Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

AirROS 'voorkomt toprot en meeldauw'

Recommended Posts

Op de Amerikaanse markt is een apparaat verschenen dat claimt dat het de lucht zo goed reinigt, dat toprot en meeldauw geen tot weinig kans hebben.

Ze zijn niet goedkoop. $ 3.000 of zo en je moet ook om de zoveel tijd filters vervangen.

Het werkt - voor zover ik het begrijp - in ieder geval met o.a. ozon.

Maar het hele verhaal is te technisch voor mij.

Zoals ik ook ergens las hangen zulke apparaten ook bij doktoren en tandartsen omdat ze de ruimte 24/7 steriliseren.

Er zijn wel kwekers - niet de kleinsten ook - die het apparaat hebben hangen en uittesten. Vooral om te kijken ook wat het met de smaak en de geur van het product doet.

 

Ben heel benieuwd of er op dit forum mensen zitten die er iets zinnigs over zouden kunnen zeggen. 

Vandaar dat ik link 1 en link 2 heb toegevoegd.

image.png.0626253c2d57f8c7cc526f480fdc7ef9.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ook gewoon zoon normale ozon ring kopen toch die je tussen je slang zet en knettert.

Deze doet naar mijn idee het zelfde als ik hun verhaal zo lees alleen dan in de ruimte zelf ipv de uitlaat.

plus hij lijkt mij nogal klein als ik zo die kweek ruimte op hun foto zie haha 30.000cft klinkt leuk maar hoe wil je er zoveel lucht hier door heen krijgen lijkt mij?

de meeste vervuiling qua lucht is denk ik de lucht die via de inlaat je hok of greenhouse binnen komt, dat wil toch nooit met zoon klein ding en mini pijpje.

 

Ozon weleens gebruikt tegen de geur.

als inlaat of in je hok zelf weet ik niet of het zoon goed idee is omdat het ook o3 produceert door de verbranding.

staat wel aardige uitleg bij.

https://www.royalqueenseeds.nl/blog-ozongenerators-en-cannabis-alles-wat-je-zou-moeten-weten-n1158

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen idee wat dat ding nog meer produceert dan ozon.

Heb ook het idee dat er nog een UV-C lamp binnenin zit (maar die kan ook de ozon opwekken)

Ben toch altijd een beetje (veel) sceptisch als een bedrijfje DE oplossing heeft voor het voorkomen van meeldauw en toprot. Nu zijn er natuurlijk altijd bedrijfjes die voorop lopen en dingen uitvinden die later pas op grote schaal toegepast worden.  Ik heb ook de indruk dat ze vooral met veel moeilijke woorden strooien, zodat je niet goed kunt researchenwat ze bedoelen. Vooral REACTIVE OXYGEN SPECIES, wat een voor mij een enorm complexe materie is als ik het ga googlen.

Ze zeggen ook dat ze een patent hebben, maar ik kan nergens een patent nummer vinden, of zo iets dergelijks.

 

Er zijn ook in Nederland bedrijven die vooral water zuiveren met ozon of met UV. 

Ik had er een paar aangeschreven om te vragen of ze eenzelfde apparaat als de AirRos in hun productlijst hadden.

Heeft er vooralsnog maar eentje gereageerd en dat is Agrizone. Zij zeggen van wel. 

Als je op hun site kijkt zie je dat ze een ozon-apparaat voor in de kas hebben. Het zal wel om de Kas Doseer Module gaan.

Ze claimen dat ozon zijn werk doet, maar er wordt nog steeds veel onderzoek naar gedaan.

De meeste toepassingen hebben met waterzuivering te maken. Terwijl meeldauw en botrytis in de tuinbouw toch een serieus probleem is. Dus als ozon daar zo goed zou kunnen werken, verwacht je meer onderzoek, proeven en experimenten. Maar ik kan ze bijna niet vinden.

Er zijn wel wat bedrijven mee bezig, maar veel van die dingen snap ik niet, of het is nog zo wazig, dat je er niet echt chocola van kan maken.

Zoals bijvoorbeeld dit Spaanse bedrijf. Ze geven aan dat je bladbesproeiing doet met water + ozon en dat zou dan meeldauw en toprot tegengaan. 

Er zijn ook andere bedrijven zoals het Oostenrijkse Ozonos die met apparaten op de proppen komen. Maar die richten zich meer op frisse lucht en ontsmetten van woningen, restaurants, spa's, dokterspraktijden e.d. Zijn ook dure apparaten, maar zien er wel dan wel weer fancy uit. Zij maken ozon met UV-C licht en in hoeveelheden die voor mensen niet schadelijk zijn. 

 

Dat ozon virussen, ziekten, schimmels en bacteriën aanpakt, lijkt me wel bewezen. Maar hoe precies, en hoeveel je nodig hebt, is mij nog onduidelijk.

Dus denk dat het voor ons hobbyisten nog te vroeg is om hier mee aan de slag te gaan. Wij houden toch meer van plug & play en duidelijke uitleg die je op internet kan vinden.

Om nu met zo'n verkoper van Agrazone te gaan praten, lijkt me ook weer zo wat. 

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...