Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Nieuwe voeding: Megablend

Recommended Posts

In Amerika gebruiken veel kwekers geen flessen met voeding maar poeders.

In Nederland zijn er ook kwekers die dit doen/deden zoals @racker, @knakenpoetser , @Rodja en @Wietefras en @Boefje030 volgens mij.

Zij kochten spullen van Yara en Peters o.a.

Deze producten komen uit de reguliere tuinbouw.

Veel goedkoper en mits droog bewaard, zeer lang houdbaar.

 

In Nederland zie je echter nog niet veel voedingen in poedervorm die zich op hobbykwekers zoals wij richten.

In Amerika wel. General Hydroponics verkoopt Maxibloom (is ook in Europa te koop, maar in dure kilozakken) Jack's 3-2-1 is erg populair. Sinds enige tijd ook MegaCrop, die een deel van hun producten ook vanuit Engeland verkoopt. En Masterblend was ook al een bekend merk daar.

 

Dit Masterblend is nu ook in Nederland te koop bij een bedrijf uit Eindhoven, genaamd Hydroponics Europe.

Zij zijn de importeur of distributeur blijkbaar.

Ze verkopen het in grote hoeveelheden,  zoals een zak van 11 kilo voor € 100,- die goed zou zijn voor 17.000 liter aan mix wanneer je het combineert met Magnesiumsulfaat en Calciumnitraat.

Maar ook in kleinere samengestelde pakketjes van bijvoorbeeld 200 gram Masterblend, 100 gram Magnesiumsulfaat en 200 gram Calciumnitraat. Genoeg voor 315 liter volgens hen, en dat kost je dan iets van € 9,-.

 

Het zou mooi zijn als in Nederland nu ook die markt van poeders voor hobbykwekers op gang komt.

Yara is voor velen toch nog net iets te moeilijk omdat het niet zo ready made lijkt. Kwekers houden van een schema blijkbaar, waar ze dan aan andere kwekers advies over kunnen vragen.

Misschien is met Masterblend nu de eerste (mij bekende) stap gezet voor hobbykwekers zoals wij, die niet meteen 25 kilo Yara Bruin willen kopen.

Masterblend is wel een stuk duurder dan Yara, maar dat komt vooral dat ze het moeten importeren. Een zak die in Nederland € 100 kost, kost in Amerika $ 45.00.

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boefje kweekt niet ey!!!   :rtfm:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij kent mensen die... en daar vraagt hij het steeds aan.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is het verschil tussen Yara en Masterblend dan? Masterblend lijkt op Yara Kristalon Oranje. Min of meer dezelfde NPK en daar moet je ook Calciumnitraat en Magnesiumsulfaat  (Epsom) aan toevoegen.

Een zak Yara bruin was iets van 40 of 45 euro voor 25 kilo en daar hoeft dan alleen nog Calcinit bij (De zwavel van de Epsom zit er bij de Bruin al in).

Er zijn ook verkopers die die Yara en Peeters poeders in kleinere verpakking opsplitsen en verkopen per kilo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Wietefras said:

Er zijn ook verkopers die die Yara en Peeters poeders in kleinere verpakking opsplitsen en verkopen per kilo.

Dat klinkt mij bekend haha

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Wietefras said:

Wat is het verschil tussen Yara en Masterblend dan? Masterblend lijkt op Yara Kristalon Oranje. Min of meer dezelfde NPK en daar moet je ook Calciumnitraat en Magnesiumsulfaat  (Epsom) aan toevoegen.

Een zak Yara bruin was iets van 40 of 45 euro voor 25 kilo en daar hoeft dan alleen nog Calcinit bij (De zwavel van de Epsom zit er bij de Bruin al in).

Er zijn ook verkopers die die Yara en Peeters poeders in kleinere verpakking opsplitsen en verkopen per kilo.

Ik zie nu inderdaad dat de Masterblend die in Nederland verkocht wordt, bijna identieke NPK nummers heeft (4-18-38) als Yara Kristalon Oranje (6-12-36)

Dan begrijp ik niet helemaal waarom die gasten uit Eindhoven dit gaan importeren. Dan hadden ze beter een bulk Yara Oranje kunnen kopen, herverpakken en eigen merk op de markt brengen.

