Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jakkes

Led driver laag wattage

Recommended Posts

Ik wil twee kleine led stripjes boven mijn stekkenbakje plaatsen. Ik zit te denken aan 2 stuks Samsung H-influx S04. Deze zijn maximaal 25 watt en 25 volt per stuk. Er zijn geen Meanwell HLG drivers met deze lage wattage. Dus zoek ik iets anders.

Ik heb de Meanwell LPG-20-24 (20 watt en 24 volt) gevonden (https://www.conrad.nl/p/led-transformator-24-vdc-20-w-0-084-a-constante-spanning-mean-well-lpv-20-24-1297322). Is dit een goede driver hiervoor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Letterlijk onzin om zulke dure strips te gebruiken voor fucking stekken. Pak gewoon TL-balk 10w of een paar goedkope 5k alternatieve strips. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, JackyH80 said:

ik heb deze  https://www.greensell.nl/a-46186607/mojo-cow/mojo-cow-t5-propagation-system-1/#description        ben je voor 45,- klaar.  Is top om op de propagator te zetten. en is 48watt. 

hmm... zie dat je met je zelfbouwgedoe goedkoper uit bent, 

(ik heb niks gezegd haha)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was het maar waar. :)

Steeds als ik denk dat ik hoop te weten hoe iets wel of niet werkt bij led, blijkt vaak het tegendeel waar.

Of vergeet ik een belangrijke factor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk die reacties, maar ik weet nog steeds niet of die driver voldoet. Weet iemand daar antwoord op?

De reden dat ik deze strips ga gebruiken is:

- Ik ga sowieso een boel strips bestellen voor de volgende bloeilamp en voor de moederkast. 2 strips extra is dan makkelijk mee te nemen.

- Ik merk dat ook bij stekken een goede lamp net iets beter werkt. Daarnaast kan ik ze net wat langer laten staan dan voordat ik ze overpot. Ze krijgen dan goed licht om door te groeien.

Dus in mijn ogen wel zinvol en het geld waard.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou ik liever deze driver pakken

ELG-75-C1050B

 

ja dat is meer watt dan je nodig bent. Maar werkt prima, kan gedimd worden op 3 manieren en prijs is oke :D

 

jou gekozen driver past niet.

Edited by wieries
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wieries

Led strips zijn maximaal 25 volt / 25 watt / 1.600 mA per strip. De driver die jij omschrijft heeft een max. van  1.050 mA, 78 volt en 75 watt.

Dus ik moet deze in serie aansluiten en minimaal 3 strips anders branden ze door.
 

Ik zoek echter iets kleiners, waarmee ik twee strips op half vermogen kan laten draaien. Weet je daar iets voor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar is deze precies goed voor.

 

" LED Voeding 1050mA 35-71V 74.55W CC "

 

jou strip:

Voltage - Forward (Vf) (Typ)

22.3V 

 
Current - Test 1A

22,3V x 2= 44,6V  dit past prima in de 35-71V range van de driver.  Yep idd strips in serie aansluiten. Constant current zoals het hoort bij leds.  Jij kijkt naar de max van de strips daar zou ik ze niet op laten draaien, beter pak je de test current anders draai je ze echt op hun maximale en dat komt levens duur niet ten goede. en je verliest zon 8% van je efficientie.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dan zit ik tussen de 35 en 45 watt, is er ook iets rond de 20-25 watt? En als ik de dimknop te ver open draai branden de strips kapot? Er gaat dan 75 volt doorheen.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Jakkes said:

Maar dan zit ik tussen de 35 en 45 watt, is er ook iets rond de 20-25 watt? En als ik de dimknop te ver open draai branden de strips kapot? Er gaat dan 75 volt doorheen.
 

Volgens mij snap je het niet helemaal. Als je strips in series aansluit, krijgt iedere strip dezelfde stroomsterkte (1050mA). De strips krijgen altijd nagenoeg hetzelfde voltage bij die driver, namelijk de Operating Voltage waarmee ze geproduceerd zijn (bij Current - Test = 22.3V). 

Wanneer je een driver kiest met een vast voltage, bijv. een ELG-75-48, dan staat het output voltage van 48V vast en als je er die strips op zou aansluiten zouden ze waarschijnlijk kortsluiten ja, een ongeschikte driver dus. 

die 75 in de naam 'ELG-75-C1050B' staat voor het totale output WATTAGE. Maar aangezien je dit kunt dimmen kun je de output dus ook verlagen. De strips krijgen dan een nog lagere mA dan 1050B (tot 50% dimmen). 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor de verduidelijking. Gevalletje klok en klepel van mijn kant.

Maar 75 watt waarbij 50 (2 strips) de max is, betekent dus dat ik altijd moet dimmen om doorbranden te voorkomen. Daarbij is het maximaal dimbare 35 watt. Ik zoek eigenlijk iets lagers.

Of kunnenze niet doorbranden omdat de driver ze niet meer aan voltage geeft dan ze aankunnen? Kan me niet voorstellen, maar wellicht bedoel je dit.

Of begrijp ik het nog steeds niet?

