Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hoi hoi

Aangezien het me handiger lijkt een doorlopende growlog bij te houden en ik geen aanpassingen meer kan doen aan de titel en oude posts van mijn vorige kweekverslag start ik hier maar even een vers topic. Hier onder even een repost uit mijn vorige kweekverslag (klik) , kwestie alles wat bij elkaar te hebben staan.

==============================

 

Ondertussen zijn we even bezig met een nieuwe ronde. Ik denk dat ik van dit topic ook maar gewoon een doorlopende growlog maak zoals ik er zo velen zie doen. Lijkt me net iets handiger. EDIT : is het op 1 of andere manier mogelijk titel van dit topic aan te (laten) passen?

3 Weken geleden heb ik opnieuw een RQS Euphoria te ontkiemen gelegd. Heb de aanvullingen op de bio-voedingslijn van Plagron gekocht (power roots, vita race, green sensation) en ben van plan mijn voedingswater niet meer af te zuren. Ik weeg dagelijks mijn pot(ten) om een refentie te krijgen en heb ook enkele smartpots aangeschaft die me hopelijk wat kunnen helpen tegen overwateren.

Even de stand van zaken en wat foto's

euph2foto_no_exif.thumb.jpg.569a05bb79d121abffd1c6d0e5d4e449.jpg

 

dag 17 : Negeer de rechtse maar. Daar is zoals hier voorspeld werd niets goed meer van gekomen

49foto_no_exif.thumb.jpg.b828d40798dc9c527bea8eac3b0c5a85.jpg

 

dag 21: Net 50ml water gegeven vóór het verpotten

89topfoto_no_exif.thumb.jpg.014adc9103c2b3166fa208e59f32e0b6.jpg

 

al een licht gelig blad te zien rechtsonder. Opnieuw al opletten voor overwateren?

89sidefoto_no_exif.thumb.jpg.cadb5e10a55aa6c04cc5d6b710a38399.jpg

 

Wortels bij het verpotten

89rootsfoto_no_exif.thumb.jpg.9458e2c9ab6b04cde3fa26a36afe2046.jpg

 

dag 22 (vandaag) : Verpot naar smartpot van 8L nu. Hopelijk helpt dat beetje met extra zuurstof voor de wortels

99closefoto_no_exif.thumb.jpg.bffec8c29348f6b485bdc72e7f6c9184.jpg

 

99overfoto_no_exif.thumb.jpg.6682ec14bd26b742a13e6b8f4e035ada.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarnet weer wat minder leuks ontdekt... De chineese eetstokjes waar ik de smartpot opzette zodat er ietsje van lucht onderdoor kon gaan was blijkbaar toch niet zo'n goed idee.

foto_no_exif.thumb.jpg.ac04ba442f739dab0e1470dc9bb104e5.jpg

Misschien had ik er geen hout moeten onder leggen, maar denk dat dit me toch ook weer wat zegt over mijn waterhuishouding..? Of had een extra pc-fan die zachtjes langs de onderkant van de pot blaast dit ook kunnen voorkomen?

Voorlopig even op deze manier opgelost, maar ik denk dat ik deze week maar gewoon zo een rond taartrooster haal. Heb ook afzuiging even op max gezet voor extra verse lucht doorstroming.

1731625916_foto_no_exif(3).thumb.jpg.b9df527b7527a55f43c9afca6ece68c4.jpg

 

Ook heeft de groei even duidelijk stilgestaan (stress verpotten?) en blijft het onderste blad maar vergelen. Ook het 3 vingerig blad op de volgende node begint al lichter te worden

609104471_foto_no_exif(2).thumb.jpg.f6212d6bc8c9cc10fb2c51b5f6b0c984.jpg

 

Misschien zit ik er ook te veel met mijn neus op en bezorg ik haar stress. Zou eens een dagje tent moeten toelaten maar is zo moeilijk..

foto_no_exif (1).jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel water geef je en hoe frequent? Ik blijf nog altijd teveel water vermoeden. Ik zit ook elke dag in mijn tentje. Meer dan een keer  ;) welke grond is het en geef je voeding?

