Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Fearghus

Fearghus medical growtent

Recommended Posts

Huy Magicooo.

Het is belangrijk om te weten welke endomycorrhizale erin zitten.

Dat kan ik in jouw link niet terugvinden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vergeet ook niet de Protozoa beste biokwekertjes.

Deze hebben de laatste jaren gezorgd voor voortschrijdend inzicht in de relatie tot het daadwerkelijk beschikbaar stellen aan opneembare nutriënten (en echt niet alleen stikstof) en de snelheid waarmee dat gebeurt.

Je  kunt namelijk nog zoveel bacteriën in je grondje hebben, maar de schakel die daarboven zit, de Protozoa, die zorgt voor een razendsnelle overdracht.

Voor de goede orde.....door de invloed van Protozoa is die overdrachtssnelheid teruggebracht tot welgeteld.......3 seconden.

Nu weet je hoe belangrijk ze zijn...

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Quote: Met de "Flower Saver Plus"  van PHC heb je in ieder geval de schimmel te pakken, die daadwerkelijk de symbiose met Cannabis aan gaat en met de Colonize AG heb je de rhizobacterïen en Trichoderma in huis.

Kanttekening van PHC flowersaver plus is dat er een dusdanig lage concentratie Glomus schimmels (3.6 sporen per gram) inzitten die niet te vergelijken is met Symbiosis van Sannie (93 sporen per gram). Zet niet echt zoden aan de dijk om in korte tijd je hele pot te koloniseren met myccorhiza Glomus schimmels, lees de tekst in de link van sanniesshop die is zeer verhelderend.

https://www.phc.eu/wp-content/uploads/2019/12/Flower-Saver-Plus-2.pdf 

https://www.sanniesshop.com/symbiosis-mycorrhiza-fungi.html?sl=nl

Dus voor de concentratie schimmels hoef je de Flowersaver Plus niet aan te schaffen. Echter is Flowersaver Plus wel een geweldig bodemverbeterend product en naar mijn mening een uitstekende toevoeging aan je medium in een goede biologische kweek. Zonder een "hoge" concentratie Myccorhiza maar een combinatie van verschillende bodemverbeterende producten doen mijn planten het meer dan uitstekend.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de toelichting PF.

Mijn interesse gaat vooral uit naar de schimmel die met Cannabis slaapt.

Quote uit een ander (hydro) topic van mij....

Cannabis (Cannabis Sativa) Claroideoglomus claroideum, C. etunicatum, Funneliformis geosporum, F. mosseae, Glomus microaggregatum, Rhizophagus clarus, and R. intraradices are succesful inoculants for cannabis growing in rockwool. Using mixes of several inoculants results in healthy plants, but studies indicate that inoculating with R. intraradices alone produces similar results.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je geen zin hebt om een grassoepje, of een theetje uit goede compost te trekken, is die Protoplus wel makkelijk. Daar heeft iemand opgelet bij Ecostyle.

Ik zag die toevoeging van Protoplus in de technische sheet staan van de "myco-gazon" van Ecostyle. Jammer dat daar de myco sporen niet benoemd staan. De transparantie bij Ecostyle is er evenwel lichtjes op vooruit gegaan, lichtjes....

Het enigste product van Ecostyle dat ik zelf gebruik is de Terra Fertiel (klei, kalk, zeewier, gisten)

Als ze daar nog ter zijner tijd die Protoplus in zouden brengen, zou ik geen seconde twijfelen.

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krijg nou wat.

Gebeurt het mij de eerste keer dat ik een dubbelpost doe en geen idee hoe ik dat klaargespeeld heb, lol....

 

Edited by greentjeonatrip
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/11/2020 at 9:51 AM, greentjeonatrip said:

Ga echt eens een keer goed zitten voor deze video.

Dan weet je in 1 klap waar het om draait.

 

On 9/11/2020 at 9:59 AM, greentjeonatrip said:

Daarna deze.

Als je dat hebt gehad, laat je je niets meer wijsmaken.:P

Heb ze ook net allebei gekeken, zeer interessant.