Edited by Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Jakkes said:

Of kunnenze niet doorbranden omdat de driver ze niet meer aan voltage geeft dan ze aankunnen? Kan me niet voorstellen, maar wellicht bedoel je dit.

Of begrijp ik het nog steeds niet?

Precies dit, ze kunnen niet doorbranden, omdat de max. stroomsterkte (Operating Current) van de driver 1050mA is, terwijl in de specsheet van H-Influx-strips vermeld staat dat ze op Max 1600mA ook nog prima functioneren. 

7d55f53693c9732d762919f8e139b83e.png

Als jij minder strips aansluit, geeft de driver minder output. Het enige waar je op moet letten is dat je binnen de Constant Current Region blijft, wat wil zeggen dat je er in jouw geval dus minimaal 2 strips op moet aansluiten om binnen het bereik van de 35 tot 71V te komen. Anders heb je kans dat de strips niet eens aanspringen door te weinig vermogen, maar doorbranden zullen ze dus nooit. 

c2647416c4ba62b162d2f048c45e9d97.png

Je dimt de stroomsterkte, hierdoor daalt automatisch de output (wattage) van de strips. 
Hier, nog een handige app, kun je wat klooien met current, volts en watt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top uitleg, moet docent worden :)

Maar ik heb 1,05 A en dus minimaal 35 volt. Dit betekent 36,75 watt. Vind ik vrij veel voor een paar stekken. Dus ik ga nu zoeken naar een driver met een lager voltage. Ik kan weer verder, bedankt.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

je snapt hem nog net niet :lol: je kunt de driver dimmen 0-100% dus je kunt op elk wattage uitkomen wat je maar wilt. de driver dimt de stroomsterkte (constant current)

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, wieries said:

je snapt hem nog net niet :lol: je kunt de driver dimmen 0-100% dus je kunt op elk wattage uitkomen wat je maar wilt. de driver dimt de stroomsterkte (constant current)

Dit is niet juist, als je goed naar de specsheet van de driver én mijn screenshot had gekeken, dan zie je dat 'current Adjustment range' tussen de 525 ~ 1050mA ligt. Dus max 50% dimmen bij deze driver. 

edit: klopt @wieries je hebt gelijk, als je de B-variant gebruikt kun je tot 100% dimmen:D

Edited by pindarots123
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is wel juist... wat jij bedoeld gaat op voor als je dit gaat dimmen met de potentiometer die ingebouwd zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan begrijp ik één ding niet. De driver heeft 3 aspecten die invloed op elkaar hebben:

- voltage

- ampere

- wattage (volgt uit voltage maal ampere)

Ampere is regelbaar. Voltage niet. Hoe weet de driver welke voltage hij erdoorheen moet sturen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Jakkes said:

Ik zocht even puur om te kijken of ik het snap. Als ik het goed begrijp kan ik dus deze toepassen: 

LED-driver 22 - 38 V/DC 40 W 1.05 A Constante stroomsterkte Mean Well PCD-40-1050B

https://www.conrad.nl/p/led-driver-22-38-vdc-40-w-105-a-constante-stroomsterkte-mean-well-pcd-40-1050b-1293238

Nog steeds fout. Hier kun je slechts 1 strip op aansluiten, want je ziet: 22 - 38V is het bereik, dus 2 van jouw strips = 2x  22.3= 44,6V, dus buiten het bereik. Ik zal niet beweren dat de strips het absoluut niet gaan doen; er is kans dat ze tóch aanschieten. Maar de specsheet van de H-influx dicteert dat de min voltage 20V is, met deze driver zouden 2 strips theoretisch maar 19V per stuk krijgen. Maar er is altijd een paar procent marges opgenomen in die statistieken. 

Verder kun je deze driver niet dimmen en is de behuizing van plastic. Ik heb er zelf ook zoéén voor een paar stripjes, ben er verder wel tevreden over. Maar niet zo premium als de HLG of ELG natuurlijk. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

die driver kun je gewoon dimmen met een triac dimmer volgens spec sheet:whistling  wel een beetje dure dimmer voor deze driver, maar dat terzijde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik voel dat we er bijna zijn.

Ik heb even terug gelezen en concludeer:

Voltage: driver zet deze automatisch op de  Operating Voltage waarmee ze geproduceerd zijn (bij Current - Test = 22.3V). 

Stroomsterkte: in te stellen met de ingebouwde potentiometer tussen de 0,525 en 1,050 A.

Wattage is dan 2x 22,3 V x 0,525 A = 23,4 watt minimaal en 2x 22,3 V x 1,050 A = 46,8 watt maximaal.

Klopt deze berekening? Begrijp alleen niet hoe de driver weet welk voltage hij moet geven. Maar ik leg me erbij neer als de berekening klopt. Want dan kan ik gaan bestellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je berekening klopt. 

wel is het zo hoe lager of hoger je in stroomsterkte je gaat, de voltage nog iets veranderd. Zo zal het voltage op 21,6V uitkomen als je ze op 0,525A laat branden. En zou je dus op minimaal 22,6W uitkomen als je twee strips gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...