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/9/2020 at 7:06 PM, Rolling Stoner said:

euph2foto_no_exif.thumb.jpg.569a05bb79d121abffd1c6d0e5d4e449.jpg

 

Zie hierboven ;)

Begonnen in zo een jiffy peat schijfje, in kleine potje gewoon zaai en stekgrond gebruikt en dan verpot naar batmix (3/4 vers en 1/4 van mijn vorige ronde, dan 2 goeie handen verse wormenmest uit mijn eigen wormenbak). Ik heb sinds het verpotten dinsdag niets meer gewaterd. Enkel gisteren het aardoppervlak heeeeeeel lichtjes besproeid omdat dat al zeer droogstond, maar dat was echt 1 mini verstuiving en klaar. Alle wateringen vanaf het begin telkens met wat Plagron power roots gedaan concentratie 1ml/L.
Ik regel wel geen PH meer bij en kraanwater is hier 7,9. Maar de bodem zou dit moeten regelen normaal?. En op mijn vorige kweek zat ik met gelijkaardige verschijnselen en daar regelde ik PH wel steeds richting de 6,4.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gele blaadje is een cotelydon die haar functie vervult heeft, niks aan de hand verder.

Die blaadjes bevatten een natuurlijke startvoeding vd zaailing waar ze uit kan putten en als ze leeg zijn vergelen ze en vallen vd plant af.

Leer af steeds wat water te geven aan de plant, dat maakt een zaadplant ontzettend lui en ze zal ook niet de hele pot bewortelen op zoek naar water als jij steeds een beetje via de toplaag aanbied.

Als je wil kijken of je plantje het ok doet check dan de nieuwe groeischeuten:search:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die fout maakte ik ook waardoor de bladeren nooit mooi omhoog wezen. Nu geef ik 6% en trek dit omhoog tot 10%. Maar alleen als de potten licht aanvoelen. Ik kijk ook naar de stand van de bladeren. Is een beetje zoeken en fouten maken, maar daardoor leer je weer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondertussen is het dag 11 sinds ik ze heb verpot en echt te drinken heb gegeven. Ze groeit verder maar heb niet het gevoel dat het echt explosief gaat ofzo. De pot begint wel redelijk licht aan te voelen en heb het gevoel dat ze stilaan begint aan te geven dat ze dorst heeft?

237123253_foto_no_exif(1).thumb.jpg.1a8995cde7a7e4344d5cb38eb56a282e.jpg

1669415841_foto_no_exif(2).thumb.jpg.aaade035aa24ee1432357052fe60e9d6.jpg

 

Ik kwam overigens gisteren een klein aquariumpompje met luchtsteen tegen voor €10 en kon het niet laten liggen. Ben wat geimproviseerde compost thee aan het maken met wat ik thuis had liggen. Een kous vol eigen kweek wormencompost met wat rietsuiker opgelost in water, bij gebrek aan melasse. Ik denk dit eerst wat uit te testen op mijn kamerplanten alvorens ik ermee aan de slag ga in mijn tentje

752360167_foto_no_exif(3).thumb.jpg.73301762058b905c6e2dfd65ce0ed36e.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 11 dagen niets te hebben gehad heb ik voorbije zondag uiteindelijk een kleine 400ml water met power roots (1ml/L) gegeven, 5% van de potinhoud.

Het leek me wel tijd aangezien alles al wat licht begon aan te voelen en ik las dat smartpot ook nog sneller uitdroogden dan gewone plastic potten.

Gisteren zag ze er uiteindelijk nog slapper uit waardoor het weer leek alsof ze toch al terug te nat stond. Ik ben even verder beginnen kijken en bleek een draaiknop in de controller van de afzuiging een slecht contact te maken. De afzuiging heeft wel altijd blijven draaien maar misschien altijd wat op een te laag vermogen. Ik dacht dit verklaart waarom ze telkens zo nat lijkt te staan, maar aan de andere kant lijkt de luchtvochtigheid altijd tussen de 40 a 50% te zitten wat me OK lijkt.

Ik heb even de controller er tussenuit gehaald en de afzuiging gewoon op 100% laten draaien in de hoop dat dit beterschap zou geven. Nu zag ze er daarnet weer zo slap uit als hieronder te zien is.

Ik kom weer tot de conclusie dat ik 35 dagen sinds ontkieming weer met een veel te klein plantje zit waarvan de groei nagenoeg stilstaat. 't is echt om te huilen :head_hurts_kr:

foto_no_exif (1).jpg

foto_no_exif (2).jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog zelf een soort van startpunten gemaakt. Ik had het zelfde problemen, laten drogen water geven, te nat, verminderen laten droogworden, terug minder water. Nu als het het zelfde probleem is weet ik niet, maar was lastig. Te vlug droog iedere keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, Martijn 20 said:

Wat is de temperatuur in je hokje dan ? 

Altijd 26 a 27, gemeten in de hoek op planthoogte (wel zonder afdakje moet ik zeggen). 's nachts zou ik eens moeten kijken, dat heb ik nog niet genoeg bekeken misschien. Maar is in de kelder dus redelijk stabiel denk/hoop ik. denk niet dat die zwaar onder de 19 a 20 zal zakken.