Vooral wat in de 2e video op 1u 16min 42 sec gezegd wordt zette me wel aan het denken. Een plant oogsten, afknippen tot op het aardoppervlak en gewoon er vlak naast de volgende planten. Iemand dit al geprobeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je slim bent, laat je de oude wortels zitten idd.

Die beste man heeft 3 fantastische boeken geschreven.

Het eerste deel (ook in Nederlands) is al gelijk een openbaring.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/14/2020 at 7:04 AM, greentjeonatrip said:

Als je slim bent, laat je de oude wortels zitten idd.

Die beste man heeft 3 fantastische boeken geschreven.

Het eerste deel (ook in Nederlands) is al gelijk een openbaring.

Ik ben keiveel aan het lezen over bio de laatste tijd. Ik ga een ecologische cirkel maken. Zodat alles herbruikt wordt, grond, planten afval enz. Ik ben bezig met een compostbak aan het maken. Normaal gezien heb ik deze week nog een zuurstofpomp en steen. Zodat ik volgend jaar enkel nog ga werken met mulching, compostthee, melasse, colonize AG en nog wat schimmels. Die moet ik nog verder bepalen. De alga grow en bloom ga ik opmaken omdat het organisch gebonden stikstof is. Wederom dank u voor de uitleg @greentjeonatrip

Samenstelling van de Alga Grow

Water, bietenvinasse, aminozuren en algenextracten. Organische NPK-meststof (4-2-4). 4,2% Stikstof totaal (N) waarvan 4,2% organische gebonden stikstof, 2,0% in water oplosbaar fosforpentoxide (P2O5), 4,3% in water oplosbaar kaliumoxide (K2O).

Samenstelling Alga bloom

Water, bietenvinasse, aminozuren en algenextracten. Organische NPK-meststof (3-2-5). 3,3% Stikstof totaal (N) waarvan 3,3% organische gebonden stikstof, 2,3% in water oplosbaar fosforpentoxide (P2O5), 5,4% in water oplosbaar kaliumoxide (K2O).

Ik kwam dit tegen op Zamnesia en gelijksoortige info op Amerikaanse biogrowteelten en ook op verschillende bioteelten van groenten en fruit in België. Interessant, omdat ik melasse ga gebruiken.

Melasse is een krachtig, en toch vaak vergeten, hulpmiddel als het gaat om het kweken van cannabis. Correct gebruikt, kan het de fundering van je teelt versterken en stimuleren.

Cannabis kweken is een kunstvorm; het is eenvoudig te leren, maar lastig te beheersen. Naarmate je meer ervaren bent en de basis (zie onze gids) onder de knie hebt, kun je je richten op gevorderde technieken. Een van deze technieken is het samenstellen van de bodem en het aanpassen van voeding op jouw specifieke soort en omgeving. Hoewel er diverse mogelijkheden zijn voor de samenstelling, vergeten we vaak een specifiek hulpmiddel: melasse.

MELASSE VOEDT DE BODEM

Je bodem is de fundering van je cannabisteelt. Het barst van de voedingsstoffen en micro-organismen. Deze werken allemaal samen om je cannabisplant sterk en gezond te houden terwijl ze groeit. Hoewel het belangrijk is de voedingsbalans van de bodem correct te houden, is ook een geschikte omgeving waar micro-organismen in floreren essentieel. Dit is pas echt waarin de experts zich van goede kwekers onderscheiden.

En hier komt melasse om de hoek kijken. Hoewel dit rijk is aan voedingsstoffen, gebruiken we het voornamelijk als bron van koolhydraten voor bodemorganismen. Zo voedt het effectief de bodem, waardoor het de basis voor je cannabis verbetert. De micro-organismen in de aarde spelen een belangrijke rol bij de groei van je wiet. Daarbij vereisen ze de juiste voedingsstoffen om te gedijen. Door ze te voorzien van melasse, verzeker je dat ze krijgen wat ze nodig hebben. Als gevolg stimuleren ze de structuur, het vochtgehalte, de hoeveelheid micro-organismen en efficiëntie van de bodem. En daar profiteert je cannabis weer van.

DE VOORDELEN VAN MELASSE

  • Verbeteren van de basiskwaliteit van de bodem.

  • Voorkomen van de opbouw van ziektekiemen die je planten beschadigen.

