Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Hasj maken met water/ijs. Een zoektocht.

Recommended Posts

Afgelopen weekend me een beetje verdiept in hoe je hasj kan maken van je knipafval.

Eerst maar eens goed op dit forum gelezen. Dan zie je al dat mensen het niet eens met elkaar zijn wat het beste is. 

Tot zover niks nieuw onder de zon in de wietwereld. :)

Maar op een gegeven moment kom je ook zaken tegen, die als een soort dogma gelden, maar waar nergens van aangegeven staat waarom dan wel.

Zo las ik dat je hetzelfde water dat je gebruikt voor je 1ste run, wederom moet gebruiken voor je 2de en 3de run.

Maar waarom? Als alles wat je wilt bewaren uit je water gefilterd is, waarom zou je dan met datzelfde vieze water een 2de run doen?

Waarom niet nieuw water? Dat wordt nergens verteld. Ik weet zelf ook niet wat het beste is, maar ik wil iets begrijpen van de beweegredenen om iets te doen.

Dit is slechts een voorbeeld van de vele 'regels' die je zou moeten volgen volgens de 'kenners' maar waar nergens van aangegeven wordt waarom dan wel. 

 

Maar ook als je het WWW opgaat, kom je weer veel verschillende meningen tegen.

Frenchy Canolli - blijkbaar een autoriteit op dit gebied - geeft bijvoorbeeld aan dat je ijs alleen maar gebruikt om je water koud te krijgen/houden. Als je echter ijskoud water zou hebben, of sneeuw, is dat veel beter volgens hem.

Maar Bubbleman, ook een autoriteit, zegt dat je juist ijsblokjes met scherpe randen moeten gebruiken, omdat deze de kristallen goed scheiden van al het groen. Ze 'botsen' tegen de blaadjes.

De een gooit zijn plantenresten zonder zeefzak maar met ijs/water in de wasmachine, terwijl de ander zijn wiet in een zak doet, en de zak zelf aanvult met ijsblokjes, en dan deze in de met water gevulde wasmachine. Op dit forum doen mensen hun wiet in de zak en doen deze in een met water en ijsblokjes gevulde wasmachine.

Op dit forum wordt gezegd dat je je plantmateriaal als het nog wat groter is, zoals popcorn of nuggets, eerst uit elkaar moet halen. Die 2 eerder genoemde gasten gooien er echter gewoon hele nuggets in, en Frenchy geeft zelfs aan dat je het niet vantevoren uit elkaar moet halen, want 'contaminatie'. Nu weet ik dat dit 'besmetting' of 'vervuiling' betekent. Maar ik zou niet weten hoe je iets kan besmetten als je het bijvoorbeeld vlak voordat je het in ijskoude water gooit, een beetje met handschoenen aan, uit elkaar trekt. Hij legt het ook nergens uit, maar hij zegt dat het zo is. Punt. Waar hij waarschijnlijk op doelt, is dat je meer zeer klein plantenmateriaal meekrijgt als je het aftapt. Denk dat hij dat bedoelt.

De een geeft aan dat je kristallen zo kort mogelijk in het water moet laten; de ander maakt het geen reet uit.

Soms gooien ze er materiaal in dat de dag ervoor geknipt is; soms wat 2 maanden in de diepvries heeft gelegen.

Soms materiaal wat eerst 2 weken gedroogd is en toen ingevroren; soms materiaal dat meteen na het knippen ingevroren is.

 

Kortom: Het maakt dus blijkbaar allemaal niet zo heel veel uit en je moet gewoon zelf proefondervindelijk uitzoeken wat bij jou het beste, makkelijkste, meest-opbrengende, kwaliteit-opleverende werkt. 

Dat is aan de ene kant kut, want het geeft minder houvast. Maar je voelt je ook niet meteen een oen als je het op een andere manier doet als de 'kenners'.

 

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals meestal zelf uitproberen en doen wat jou het beste ligt.

Nu vind ik persoonlijk Frenchy z'n hash er stukken beter uitzien dan die van Bubbleman.

Eind dit jaar ga ik zelf is een poging wagen met al het afval dat ik dit jaar heb ingevroren, we zullen zien wat het geeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien ook een verschil tussen beste kwaliteit en meeste opbrengst? Als je gaat voor de beste kwaliteit dan wil je zo min mogelijk groen in het eindproduct. Dan ligt het voor de hand dat je niet te wild moet doen en niet te lang doordraaien. Met scherpe randjes aan de ijsblokjes zal je toch eerder wat groen mee krijgen maar dan wellicht ook wel meer grammen.

Er zit geheid ook een berg aan bro-science in al die verhalen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een paar uur YouTube zitten kijken :)

Helemaal fucking vierkante ogen gekregen.

Er zit inderdaad denk ik heel wat bro science in. Moet wel zeggen dat die Frenchy een mooi product maakt.