  

Ik had niet goed naar de NPK cijfers gekeken omdat ik er vanuit ging dat ze deze Masterblend Hydroponics importeerden.

image.png.18d589dcdeb7f2e2ae7c4f8b5c94a48f.png

Die heeft de NPK cijfers 5-11-26.

Dit zijn bijna dezelfde cijfers als Jack's 3-2-1 en MegaCrop 2 part. 

 

@wietefras 

Ik zie dat Yara bij o.a. Bruin, Oranje maar ook Rood hoge waardes K heeft van minstens 36..

Die Amerikaanse poeders die zich op de cannabis markt richten, zitten voor K allemaal rond de 26.

Wat denk jij dat beter is voor cannabis? Of wat zou de reden zijn dat die Amerikanen lager gaan zitten?

 

En als je kijkt naar FloraNova Bloom, dat heeft cijfers van 4-8-7.

Dat is natuurlijk wel een product waar je niets meer bij doet zoals Calcinit, maar het K nummer is lager dan het P nummer.

 

 

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, Kees A said:

Het zou mooi zijn als in Nederland nu ook die markt van poeders voor hobbykwekers op gang komt.

Yara is voor velen toch nog net iets te moeilijk omdat het niet zo ready made lijkt. Kwekers houden van een schema blijkbaar, waar ze dan aan andere kwekers advies over kunnen vragen.

Misschien is met Masterblend nu de eerste (mij bekende) stap gezet voor hobbykwekers zoals wij, die niet meteen 25 kilo Yara Bruin willen kopen.

Masterblend is wel een stuk duurder dan Yara, maar dat komt vooral dat ze het moeten importeren. Een zak die in Nederland € 100 kost, kost in Amerika $ 45.00.

https://shop.greenhousefeeding.com/ het enige goede van greenhouse.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/21/2020 at 8:50 AM, Kees A said:

Ik zie nu inderdaad dat de Masterblend die in Nederland verkocht wordt, bijna identieke NPK nummers heeft (4-18-38) als Yara Kristalon Oranje (6-12-36)

Dan begrijp ik niet helemaal waarom die gasten uit Eindhoven dit gaan importeren.

Ik neem aan omdat bijna elke hydro clip up Youtube (uit de Amerika's) het heeft over Masterblend. Ze zullen hopen dat naamsbekendheid vraag genereert?

Op Internet zie je thuiskwekers eigenlijk alleen die Tomaat variant gebruiken. Dus als je je specifiek daar op richt met kleinere verpakkingen dan is dat wel de meest voor de hand liggende optie.

 

Je kan overigens die Peeters 6-18-36 voeding ook in kleinere verpakkingen kopen:

http://www.meststoffenwinkel.nu/index.php?main_page=product_info&cPath=401&products_id=1218

 

Yara, Peeters en Masterblend hebben allemaal tientallen verschilende formules. Elke plantsoort heeft zijn eigen advies. Ook voor verschillende fases van de cyclus nog weer extra boosters en starters. Dus ik denk dat je uit die K formuleringen niet veel kan halen.

 

Ik zie bij de Amerikanen overigens eerder dat ze met lagere P waardes werken. Advanced Nutrients is in ieder geval heel sterk tegen de P myth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een beetje gaat zoeken kom je een aantal winkels die meststoffen in kleinere verpakkingen verkopen.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk welke verhoudingen het beste zijn, en waarschijnlijk bestaat de holy grail ook niet.

Zal voor elke vruchtdragende plant wel een groot verschil in zitten, en ook binnen cannabis onderling grote verschillen.

 

Wat ik wel zeer opvallend vind is dat er voedingslijnen op de markt zijn met zeer grote verschillen en toch halen mensen met al die lijnen goede oogsten.

Uit een oud lijstje van jou kwam ik o.a. deze cijfers tegen van 4--8-7 voor GHE FloraNova Bloom en 4-4-11 voor Canna Aqua Flores.