Sinds gisteren heb ik de meter eens in het midden van de tent op de scrog gehangen, ook op planthoogte. Daar is het eerder 28.

Edited by Rolling Stoner

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Fearghus said:

Ik heb nog zelf een soort van startpunten gemaakt. Ik had het zelfde problemen, laten drogen water geven, te nat, verminderen laten droogworden, terug minder water. Nu als het het zelfde probleem is weet ik niet, maar was lastig. Te vlug droog iedere keer.

Wat bedoel je juist met startpunten?

En misschien was 5% (5,7% eerder omdat ik misschien maar 7L van de 8L-potten benut) zelfs nog te veel aangezien de wortels nog niet de hele pot innemen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van teveel water naar te weinig.

Heb je bij het oppotten naar de 7L deze wel voldoende ingewaterd?
Je schema zegt dat je op dat kleine potje wat gaf net voor verpotten en dat sindsdien de plant zonder water heeft gestaan.

Ook zit je behoorlijk hoog in de voeding, daar komt de klauw in het blad vandaan (scherpe knik naar beneden vanaf de punt).
2 handen wormenmest is best veel voor een kleinere pot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

50ml gegeven, verpot naar smartpot 8L (3/4e  batmix, 1/4 batmix re-use, 2 handen selfmade wormenmest). ingewaterd met de rest 150ml

Heb maar met 150ml ingewaterd. da's misschien aan de lage kant waardoor de kleine wortelkluit niet goed is "samengesmolten" met de nieuwe aarde?

Kan ik dit nog rechtzetten door nu 1 maal met veel water in te watern en te "spoelen" tot ik veel doorloop heb, en vervolgens terug wat laten droogtrekken? Of ga ik ze dan helemaal verzuipen?

 

Overvoeding dacht ik dat je verbrande bladpuntjes zag. Wist niet dat ze ook gingen afhangen.

Edited by Rolling Stoner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze gaan ook niet hangen, alleen de bladpunt knikt naar beneden bij overvoeding (teveel stikstof) en het uiterste puntje verkleurt vaak naar wat gelig.
Verbranding is het stadium wat komt na het stadium wat je bij jouw planten ziet.

De plant wil niet wortelen in een veel te droge flink bemeste aarde.
Bij aanpoot in verse aarde uit een zak deze altijd voldoende bevochtigen, dat is 10% aan volume inhoud pot.
Zie ook de zak aarde waar een handleiding op staat hoeveel water te geven bij aanpoot.

Ipv proberen via boven de juiste hoeveelheid water te gaan geven is er een wat makkelijker manier om water te leren geven: gooi 1 ltr water in de schotel onder de pot en kom na een half uurtje nog eens kijken, staat er nog wat in de schotel dan dit eruit halen.
Wel de pot in de schotel zetten zonder dat gaas anders gaat het niet werken.

De plant heeft nu genoeg water voor een dag of 2/3 (nadat je die liter water in de schotel mikte en na een half uur het restant weg haalde) als ze gezond is en lekker groeit. Je kan zo bijna niet teveel of te weinig geven, je gebruikt de schotel als een soort van maatbeker.

 

 

Edited by lostchild
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Martijn 20 Een cm of 20. Ik heb na het verpotten de lamp op zo'n 60cm gehangen en geleidelijk weer laten zakken over een paar dagen.

 

@lostchild Thx, aan die uitleg ga ik zeker wat hebben!

Om dit nu even te vertalen naar mijn huidige situatie:

Ik heb voorbije zondag een goeie 5% gegeven. Ik wacht dus nu bv. tot morgen/overmorgen zodat ze 3 dagen niets heeft gehad en vervolgens water ik nog eens goed in vanaf vanboven met 10-12% zodat de aarde goed in elkaar "smelt" en evt. met wat runoff zodat ik opstapeling aan voedingsstoffen wat kan wegspoelen? Vervolgens wacht ik een kleine week met water geven en dan begin ik vanaf onderaan te geven om de 2/3 dagen zoals je zei?

Of nu nog inwateren heeft geen zin meer een gewoon starten met om de 2/3 dagen langs onder geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt wormenmest of een organische of biologische voeding niet zomaar uit spoelen.
Enige wat je kunt doen is alleen water geven, niet te koud en niet te warm water.

Geen nieuwe (vloeibare) NPK voeding mee geven in het water totdat de plant aangeeft trek te hebben. 