  • Verminderen van de opbouw van zout dat voedingsproblemen veroorzaakt.

Melasse bevat een behoorlijke hoeveelheid macro- en microvoedingsstoffen. Deze zijn allemaal in meer of mindere mate belangrijk voor de gezondheid van je cannabis. Omdat ze niet in grote hoeveelheden nodig zijn, is het soms lastig een tekort vast te stellen. Door het regelmatig toevoegen van melasse, ben je er zeker van dat je cannabis geen tekorten krijgt.

Melasse is een krachtig, en toch vaak vergeten, hulpmiddel als het gaat om het kweken van cannabis. Correct gebruikt, kan het de fundering van je teelt versterken en stimuleren.

Cannabis kweken is een kunstvorm; het is eenvoudig te leren, maar lastig te beheersen. Naarmate je meer ervaren bent en de basis (zie onze gids) onder de knie hebt, kun je je richten op gevorderde technieken. Een van deze technieken is het samenstellen van de bodem en het aanpassen van voeding op jouw specifieke soort en omgeving. Hoewel er diverse mogelijkheden zijn voor de samenstelling, vergeten we vaak een specifiek hulpmiddel: melasse.

MELASSE VOEDT DE BODEM

Je bodem is de fundering van je cannabisteelt. Het barst van de voedingsstoffen en micro-organismen. Deze werken allemaal samen om je cannabisplant sterk en gezond te houden terwijl ze groeit. Hoewel het belangrijk is de voedingsbalans van de bodem correct te houden, is ook een geschikte omgeving waar micro-organismen in floreren essentieel. Dit is pas echt waarin de experts zich van goede kwekers onderscheiden.

En hier komt melasse om de hoek kijken. Hoewel dit rijk is aan voedingsstoffen, gebruiken we het voornamelijk als bron van koolhydraten voor bodemorganismen. Zo voedt het effectief de bodem, waardoor het de basis voor je cannabis verbetert. De micro-organismen in de aarde spelen een belangrijke rol bij de groei van je wiet. Daarbij vereisen ze de juiste voedingsstoffen om te gedijen. Door ze te voorzien van melasse, verzeker je dat ze krijgen wat ze nodig hebben. Als gevolg stimuleren ze de structuur, het vochtgehalte, de hoeveelheid micro-organismen en efficiëntie van de bodem. En daar profiteert je cannabis

DE VOORDELEN VAN MELASSE

  • Verbeteren van de basiskwaliteit van de bodem.

  • Voorkomen van de opbouw van ziektekiemen die je planten beschadigen.

  • Verminderen van de opbouw van zout dat voedingsproblemen veroorzaakt.

Melasse bevat een behoorlijke hoeveelheid macro- en microvoedingsstoffen. Deze zijn allemaal in meer of mindere mate belangrijk voor de gezondheid van je cannabis. Omdat ze niet in grote hoeveelheden nodig zijn, is het soms lastig een tekort vast te stellen. Door het regelmatig toevoegen van melasse, ben je er zeker van dat je cannabis geen tekorten krijgt.

DE VOORDELEN VAN MELASSE VERGELEKEN MET MERKPRODUCTEN

Als we het hebben over supplementen, lijkt er geen einde te komen aan commerciële merkproducten. Hoewel ze allemaal goed zijn en voordelen bieden, zijn ze vaak erg duur (we hebben het hier uitsluitend over supplementen en niet de primaire voedingsstoffen). Veel van deze producten bevatten ook melasse, omdat dit veel macro- en microvoedingsstoffen bevat. Het voordeel van melasse in plaats van merkproducten is daarom vooral financieel van aard. Het is meestal goedkoop te verkrijgen, vergeleken met merkproducten. Daarbij levert het veel macro- en microvoedingsstoffen die ook in een merkproduct zitten. Wanneer je een merkproduct koopt, betaal je voor gemak.

WAT IS MELASSE PRECIES?

Simpel gezegd, is melasse een zeer stroopachtig bijproduct van de raffinage van suiker. Als je suiker ontdoet van het rauwe suikerriet sap, houd je twee producten over: witte suiker en melasse. Het laatste bevat veel mineralen en slechts restjes suiker. We gebruiken het vaak als siroop bij het koken. Daarbij is het een geweldige bron van koolhydraten voor de nuttige micro-organismen in je bodem.