Dat is een groot verschil tussen verhouding "P tot K" tussen deze 2 merken.

Voor Yara Bruin gecombineerd met Calcinit zag ik ergens 4-1,5-9 (als ik het goed begreep)

 

Edited by Kees A
'jouw' verandert in 'jou'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja voedingen zoals Advanced Nutrients, Metrop en dan blijkbaar Canna Aqua Flores gebruiken een veel lagere P. Wellicht dat er dan nog boosters worden toegepast om dat in bepaalde fases nog wat aan te passen.

Het zal beide een compromis zijn voor de gehele bloei. In de vroege bloei heb je meer P nodig en in de late bloei meer K. Als je naar Holy grail zoekt dan kun je dus je voeding ook daar nog op aanpassen.

Calcinit heeft een NPK van 15.5--0-0 en Bruin van 3-11-38.

Bij 1:1 mengen (en normaliseren naar een N van 4) kom ik dan uit op 4-2.4-8.2 en voor 1:1.5 op 4-3.3-11.4 Ook een lage P inderdaad. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je gaf in een ander topic aan dat je een beduidend betere opbrengst had met GHE FloraNova.

Denk je dat dit kwam door het hoge P-aandeel?

En zo ja, zou je dan - als je toch met poeders zou willen werken - bijvoorbeeld extra P kunnen toevoegen aan Calcinit + Bruin (1:1) , zodat de verhouding van 4-2.4-8.2 meer richting de 4--8-7 van GHE FloraNova Bloom kruipt?

En wederom zo ja, hoe zou je dat dan doen?

Ik zag bij Yara wel fosforzuur 59% als toevoeging.

Maar kun je dit ongestraft zomaar bij je voedings-oplossing gooien?

 

image.png.4bd9e36a79785b0aa5177c47590e9489.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel een keer gehad dat ik per ongeluk te lang door ging met 1:1 verhouding (groei ratio) en dat gaf wel duidelijk minder oogst. Buiten dat is er dacht ik niet zoveel verschil. is al een tijd geleden dat ik FN gebruikt heb en heb nooit een side-by -side gedaan met Yara. Dus ik zou niet kunnen zeggen of het veel scheelt.

Calcinit en Bruin in 1:1 ratio geeft een NPK (7-4-14) vergelijkbaar met met FN grow (7-4-10). Wel ook met een hogere Ca, dus dat scheelt weer met Led kweek. Bij FN Grow moest ik Ca toevoegen en met de Yara mix niet.

Calcinit en bruin in 1:1.5 is de bloei ratio (NPK  4-3.3-11.4)

Ik heb los ook nog een fosfor toevoeging. Die geef ik mee bij de zaailingen en bij overschakeling naar bloei.

Fosfor zuur is voor aanzuren in de bloei. Waarom zou je dat niet kunnen gebruiken?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht dat je door teveel fosforzuur toe te voegen, je pH helemaal ging kelderen.

Welke fosfor toevoeging gebruik jij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja je moet niet teveel fosfor zuur gebruiken nee. Alleen om de pH te corrigeren. Het is geen "voeding". Al zal het zeker de P ietsje veranderen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar welke fosfor toevoeging kun je dan wel gebruiken als voeding om dat P gehalte omhoog te krijgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn allerhande fosfor toevoegingen toch? Of NPK voedingen met een hoge P.

Van Yara is er de SuperFK bijvoorbeeld. Of voedingen specifiek voor zaailingen zoal Kristalon Geel (13-40-13) en bij Masterblend iets als 10-52-10 Plant Starter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, voedingen met een hoge P vind ik wel.

Peters heeft Bloom Booster (10-30-20) en Power P (9-40-25) bijvoorbeeld.

Maar fosfor toevoegingen, als los product, vind ik nergens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat SuperFK nog het dichts bij komt, omdat daar geen N in zit.

