Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
GrowWithTheFlow

8x600w schakelbord aansluitschema

Recommended Posts

Hi jongens! 

Heb hier een schakelbord dat nog maar half werkt. 

Werkt niet meer naar behoren sinds ik het terug gekregen heb na een uitleendienst.. 

Is een 380v dat naar 220v gaat. 

8x600w

1 kachel en 4 continu

 

Enkel L2 +continu werkt...iemand die evt weet wat er mis is met het bord? 

IMG_20200902_131410.jpg

Screenshot_20200902_131246_com.android.gallery3d.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus je gooit 8 x 600 watt op een standaard  kabel? Is wel een risico vind ik.

Ik zie geen nuldraad bij de klok en bij het relais. Klopt dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

relais of tijdklok kadukk.  Gaat niet goed komen 8x600W op 1 kabel van 3x 2,5mm2.  Sluit je dit zo aan op een huis installatie dikke kans dat je gelijk de hoofdzekering eruit klapt. Het schakelbord is echt totaal nutteloos als deze niet met drie fasen word gevoed. En zelfs op met een 3 fase voeding niet echt een verantwoord schakelbord. Je splitst dan de drie fase op in drie groepen maar blijft maar 1 en de zelfde Nul gebruiken. Zou je een kabel pakken met 5x 4mm2 niet te lang en anders met 6mm2 dan gaat dat wel goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ziet er uit dat L2 direct van de hoofdschakelaar naar de automaat loopt en de overige groepen via het relais.

Het relais word zo te zien geschakeld door de klok. Dus of het relais kapot of de klok schakelt niet.

Zelf zou ik dit boord niet gebruiken, zoals al gezegd is de diameter van de draad niet dik genoeg, maar zo zie ik nog veel meer risico factoren,

1) draden op de hoofdschakelaar met te veel aders onder 1 klem

2) geen zekering voor de klok, relais en stuurstroom

3) C karakteristiek automaten, voedende kabel is te dus voor de afgaande groepen en een C karakteristiek is dus waarschijnlijk niet toegestaan

Dit zijn nou van die voorbeelden waardoor er met de tijd brand kan ontstaan. Ik zou zeggen eerst goed aanpassen voordat je deze gaat gebruiken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij moet een aardlek erop zetten ipv zoon schakelaar, en de bovenste kabels verdelen over l1 l2 l3.

Als je kortsluiting krijgt blijft de stroom erop staan als je aftapt als je pech hebt zonder aardlek.

En zoals er al is gezegd je moet een dikkere kabel pakken, 6mm is verstandig als je maar 1 plus gebruikt.

Stel je had krachtstroom dus 3x een plus(bruin) kabel dan had 3x2.5mm wel gekund maar nog wel krap.

En met 1 plus kabel kan wel maar dan moet je een bruggetje maken naar l1 naar l2 en l3 onderin.

volgens mij zit de nul, de blauwe ook niet goed daarom werkt er maar 1 schakelaar.

ik zou dit bord naar iemand brengen die er verstand van heeft want er klopt niks van volgens mij.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was niet echt van plan om er ook 8x600w op aan te sluiten.. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...