micro organismen icm symbiotische samenwerking plant; bepaalt zelf wel wat ze omzetten en naar gelang behoefte?

groet! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij werken wortels niet zo.

Want dan zou je ook bij bijvoorbeeld Deep Water Culture vanalles in je water kunnen mikken en de wortels halen er dan wel uit wat ze nodig zou hebben. 

En dat is niet zo.

 

Ik had een moederplantje staan op aarde met allemaal 'verantwoorde' spulletjes er doorheen gemend. Maar ik kon duidelijk zien aan de bladeren dat ik ze aan het overvoeden was. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, bruinevingers said:

Vraag: Heeft EC meten meerwaarde wanneer je organisch kweekt? 

Stel je kweekt in een grote bak aarde. Heeft het dan meerwaarde om EC te meten of na te denken over NPK waardes? Ik bedoel, je propt toch gewoon de aarde vol met nutes en de plant haalt zelf wel eruit wat het nodig heeft? Dat is toch het hele idee achter organisch kweken? Volle grond vol nutes ----> micro organismen icm symbiotische samenwerking plant; bepaalt zelf wel wat ze omzetten en naar gelang behoefte?

groet! 

Organisch kweken is niet je grondje vol proppen met nutes en vervolgens er vanuit gaan dat je plant die voeding pakt die het nodig heeft. Waar je rekening mee moet houden als je  organisch kweekt is dat Myccorhiza geen fan is van hogere dosages fosfor (P) in de ontwikkelingsfase van je wortelstelsel.  Als je myccorhiza gebruikt moet je myccorhiza stammen gebruiken die razendsnel je grondje koloniseren, ik heb tot nu toe maar 1 leverancier (in NL) kunnen vinden die veel sporen per gram heeft en snel koloniseren en de juiste Myccorhiza (glomus) stammen, Symbiosis van Sannie.

Echter heb ik hele goede ervaring met biologisch kweken zonder (dure) myccorhiza, Ik gebruik Atami Bi-grow, Compo Bio korrels met schapenwol (praxis), biovin, lavameel en biopak van PHC, aangevuld

met PHC vloeibare bemesting 5-2-5  na 2de week 12/12 en sylicium geef ik de gehele run mee. Biopak geef ik minimaal 1 keer per week mee om het bodemleven lekker op gang te houden

EC en PH meten doe ik niet, heeft ook geen zin omdat alle voeding slow-release is. Dus nee het heeft geen meerwaarde in mijn beleving. Je kan wel degelijk overvoeden als je biologisch kweekt. Een gezond bodemleven is de sleutel bij een bio run. Het bodemleven zorgt voor de omzetting van de beschikbare voedingsstoffen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...