Het moet wel iets zijn dat oplost in water en dat er geen ion aan zit wat je niet wilt hebben (Natrium of Chloride oid). Dat beperkt de boel wel wat in welke mineralen je kan gebruiken. Dan kom je al snel uit op een kaliumfosfaat voor P en K. Als je ammoniumfosfaat gebruikt dan heb je er weer N in zitten en dan zit je weer in de weg van de Calcinit.

Kijk anders eens naar hydrobuddy. Daarmee maken ze recepten ook op basis van de specifieke mineralen. Voor zover ik me herinner zat daar een hele database aan stoffen in.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/24/2020 at 4:54 PM, Wietefras said:

Ik heb los ook nog een fosfor toevoeging. Die geef ik mee bij de zaailingen en bij overschakeling naar bloei.

Fosfor zuur is voor aanzuren in de bloei. Waarom zou je dat niet kunnen gebruiken?

 

 

Welke fosfor toevoeging gebruik jij zelf dan WF?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/24/2020 at 6:09 PM, Wietefras said:

Ja je moet niet teveel fosfor zuur gebruiken nee. Alleen om de pH te corrigeren. Het is geen "voeding". Al zal het zeker de P ietsje veranderen

Ik zie toch iets opmerkelijks.

Als je op verpakking kijkt van meststoffen, dan zie je dat het aandeel P altijd weergegeven staat als P2O5.

Zoals bijvoorbeeld hieronder op de foto van een product (van Plagron klaarblijkelijk). 

"Fosforpentoxyde (P2O5)"

image.thumb.png.16894be85e6dbbc6562d64b5a5f3a184.png

 

P2O5. dat is dus de stof die het aandeel P uitmaakt.

Nu is Ph - bloei echter ook P2O5.

In de omschrijving van Canna ph- Pro Bloei staat: Bevat 41% fosforzuuranhydride (P2O5)

 

Je kunt van Canna ook spullen kopen uit de mono lijn. Stoffen die je bijvoorbeeld kunt toevoegen als je een tekort van een bepaalde stof denkt te hebben.

Daar vind je ook P.

Daar staat als omschrijving bij: Deze minerale meststof bevat 20% P2O5.

 

Ook BioNova heeft een product met P, en dat heet P20.

Dit product bevat 20% P2O5, staat in de omschrijving.

En Bio Nova BN pH- Min bevat volgens de omschrijving 24,5% fosforzuur.

 

Yara heeft ook een P product: YaraTera FOSFORZUUR 59%

In de omschrijving staat: YaraTera FOSFORZUUR 59% wordt binnen het YaraTera SUBSTRAFEED pakket zowel in combinatie met de enkelvoudige meststoffen als in combinatie met de samengestelde meststoffen toegepast. Het is in beide gevallen de fosfaatinbrenger. Bij het samengestelde pakket wordt gekozen voor het inzetten van YaraTera FOSFORZUUR als de kaliumbehoefte relatief laag is.

En onderdaan de pagina nog het deel P2O5:  42,5%

 

P2O5, dat is de stof die steeds genoemd wordt. Of het nu om meststof of pH min gaat.

 

Nu lijkt me dat P2O5 in het ene product natuurlijk niet iets anders is als P2O5 in het andere product.

Alleen het percentage is anders. 

Ik heb de labels niet bij de hand, maar de rest van de fles zal wel gewoon water zijn.

P2O5, fosforzuuranhydride en Fosforpentoxyde zijn verschillende benamingen voor dezelfde stof volgens het RIVM. En als je naar Yara kijkt, is 'fosforzuur' nog een andere naam voor hetzelfde.

 

Het lijkt er dus op dat P voeding in de basis precies hetzelfde is als pH -.

Of is dit te simpel gedacht, en mis ik iets?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze zoektocht ooit ook gehad, ik ben daar toen eens met Racker voor gaan zitten en kwam daar ook niet met een bevredigend resultaat uit. Ik vergeleek ook 'gerenomeerde' voedingsproducenten hun NPK waarden met elkaar. Zelfde conclusie als jij Kees. Het is inderdaad wel zo dat je  iedere voedingslijn alleen in zijn totaliteit kunt vergelijken. Dus met alle toevoegingen en boosters bij elkaar. De fabrikant weet wat ze je willen geven aan NPK waarden en iedre fabrikant doet dat op een andere manier. Bij de een moet je wel 5 flesjes mengen per fase om aan de gewenste samenstelling te komen en bij de andere (Gout) bijvoorbeeld maar 2. Dit is grotendeels marketing.

