Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Echep

Van aeroponics naar hydro of eb en vloed?

Recommended Posts

cocos slabs hebben vaak al de goede ph en start ec, steenwol moet je wel inwateren net als rfx-1.

Gewoon even de drain meten en de eerste paar beurten even goed opletten wat eruit komt.

Na 1 ronde gewoon weg gooien toch? zit dan ook vol wortels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb lang gekweekt op RFX, prachtig spul, geen afval, maar inderdaad de jeuk vooral als het droog is, je zou ook eigenlijk een stopkapje op moeten doen als je gezondheid je lief is.

Dat spoelen werd ik echt gek van, je hebt niet elke ronde evenveel tijd en dan is dat spoelen een behoorlijke klus, afzuren en dan pas weer kunnen spoelen, gedoe.....RDWC wordt volgens mij steeds populairder, kijk maar eens naar de Silver Pro systemen van Alien, planten hebben hele dag water dus geen watergift beurten nodig, alles draait de hele dag door, op de lampen na dan natuurlijk.

je schijnt wel elke week je water in je hele systeem te moeten vervangen, hoeveel tijd daarin gaat zitten weet ik niet, en waarschijnlijk verbruik je meer voeding gedurende de hele kweek.

voordeel is absoluut geen afval meer, geluid daarentegen kan nog wel een dingetje worden omdat de hele dag de waterpomp en luchtpomp draait, daar moet je er overigens altijd een van reserve op de plank hebben liggen, want als die sneuvelt moet hij snel vervangen worden, anders is het snel gebeurd met de meisjes....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat van alle hydro-systemen eb & vloed het meest veilig en eenvoudig is.

Maar criteria als 'makkelijk' zijn ook subjectief. Wat de een handig vindt, is voor de ander gedoe.

Bij eb & vloed kun je nog kiezen welk medium je gebruikt. RFX of kleikorrels bijvoorbeeld. Of geen medium. Dan hoef je ook niks te spoelen of te vervangen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat spoelen van rfx daar wordt heel nerveus over gedaan. Daarom dacht ik ook dat het heel wat voorstelde maar het is gewoon zoals @pindarots123 zegt. Je potten spoelen met een hoeveelheid wat je pot is. In mijn geval heb ik 7ltr  potten dus gooi ik er per pot  7ltr water over heen met de goede ec MAAR met een ph van 5,1/5,3 waardoor je een drain krijgt  van de goede ec en rond de 5.8. Zo simpel is het eigenlijk gewoon. Stelt geen fluit voor.  Daarnaast gebruik ik de oude rfx nu al meer dan 10 rondes achter elkaar. 

Kort gezegd, helemaal top! 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat als je een vlakzuigpomp en een afvoerputje hebt, dat het klusje van niks is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik nog wel elke ronde doe, is de potten omkeren op een oude tentbodem, de kluit uit elkaar trekken en husselen en weer terug in de pot, zodat alles weer goed gemengd is, waar nodig aanvullen. Soms trek ik de bodem ook los en vervang dat gedeelte door nieuwe rfx. Je ziet na 10+ rondes wel dat de vlokken soms tot gruis uiteen vallen. De truuk is bij het ompotten ook om de potten van tevoren niet té droog laten trekken door de planten, de rfx is een stuk handelbaarder als het goed vochtig is; minder stof en valt beter uiteen zonder stuk te gaan. 

Sommigen (mensen die op grote schaal werken) zetten hun gewortelde stekken direct opnieuw in de pot waar ze dan een gaatje uit hebben gesneden. Dat kan wel, maar dan moet je écht nog wel een tijdje voorgroeien op 18/6. Zelf groei ik 2,5-3 week voor in 2-literpotjes. Na overpotten kunnen ze dan direct op 12/12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm... Ik zelf gooi iedere ronde na de oogst mijn potten om in een grote bak wat ik nog heb staan. 200liter past erin.  Tik er een pot in leeg en haal de wortels er zo veel mogelijk uit.   Daar blijft de rfx een 4 weken ofzo in en dan begint het feest weer opnieuw en ga ik weer potten vullen. 

@pindarots123  als je die 2liters vult doe je dat ook liever met nieuwe rfx? Is voor mij de enige keer dat ik liever met nieuwe rfx werk omdat ik dan bij het ompotten een betere wortel kluit heb. Dan schieten de wortels sneller tot onder heb ik het idee.

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JackyH80Ik hou eigenlijk telkens een hoopje ouwe rfx over (er gaan immers ook een x-aantal keer 2-liters vers in). Dit meng ik met wat nieuwe rfx om die 2-liters de volgende ronde weer te vullen. Nieuwe rfx klinkt wel altijd enorm in, ik druk het daarom altijd al fors opeen bij het vullen. Oud of nieuw, ik vind het qua wortelstelsel niet verschillen. De volwassen planten gaan immers ook goed op de 'oude' 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en dan heb je nog iemand die het nog anders doet. Lekker één grote bak met rfx. Ik haal alleen de stam en grote wortels eruit. De rest blijft erin en ik kom er helemaal niet aan. lekker makkelijk. Zo de kleintjes erin zetten.