Maar niet alle melasse is gelijk. Sommige soorten zijn van veel mindere kwaliteit. Deze bevatten vaak conserveringsmiddelen, additieven en andere chemicaliën, die je niet in de buurt van je cannabis wilt hebben. Het is belangrijk biologische melasse te vinden die geschikt is voor je tuin. Het probleem is dat dit in de supermarkt vaak duur is. Sommige tuincentra bieden soms echter melasse aan voor agrarisch gebruik. Dit is ook prima voor cannabis.

Er zijn twee types melasse: gezwaveld en ongezwaveld. Het kiezen van het juiste type is soms verwarrend. Beide bevatten namelijk zwavel, een voedingsstof die je cannabis nodig heeft. Het grote onderscheid is dat gezwavelde melasse zwaveldioxide bevat. Dit werkt als een conserveringsmiddel en antibacteriële stof. Dat betekent dat gezwavelde melasse de microben doodt die je juist probeert te voeren. Ongezwavelde melasse bevat alleen zwavel en geen zwaveldioxide. Het voedt dus je cannabis, zonder de nuttige microben in de bodem te doden. Zorg er dan ook voor dat je ongezwavelde, biologische melasse koopt.

HET GEBRUIK VAN MELASSE VOOR JE CANNABIS

Er is een aantal manieren om melasse toe te voegen aan je cannabisteelt. We gebruiken het vaak als onderdeel van een standaard voedingsschema, maar ook wel tijdens de voorbereiding van de bodem. Dus nog voordat het kweken begonnen is. Het is een zeer flexibele hulpbron en daarmee altijd toe te voegen, ongeacht je situatie.

Het toevoegen van melasse aan je waterschema is waarschijnlijk een van de gemakkelijkste en meestvoorkomende manieren. Los het simpelweg op in water en bewater zoals gewoonlijk.

Het bepalen van de dosering draait vooral om je persoonlijke ervaring. Begin met 1-2 eetlepels melasse per 5 liter water. Zorg ervoor dat het water lauw is, omdat het dan gemakkelijker oplost. Kijk vervolgens wat de effecten zijn van de melasse op je bodem en planten. Pas daarna eventueel je dosering aan.

Een kleine dosering helpt onnodige stress en het risico op nutrient burn te verkleinen, zeker vroeg in de levenscyclus. In de meeste gevallen merk je de voordelen van melasse op tijdens de bloeifase van de plant. Het is echter het best om het continu te gebruiken. Dus van de vegetatieve fase tot de bloei, op dagen dat je planten "alleen water" krijgen.

Het is ook mogelijk melasse tegelijkertijd met je voeding te gebruiken. Zorg er dan wel voor dat je de pH waarde van je bodem in de gaten houdt. Het toevoegen van een aanvullende stof aan je voedingsschema veroorzaakt namelijk soms schommelingen. Zolang je de pH van je bodem weet te beheren, zou dit geen probleem moeten zijn.

Het behandelen van de bodem voor je er planten in zet, is een simpele en geweldige manier om de aarde te voeden voor een goede start. Gebruik de bovenstaande techniek om een mix te maken. Giet dit vervolgens, een aantal dagen voor het planten, over de grondmix.

Nu ben ik er wel van overtuigd en greentjeonatrip gaf dit ook aan ( het zou de opgeloste zuurstof verlagen bij te hoge concentraties)om niet in overdrive te gaan. Ik ga af en toe eens een microdossering meegeven en kijken hoe ze reageren. Als ik de zuurstofpomp en steen heb, ga ik ff verse compost halen bij het groenpark en compostthee maken. 