Die 10% heeft nu geen zin meer.
De beste optie is 1 ltr in de schotel en de plant (en aarde die capillair ook duit in zakje doet) op laten nemen wat ze wil uit de schotel en het overschot weg halen na 30 min. Kan ook dat het water bijna meteen weg is omdat ze al langer met water tekort staat, gooi er dan iets van 250ml achteraan in de schotel en wacht een half uur en haal weg wat er nog in de schotel staat.

Door nu relatief gezien 'enorme' hoeveelheden water door de pot te gaan jassen via boven gaat de plant van kwaad tot erger.

Beste manier om te bepalen of je plant water kan gebruiken is de na water geven verzadigde pot op te tillen en dat gewicht als maatstaf te nemen maar 'gewoon' om 2/3 dagen een liter in de schotel gaat denk ik voor zowel jou als de plant de minste stress opleveren, wat ze niet wil blijft in de schotel staan ipv dat de schotel het teveel wat je via boven gaf op gaat vangen.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht dat bij biologische voeding ook een beperkte hoeveelheid wegspoelbaar was; het gedeelte dat wel reeds werd afgebroken tot in plantopneembare vorm. Misschien zie ik dit nog wat verkeerd, daarover ben ik nog bezig met mijn huiswerk.

Allesinds bedankt voor de uitleg.

Normaal geef ik 's morgens water als het licht net aan is, maar gisterenavond begon ze toch wel heel slap te hangen dus maar meteen jouw methode toegepast:

1L water met 1ml power roots onderaan ingegoten en na een halfuurtje had ze er een halve liter van geabsorbeerd. De rest weggegoten.

Ik hoop dat de power roots niet "als voeding telt".. Vandaag ziet ze er allesinds al een tikkeltje beter uit als gisterenavond.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na de watergift langs onder onder van 500ml een week geleden weer even 3 dagen niets gegeven. Ik besefte dat ze weer al redelijk droog begon te staan en heb besloten meteen ook even een vochtigheidsmeter te gaan halen voor in de aarde om te dubbelchecken. In het tuincentrum heb ik verschillende planten opgehoffen en mijn vingers in de aarde gestopt. Conclusie: Geen enkele plant daar stond zo droog of woog zo weinig als mijn plant.

Thuisgekomen met de vochtigheidsmeter de aarde nog even gecheckt en gaf zo droog aan als maar kon.

Na wat opzoekwerk een kookpot gevuld met een paar liter water, daar het kleinst mogelijke drupje afwasmiddel bijgedaan (zou ervoor zorgen dat water beter in de droge aarde kan dringen) en de smartpot 10min hierin gezet, zodat het water net niet tot de hoogte van het aardoppervlak kwam. Na 10 minuten had de plant 1,5L opgezogen. Tegen 's avonds zag ze er al stukje beter uit en was de bovenste scheut al een stuk bijgegroeid.

Daarna weer 1 dagje overgeslagen en gisteren weer 1L (regenwater) langs onder gegeven. Na 30min was er weer 700ml uit de schaal verdwenen. Blijkbaar drinkt ze dus best veel. Misschien ook door de afzuiging die op max staat?

Ondertussen staat ze er zo bij:

1948329732_foto_no_exif(1).thumb.jpg.4b68005b0a5be2fb039a8a217ea44cd0.jpg

licht uit:

505067094_foto_no_exif(2).thumb.jpg.d60ec8d4bd8e7ad91314c97773c4a81d.jpg

1418540606_foto_no_exif(3).thumb.jpg.c1ff3caba24f4c26c365a2bcc63f1571.jpg

De nieuwe groei begint al wat bleker te worden. De batmix zou voeding hebben voor 6 weken. Hier ben ik bijna aan, misschien eens kleine groeivoeding geven? Bladpuntjes blijven wel beetje gelig ..

Ik zou ook graag eens toppen, maar misschien wacht ik nog paar daagjes tot ze nog beter hersteld is van de uitdroging.

5 dagen geleden ook nog een puur CBD soortje ingestoken RQS Tatanka . Ik dacht dan heb ik toch alweeer backup als alles weer de mist in zou gaan. Kost van 1 zaadje weegt niet op tegen weer zoveel weken kwijtraken

807401564_foto_no_exif(4).thumb.jpg.1d9b072df02fed8385d5f66a4c791dee.jpg

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een gedachte die ik had :

De nieuwe groei is redelijk bleek, dus voedingstekort?

Bladpuntjes zijn geel, dus stikstof overschot?

Wat als ik nu een kleine hoeveelheid alga bloom zou geven? Die is watlager in N

grow: 4,2,4

bloom: 3,2,5

Edited by Rolling Stoner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou gewoon eff rustig aan doen je heb nu eigenlijk weer beetje controle over hoe die groeit ( dat denk ik )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...