Het spoelen heb ik ook vrij makkelijk. Ik heb zo’n 350 liter rfx in de bak. Ik spoel er met een tuinslang afgezuurd (ph 5.0) van boven doorheen. En ik pomp direct alles van onder af naar het riool. Ik ben van mening dat je zo door de zwaartekracht de oude voeding naar beneden drukt en dat voer ik dus gelijk af. Ik ga door totdat de EC 0.3-0.4 is en ph 5.5-5.6. Meestal kost dit 360 liter (3x 120 liter vat). Daarna jaag ik er voedingswater van boven doorheen. EC iets hoger (1.0). Want deze mengt zich met het water. De drain is dan rond de 0.6-0.7.

Totaal kost het spoelen van één bak mij ongeveer 45 minuten. En ik zit lekker op een stoeltje voor de kast met de tuinslang in de hand. Geen gesleep met potten.

Zo zijn er meerdere wegen naar Rome.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat als je een badkuip vol water met juiste PH en EC vult en vervolgens de gebruikte RFX daar in laat weken, is dat een mogelijkheid ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Buyuk said:

En wat als je een badkuip vol water met juiste PH en EC vult en vervolgens de gebruikte RFX daar in laat weken, is dat een mogelijkheid ?

Ik denk dat het afvoerputje van je bad dan dicht slibt :D Maar nee, dit lijkt me een extreem omslachtige manier. Bedenk ook dat je bij spoelen ook drain hebt en in feite meerdere keren de spoeling in de pot ververst. In een badkuip week je het in feite in een spoeling die zich niet ververst, je vloeit het water met de verhoogde EC immers niet meerdere keren af. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk verhaal, ik heb ook wel interresse om later over te stappen naar RFX. Het spoelen lijkt mij een vervelende klus als je niet in de buurt een afvoerput hebt. 

En wat als je elke keer je RFX vervangt, moet je dan ook spoelen naar een gewenste EC ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Buyuk said:

Duidelijk verhaal, ik heb ook wel interresse om later over te stappen naar RFX. Het spoelen lijkt mij een vervelende klus als je niet in de buurt een afvoerput hebt. 

En wat als je elke keer je RFX vervangt, moet je dan ook spoelen naar een gewenste EC ?

Stelt geen fluit voor dat spoelen.

Ik doe inwateren en spoelen tegelijk. Mijn potten zijn 7ltr ,dus gooi ik als de stek erin zit 7ltr voedingswater van ph 5,1/5,3 erover heen en dan heb je een drain van 5,7/5,9 ofzo. Daarna hoef je zeker een dag of 7/10 niks meer te doen. Heerlijk spul dat rfx

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Buyuk said:

Duidelijk verhaal, ik heb ook wel interresse om later over te stappen naar RFX. Het spoelen lijkt mij een vervelende klus als je niet in de buurt een afvoerput hebt. 

En wat als je elke keer je RFX vervangt, moet je dan ook spoelen naar een gewenste EC ?

Edit

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ook dat het vooral te maken heeft met waar je tent of hok in de woning is. Als je water moet vullen en legen in een boven of onder gelegen verdieping dat je het dan minder leuk vind om de rfx te spoelen. 

Ik heb nu al moeite om mijn watervat vanuit de badkamer te vullen.

@JackyH80 Zoals hoe jij het beschrijft klinkt heel makkelijk, ik zou dan weer over na moeten denken hoe lastig het zal zijn om de drain 9x18 liter terug te pompen naar de badkamer. of de voedingswater met de gewenste ph en ec aanmaken in de badkamer is ook een optie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Buyuk said:

Ik denk ook dat het vooral te maken heeft met waar je tent of hok in de woning is. Als je water moet vullen en legen in een boven of onder gelegen verdieping dat je het dan minder leuk vind om de rfx te spoelen. 

Ik heb nu al moeite om mijn watervat vanuit de badkamer te vullen.

@JackyH80 Zoals hoe jij het beschrijft klinkt heel makkelijk, ik zou dan weer over na moeten denken hoe lastig het zal zijn om de drain 9x18 liter terug te pompen naar de badkamer. of de voedingswater met de gewenste ph en ec aanmaken in de badkamer is ook een optie.

Ik doe zelf alles ook op de badkamer. Maak een watervat aan naast de douche en zet de potten 1 voor 1 op een klein verhoging met een roostertje en flikker de voeding gewoon over de potten en alles wat eruit loopt  loopt meteen het doucheputje in.  Meet van de eerste pot de drain (maar die is altijd wel goed als ik de voeding  op 5.2 ofzo aanmaak)  en daarna knal je gewoon 20 potten weg in een uurtje.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet je ook altijd spoele met nieuwe rfx ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...