Uiteindelijk weet ik dat Racker gewoon zelf zouten mengde en gewoon aanhield dat je in het begin meer N nodig hebt en aan het eind meer K.Heel simpel eigenlijk. Ik kweekte altijd biologisch en ik deed hetzelfde. Ik gebruikte de PHC basisvoeding (5-2-5) de hele kweek en deed daar gewoon van die mest tabletten van PHC bij (voor de hoge N in het begin). Die lost gedurende de kweek op en dan aan het eind voegde ik van Aptus nog los P & K bij volgens hun schema.
 

Dus mijn mening: Racker en ik zaten beide eigenlijk constant op of om die 1gr/w. Klimaat in combinatie met je hoeveelheid licht en goede genetica is altijd nummer 1, 2 en 3 geweest en dan heel lang niks en dan pas voeding. Dat blijkt wel als je ziet dat er met zo veel verschillende NPK waardes in voeding toch goede resultaten behaald worden.

Ps. Alleen met biologisch voeden zit je wel altijd te kutten met je PH-. Want de normale PH- verneukt heel je bodemleven!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat het hele verhaal over P zo lastig maakt, is dat P vaak omschreven wordt als P2O5 terwijl het hier helemaal niet meer om handelt.

Meststoffen die P bevatten bevatten nooit P als letterlijke P2O5. Maar het wordt op deze manier vermeld vanwege een vreemde erfenis uit de analytische chemie.

Dus blijkbaar kan in een flesje meststof P en in een flesje pH Min iets anders zitten, ook al staat er op beide flessen dat het bestanddeel P2O5 is.

Het is dus niet zo dat meststoffen P2O5 bevatten. Het is alleen dat de samenstelling wordt vermeld als "als de P hier P2O5 was, zou het X% zijn", maar het is in werkelijkheid geen P2O5.

Lekker helder voor simpele zielen zoals wij.

 

De P2O5/fosforzuur van Yara lijkt me bijvoorbeeld bemesting en geen pH Min.

 

Dat veel voedingen goed werk doen, staat als een paal boven water.

Het is inderdaad niet voor niets dat er goede resultaten worden behaald met lijnen waarvan de NPH-waarden/verhoudingen totaal anders zijn.

Denk dat (als je er plezier in hebt en geduld hebt) er nog wel een flink aantal grammen te winnen zijn met de verhoudingen veranderen.

Als je je soortje door en door kent, zou je kunnen gaan spelen met andere waarden of toevoegingen, en kijken wat dat doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, wat betreft de P205 kan ik je niet helpen. Mijn afslag ging richting organisch voeden...

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/1/2020 at 2:24 PM, Kees A said:

De P2O5/fosforzuur van Yara lijkt me bijvoorbeeld bemesting en geen pH Min.

Fosforzuur is deels ook gewoon voeding ja. Waarom niet? Daarom gebruik je fosforzuur tijdens de bloei en salpeterzuur tijdens de groei. Salpeter is ook gewoon een bron van N.

Grote profi glastuinders die hun eigen mix maken houden daar echt wel rekening mee. In Hydrobuddy kun je het zelf ook gewoon mee laten wegen.

Voor wietkwekers zal het toch ook deels verrekend zitten in de formule van de voeding. Er zal een gemiddelde hoeveelheid fosforzuur nodig zijn en dat zit dan verrekend in de formule van de voeding lijkt me?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Yara fosforzuur noemt, is - zoals ik het begrijp - niet deels voeding, maar is gewoon voeding.

Door het verwarrende (en blijkbaar achterhaalde) gebruik van de omschrijving P2O5 is voor ons leken niet te achterhalen wat er mee bedoeld wordt.

Wa Yara Fosforzuur noemt, is niet dezelfde forforzuur die je al pH min gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...