Maar hij pak het groot aan (met flinke stainless steel machines e.d. en 32 gallon zakken!) , en ik kan me nauwelijks voorstellen dat hij al zijn producten zo behandelt als hij in zijn video's doet. Want dan heeft hij de halve staat nodig om hem te helpen.

Soms kan ik hem ook niet helemaal volgen, maar dat komt ook door dat kut-accent.

Zijn water is ook nauwelijks gekleurd zoals je dat bij anderen ziet. Hij spoelt ook 5 keer, waar de anderen er na 3 keer de brui aan geven. Zijn eerste spoeling was in een filmpje dat ik zag ook maar iets van 2 minuten. De 2de duurde 3 minuten.

Ook gebruikt hij heel andere maten zeven dan wat je hier op het forum leest. Zijn kleinste is de 45. Daarboven doet hij een 160 en daarboven een 190 om het groen op te vangen. Soms doet hij nog een 25 eronder, maar dat spult verkoopt hij door aan mensen die er extracten van maken. Maar dus geen 78 of iets rondom die grootte.

Hij spoelt heel veel: Hij heeft ook emmers zonden bodem en spoelt alles door. Met een flinke sproei-straal spoelt hij alles na als het al in zeef zit. Daardoor lijkt hij veel plantenresten weg te spoelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, ha, ja ik had ook even gekeken. Is inderdaad wel lastig te verstaan soms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In deze video zie je weer dat het inderdaad allemaal niet in steen gehouwen is.

Want zij doen - net als Bubbleboy - ijsblokjes in de spoelzak. Waar Frenchy weer zegt dat hij liever helemaal geen ijs zou gebruiken.

 

Vond dit filmpje geinig maar informatief een stuk minder.

Het ziet er allemaal enorm rommelig uit, maar dat was te verwachten met zulke stoners :)

(vooral zijn opmerking dat hij liefst werkt met water onder nul graden, is top)

Je mist ook veel informatie, maar dat is al die gasten eigen.

Kees geeft bijvoorbeeld aan dat je hygienisch moet werken, maar nergens blijkt uit dat hij zijn zakken tussen de verschillende runs schoonmaakt. Je ziet volgens mij ook nog residu zitten.

Stoner nummer 3 houdt een beetje lullig wat zakken vast, die helemaal niet geschikt zijn voor die grote bak. 

Ze schrapen het er ook een beetje slordig af, terwijl hij volgens mij eerder zegt dat je voorzichtig moet doen om de trichomen niet te beschadigen.

Hij pleurt er 12 liter water in en zegt later 'je moet alles nauwkeurig opschrijven. Zoals hier 300 gram materiaal en 5 liter water"

Hoe het spul uit de vriesdroger komt, laten ze niet zien, wat ik heel jammer vind. Want heeft die Kees het nog fijngehakt zodat het zandkorrel-structuur kreeg? Of komt het zo uit die vriesdroger?

Later maakt hij ook van die temple balls en die zijn een mix van zeef grootten. 

 

Maar... het laat maar weer zien dat er vele wegen zijn die naar Rome leiden, dus dat is geruststellend. Daarom is dit wel een fijn filmpje.

 

Die host zit alleen maar te wachten tot hij kan gaan proeven. Het hele informatieve zit hij niet zo mee.

Anders had hij wel effe kunnen vragen wat zo'n droogvriezer kost. Die dingen zijn minimaal € 4.000 of zoiets.

Dus het einde van deze methode is voor 99,999% van de hasj makers niet bruikbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben van plan mij zo'n camping wasmachine te halen, zakken bij Bubble Bag Dude, met zo koud mogelijk water werken met eventueel ijs in maar ga het zeker niet bij in die zakken  steken dat lijkt mij nu niet echt verstandig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Werkt goed met een camping wasmachine  :tu  ik doe het ijs samen met het water in de wasmachine en de knip in zon was zak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het kan er ook zo in idd. Bedenk je wel dat die afvoer slang vd wasmachine niet een bepaald grote diameter heeft en makkelijk verstopt raakt van de losse knip.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het jaren geleden ook gedaan met het knipafval. In zo’n campingwasmachine. Ik deed het in een zak. Commercieel gezien vond ik het niet de moeite waard. Het leverde ongeveer 10% hash op, waarvan 1/3 van de eerste run goed was. Daarna werd het al groener. Ik gebruikte S5 afval. Hieronder de foto’s van het groene poeder voor de persing. Ik vond het waardeloos en denk dat je mooiere toppen moet opofferen voor goed resultaat i.p.v. afval. Maar ik ben zeker geen expert.