Dag 12 

De plantjes doen het goed. Er is een duidelijk verschil te zien in opbouw tussen de 11 Roses en de Golosa. (Op de foto's niet goed te zien) Het is een beetje vechten tegen de warmte. Ik heb de lamp wat verhoogd. De hps gaat aan om 17 uur. Ze geven rond de 32 graden uit. Ik heb alles hermetisch afgesloten, dat de warmte wat buiten blijft en de lamp op 50 cm gehangen. De dames besproeid en ik hou goed in het oog dat de RV hoog blijft 60 a 70%. Ze hebben eergisteren 0,5 ml/l alga grow gekregen. De worteltjes beginnen voorzichtjes door de gaatjes te priemen. Ik ga echter nog iets wachten tot dat de wortels de pot goed ingepalmd hebben. Vandaag verwacht ik de Colonize AG. Het zou kunnen met de warmte dat ze al dorst hebben. Het zal een beetje afhangen van het gewicht van de pot. Als ze  licht genoeg zijn krijgen ze hun eerste Colonize AG kuur. 2/2,5 gram/1l water. Als ze verpot moeten worden ga ik de potgrond verijken met wormenmest en inwateren met Colonize. Ondertussen ben ik aan het wachten op het antwoord van de dieet winkel als ze ongezwavelde melasse hebben. 

Ff wat pica's

20200915_072340.thumb.jpg.3ddeed6f9703dfd09bd7560ae5c839b7.jpg

20200915_072349.thumb.jpg.295b9c0df802317a7ad493bf5408ef07.jpg

20200915_105222.thumb.jpg.49e8f2d67d70559dd2aa594e629fa3ed.jpg

De Gelato blijft goed gaan. Ze geniet van het weer. De andere 2 groeien wel, nu zoals al zei verwacht ik daar niets van. 

20200915_110737.thumb.jpg.fc3cc42485abb034aa31ca557a60c124.jpg

20200915_111544.thumb.jpg.0e547960e427ce1112d89b208e2f4e5f.jpg

20200915_110841.thumb.jpg.6bfa7390aa2a9ffa0dca6580bdaecd13.jpg

20200915_110817.thumb.jpg.18b9253e3f333a5e53ebc9a77753a8b5.jpg

20200915_110859.thumb.jpg.76345829ce82f9b90107544e1a825b36.jpg

 

20200915_110905.jpg

Grts

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker Fearghus 

Wat die melasse betreft, ik heb daar ook naar gezocht destijds van hoe of wat maar er zijn zoveel verschillende theorieen over dat ik door de bomen het bos niet meer zie

Let wel op met melasse, want je geeft er al snel te veel van, waardoor de kans op wortelrot toeneemt. Ook kan een overdosering zorgen voor een wiet die naar melasse ruikt en dat is niet de bedoeling. Als je met melasse aan de gang gaat, geef het dan spaarzaam, overdaad schaadt. Geef het een tot twee keer per week vanaf bloeiweek 3 tot 2 weken voor de oogst. Gebruik niet meer dan een eetlepel melasse op vier liter water.

https://www.cnnbs.nl/hoe-kun-wiet-meer-smaak-kweken/#:~:text=Melasse bevat suikers%2C aminozuren en,met een betere smaak zorgt.

dus 2 eetlepels per 5 liter zou volgens deze schrijver te veel zijn en op youtube zei iemand ook zoiets.

 

On 9/13/2020 at 1:00 PM, Plantformer said:

Quote: Met de "Flower Saver Plus"  van PHC heb je in ieder geval de schimmel te pakken, die daadwerkelijk de symbiose met Cannabis aan gaat en met de Colonize AG heb je de rhizobacterïen en Trichoderma in huis.

Kanttekening van PHC flowersaver plus is dat er een dusdanig lage concentratie Glomus schimmels (3.6 sporen per gram) inzitten die niet te vergelijken is met Symbiosis van Sannie (93 sporen per gram). Zet niet echt zoden aan de dijk om in korte tijd je hele pot te koloniseren met myccorhiza Glomus schimmels, lees de tekst in de link van sanniesshop die is zeer verhelderend.

 

Dus voor de concentratie schimmels hoef je de Flowersaver Plus niet aan te schaffen. Echter is Flowersaver Plus wel een geweldig bodemverbeterend product en naar mijn mening een uitstekende toevoeging aan je medium in een goede biologische kweek. Zonder een "hoge" concentratie Myccorhiza maar een combinatie van verschillende bodemverbeterende producten doen mijn planten het meer dan uitstekend.

