Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jakkes

Welke led strips voor moeders en stekken

Recommended Posts

Ik ga zowel de moederkast als de stekkenkast van ledstrips voorzien. Mij is altijd geleerd dat voor de groei zo blauw mogelijk licht moet worden toegepast. Echter met het doorspitten van dit forum lees ik daarin tegenstrijdigheden op sommige plekken. Omdat ik op zoek ben naar ledstrips voor mijn moederkast en stekkenkast, heb ik jullie advies nodig.

Samsung H-influx (welke ik graag wil toepassen) heeft de keuze uit 3000, 3500, 4000 en 5000 Kelvin. Voor het bloeien kun je kiezen tussen 3000 of 3500 K. De laatste heeft een hoger rendement (meer lumen), de eerste een beter spectrum. Op zich is daarin wel een keuze te maken.

Maar voor moeders kun je in principe kiezen tussen 4000 en 5000 K. De theorie is zo blauw mogelijk, dus zou je 5000 kiezen. Echter lees ik ook dat dit resulteert in kortere intermediair, wat voor moeders (en dus de stekken die je eraf snijd) niets wenselijk is. Dus wat is nu wijsheid?

Voor de stekkenkast neem ik aan dat zo blauw mogelijk het beste is, dus 5000 K. Is dat juist?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat een eensluidend antwoord zal komen. 

Het zal er vooral om gaan wat jij wil bereiken. Wil je wat meer gestrekte planten dan kies je voor een lager K getal; wil je ze wat compacter dan kies je voor een hoger K-getal.

In mijn testje met stekken op hydro gebruik ik vooralsnog een T-neon (die dingen gaan wel vaak stuk en kosten veel) 

Die lampen van mij hebben zelfs 9500K !

Die worden aangeprezen als zeer geschikt voor stekken & klonen. Maar dat is advies van een GS, dus geen idee of dat klopt.

Mijn stekken deden het er in ieder geval prima op de 1ste 2 weken. 

Of ze het daarna ook goed zouden gedaan hebben, weet ik niet. Want in week 3 gingen ze in de groencontainer.

 

Ik wil ook overstappen op led, maar wil zelf niet gaan knutselen. Ik heb wel ergens ledstrips liggen, maar op dit moment lukt het me niet om een armatuur in elkaar te flanzen.

Vandaar ook dat ik van de week in jouw topic vroeg of zo'n lampje van 6000K ook zou werken.

Ik kreeg daar nooit een antwoord op (behalve dat ik het antwoord zou moeten weten; wat ik dus niet weet :) )

image.png.d1bd52bcd4f57f7310c0517dc65f2cfd.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Kees.

Ik had jouw vraag gezien en niet geantwoord omdat ik het antwoord niet weet. Blijkt wel omdat ik nu een vergelijkbare vraag stel.

Mijn moeders (en ook stekken af en toe) staan al jaren onder T-neon. Doen het goed. Dus 5000 K voor de stekken geloof ik wel. Allen twijfel ik voor de moeders. 
 

Maar wellicht komen er nog andere die ook iets zinnigs weten te zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn moeder (God hebbe haar ziel) stond ook onder 9500K.

Die was lekker bossig daardoor (zeg ik terwijl ik er eigenlijk niet veel verstand van heb. Maar zo leek het voor mij)

 

Ik had mijn vraag in het andere topic ook niet aan jou gericht, dus no worries.

Maar het Zonnetje van de Maand kon alleen maar weer een sneer geven, zoals wel vaker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...