 

large.gallery_35845_16750_182400.jpg.9af347a7a2fa05631cb5670d0c082f9f.jpglarge.gallery_35845_16750_3121.jpg.641a3fd48f496b0cb245da9d644883a2.jpglarge.gallery_35845_16750_28172.jpg.d32d524d735339d97fcd128fa72a3510.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_4072.thumb.JPG.7d097a238f36565151e38f38b1e3811f.JPG

 

Twee x was draaien samen gevoegd. Fluf en suikerblad. 16% return.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frenchy heeft soms wel last van verstopte slangen.

Hij vervangt de ribbeltjes slang van de wasmachine door een ander stuk gladde slang.

En in een filmpje zie je hem ook met zijn mond het vastzittende blad weer terug blazen.

 

Ik denk dat je je blad met een gerust hart in een zak kunt doen, als je bang bent voor verstoppingen.

Als de mazen groot genoeg zijn, komen de kristallen er wel door. 220 micron is normaal wat ze gebruiken in een bubbleator.

Maar anders kun je misschien ook zo'n waszak gebruiken waarin tere spullen in de wasmachine gaan. Daarvan zijn de gaten veel groter, dus er zal wel iets meer bladmateriaal meekomen bij afpompen. Maar in ieder geval niet hele proppen blad. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, El_Magico said:

Ik ben van plan mij zo'n camping wasmachine te halen, zakken bij Bubble Bag Dude, met zo koud mogelijk water werken met eventueel ijs in maar ga het zeker niet bij in die zakken  steken dat lijkt mij nu niet echt verstandig.

Als je de tijd hebt, zie je dat op Aliexpress er ook verschillende soorten zakken te koop zijn als je 'extraction bags' intoetst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A I know maar al vaak gehoord dat die plastic liner van binnen los laat en bij Bubble Bag Dude hebben ze er volledig uit mesh wat blijkbaar beter zou zijn omdat het water dan sneller wegloopt.

Geloof 50€ voor de volledige set dus valt nog wel mee  zeker als je kijkt hoeveel zakken kosten die door Frenchy worden aanbevolen.

https://buildasoil.com/products/boldt-bags?variant=22021858918484

Edited by El_Magico

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zag inderdaad deze zakken van BubbleBagDude voor rond de $ 80 of $ 90.

Zijn 5 gallon zakken dus dan heb je wel aardige emmers nodig. 

Maar 8 stuks en met de maten 220,190,160,120,90,73,45 en 25, heb je alles wel zo'n beetje.

 

Je hebt ook deze van Growsun. Growsun verkoopt ook een 5 gallon zak voor in je wasmachine.

Growsun is goedkoper dan BuggleBagDude. Maar geen idee of ze beter zijn. 

BBD geeft aan dat ze in Amerika gemaakt zijn. Maar dat is dan waarschijnlijk door illegale Latino's in een zweethok, want anders kan dat nooit voor die prijs. Of ze komen uit China en zijn  moeder stikt er het BubbleBagDude label op.

Ik dacht eerst dat die van BubbleBagDude een bodem heeft die in een punt loopt.

Dat zou een voordeel kunne zijn omdat dan alles in die punt loopt. Maar ik denk eerder dat het aan de foto's ligt die ze plaatsen.

image.png.8c459a25eddc199e9678ce3759da9f48.png

De zak is gevouwen en daardoor lijkt het waarschijnlijk een punt

Het voordeel van een vlakke bodem is dat deze strak kunt spannen over een frisbee (zoals Frenchy doet) en dat je er dan alles makkelijker afschraapt.

 

Voor een 5 gallon zak heb je wel grote emmers nodig. Autowas emmers zijn zo groot. 

Frenchy gebruikt die volgens mij ook, aan de randen te zien. 

Wat hij wel slim doet, is dat hij de bovenste zakken in een stuk emmer hangt. 

Dus hij hangt niet de zakken in elkaar, maar hij stapelt stukken emmer op elkaar. Daardoor hangt de onderkant van de ene zak nooit in het water van de zak daaronder.

image.thumb.png.190d63feb440e880692d06b6dc1312a5.png

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.jerrycanshop.nl/emmer-met-deksel/op-inhoud/20-t-m-32-liter-emmers/20-liter-emmer-met-deksel-rond.html

U vraagt wij draaien.

Nu hebben ze er ook van 1 gallon (+-4L) maar dat lijkt mij mss wat klein.

De hoofdreden waarom ik voor die van BBD zou gaan is dat ik daar enkel positieve dingen over terug vind, Vivosun en al die andere Ali merken zijn de meningen nogal gemengd.

Ook wil ik helemaal uit mesh om eerder vermelde reden.

Frenchy gebruikt Boldt Bags maar dan ben je 350$ kwijt voor 8 zakken, ben geen gierigaard maar vind ik wat overdreven voor wat het is. 

Ja die truc met die emmers had ik ook gezien en was ik van plan toe te passen.

Is ook handiger om zakken op de kant te zetten zonder dat alles onder hangt.

Dat van die zakken in een punt is idd zichtsbedrog heb ik bij andere merken ook gezien waar dat zo leek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...