Ik heb die colonize pas gekocht, gebruik jij die ook als vervanging van Sannies bacto? Lijkt ongeveer hetzelfde in te zitten namelijk

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@420man010 Thx!

Idd, zoals greentjeonatrip zei, de opgeloste zuurstof wordt verminder bij te grote giften. Ik dacht meer aan 1 x een microdosis, een soort boost voor de bacteriën. Dacht aan 2 ml/l water. En daarna zoals je aangeeft vanaf week drie, 2x 3 ml ipv 3,75 zoals je aangeeft per week. 

De colonize heb ik nog nooit gebruikt, die van Sannie ook niet. Ik gebruikte de alga grow en bloom natuurlijke voeding. Ik was al langer geïntrigeerd door volledig op bio over te schakelen, maar door ziekte er ff tussenuit geweest. De alga ga ik wel nog opgebruiken en vanaf volgend jaar, eigen compost, en volgens wanneer ik een zuurstofpomp en steen kan bemachtigen compostthee in de nabije toekomst. Ee heeft een kennis eentje liggen. Ik heb ff gevraagd hoeveel liter per uur. Naar ik lees raden ze toch min 100l/uur aan voor compostthee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Colonise is nog niet ingekomen. Hopelijk morgen want dan zullen ze wel dorst hebben, zit dan 3 dagen tussen. Morgen achter een zuurstofpompje, dus ik ga vlugger compostthee kunnen maken dan verwacht. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, Fearghus said:

De Colonise is nog niet ingekomen. Hopelijk morgen want dan zullen ze wel dorst hebben, zit dan 3 dagen tussen. Morgen achter een zuurstofpompje, dus ik ga vlugger compostthee kunnen maken dan verwacht. :D

Ingewaterd den overgepot en nu pas weer water. Heb mijne vrijdag overgepot in 14 liters maar weet nie precies wanneer ik nou weer beetje water moet geven... heb gelezen dat je de wortels goed naar water moet laten zoeken

ze groeien nu super. Vandaag gefimt/getopt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Melasse is een prima produkt waar een deel van de Biobizz lijn zelfs op gebouwd is.

Een leuk stukje tekst over de melasse Fear, wel wat overtrokken.

Geef melasse met mate.

Ik zal een voorbeeld geven om aan te zetten tot nadenken.

Ongeveer 60% van de energie, verkregen uit de fotosynthese, wordt door de wortels uitgescheiden in de vorm van, onder andere, aminozuren, eiwitten, suikers, enzymen.

Het zijn nu nét deze exudaten (nogmaals, ongeveer 60% van de verkregen energie) waarmee de plantenwortels juist bacteriën en schimmels aantrekken, om de relatie aan te gaan, vooral in de rhizosfeer, "ik krijg wat van jou en jij van  mij".

De plantenwortels zullen ook net zo goed de samenstelling van deze exudaten veranderen, al naar gelang de behoefte.

Het zijn nu ook nét deze exudaten, die de plantenwortels ook beschermen tegen infecties en het zijn ook onder meer deze exudaten, waarmee de plant letterlijk haar invloed uitoefent op de ph.

Geef melasse met mate, want er komt ook genoeg uit de wortels.....

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Fearghus said:

Ik ben keiveel aan het lezen over bio de laatste tijd. Ik ga een ecologische cirkel maken. Zodat alles herbruikt wordt, grond, planten afval enz. Ik ben bezig met een compostbak aan het maken. Normaal gezien heb ik deze week nog een zuurstofpomp en steen. Zodat ik volgend jaar enkel nog ga werken met mulching, compostthee, melasse, colonize AG en nog wat schimmels. Die moet ik nog verder bepalen. De alga grow en bloom ga ik opmaken omdat het organisch gebonden stikstof is. Wederom dank u voor de uitleg @greentjeonatrip

 

Nice Fearghus. Grappig ik ben de laatste tijd ook volledig aan het opgaan in  bio en no-till etc. Denk dat ik daar op den duur ook wel naartoe ga. Een goed draaiende compostbak boordenvol wormen heb ik al een tijdje, is echt goud waard. Ben benieuwd naar de jouwe. Als je op zoek ben naar een goede 'starter' vol met leven kan ik wel een handje kwijt :D

IMG_20200915_214452.thumb.jpg.2c93a299bb18998fcedd39df4a0541d1.jpg

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutes ago, Rolling Stoner said:

Nice Fearghus. Grappig ik ben de laatste tijd ook volledig aan het opgaan in  bio en no-till etc. Denk dat ik daar op den duur ook wel naartoe ga. Een goed draaiende compostbak boordenvol wormen heb ik al een tijdje, is echt goud waard. Ben benieuwd naar de jouwe. Als je op zoek ben naar een goede 'starter' vol met leven kan ik wel een handje kwijt :D

 

 

heb nog wel een kuub paardenmest ...........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal zelf wat moeten kijken voor wormen. Aangezien ik enkel maar een terras heb . Paardenmest is geen probleem, mijn ouders hebben paarden. Maar ik ga geen herbivoor dierlijke feces toevoegen. Enkel plantaardig resten, koffie prut, eieren, .... 

Ik heb een vuilbakgekocht, daarvan ga ik een compostbak maken. Was nog aan het proberen uit te dokteren hoe ik een schuif zou kunnen maken onderaan. Wordt moeilijk met een kunstoffen vuilbak. 

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal nog mogen wachten op de Colonize. Wordt pas later geleverd, stond voorgemeld bij dpd maar is nog niet verstuurd. Tsss

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/16/2020 at 10:13 AM, Fearghus said:

Ik heb een vuilbakgekocht, daarvan ga ik een compostbak maken. Was nog aan het proberen uit te dokteren hoe ik een schuif zou kunnen maken onderaan. Wordt moeilijk met een kunstoffen vuilbak. 

Voordat je gaat knutselen zou ik deze pagina ff doorlezen.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een wormenbak komt er ook nog, vanaf volgende voorjaar. Sowieso ga ik ook wormen toevoegen in de compostbak. In het voorjaar ga ik dan zo een systeem maken met curverboxen. 

Ondertussen is de improcompostvat klaar, er ligt ongeveer 15 cm droog/bruinafval op de bodem nu laag keuken afval en dan terug een droog/bruinlaag. Sowieso ga ik nog compost toevoegen om het een beetje een boost te geven, ik heb sowieso compost nodig voor de compostthee. Ben nog aan het wachten tot mijn zuurstofsteen aankomt. Ik heb een van 10 cm gekozen zodat ik optimaal kan zuurstof toevoegen. 

20200917_141523.thumb.jpg.c7e93515059e786667eb0f883cbc7d40.jpg

20200917_141530.thumb.jpg.1869b7c8de9178e0547d86b261f07cf1.jpg

Onderaan heb ik veel gaatjes geboord. Achterkant deksel ook. Rondom ook reliek wat gaten geboord. Daarnaast kan de wormenbak komen. 

Ik heb ondertussen de 11 Roses en Golasa verpot naar hun eindpot van 18 L. Ze hebben wormenmest gekregen. Ik heb ze ongewaterd met 6% ipv 10%, omdat de vorige keer bij 10% ze toch lichtjes gingen hangen. De Colonize kon ik nog niet geven want ze hebben leveringsproblemen. Heb ik alles verpot en besproeid klaar voor de donker. Gaat de bel. DHL wtf met de Colonize. Dacht serieus. Nuja de volgende waterbeurt krijgen ze colonize en de waterbeurt erachter een compostthee. @greentjeonatrip of zou ik de Colonize bij de compostthee kunnen doen?

20200917_100315.thumb.jpg.11afcca408939f0166d24cd6da0cdb89.jpg

20200917_171616.thumb.jpg.27ecad96273f292fe8c530bd27eae9a8.jpg

20200917_171609.thumb.jpg.1dbdc4a03f1b06b1860bd900189f7a0c.jpg

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de compostthee, vanwege de fulvine/humus  om schimmelgroei aan te moedigen.

Voeg deze aan het einde van de brouwtijd toe, want er zitten ook schimmels in en die houden niet van een borrelende thee (de hyfen overleven niet).

Een kleine dosering al vantevoren in een gietbeurt meegeven is ook goed.

Edited by greentjeonatrip
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...